HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Trevligt dilema
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/15 :  20:56:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Vi fick en riktigt trevlig nyhet ikväll. Mina svärföräldrar ringde och berättade att de köpt en ny bil. En Toyota Auris. Inget konstigt med det, men de ringde runt till sina tre döttrar (min fru den ena alltså) och sa att de tyckte den var såååå fin att alla döttrarna fick varsin också De hade förhandlat fram ett paketpris om de köpte 4 stycken till 150' styck, skulle kosta en 15' till egentligen. Sumarum, vi får välja en bil eller få 150' cash (men öronmärkt till en ny bil).

Visst är det fantastiskt!

Nu till dilemat. När man smält nyheten börjar givetvis tankarna flyga omkring i huvudet. Den bilen som vi då säljer är en Mazda 626 -98 med 10800mil, klima och stora motorn och vi får realistiskt 45'.
Tack så mycket - fabriksny bil och 45' + på kontot. Not to bad a day

MEN 150'+45' blir 195' i handen att handla för utan att lyfta en krona från kontot eller i byrålådan.....man kan få väldigt mycket kul bil om man kollar blocket eller mobile.de för de pengarna....
Jag kan lista hur många varianter som helst, men det är inte det som är poängen utan jag vill ha input hur ni hade gjort i denna trevliga situation. Tacka och buga för en trygg men tråkig ny bil med cash på banken, eller kollat in något betydligt roliga.....

Vad hade ni gjort i mina skor? (hör till saken att Lotta överlåter beslut i denna fråga 100% till mig)

Artphotography

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:10:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Köp en BMW 1200GS o behåll Mazdan.

O så säger du att ni har köpt en BMW...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:13:23  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
nä, den går de inte på! De gör det till alla systrarna därför de tycker alla tre kör gamla bilar. Antingen Bilen eller cashen till en bättre bil än vad som finns idag!

Artphotography
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:13:39  Show Profile Send Digger a Private Message
Hade absolut letat efter någonting roligare från mobile.de utan tvekan.
Du får hur mycket roligheter som helst för dom pengarna och Toyota Auris och rolig hör inte riktigt ihop tycker jag.
Själv kör jag disel, inte så roligt det heller.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:23:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Synd

För 195' finns det rätt mycket roligt att välja på.
Frågan är hur man ska balansera mellan sina olika behov/önskemål mm.
Ska den vara praktisk, bränslesnål osv..

Själv hade jag nog köpt mig en SLK 230. Hade en sådan för några år sedan o det var en riktigt kul bil
Fick med sig en hel del prylar i den även om den är en liten cab


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:33:06  Show Profile Send acebowler a Private Message
För styvt 200 papp får man en fin audi...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:51:00  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
En bil som jag tycker kombinerar kul/praktisk/ekonomisk är Golf GTI DSG. 200hk, 7,2 sek till hundra, blandad körning 0,7 95oktan. Service på orten. Köpes i tyskland 06:or med 2000-3000 mil för 18000-19000 euro.
Alfa 159 sportkombi med bästa motorn, dvs 185hk varianten kostar som golfen. Vansinnigt vacker (och kul att köra) men värdet sjunker som en sprängd ubåt. Väljer jag den är man fast med den i 5-6år, Men jag kan dock tänka mig det scenariet....bara den håller....
Audi A4 kombi kostar mer och ny modell i höst så den känns inte så het tycker jag.
Bmw's trea kombi finns i mass till ok pengar men känns redan lite gammal och den nya blir för dyr.

edit.rätt siffra

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/09/15 21:57:29
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:06:57  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vilket dilemma

Köp nåt kul, på hjul...........


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:07:35  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag har ingen aning, men jag skall nog skicka en länk på denna tråd till mina svärpäron

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:37:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det finns några absoluta gränser man aldrig i livet någonsin trampar över om man är över 30, myndig, normalintelligent eller däröver. Smart räcker inte om man är i 20-årsåldern, då tror man fortfarande att alla serviceverkstäder är bra eller att köpet är bra bara för att BILEN verkar bra... Alltså:

1)
Man köper aldrig någonsin, ever, never, nope, nada en bil som servas eller säljs av VAG.
KvalitetsKÄNSLAN är ej synonym med kvalitet. Vare sig i hårdvaran eller i mjukvaran, SPECIELLT inte i mjukvaran.

2)
Alfa Romeo????????????????????????????????????
Visst ge mig en, låt mig köra en, ha kul med en, tycka en är vacker, låt grannen äga en så jag kan beundra den ibland. På avstånd. Platonisk kärlek. Men ÄGA Lika attraktivt som en Volvo 340 DL från 1983

3)
Sen har jag inga absoluta gränser. De ovanstående två är de som har längst mellan prislapp och delivery in real life.

Frågan är vad du skall HA den till? Glida till centrum och må bra, korta turer i söder eller till Österlen på sommaren? BMW Z3

Miljömedveten bil som ändå är skitkul att köra? BMW 120d, miljöbil och hela paketet.

Shoppingwagen, slitvarg, det du alltid kommer fram med även när Gudrun och Alf och allt vad stormarna nuförtiden heter ödelagt skåne i meterhöga drivor och det plötsligt inte längre är så j-la noga hur Pearl-lacken glänser.... Subaru Legacy. Som en japansk Burmester utan krom. Köp den , glöm av den, använd den och 5 år sen får du rekordmycket betalt för den som begagnat.

Om du är totalt ointresserad av bil men vill ha rätt grej just nu? Toyota Prius.

We could go on
.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:45:46  Show Profile Send plind a Private Message
Ta Toyotan och lägg de resterande 45 000 på vin ,kvinnor och sång...
Eller i din situation vin o sång
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/09/15 :  22:51:56  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hi Fi Consult: Haller med dig helt och fullt nar det galler VAG, maken till skrap, maken till dalig service...

Jag skulle nojt mig med Toyotan, en ny bil ar alltid en ny bil och 45 lakan pa banken ar ju inte heller helt fel. Om jag skulle ga pa en dyrare bil sa ligger helt klart Subaru Legacy bra till. Den verkar alltid ligga i topp pa kvalitets- och nojdaagarelistor. Mycket underskattad bil. Vet dock inte hur det gar med din budget da men en battre begagnad borde val ga att fa tag i!?


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/15 :  23:05:37  Show Profile Send dwain a Private Message
Varför inte börja cykla och köpa dig en burmester 911? Det hade jag valt

Annars så tycker jag nog japanskt verkar vara bilar som håller bra
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/09/15 :  23:38:41  Show Profile Send JonasY a Private Message
Köp en tysk (dvs, Merca/BMW) och upplev hur det känns när allting fungerar lite bättre och när drivningen sitter på rätt hjulpar

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/09/16 :  09:51:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
En Citroen C5 kanske?

http://www.blocket.se/vi/13406309.htm?ca=5_s

Om du är ute efter utrymme.
http://www.blocket.se/vi/12613270.htm?ca=5_s

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/09/16 09:55:02
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/16 :  10:36:26  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ni är för goa Men visst håller jag med i det mesta. Jag är medveten om VAGs brister både i service och produkter, Alfan, precis som jag skrev, sjunker som en sten i värde och man får vara glad om den håller...en natt senare lägger jag både dessa idéer i papperskorgen.

Jag har sovit på saken men inget beslut är taget. Bilarna jag skulle vilja ha kostar mellan 250 och 300'. Trots katapultstarten så köper jag ingen sådan. Det blir för tufft iallafall med allt vi vill göra med huset.

Just nu lutar jag mot att acceptera bilen och sälja Mazdan och få en slant över. Smart sa Bill. Tråkigt sa Bull.

Jag kan sjunga ...tryggare kan ingen vara...men det är ju i ärlighetens namn en av få tydliga, positiva argument.

Ett alternativ är BMW 118i, 120i eller 120d. Jag får lägga Mazdans värde också, acceptera importbil, 2år gammal och 3000-4000mil. Den är inte större, en 118i är inte piggare men visst är känslan betydligt trevligare.

lite spännande är det allt....

Artphotography
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/09/16 :  10:49:38  Show Profile Send JonasY a Private Message
Kollade lite för blocket och för strax under 200 bör du få en fin 120 med inte allt för många mil på mätaren, eller en 118d som har en fantastiskt trevlig motor (men de är rätt nya så då får man acceptera mindre utrustning...). De behöver absolut inte ha gått 3000-4000 och vara tysklandsimport, kolla denna t.ex:

http://www.blocket.se/vi/13028620.htm?ca=23_10_s

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/16 :  10:54:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vilken härlig överaskning Dan! Grattis och njut för bövelen!

Satsa på etanol-bil!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/09/16 :  11:02:26  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag kan skriva ett kvitto till dig på en bättre beg bil på låt oss säga 150K, du köper en för 100k och använder resterande 50k till en vinylavläsare

Om du är förståndig så tar du riskokaren

Min sambo jobbar på en bilfirma som också har biluthyrning, deras Toyota bilar bara går och går, aldrig några problem, bara serva och köra.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/09/16 :  11:19:36  Show Profile Send ninja a Private Message
Burmester 911 MK3


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/16 :  13:30:11  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jonas: ska kolla noggrannt på blocket. Bmw är alltid Bmw Har faktiskt haft ett par M3:or innan barn och familj

Engelholm: Tack, visst blev det en god överraskning!! Jag pratade just med pappa om etanolbil, då berättade han att han satt vid ett bord på en middag nyligen där en professor i någon inriktning av energiförsörjning aldrig skulle köpa en etanolbil. Han hade haft en lång utläggning om stor svält som följd ifall etanolbilarna får ordentligt fäste....

Audionet: Det kommer nog att bli ett tråkigt men förståndigt beslut tror jag. Trygghet måste få komma före flärd och kul. Ska åka in till Toyota imorgon och testa en Auris... men visst bär vissa saker emot...plast, symaskinsljud och framhjulsdrift.....bläh...

Ninja: I min enkla värld får ett 956 MkII duga

Artphotography
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/16 :  13:53:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Stor svält? Låter illa och jag tillåter mig tro att denna nya teknik kan leda till goda förutsättningar för alla som kan adaptera sig till detta.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:08:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Enorma arealer i fattiga länder börjar producera etanol istället för mat. Nånting ditåt gick resonomanget....själv har jag ingen aning....

Artphotography
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:36:40  Show Profile Send Peter S a Private Message
Pga att majs använns till etanolproduktion har priset på majs redan gått upp så mycket att lokalbefolkningarna i dom fattiga länderna inte har råd köpa det.
Etanol i bilar har stora sociala nackdelar!!!

Vad du än köper, så köp NYTT!! med alla garantior.
KIA Ceed har topprecensioner och 7 (sju!!) års nybilsgaranti.

Edited by - Peter S on 2007/09/16 15:39:39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:51:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I en förlängning hoppas jag att det högre majspriset ger mer pengar till fattiga länder och bättre löner. Men sånthär är skitsvårt att sia något om.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/16 :  16:04:14  Show Profile Send Lovan a Private Message
Väntar bara på att sockerpriserna stiger också... Sockerrör är vad jag vet den vanligaste källan till att göra etanol av. Åtminstone i brasilien
Men nu är vi OT.

Jag personligen gillar idén att köpa begagnade bilar som är nåt år gammalt. Man får oftast mycket bil för pengarna samtidigt som bilen fortfarande är relativt ny och fräsch. Det gör att man oftast kan få en "bättre" modell för samma pengar som en ny mindre modell.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000