HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur fungerar Denon's Alpha Processor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/11/05 :  09:32:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
Någon gång borde jag skaffa mig en multispelare och Denon's spelare får rätt mycket lovord och eftersom de åtminstone tidigare har haft D/A-omvandling som är "översvängningsfri" så är jag lite intresserad av Denon. Mina öron brukar föredra den typen av omvandlare.

Här beskrivs den ursprungliga versionen av Alpha Processorn:
http://www.swcp.com/pcaskey/alpha.pdf

Är de modernare varianterna utrustade med samma typ av processor eller är de ändrade i funktion men använder samma namn?

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/11/06 :  18:13:01  Show Profile Send Peg a Private Message
Hej Mats,

Det jag kan läsa mig till av PDF'en är att "Alpha Processorn", som egentligen är helt ovidkommande eftersom det är mjukvaran till den som är viktig, är i bästa fall inget annat än ett uppsamplande digitalt lågpassfilter.
Många tillverkare brukar ha sådana för att lättare kunna bygga analoga lågpassfilter, då på en högre frekvens vilket ger möjlighet att bygga billigare och/eller bättre analoga filter.

Den vänstra "conventional" vågformen (rutan nere till höger på vänstra sidan) är före lågpassfiltrering och skall då se ut sådär medan den högra är efter digital lågpassfiltrering (kanske till och med efter analog lågpassfiltrering) dvs dom jämför äpplen och päron. För övrigt står det inte ens att dom har samma källa till den högra vilket förmodligen är bra efterssom den är återskapad på ett sätt som ser bra ut bara för att dom säger att det var en sinus från början.
Informationen att det är en sinus finns inte på CD'n utan bara:

-1,-1,-1,-1,-1,-1,-1,0,0,0,0,0,0,0,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,0,0,0,0,0,0,0,-1,-1,-1,-1,-1,-1 osv.

Vad Alphan nu än gör så kan jag inte tänka mig att det skulle blir till den fina kurvan till höger utan att samtidigt göra pannkaka av andra signaler (tänk om det var en sågtand och inte en sinus in ??). Signalen till höger är nog genererad direkt från en sinus i 20 bitar och inte tagen från CD vilket är lite fult.

Det är absolut inget fel i sig med digital lågpass filtrering men det är inget fantastiskt nyskapande digitalt underverk som PDF'en påstår :-)

Förmodligen har nyare varianter högre samplingsfrekvens och fler bitar vilken kanske kan hjälpa något men jag tror att dom analoga komponenterna som kommer efter DA omvandlaren och nätdelar mm har betydligt större inverkan på ljudet än såna saker men om det är hör kvalitet på det analoga så kan det nog hjälpa en snutt.

Denon är säkert minst lika bra som konkurerande märken men jag skulle absolut provlyssna på några spelare i samma (helst egen) anläggning innan jag bestämde mig och på så sätt försöka jämföra det som kommer ut ur burken och inte om dom har några fina namn på sina processorer.

För övrigt bör man aldrig prata om trappsteg när man pratar om digitala signaler eftersom samples faktiskt är punkter på en kurva som ska filtreras vid halva samplings frekvensen för att bli bra.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/11/06 :  18:53:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Peg, tack för att du tog dig tid.

Att det är ett digitalt lågpassfilter är ju helt klart men sådana kan implementeras på lite olika sätt och man får då lite olika "klang". Det är säkert fler än jag som provat olika filter på Sony-spelare och visst gör det skillnad.

Det verkar som om Denon valt en mer tidsoptimerad variant av filter medan majoriteten av digitalfilter på marknaden är optimerade för maximalt rak frekvensgång. Jag undrar helt enkelt om det är så på de nyare spelarna också.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/21 :  08:35:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag råkade hitta lite information idag och det verkar vara frågan om översvängningsfria filter. Intressant för mig då!

http://www.usa.denon.com/DVD5910CILit.pdf
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/21 :  12:34:21  Show Profile Send Peg a Private Message
Ser att min tidigare post sköt ju rätt duktigt vid sidan av målet ... sorry.

Sidan 14 i den här pdfen är betydligt mer utförlig:
http://www.komteh.hr/download/Katalozi_Audio/DENON/Engleski/PMA-DCD-SA1/UK_DCDPMA_SA1.pdf

Det verkar som om de varierar filter frekvensen dynamiskt efter indatan på något vis, mycket skumt :)

Det skulle vara intressant att göra lite subjektiva tester av olika digitala lågpassfilter algoritmer, hur får man till det på bästa sätt ?. Särskilt om du säger att du gillar "översvängningsfria" filter bättre.

De flesta moderna spelare kör väl sinc/fir filter vilket ger bla "pre ringing" men vansinnigt bra prestanda i form av branthet och faskorrekthet.
Är inte risken med att köra "översvängningsfria filter" att man får massor av skumma fasvridningar ?

Hör man verkligen ringningen från ett sinc filter alltså ? Ser man det matematiskt borde väl ringningen vara där för att man kunna aproximera insignalen på bästa sätt.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/21 :  13:09:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
Allt är kompromisser! Väljer man tidsoptimerade filter får man lite större problem med frekvensgång/fasgång och det råder minst sagt delade meningar om vad som låter bäst. Jag kör normalt med NOS-DAC och trivs med det men har historiskt sett även tyckt om t.ex Wadia som kör med översvängningsfria filter. Jag har också lekt lite med Sony's olika filtervarianter och Pioneer's Legato Link och tycker att man får bätre högfrekvenstransienter med tidsoptimerade filter. Tilläggas bör kanske att jag har faslinjära högtalare och jag kan inte garantera att det jag hör i dessa uppfattas i andra högtalare.

Ringningen uppstår då den samplade signalen innehåller frekvenskomponenter över halva samplingsfrekvensen och en fyrkantvåg gör ju det t.ex. Även annan inspelad signal lär göra det och om den inte gör det har de ju använt samma fasvridande filter i analogledet som man behöver efter DAC'en i alla fall. Möjligen kan man filtrera digitalt med bra resultat om inspelningen gjorts med högre samplingsfrekvens än den som sedan använts.

Jag får väl försöka provlyssna en Denon någon gång för att ta reda på om det är något i min smak.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/09/21 :  16:33:39  Show Profile Send jonasz a Private Message
Denon anvander val inte multibitsdacar langre, eller ar jag ute och cyklar nu?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/21 :  20:01:03  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det verkar väl som om de använder 24 bitars differentiella DAC'ar enligt produktbladen som länkats till?

Nu spelar ju inte detta så stor roll för filtreringen som sker före DAC'en om det är digitalfilter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000