Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 21:08:18
|
Jag har fått slut på bakdäck. De som sitter på är Good Year 245/45/17 Run flat-däck.
Eftersom sådana däck är ganska bullriga med begränsad komfort (men exakta som hos en gokart ) har jag letat fram det som skall sitta i stället. Valet föll på Pirelli Zero Rosso.
Nu kommer vi till besvärligheterna. Som handlare och själv utsatt för konkurrens från internet och utlandet är man ju van vid prisjämförelser.
Detta däck kostar ca 5000:- styck inklusive balansering och montering. Det är 10 lakan för två däck! Hua...
Samtal med min vanlige däckhandlare, stor hall, professionella maskiner, lång erfarenhet, kan ALLT om däck sedan lång tid. Han hade två däck liggande från förra året av rätt sort och dimension. Kalaspris: 6 200:- på bilen. jag ber att få återkomma och lämna besked nästa dag.
Vid datorn: Däckonline, pris per styck 1782:- inklusive moms och frakt. Ringer den verkstad på orten som lägger på "internet-däck" (vilket de vanliga däckhandlarna tar MYCKET betalt för att ombesörja) . Verkstaden kan beställa däcken och jag får dem på bilen för summa 4400:- !
Ringer min vanlige handlare och berättar, frågar på skoj hur mycket luft de har i systemet. Han är gravallvarlig, berättar att om han får 5 800:- går han jämnt upp. Annars eldar han hellre upp däcken. Jag förstår honom. Han förstår mig. Jag beställer på det billigare stället.
Det finns en självklar gräns för solidaritet och skiljer det en tusenlapp per hjul för EXAKT samma vara så är den sprängd för länge sedan. jag räknar med att andra tänker likadant och alltså har vi i princip inga produkter i butiken som man kan köpa någon annanstans för 30% eller mer ned i pris på en enkel prisjämförelse.
Idag fick jag på mina nya däck. Nu kommer dock epilogen
Strax efter kl 12 började de byta mina hjul. Efter en halvtimme var de 3 stycken som kämpade med att få av Run flat-däcken från fälgen (fet svindyr BMW originalfälg ) Den maskin de använde orkade inte och de klarade inte att kränga över med järnen. Alltså gjorde de först sönder 2 blad på en lufttrycksdriven "tigersåg" (sådan som bilplåtisar använder) för att övergå till kap och sist bultsax. Slutligen hade de skurit sönder däcket och kunde plocka det av fälgen. Samma med hjul nummer 2.
Klockan 15 (!) åkte jag därifrån...
Hur känns det nu då? Jo, osäkert. Är däcken dragna rätt? Är de rätt balanserade? har de vänt rullmönstret år rätt håll? Kan deras ihärdiga övningar med järn och spett ha skevat fälgarna?
De tankarna har aldrig kommit hos den vanlige däckhandlarn.
Kanske var två tusingar inte så mycket ett oroa sig över...
mvh .
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 21:30:37
|
Intressant inlägg det där som belyser ett ämne generellt som man ej bör glömma.
Man kan inte sätta ett pris på service och känsla.
Eller som frugan säger "man skall inte vara dumsnål, det kostar alltid mer i slutändan".
Hoppas dina däck var undantaget naturligtvis. :) |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 22:03:56
|
Bara för att det är en känd verkstad osv så behöver det inte betyda att de kan sin sak.
När jag hade min lilla blå (Mercedes SLK) så skulle min lokale märkesverkstad hjälpa mig att montera ett takräcke.
Nu tänker alla, hur svårt kan nu det vara.. Jo på en slk ska man montera lite stödkonsoler samt byta lite täckplåtar mm. Detta gäller dock bara första gången.
Ringer o bokar tid hos verkstaden, förklarar vad jag vill ha gjort osv. De säger att det tar en timme (på tonfallet så lät den som "Vad är det för idiot som inte kan montera ett takräcke") Lämnar in bilen o får en lånebil. Kommer tillbaka efter två timmar. Då har de öppnat kartongen o fäller kommentaren " Vad många delar det är......" Ytterligare sex timmar senare så är de tillslut klara med bilen o då har jag nog lagt tre timmar på att hjälpa dem. Om de nu hade tittat i sin dator när jag bokade tid så kanske de hade sett att man måste plocka ner halva inredningen i bagaget mm.
Efter denna lilla händelse så minskade mitt förtroende för dem rätt så mycket. Senare händelser gjorde inte förtroendet större, men det är en annan historia...
Så frågan är nu om din lokale däcksfirma hade lyckats bättre med att få bort däcken Kanske kanske inte, det lär vi aldrig få svar på... Men jag förstår dina funderingar.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2007/09/13 22:04:56 |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 22:04:23
|
Eller så läser man på mer innan köp.... |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 22:28:16
|
...eller man tänker efter på vad det är som man ska ha uträttat av näringsidkaren...
Om det handlar om ett rent köp av en pryl, så är det väl OK att handla det som är billigast. Men är det en tjänst man inhandlar är det ju inte lika enkelt. Då kommer ju yrkesskickligheten in i bilden. Och är det en kombination av vara och tjänst blir det än mer komplicerat. Då kan ju hantverkaren skylla på tillverkaren (försäljaren) av varan om något blir fel och tvärtom... Så i sådana fall är det kanske smartast att inte bara tänka på priset (inköpspriset av varan plus hantverket), utan även möjligheten att reklamera. Jfr t ex inköp av ett nytt kök, eller renoveringen av ett badrum...
Jag skulle aldrig våga handla däck (speciellt i den prisklassen) av en internetbutik...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 22:40:12
|
Jag såg ju för min inre syn en verkstad av typen "vi fixar allt" som köpt en begagnad däckmojäng och där ingen har full koll på däckyrket. Och fick rätt.
Efter massor av bilar och däckbyten blir man rätt bra på att bedömma däckfirmorna. Den typen av däckfirma jag vanligtvis anlitar är de största, som fixar däcken på lastbilar, ambulanser, banbilar, tjänstebilsfolket... de har momentomvandlare på maskinerna så att de inte kör sönder gängorna, smetar olja av rätt typ med pensel på gängorna innan de drar, tvättar alla däck utan att ens fråga, lägger plastpåse om de däck som skall förvaras hos mig eller (oftast) de däck som skall förvaras i deras container. När man frågar får man vettiga svar och även argument som förklaring.
Nästa gång köper jag däcken på däckonline och betalar 1500:- på den riktiga firman för byte o balansering. Så känns det just nu i alla fall.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 05:48:35
|
Jag har handlat däck online till min bil men då mest pga ingen vanlig däckhandlare kunde få fram bra däck i rätt dimension. Då pratar vi förvisso inte om några okonventionella däck utan bara sånt som inte säljer i större mängder här i Sverige.
quote: har de vänt rullmönstret år rätt håll?
Det kan du faktiskt kolla själv. Det brukar finnas en pil eller så framgår det tydligt på nåt vis. |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 06:43:59
|
Du kollade inte upp däckbytarnissen innan? |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 07:19:29
|
Detta är en helt vanlig verkstad, ca 5 man är anställda, ljusa och fina lokaler, avskilt kontor, alla pratar svenska som det heter i Disney-filmerna, anlitas av försäkringsbolagen för riktning, reparation mm.
En helt vanlig trevlig verkstad.
Det finns säkert de som råkat värre ut...
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 08:02:22
|
Har du köpt "suddgummin" tilll BMW'n. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 08:15:31
|
Suddgummin? Köpte dem mest för att de både var bra och tysta. Hoppas de inte brinner upp på första tusen milen ändå
Måste förtydliga också, hu vad hemskt det såg ut med "alla talar svenska" Menade absolut inget ont eller invandrarfientligt med uttrycket. Nyttjade bara en schablonbild som är slarvig och i grunden fel.
suddgummi? Hmm...
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 10:42:18
|
Ja..Pirelli är suddigummi ;-)men bra sådana. Jag hade P6000 på min Alfa 145 QV, när dom är nya så blir dom väldigt mjuka efter några varv på bana, blir bättre när dom åldrats lite och blivit hårdare..*s* Har också köpt på Däckonline men fått monterat på vanlig gummi-verkstad och betalat normalpris för få dom på fälgen. Sen såg dom ut som frågetecken när dom fått reda på vad jag betalt för däcken. Var lägre en deras inköpspris, då kan man ju fråga sig om inte generalagenten blåser däckfirmorna. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 10:56:16
|
Nu börjar vi närma oss pudelns kärna..
Jag tror inte de svenska distributörerna "blåser" däcksfirmorna. Men däckonline m fl lever ju på den tyska betydligt större marknaden och den distributörens arbete. Ur det perspektivet ger den svenske distributören och hans arbete, mindre volym etc ett högre pris till däckfirman.
Detta borde få (och får säkert just nu) till följd att vissa märken som kan levereras dubbelt till konkurrerande firmor, verkstäder och privatpersoner huller om buller försvinner från däckfirmorna. Åtminstone om prisskilnaden som här är dubbla priset eller mer....
I den extrema förlängningen. Knappa in din bilmodell och önskad däckdimension på Pirellis hemsida, dra kortet, vänta någon månad eller mer på att däcket tillverkas och åk till den montör som har lägst pris på jobbet. Inga distributörer, ingen lokal försäljning som drar extra "kostnader", inget know how i monteringslokalen. Du sköna värld!
mvh . |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 13:46:04
|
Ja run-flat-däck är tyvärr ingen billig affär. Bävar när jag ska byta mina Continental som sitter orginal på min BMW. Är inte helt nöjd med run flat-däck, är lite stötigare och hårdare än vanliga däck.
Jag kan hålla med om att Pirelli är lite som suddigummi, de jag hade på min förra bil var iofs inte Zero rosso som är en av deras bästa däck, men visst var de mycket mjukare, ville gärna skrika i kurvorna och hade inte lika lång livslängd som t.ex. Michelin som jag sedan köpte i stället, och var mycket nöjd med
Så det ska bli intressant att höra vad du tycker om Pirelli-däcken och hur många mil du kan få ut ur dem.
Förresten vilken dimension är det? är det 225/50 R17, eller större? Du skrev iofs svindyr BMW-fälg så då gissar jag att det är 245/40 R18, eller ännu större :)
Lycka till med dina nya hjul, ser fram emot lite intryck av dem. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 14:02:33
|
245/45-R17 står det ju. Antar att det är en E-60. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 15:40:11
|
Oops my bad ,läste inte tillräckligt noga, sorry.
Då är det ju samma dimension som jag har, vilket gör det extra intressant :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 16:31:15
|
Jag handlade mina 16" Yokohama på däckonline. Det blev fantastiskt mycket billigare(över 1000:-/däck!) än hos den lokale däcksfirman.
quote: ...inget know how i monteringslokalen.
Jodå, de blir precis lika duktiga på att montera däck. Däremot får man vända sig till sin utvalda leverantör för att få reda på något om däcken. Det är ungefär så det funkar i staterna idag.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 16:43:22
|
Hej Sladd! Är du belåten med dina Pirelli P Zero Rosso? Jag har sådana på en av mina bilar men är inte belåten med sidogreppet Har du liknande erfarenheter funderar på att byta till Ykohama 0032R som jag har haft på en del av mina bilar och med bra resultat. Mvh JMlab |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 17:43:00
|
Jag har ju gjort något lite dumt med att bara byta bak ännu så länge.
man kan konstatera att gocart-effekten är klart mindre. Med Good Year run flat var styrning och väghållning förstklassig, sikta och tryck!
Komforten var däremot inget man orkar med, alltså får jag nedprioritera sidgrepp etc. Det jag märker är att bilen går klart tystare men också att den rollar en smula bak.
För mig är det värt det!
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 20:37:17
|
Jag kör också BMW och har gjort precis samma erfarenhet betr runflat ,de är kassa när det gäller åkkonfort så de går bort hos mig också Mvh JMlab |
|
|
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 11:10:22
|
Jag har köpt mina senaste uppsättningar på dackonline och har en lokal montör som tar typ 150 spänn per hjul för montering/balansering.
Mitt tips är att undvika bilar med stora eländiga hjul som bara kostar en massa flis, slits snabbare, drar mer bränsle, spårar mera och dånar mera men visst är det snyggt med stora hjul.
Jag längtar tillbaka till 195/65-15. Där får man märkesdäck för 700 SEK/st och en överlägsen komfort. Men visst de är inte lika snabba i rondellen som mina nuvarande 214/45-17.
/Pelle |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 13:14:07
|
quote: rollar en smula bak.
Blir så med nya däck och oslitet gummi. Din referens är nästan utslitna däck med åldrat gummi.
Blir nog bra när du "suddat" ett tag. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 23:05:30
|
Rob, på bilar med riktiga bromsar kan man inte byta ner sig i fälgstorlek. Jag måste ha minst 215/45-17 (helst 225/45-17) även som vinterdäck för mindre och smalare fälgar än 7,5-17 finns inte som passar på bilen. Har just betalat nästan 7.900 kr för 2 st 225/45-17 och 2 st 245/40-17 Goodyear Eagle F1 Assymetric XL (ej run flat) monterade och klara. Är det dyrt? Valde Goodyear för de verkar tystare än Conti Sport Contact |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2007/09/28 : 19:48:49
|
Jag skall ha vinterdäck till min nya bil. Jag börjar med att ta ett snack med min däcknassare som har försett familjens bilar med däck i trettio år.
Jag skall ha 4st Nokian WR G2 225-45-17 på aluminiumfälg, pris 19 000:- med 32% rabatt, hmmmm, det var en slant. Försöker smälta offerten.
Efter denna tråden får jag för mig att kolla på nätet. Jag hittar 2st näthandlare som kan tillgodose mitt behov, båda landar inom 200:- skillnad, dvs 10 800:- och 11 000:-.
8 000:- skillnad på 4 däck, hur är det möjligt?
Eftersom jag har ett gott förhållande med min handlare så ringer jag upp honom för en sista koll. Jag förklara för honom om min upptäckt, han blev rent tyst. Jag sa till honom att jag är beredd att betala för han service, men jag tycker inte att den är värd 8 000:-, Han höll med. Han kollar upp priserna igen och han säger att hans inpris är 15 800:-. Men han vill naturligtvis få lite förräntning på kapitalet och måste lägga på en liten slant för sitt jobb, lokaler och verktyg. Så 15 800:- kan han inte sälja dem för och det har jag full förståelse för. Det kan tyvärr inte bli någon affär denna gång.
Det här måste ju ta kål på däck leverantörerna. Varför skall min däckhandlare handla av den svenska generalagenten? Han kan ju handla från nätbutiken och då bli mer konkurranskraftig.
Nu när det är så här mycket billigare, kan jag lita på att det är samma kvalitet på däcken?
|
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/09/28 : 20:52:54
|
Jag kommer ihåg när diskussionerna gick heta runt Good Year F1 däcken då den Asiat tillverkade varianten inte var gjord för vårat klimat. Dom tappade mkt av sin prestanda då kvicksilvret föll.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Topic |
|