HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QRS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/12/16 :  11:15:10  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Twilighter:

Jo, målet har alltid varit att ge mycket välljud per krona och i kompromisser mellan utseende och välljud har välljud alltid prioriterats. Men om det plötsligt är OK att kalla denna av många tunga hifi-tillverkare sedan länge använda och högst funktionella form för "likkistor" så är det ett tecken på något.

Frågan är vad?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/12/16 :  14:12:27  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Jag begriper inte riktigt. Bara för att någon frilansande Jeppe i H&M skriver så, måste hela grundkonceptet göras om då? QRS ser väl inte mer "likkista" ut än andra högtalare?

Det är väl tecken på att denne skribent tyckte så (har inte läst tidningen själv) och det är väl hans fulla rätt? Han kanske tycker att allt annat än "Kefägg" är för stort i vardagsrummet. Jag kan iofs tycka att det är lite taskigt att skriva så, men iom att jag inte vet i vilket sammanhang det nämndes så kan jag inte dra fler slutsatser. Kan ju också vara personligt agg mot märket/personer bakom.

Personligen gillar jag QRS design. Stilrent utan att någon tagit i och designat tills man spricker. Tycker dom ser "skandinaviska" ut. Sedan att det blr stora lådor är väl inte så konstigt med grundkonceptet att basen ska vara fundament. Det ser jag som märkets största fördel när de flesta högtalare byggs med 2 st 4tums element för att vara slanka och designade. Stör man sig på att en högtalare ser ut som en högtalare, då ska man nog överväga att byta hobby.

---
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/16 :  14:25:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mycket bra skrivet Fluffy. Instämmer till fullo. MvhKristofer
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/16 :  14:50:05  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Prova med att runda av kabinetten ( det brukar ofta vara en god ide att inte ha hörnlådor)

brukar estetiskt vara mer tilltalande,


sen önskar jag mig personligen basreflesporten framåt eller i botten (om inte ännu hellre slavbaskonstruktioner)

De finns ju de personerna som går igång på QRS med fleras litea mer råa design, lixom många mer gillar små runda ägg Pods och var det nu kan vara för mer elle rmindre spacade konstruktioner


Mitt tips är att forstätta bygga efter ljudkvalite och förutsättningar för att uppnå denna , före design


Smaken ändras ju även mellan varven vad somanses inne/ute snyggt och inte

men ljudets kvalite förblir densamma oavsett vad som är inne rent till utseende

Jag är gärna med och slänger öron o synpunkter på framtida konstruktioner herr Sladd

tror även du själv fick ett hyffsat utbyte när jag besökte er senast och pratade om bland annat akustiken i det stora lyssningsrummet :)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/12/16 :  15:18:02  Show Profile Send Blue a Private Message
"Jag begriper inte riktigt. Bara för att någon frilansande Jeppe i H&M skriver så, måste hela grundkonceptet göras om då? QRS ser väl inte mer "likkista" ut än andra högtalare?

Det är väl tecken på att denne skribent tyckte så (har inte läst tidningen själv) och det är väl hans fulla rätt? Han kanske tycker att allt annat än "Kefägg" är för stort i vardagsrummet. Jag kan iofs tycka att det är lite taskigt att skriva så, men iom att jag inte vet i vilket sammanhang det nämndes så kan jag inte dra fler slutsatser. Kan ju också vara personligt agg mot märket/personer bakom."

---

Bara för att man är intresserad av bra ljud behöver det väl inte innebära att man är totalt ointressant av allt vad estetik heter? Själv tycker jag att det finns massor av högtalare av god klass som också har tilltalande design, och som inte ser ut som "likkistor". "Likkistorna" är väl egentligen mest dom märken som Hifi Consult nämnde, plus några till. Det "högsmala" utseendet är ju klart vanligare när det gäller golvare på marknaden idag.

Sedan var det ju faktiskt så att QRS fick goda omdömen när det gällde ljudet i det där mässreportaget i H&M.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/12/16 :  15:21:17  Show Profile Send iroise a Private Message
sladd skrev:"...En frilansande skribent kallade QRS för "likkistor" i senaste Hi Fi & Musik. Vi måste alltså GÖRA något. Vi kan ju inte se ut som Wilson, Von Schweikert, Hyperion, QLN, Genesis och 20 andra längre..."...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/12/16 :  17:23:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här är ett förslag på hur er nya "designhögtalare" skulle kunna se ut


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/16 :  17:42:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Är det två st av imperiets AT-ST?

Skämt åsido, visst kan man gilla det ena eller andra rent estetiskt, men formen har en stor inverkan på hur ljudet blir. 45 graders skarpa vinklar gör att ljdet "släpper", vid kanterna släpper ljudet och det blir mer energi i direktljudet. En rund form ger en helt annan spridning, ljudet följer nästan med runt hörnet sas. Det finns säkert de som har mer kunskap en jag då jag i detta fall endast återger vad som sagts mig. Mao det är inte bara att runda till för syns skull, detta kan säkert sladd&co mer om.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/12/16 17:42:48
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:13:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Formspråket a la starwars & Co känns en smula daterat. men det var kul!

Här är en annan gammal goding. De som hörde den i färdigt skick våren 2004 med aktivt delningsfilter pratar fortfarande om det...



När det gäller design:

frågeställningen blir alltmer aktuell, på alla fronter. Även inbitna hifi-killar väljer idag hellre den snygga framför den något bätte men något fulare. Det första som händer idag med en förstärkare, högtalare eller bordsradio är designen. Sedan kommer det andra.

Läste en fin (och dyr) annons i Vi i Villa för några nummer sedan som gjorde reklam för en värmepump. Minimalt med text, stor bild på en pryl som kan vara vad som helst. En kyl/frys på höjden. Slät. Inga knappar. På denna pryttel är budskapet alltså framförallt en stor bild. Text:

Med XX värmepump halverar du din kostnad
Tål att tittas på i sitt svart metallic utförande och modern design...

Alltså HALLÅ, en nyttopryl som skall stå i en mörk skrubb eller källare!

Får jag fråga Er som har koll på QRS; om vi skulle skapa ett nytt formspråk/design för märket. Skall vi välja

Böjda träformer, 7 lager klarlack och kalvskinn från Krav-märkta kor. Tänk Armani och gott vin.

Släta lådor, polerad billack i knallrött eller gult och kromade skruvar, tänk dyra klockor och racing.

Barbapappa i rosa, vaniljvisp med plastinlägg, tänk färgad amerikansk mjukglass och Liseberg

Klassisk sval, björk, lönn, bok blandat med matt aluminium, tänk masurbjörk och skandinavien

Vilken skulle du kunna tänka dig att köpa? Alla är möjliga för oss och nästa generation kommer att ha 100% på finishen.

mvh





www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:27:20  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Klassisk sval, björk, lönn, bok blandat med matt aluminium, tänk masurbjörk och skandinavien


Ovanstående skulle jag föredra av de olika alternativen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:38:03  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Skandinaviskt! Lagom lokalpatriotiskt. Nämnas bör, att skandinavisk (naturmaterial) design har ett MYCKET gott rykte världen över.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:45:01  Show Profile Send Twilighter a Private Message
en väg att gå skulle kunna avra att bygga den bästa ljudmässiga högtalaren amn kan f en viss summapengar

sedan göra den estetiskt mer tilltlande med optioner som om de inte ljudmässigt är en fördel kan kosta extra

på det viset kommer qrs max väljud per krona fungera och de som vill ha en extra snygg får lägga till den merkostnad det innebär , klarlack, billack, metallinfattningar, etc etc vad man nu kan komma på.

och framförallt tycke jag att varje konstruktion i given prisklass skall låta bättre än föregångaren,

I vilket fall inte sämre iaf ( om det nu fräsmt är designen som skall ändras)


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:46:54  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Kanske blir lite off topic, men skulle gärna se en modell med aktivt delningsfilter som option ( eller kanske option till alla modeller från säg supernova elite och uppåt )

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/12/16 :  21:01:53  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag håller med Twilighter. Om inte det är möjligt så:

Alternativ 1: Klassisk sval, björk, lönn, bok blandat med matt aluminium, tänk masurbjörk och skandinavien

Alternativ 2: Böjda träformer, 7 lager klarlack och kalvskinn från Krav-märkta kor. Tänk Armani och gott vin.

Men man hoppas ju på Twilighters alternativ såklart, på det sättet kan ni ju tillfredställa alla kunders önskemål också.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/12/16 :  21:23:42  Show Profile Send arcam a Private Message

Mitt val:

Klassisk sval, björk, lönn, bok...


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/12/16 :  21:32:12  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Strategiskt bör QRS gå skandinaviskt. Jag är själv en sucker på böjträ, klarlack och läder men det hade varit ett mycket mycket stort beslut att gå den vägen för QRS. Däremot tror jag att om man kan bygga in estetiska options är detta en stor fördel försäljningsmässigt. Det behöver inte vara 40 varianter fanéer utan snarare en kombination av materialval på ett par högtalare.
Ta mina SuperNovor, där finns 3 naturliga grupperingar som man borde kunna beställa med olika material. 1.själva lådan 2. baffeln 3. slipsen på baffeln.
Jag skulle kunna tänka mig min högtalare med lådan svartmetalliclack a la Wilson, baffeln i masurbjörk och en läderslips! Blunda och se den kombinationen framför dig Asläckert och ovanligt.
Jobba på att hitta dessa möjligheter produktionsmässigt istället och behåll eran designlinje.

Artphotography
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/16 :  21:39:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag är ju såld på det där med mjuka former, lack och läder men det känns lite som om det konceptet redan är upptaget och synonymt med ett visst italienskt märke.

Jag tycker nog att QRS ska anamma nordisk design, vilket är mycket, mycket nice. Att hitta sitt eget formspråk är viktigt tycker jag, QRS har sedan starten gjort en del tvära kast och en del trevanden i att hitta sin egen form, men det är ju naturligt i början.
Jag gillar när tillverkare oavsett produkt använder sitt formspråk och egna linjer och återanvänder dessa i de nya modellerna.
Det må gälla bilar eller högtalare men det är viktigt att kunden ser direkt från vem en produkt kommer. Visst är det härligt att känna igen en linje som är unik för tex ett bilmärke, finnas kvar genom decenium efter decenium och till slut bara antydas men ändå är synonymt med just detta märke. Så ska en slipsten dras. Jag ogillar när man inte tar hänsyn till kontinuitet och offrar sin själ för nyhetens behag. ARC är väl extremen i detta sammanhang, det är ju inte fel om designen utvecklas förstås, men det är rätt coolt att göra som ARC, men inte om någon annan gör det, då är det bara efterapningar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/12/16 21:41:53
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/12/16 :  22:54:18  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Säljer QRS dåligt sladd? Eller är det rädslan för att det KOMMER sälja dålig om inte designen rycks upp? Jag förstår inte riktigt oron. Enligt mig och mina öron är QRS bra högtalare som också är snygga. Kanske kostar dom lite mycket med min plånbok i aktning, men det är jag det.

Eller grundar sig allt på oron över att någon "Jeppe" kallade dom likkistor och alla kommer följa i hans spår? Var ligger felet i nuvarande design? Enligt mig finns det inte. Ska det vara skandinavisk design så är det ju helt rätt, kantigt, stiligt i ljusa träslag.

Alltså, var är problemet med designen idag?

---
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/12/17 :  08:10:42  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jag bor rätt nära och har haft förmånen att följa de flesta QRS:erna som har fötts, en filosofi man hade var att högtalarna stod uppställda till allmänt beskådande och lyssnande länge i butiken innan släpp mot konsument, för att lyssnarna skulle kunna tycka till om ljudet, dvs folket var med och formade ljudet och resultatet har genom åren varit idel fullträffar, QRS smiskar upp det mesta jag har hört, det var tex en fröjd att komma in på Malmömässan och vila öronen på QRS:en efter ett par timmar i rum med div skrikiga/skramliga lådor (oavsett prisklass), det känns som att den filosofin lever kvar, det är därför inte konstigt att man här fiskar lite efter intryck rörandes design odyl.
mvh
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/12/17 :  08:46:42  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Tack för synpunkter, jag skall försöka hålla mig kort. Denna tråd KAN uppfattas som reklam och jag har redan fått påstötning från admin(!)

QRS säljer bättre än någonsin och firman går bra i övrigt så där ligger inte funderingarna. Utan vi står inför större förändringar och skall revidera allt. Materialval, tillverkningsställe för lådorna, inköpskanaler och så designen då. I nuläget hittar vår högtalare hem till dem som gillar det lite kantiga, svenska och värdesätter mycket välljud per krona. (med detta inte sagt att vi skulle vara ensamma på marknaden om den nischen). I huvudsak en ganska liten krets människor hvudsakligen i södra sverige.
Med den tillverkningsprocess vi har idag når vi inte ända fram i finish och kvalitet vilket också kräver lite till av köparna. Idag är man van vid 100% i finish för lådor som kostar 5 - 10 tusen. Vi vill naturligtvis nå fram även på den fronten.

Vi känner att något behöver göras och samtidigt är det dags att putsa på designen. Som Sopwith nämner frågar vi även nuförtiden våra kunder mycket. I den andan är nu alla välkomna att lyssna på den ännu enda existerande Cirrusen i butiken och tycka till.

Recensentens skrivning skadar tror jag inte oss speciellt mycket. han har förmodligen själv sett till att chansen att i jobbet komma nära tung hifi nu minskat. Många läste de raderna med höjda ögonbryn, även andra tillverkare och distributörer De kan sin hifi och känner igen standarddesign på en högtalare. En biljournalist skulle knappast benämna V70, BMW 5, Ford Mondeo, Audio 6 eller VW Passat för "fula brödlimpor" i ett reportage från en bilmässa. Samme recensent hyllade "vår" Bladelius Tyr och medverkade till att ge den pris som årets förstärkare, så vi vill inte skjuta honom. Bara nästan

Tusen tack för input och de snälla orden, jag svarar i tråden bara på direkta frågor framledes men läser med intresse både ris och ros.

mvh

sladd

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/18 :  13:01:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
Men jag tror på att hitta ett nyktert stilrent skandinaviskt formspråk som man känner igen på samma sätt man känner igen en Wilson eller en Sonusfaber eller Avalon för den delen också

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/18 :  20:57:28  Show Profile Send dwain a Private Message
Det där med design är svårt. Jag kan tycka att ett par ferrariröda cirrus gärna hade fått stå hemma hos mig. Men frågan är om inte man hade tröttnat i längden. Dom bilderna som visades på cirrusen är mycket tilltalande. Det är som en liten merkurius II. I mina ögon så kunde man kört ett lite större urval på finish. Kan säga att hade jag haft råd och möjligheten hade funnits hade jag utan tvekan köpt ett par ferrariröda cirrus med aluminiuminslag. Fy fasen vad det hade varit spexigt. Å det hade nog gått hem hos tjejerna Kan ju vara lönt att öka lite av urvalet när det gäller finish. Å isåfall så får den kunden som vill ha något specielt betala en slant till. Man får ta sig tid att komma upp och lyssna på dessa cirrusar å lägga en utvärdering Synd bara att jag inte riktigt kommer överens med pappa om hur en bra låda ska låta. Jag älskar och ha en burk som kan bita ifrån lite i basen. Å hittils är det nebulosan som låter sanslöst bäst i basen
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2007/12/19 :  00:47:50  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Varför laga/byta någonting som inte är trasigt?

Revidera en produtlinje som känns ny? (Tycker jag iaf)

Har fler tankar tillgängliga, men är för trött kväll. Återkommer.

---
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/19 :  01:06:43  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Det rä sant det får inte komma nyheter för ofta ,


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/12/19 :  09:25:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Var kanske otydlig, att börja fundera på en ny design innebär att den är ett par år bort innan den finns som färdig produkt. Inget som står bakom knuten i nuläget alltså.

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000