HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken är den bästa CD-spelare ni hört? (30kkr)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/09/16 :  11:53:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Har nog inte lyssnat så kritiskt tidigare men jag upptäckte att skillnad blir tydlig om man kör samma spår först flera gånger på ena spelaren så man verkligen tar sig tid att lära in testlåten. Sen när man byter hör man lättare skillnad än om man tex gör snabba byten från en till annan spelare, vet inte om detta håller men det funkade för mig .

Där slog du huvudet på spiken.
Det är nog anledningen till att det är så svårt med blindtester om det inte görs på rätt sätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/09/16 :  12:16:20  Show Profile Send rolnor a Private Message
Krell MD20 tycker jag lät riktigt bra, har dock inte jämfört den med så mycket annat, nån Copland och Audio Analouge Paganini bara.
Kanske bli för dyr? Minns inte vad DAC-et hette, men det var också Krell.

rolnor
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/09/16 :  13:04:13  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det är naturligtvis en smaksak. I min smak (musikalitet, magi) så är det bästa jag hört för högst 30 tkr nytt: Lector CDP-7T, Droplet och Primare CD-31. Troligen bästa beg-köp i min smak: Accuphase CD-67DP-67.
Alternativ till Benchmark: Lavry DA-10
Lector är ett märke som det skulle vara klart intressant att få provlyssna på någon gång.
(Synd att det bara finns i Skåne)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/09/16 :  21:18:16  Show Profile Send Per2 a Private Message
Kan rekommendera Audio Aero Capitole. Det är en kanon produkt. Synd att kvaliten inte verkar vara den bästa, efter vad som skrivs, med sådan bra ljudprodukt.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/18 :  10:18:41  Show Profile Send jaejin a Private Message
Audio Aero Capitole.

Ja, det är väldigt synd med en så omtyckt och bra cd-spelare.
Gillar att det går att köra den direkt in i ett slutsteg.
Synd att inte fler spelare har den valmöjligheten.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/18 :  10:24:45  Show Profile Send jaejin a Private Message
Såg att vissa har nämnt att Dropleten är en bra cd-spelare.
Själv hade jag denna under ungefär 1 års tid och satt nöjd. Men ville gå vidare och det som jag valde som ligger under 30kkr som jag kan ge som tips till alla som är ute efter en riktigt bra cd är Ayon Cd1. Ett rejält steg upp och En cd-spelare som jag kommer sitta länge nöjd med.

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/09/18 :  10:36:28  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Som jag skrev innan så var det framförallt tidiga modeller som hade kvalitet´s problem vad gäller Audio-Aero. Men de har tillskillnad från andra företag rättat till detta.

Finns nog buggar i alla dyrare cd-spelare vilket inte jag tycker är acceptabelt.

Dock hittar du inte en reference för under 30tkr och det är där jag tycker de har skärpt till sig.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/18 :  10:38:18  Show Profile Send jaejin a Private Message
Eftersom det inte finns så många ayon ute på marknaden så kan det vara svårt att få lyssna på en.

Men är någon i värmlands närområde nyfiken på en så kan vi säkert ordna nån träff. Kanske jag kan ta vägen förbi.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/18 :  10:39:54  Show Profile Send nahoj a Private Message
Gillar oxå Audio-Aero, Ayon som nämnts här i tråden föll inte mig i smaken

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/18 :  10:57:23  Show Profile Send jaejin a Private Message
Valde faktiskt emellan Audio aero och Ayon och valet föll på Ayon.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2007/09/18 :  15:40:34  Show Profile Send Figge a Private Message
Det är ändå en "viss" skillnad på nypriset? Därmed inte sagt att den ena låter bättre än den andra. Då jag inte hört på båda spelarna.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/09/18 :  16:20:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Japp, pris och kvalité brukar höra ihop. Sen kan det finnas fynd men det är ovanligt. Hade en Audio Aero i tankarna men den är nu såld, finns några utomlands så vi får se om det blir en sådan. Vìll helst lyssna på lite andra spelare också.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/18 :  19:52:22  Show Profile Send jaejin a Private Message
Figge:

Det är en stor skillnad i pris. Audio Aero Capitole MkII kostar kring 70 000kr ny.
Men begagnat priset var då kring 35 000kr. Nu har man ju sett dem sjunka en del.
Ayon CD1 kostar 25 000kr ny.

Båda spelare är mycket trevliga.


Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/09/19 :  13:49:42  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Jag gillar oxå Audio Aero. När det gäller deras kvalitetsbekymmer så vill jag dock inte påstå att de blivit bra. De jag känner som har en har alla pajat, även de som är av senaste modell. Det har inte varit driven som pajat heller utan andra saker i dom. Men de låter ju bra!

Själv föredrar jag ju Wadia, med det förbehållet att man måste låta GNSC modda dem för att man ska få ut mesta möjliga välljud ur dom. Har man en 86x eller 270 borde man dessutom peta i en SE-drive eftersom detta också gör att Wadian kan (ut)konkurrera mycket dyrare apparater.

Audio Research cd7 är även den en mycket fin maskin. Har dock inte hört många av dem som ovan jämför med som Droplet eller Ayon. Det viktigaste är väl att man är nöjd själv!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/19 :  14:16:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur har ni gått tillväga när ni kommit fram till att just den eller den är bäst?

Lyssnat i olika uppställningar eller i en och samma uppställning?
Som alltid är matchningen avgörande för hur det kommer att låta.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/19 :  14:36:50  Show Profile Send jaejin a Private Message
Testade Audio Aero hemma vid ett par gånger emot Droplet och fanna att ett byte av en signalkabel gav större skillnad. Nu var det ju ett test i just den uppställningen som inte är ett bevis att någon var bättre eller sämre produkt. Men det gav ändå så pass mycket information att det inte just då var någon idé att byta. Testade dropleten emot Ayon hemma och det var en klar förbättring vilket gjore att ayonen fick stanna kvar och dropleten såldes.
Testade senare ayonen emot audio aero hos en kompis och i den snabba lyssningen så var det två läger vilken som var bäst.


Visst är matcning det viktigaste. Dock kan det vara svårt att ha testa många bra produkter samtidigt. man måste nästan äga dem samtidigt och det är ju lite kostsamt.

Edited by - jaejin on 2007/09/19 14:37:58
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/19 :  14:39:02  Show Profile Send Zombie a Private Message
Mitt lågbudgetförslag: köp en Quad 99CDP-2 för 11 lakan, köp skivor, vin, goda tapas för resten...
99 CDP-2 har sex digitala ingångar, volymkontroll, DAC upp till 24 bitar 96 kHz, är musikalisk och står sig enligt uppgift mot spelare över dubbla priset. Jag kan bara säga att min CDP-1 står sig mycket bra mot en ny väggad LP12/Ittok LVII/Adikt/Hercules II.
Annars är ju en beggad Ikemi inte helt fel heller...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/09/19 14:41:05
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/19 :  16:18:12  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Sitter det inte ett rörbuffertsteg i Droplet? Tycker jag har läst det?..
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:03:03  Show Profile Send crion a Private Message
1. Meridian 808i
2. Bladelius Gondul level 3
3. Meridian G08

Mina personliga favoriter, som jag har lyssnat mest på.

Jag hoppas någon gång att min videoserver kommer upp i snäppet under 1:an och 2:an :)

Edited by - crion on 2007/09/19 23:04:24
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/20 :  09:39:37  Show Profile Send jaejin a Private Message
Droplet, Audio Aero och Ayon är alla cd-spelare med rör.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/09/20 :  17:57:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Min gamla Primare D30.2 tycker jag är svårslagen som cdspelare upp till relativt mycket pengar. Men nu har jag ju dock bytt, men den kvarstår som en mycket välljudande cdspelare tycker jag. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/09/20 :  18:29:11  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Droplet, Audio Aero och Ayon är alla cd-spelare med rör.

Även Lector har rör.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/20 :  19:12:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Betyder det att de automatiskt har ett rörbuffertsteg?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2007/09/20 :  19:41:27  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag letade CD-spelare för runt 30000 för ett tag sedan..skrev om mina erfarenheter under sökandet här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31759&whichpage=2&SearchTerms=bubbens,diffusa

Det slutade med en Electrocompaniet EMC1-up med Spiderclamp. Spiderclamp gör otroligt mycket för ljudet på denna spelare. Anledningen till att jag sålde EMC1 hade inte med ljudet att göra, utan andra prioriteringar...jag saknar den ännu.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/09/21 :  23:28:14  Show Profile Send JAWEN a Private Message
En begangnad Esoteric DV-50s, eller en begangnad kanske lite repig Krell KPS 28c.
Det är ännu fram tills i dag dom bästa spelarna jag lyssnat på och ägt, Esoterice´n tar dessutom även DVD, och Krellen´s fördel är att den gräver fram djupare torr bas.

Båda dessa är 100% köp vid 30.000 kr, men troligtvis får man lägga till lite för Krell KPS 28c då den ny kostade 135.000 kr för 4 år sedan.

!! MEN ingen spelare i denna prisklassen gör sig rättvis om slutsteg eller högtalare inte håller riktig hög kvalité.


MvH Jawen
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000