HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Esoteriskt kondensatorproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/12 :  13:17:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Parallellkoppla en gäng kondingar, det skulle nog de flesta tycka vara OK. Vad händer om man tar 566 stycken?

Originaltråd finns här:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&postid=1295218#post1295218

Vårt kondensatorkort på 246 st 1500 uF, 35 V, Arcotronics, typ ESW monterade på ett mönsterkort med jordplan på båda sidor, 2 x 70 um. En av 500 poppar, alltifrån ett nästan ohörbart klick till rejäl knall vid 28-32 V endast. Vid 35 V poppar det i regel efter 1-10 minuter kanske, kan dröja dagar också.

Signaturen Elvee är inne på att detta är ett läckströmsfenomen. Hans förklaring verkar inte otrolig. Jag pratade med RIFA-fabriken i Gränna just och där var fenomenet okänt.

Min personliga åsikt är att en viss ojämnhet i Arcotronics kvalitet när det gäller spänningstålighet ger sig till känna extremt tydligt. Vi byter fabrikat till Panasonic och Rubycon och hoppas att problemet försvinner.

Finns det något kemiskt geni här på forumet som kan styrka teorierna eller kanske förkasta dessa?

Arcotronics tvärsäkra besked utan att ha sett de trasiga kondingarna ännu:
quote:
In our Failure Report I'll explain more the root of problem.

I'm waiting the result of an external laboratory, after that I will send you our Failure Report / Corrective actions ASAP.

Regarding the max number of parallel capacitors, we have seen the following design:

- max 5 capacitors single ended leads in parallel ( about 10Arms),
- max 10 big snap-in in parallel
- max 6-8 screw terminals in parallel


Detta är extremt viktig information skulle jag tycka om jag vore konstruktör, tycker inte ni det? Borde inte detta vara skrivet med stora röda bokstäver på databladet eller i en applikationsnot?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/09/12 13:20:58

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/12 :  13:27:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lite nonchalant undrar jag då hur läckströmmen skulle kunna spela roll. Det kan ju vara ett statistiskt "acceptabelt" fel i en konding helt enkelt...

Ett intressant försök att termiskt stressa kondensatorer utfördes på RIFA (i Kalmar). Testobjektet monterades med ett flertal kondensatorer runt detsamma, med avsikt att dessa skulle bidra till att ytterligare värma upp testobjektet. Emellertid blev resultatet det motsatta. Mängden heta kondensatorer gjorde så att varmluft steg snabbare än förväntat och sval kylande luft strömmade till och kylde.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/12 :  13:31:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Teorin är alltså att spontant uppstår en skada i oxiden som då snabbt läker med rimliga strömmar (några A kanske eller 10-tals ampere). Om nu en skada uppstår och du har några nH plus massor med energi så hinner inte skiktet att läkas under kontrollerade former utan det blir kokad elektrolyt. Tar man isär en konding som bara har "klickat" så ser man ett överslag som alltid sitter i elektrodens överkant och alltid på en vass kant.

En konding som har smällt rejält har även förångad aluminiumfolie.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/09/12 15:11:54
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:11:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har fått lite input från Mr. Hypex himself och han hävdar att läckströmmar är enbart ett lågströmsfenomen. Han menar på att det är ett kvalitetsproblem som blir extra tydligt här. Med tanke på denna nya teori så har jag under mikroskop granskat elektrodanslutningarna på Arcotronics, Rubycon och Panasonic. Elektroden som är fastnitad i folien är stansad. Ena kanten blir då rund och den andra blir lite rufflig. Acrotronics har vänt den ruffliga kanten mot pappersremsan med elektrolyt. Alla fel inträffar i denna ruffliga kant med ett överslag. Panasonic och Rubycon har en jämnare elektrod (rättvänd) samt betydligt längre (=bättre).

Tänk om det är ett kvalitetsproblem bara? Någon stackars sate kanske har laddat en maskin fel?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/09/12 15:17:59
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:20:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om du nu får ett överslag har du ju en hel del J(oule) som ser till att den felaktiga komponenten försätts i sådant skick att den inte längre kan användas, kanske än midre återfinnas ...

Men det låter rimligt att det är ett mekaniskt problem, och att man missar i produktionsprocessen. Många kondingar att återkalla.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:46:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det ska bli spännande att se vad testlabbet kommer fram till. Vågar de berätta sanningen om den är obehaglig.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/12 :  21:06:09  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har ett kondensatorpaket från Ringhals RIFA 32uF 400Volt metalliserad papper och antalet är ca 60 st.
Dessa paket satt rackmonterade i ett skåp på ca 45 st, 3*15 alltså för att vara en reaktiv last (till en motor??) 15*60=900 stycken...

Har inte hört talas om att det skulle vara ett problem.
Nu är ju metalliserat papper mer förlåtande än elektrolyt iofs.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/12 :  23:23:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Testrapporten har kommit med röntgenbilder och allt. Intresserade får gärna ta del av den. Rapporten är fin men den övertygar inte mig. Grundtesen är att man i princip inte får parallellkoppla kondingar. Acrotronics vidhåller att deras produkter bara kan parallellkopplas i antal om max 5. Jag är hemskt intresserad av att se materialet som ligger till grund för detta.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/09/13 :  07:55:38  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är väl ji och för sig inte helt omöjligt att man vid höga strömmar skulle kunna få en sned belastning av kondingarna om de inte är mycket lika i egenskaperna och/eller om kortet inte är helt optimalt. Men det var väl inte under de betingelserna du hade problem väl? Som jag fattade det poppade de under "vila". Att det skulle vara ett läckströmsproblem låter väl lite konstigt också för vad har det för relation till parallellkoppling? Fast jag är ju varken speciellt insatt eller har någon erfarenhet. Rent spontant tycker jag ju att ett väldigt stort antal parallellkopplade kondingar skulle kunna ställa till problem vid snabba förlopp om kondingarna inte är olika men exakt varför kan jag ju inte säga naturligtvis. Det är ju inte direkt enkla orsak/verkan här...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/13 :  08:36:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du har 166J tillgoda när du får genomslag i en konding....
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/13 :  09:41:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Urban, kondingkortet på labbänken och ett spänningsagg strömbegränsat till 300 mA, vrides helt stilla upp och boom.

Jag har öppnat några 1000 uF och dessa har slätare anslutningar. Jag tror fortfarande på bristande släthet hos elektrodanslutningarna.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/09/13 17:45:02
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/15 :  08:01:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nu är 6000 kondingar av märket Panasonic inlödda. Ingen har pajat. Vad säger de oss? Verkar det troligt att man högst får parallellkoppla 5 st? Ett antal 1000 enheter har tillverkats med 28 Acrotronics kondingar i parallellkoppling och med 250 A kontinuerligt i ryggen. Ingen har rasat. Är det inte konstigt att just 1500 uF rasar på löpande band och inte 1000 uF?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/09/15 :  08:57:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Forslag fran en lekman i fragan, en del av dem kan inte vara felmarkta helt enkelt?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:50:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tror inte det. 1500 uF är nämligen avsevärt större än 1000 uF samt ett ynkro mindre än Panasonic.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/21 :  23:35:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Nu är vi upp i kanske 20000 kondingar.... och ingen har pajat...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/22 :  10:03:12  Show Profile Send time a Private Message
De sysslar med kvalificerat struntprat, naturligtvis kan man paralellkoppla kondingar, slutsatsen måste vara att undvika Arcotronics !

Vi har flera maskiner på jobbet med 48 st 4700/450V som sitter paralellt och har gjort det länge och under tuffa omständigheter.

Man möts ofta av svaret att det aldrig hänt förut ...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/22 :  10:50:49  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har 28st 10 000uf paralellt i min aleph 5:a och den har ju funkat i flera år.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/09/22 :  12:30:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det som Arcotronics har rätt i är att om en konding blir trött så blir haveriet desto större om man har som i mitt fall 500 kondingar parallellkopplade, men det tror jag alla håller med om utan att vara raketforskare. Grejen är väl MTBF som bör vara tillräckligt lång.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000