HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa högtalaren över 40Hz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/09 :  16:39:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by David A

Hatoil:
Idag kör jag Dynaudio 1.3se, hade tankar på ett par Electra Amator II, men tyckte inte att dom var bättre bara annorlunda. Ska provlyssna nya Cremona Auditor vid tillfälle, samt Special 25. Nån av dom blir det nog för mig. Men 1.3se är ytterst kompetent med rätt kringutrustning.

Knoppen:Dynaudio (tveksamheter i robusthet och ljudtrycksförmåga (1.3 SE))???????
Jag spelar helt otroligt högt med mina. Högre än något annat jag haft hemma. Och dom håller alldeles utmärkt fast jag anslutit över 600w till dom små liven. Att konutslaget kan begränsa i basområdet har absolut inget att göra med resterande register. Med filter spelar dom smärtsamt högt och rent. Och jämfört med andra stativare håller basen ihop mycket längre än vanligt.


Hej David,
nackdelen med dessa Dynaudio 1.3 SE är att boomern mekaniskt kan slå emot bottnen på postycket. Då finns det risk för total ödeläggelse av elementet, även fast ineffekten inte varit våldsamt hög. Det krävdes inte alls mycket ineffekt (mätte aldrig rent specifikt) med musik med djupa bastoner. Vid prov med branta högpassfilter vid ca 80 Hz kunde man spela minst ca 10 dB starkare vilket är ganska stor skillnad. Men du har väl mycket brant delning med TacT? och basmoduler, då funkar det mycket bra att köra dessa högtalare. Det är en lite orättvis jämförelse. Var det inte det frågeställaren ville ha, ett par stativare enbart?

Med en del andra högtalare är polstycket djupare så att upphängningen mekaniskt bromsar konen istället, då håller det bättre. Sedan vill man ju försöka få till ett snyggt överstyrningsbeteende också, så att det för det mesta låter bra, men bara "grötar ihop sig" just innan elementet bottnar. På 1.3SE finns inga varningsindikationer innan konen slår i bottnen. 1.3SE har även någon olinjäritet i magnetsystemet eller något som gör att konnen sugs inåt vid starka pådrag.

Annars är de snygga att se på och lyssna på vid moderata nivåer i basen. Vid mellanregister och diskant tycker jag att de låter fint också.

/Johan


Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/12/09 :  16:58:59  Show Profile Send David A a Private Message
Säkerligen sant det du säger, men tycker att exempelvis Jamo Concert 8 och 11(eller vad dom numer heter) lider i mycket större grad av detta. För att vara en såpass liten konstruktion som nu 1.3se är, så tycker jag att dom klarar problemet över genomsnittet. Seas Excel elementen däremot tycker jag slår igenom stup i ett!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/10 :  00:10:35  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Johan, mitt rum är 4,6 * 4,65 (nyligen ommätt). Och visserligen vill jag gärna ha 'riktiga' högtalare, men jag tror att både jag och andra i familjen bryr mig för mycket om hur det ser ut, för att kunna fixa akustiken tillfredsställande. Jag kan/vill tyvärr inte möblera om hur som helst. Elektronik skulle vara en lösning, men helst vill jag inte ha för mycket prylar i racket heller. Kostar dessutom pengar. Ganska nyinflyttade är vi också, så ett annat rum får jag nog vänta länge på.

Finns det fler små högtalare som riskerar att bottna? Under 'normala' omständigheter.

Quad har jag inte tänkt på, men är inte rummet för litet för dessa? Kräver inte de sin rymd? Fördelen med de jag har nu är att de inte behöver stå så hemskt långt ut.

Vi får se, jag skall först låna hem ett par Guarneri för att se om de passar mig. Hoppas de låter bättre än annorlunda. Snygga i träet är de i alla fall.

Tack för pengarna Johan!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/10 :  07:07:05  Show Profile Send n00b a Private Message
Appropå bottnande av högtalarna....

Jag har faktiskt lyckats bottna mina 1.3se jag med. Men då med Vincent 991+ 405w 8ohm, då tyckte jag det var öronbedevande högt faktiskt. Då jag var och lyssnade på "Von Schweikert vr4genIII" tillsammans med likadana monoblock så bottnade han dom också och det är stora högtalare.

Jag lyckades aldrig bottna 1.3se med min "musicalfidelity x-a100r"

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/10 :  07:54:31  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Tror aldrig att jag spelar så högt, att det är någon risk för mina högtalare.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/10 :  10:05:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Johan, mitt rum är 4,6 * 4,65 (nyligen ommätt). Och visserligen vill jag gärna ha 'riktiga' högtalare, men jag tror att både jag och andra i familjen bryr mig för mycket om hur det ser ut, för att kunna fixa akustiken tillfredsställande. Jag kan/vill tyvärr inte möblera om hur som helst. Elektronik skulle vara en lösning, men helst vill jag inte ha för mycket prylar i racket heller. Kostar dessutom pengar. Ganska nyinflyttade är vi också, så ett annat rum får jag nog vänta länge på.

Finns det fler små högtalare som riskerar att bottna? Under 'normala' omständigheter.

Quad har jag inte tänkt på, men är inte rummet för litet för dessa? Kräver inte de sin rymd? Fördelen med de jag har nu är att de inte behöver stå så hemskt långt ut.

Vi får se, jag skall först låna hem ett par Guarneri för att se om de passar mig. Hoppas de låter bättre än annorlunda. Snygga i träet är de i alla fall.

Tack för pengarna Johan!



Hej Jöns,
Hade inte du en tråd tidigare om hur det var problem i ditt lyssningsrum? Jag skulle vilja läsa den och se om det ger mig lite input, så kanske jag kommer på någon lösning som inte innebär ombyggnad eller dylikt.

QUADarna kan fungera på så sätt att de inte exciterar rumsresonanser om man placerar dem närmre hörnen. Då får man dock problem med bakustrålningen. Men den går att absorbera. Så med lite specialfix skulle QUADar kunna funka hos dig.

Men jag behöver veta mer om ditt lyssningsrum och nuvarande möblering för att kunna uttala mig vidare.


Ang små högtalare som riskerar att bottna:
De flesta små högtalare riskerar att gå sönder för basljud under deras avrullningsfrekvens. Prova att gå in i butiken och så lägger du på skivan av Nitin Sawhney "Beyond skin" låt 9 som har mycket lågfrekvent bas och väldigt lite mellanregister och diskant. Jag vet inte vad du ska säga om högtalarna går sönder, du kanske blir utslängd. Men genom att försiktigt höja volymen kan du se var gränsen går för högtalarna. I allmänhet finns det INGA små högtalare där du kan spela starka ljudtryck i basen. Naturliga begränsningar konarea och max konustlag och dimensionering avgör. Man kan göra en liten högtalare mer ljudtryckskapabel, men då får man offra djup bas. Eller så kan man göra den så att den spelar som en fullregistershögtalare, men då kan man inte spela så starkt. Så det är som att välja mellan pest eller kolera.


Hälsningar Johan
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/12/10 :  10:26:47  Show Profile Send AndersB a Private Message
Hatoil

Är du inne på 1.3 SE tycker jag definitivt att du ska kolla upp Revel M20. Jag provlyssnade båda, förvisso i olika butiker, men Revelarna vann mina öron. De finns i Alingsås på Hifikonsult.

Anders
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/10 :  10:35:58  Show Profile Send jajon a Private Message
Jag hade tidigare Dali Blue 5005 som gick ner i 37 Hz enligt tillverkarens
specifikation. Jag fick hemska stående vågor med den högtalaren. Nu spelar
jag på ett par passiva Linn Ninka (som går ner till 50Hz enligt Linn, i
passiv drift). Ninka är dessutom slutna till skillnad mot Dali som var
basreflexkonstruktion. Alla stående vågor är som bortblåsta, kvar finns
bara en bas som aldrig känns otillräcklig, och med både kraft, dynamik och
kontroll!

Rekommenderas varmt!

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/12/10 :  12:33:49  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen
Ang små högtalare som riskerar att bottna:
De flesta små högtalare riskerar att gå sönder för basljud under deras avrullningsfrekvens. Prova att gå in i butiken och så lägger du på skivan av Nitin Sawhney "Beyond skin" låt 9 som har mycket lågfrekvent bas och väldigt lite mellanregister och diskant. Jag vet inte vad du ska säga om högtalarna går sönder, du kanske blir utslängd. Men genom att försiktigt höja volymen kan du se var gränsen går för högtalarna. I allmänhet finns det INGA små högtalare där du kan spela starka ljudtryck i basen. Naturliga begränsningar konarea och max konustlag och dimensionering avgör. Man kan göra en liten högtalare mer ljudtryckskapabel, men då får man offra djup bas. Eller så kan man göra den så att den spelar som en fullregistershögtalare, men då kan man inte spela så starkt. Så det är som att välja mellan pest eller kolera.


Hälsningar Johan



Jag tror att du numera gjort dig förtjänt av titeln "basmarodör" under ditt ID till vänster!

Skämt åsido. Det här med att man kan göra en liten högtalare ljudtryckskapabel genom att offra djupbasen är bara delvis sant. Jag antar att du menar att man lägger avstämningen högre i en basreflexhögtalare, för att åstadkomma ljudtrycksförmåga på bekostnad av djupbas?

Detta resulterar ju även i att känsligheten för lägre frekvenser än avstämningens ökar. Man hamnar lättare i det område där högtalaren lätt råkar illa ut.

Problemet är alltså egentligen att avstämningen ligger högt i förhållande till programmaterialet. Men rätta mig om jag har fel, även om man har en avstämning neråt 20 Hz, får man inte problem med Nitin Sawney ändå? Innehåller inte den skivan ännu lägre basgångar? Typ under 10 Hz? Tyckte jag läste något om detta i effektförstärkartestet...

Om man likt Johan vill klara väldigt jätte-extremt djupgående programmaterial och dessutom med tillräckligt höga ljudtryck lär man behöva en ganska rejäl sammanlagd luftpumpningskapacitet, och gärna slutna lådor. Eller ett basmodulsystem med helt absurt låg avstämning. Kanske har de flesta lägre krav än så - eller så är det alldeles för lätt att vänja sig...
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/10 :  12:55:03  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

Hatoil

Är du inne på 1.3 SE tycker jag definitivt att du ska kolla upp Revel M20. Jag provlyssnade båda, förvisso i olika butiker, men Revelarna vann mina öron. De finns i Alingsås på Hifikonsult.

Anders


Revel M20 säljs nu på best sound i sthlm för 20lapp med inbyte av gamla (antagligen vilket skräp som helst) högtalare.
Annars kan jag fixa billigt
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:13:17  Show Profile Send AndersB a Private Message
drgreen

Vadan denna Revelkampanj i Svedala? Känner du till nåt om detta?

Anders
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:17:44  Show Profile Send drgreen a Private Message
nej jag vet inte varför...möjligen vissa rykten om mk2 versioner men vet ej om det gäller m20. Annars har jag kontakter som ordnar revel, men mer vill jag inte säga...om du funderar på revel hör av er per PM
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:48:43  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Anders, jag är intresserad av klassen ovanför 1.3 och M20. Förutsatt att det är värt pengarna förstås. Vill att det skall vara en 'rejäl' uppgradering från det jag har.

Johan, jag återkommer med en skiss över rummet. Under tiden finns basproblemtråden här: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6091

Undrar vad de skulle säga på Best Sound om man kom och ville byta in sina BSS högtalare!?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:49:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson
Jag tror att du numera gjort dig förtjänt av titeln "basmarodör" under ditt ID till vänster!

Skämt åsido. Det här med att man kan göra en liten högtalare ljudtryckskapabel genom att offra djupbasen är bara delvis sant. Jag antar att du menar att man lägger avstämningen högre i en basreflexhögtalare, för att åstadkomma ljudtrycksförmåga på bekostnad av djupbas?

Detta resulterar ju även i att känsligheten för lägre frekvenser än avstämningens ökar. Man hamnar lättare i det område där högtalaren lätt råkar illa ut.

Problemet är alltså egentligen att avstämningen ligger högt i förhållande till programmaterialet. Men rätta mig om jag har fel, även om man har en avstämning neråt 20 Hz, får man inte problem med Nitin Sawney ändå? Innehåller inte den skivan ännu lägre basgångar? Typ under 10 Hz? Tyckte jag läste något om detta i effektförstärkartestet...

Om man likt Johan vill klara väldigt jätte-extremt djupgående programmaterial och dessutom med tillräckligt höga ljudtryck lär man behöva en ganska rejäl sammanlagd luftpumpningskapacitet, och gärna slutna lådor. Eller ett basmodulsystem med helt absurt låg avstämning. Kanske har de flesta lägre krav än så - eller så är det alldeles för lätt att vänja sig...



På stycke 1 och 2:
Svar: ja

Hej Jonas!

Ja kanske är jag alldeles för van vid att höra all bas på skivorna. Och det är ju ganska kul med bra basåtergivning.

Nitin Sawhneyskivan är en av de värsta jag har, så den är kanske egentligen inte representativ för normal musik. Tanken var att med den kunna kolla hur högtalarkonen bottnar. Vid slutstegstestet användes filmmusiken till "Femte Elementet", det är den som har energi långt under hörbarhetsgränsen.

Hälsningar

Basmarodören
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/12/10 :  14:08:06  Show Profile Send n/a a Private Message
esl988...



Lyssna på dem.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/10 :  14:40:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Anders, jag är intresserad av klassen ovanför 1.3 och M20. Förutsatt att det är värt pengarna förstås. Vill att det skall vara en 'rejäl' uppgradering från det jag har.

Johan, jag återkommer med en skiss över rummet. Under tiden finns basproblemtråden här: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6091

Undrar vad de skulle säga på Best Sound om man kom och ville byta in sina BSS högtalare!?



Nu har jag låst den gamla tråden.
Jag vet inte riktigt var du har din soffa placerad i förhållande till väggen. Jag antar på dina beskrivningar att du har den ganska nära väggan bakom dig. I så fall; flytta fram soffan. Prova också att flytta högtalarna längre ifrån väggen bakom dem. Se till att det inte är samma avstånd som till sidoväggarna. Neodynium var inne på detta också.

Mer råd kan jag inte ge nu utan att se en figur på möbleringen och sedan lyssna och mäta själv i verkligheten.

Hälsningar Johan


Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/12/10 :  16:43:36  Show Profile Send Pelle a Private Message

Acoustic Energy AE1 MkIII kostar £1690 (standard svart, cherry, maple), £1990 för piano-gloss (vilken färg som helst) i England. Säljstart December.



[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/12/10 :  16:55:13  Show Profile Send AndersB a Private Message
Drgreen

Tyvärr, så har jag redan köpt ett par, till ett då ganska bra pris. Men å andra sidan är det ju knappast något att säga tyvärr om - de spelar skitbra.

Anders
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/10 :  19:44:25  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Johan, här kommer skissen på mitt rum. De skuggade ytorna är där jag har placerat runt högtalarna utan större framgång. Att sätta sig framför soffan, eller någon annanstans gjorde ingen skillnad för basen. Brummet fanns där överallt. Provade olika placeringar från bak/sidovägg så att måtten skulle bli olika men det hjälpte föga. Go nuts!


Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:18:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Johan, här kommer skissen på mitt rum. De skuggade ytorna är där jag har placerat runt högtalarna utan större framgång. Att sätta sig framför soffan, eller någon annanstans gjorde ingen skillnad för basen. Brummet fanns där överallt. Provade olika placeringar från bak/sidovägg så att måtten skulle bli olika men det hjälpte föga. Go nuts!





Hej Jöns,
det var en fin skiss. Tack vare den tror jag att jag har några förslag. De är visserligen inga skönhetsvinnande förslag direkt men torde kunna fungera, åtminstone för basregistret.

Det hela blir troligen ganska enkelt.

* Placera högtalarna på var sin sida om soffan.
* Ta en stol el fåtölj som är lätt att flytta och placera lyssningspositionen vid den breda dörröppningen, Förklaring nedan.
* Avståndet fram till mitt emellan högtalarna ska vara 1,18 gånger avståndet mellan högtalarna. Avstånden ska räknas där ljudet genereras, ej kanten på lådan.
* Placera "puffen" mellan soffbordet och lyssningsplatsen, då kan du:
* Flytta en fåtölj där puffen tidigare stod.
* Flytta sedan isär fåtöljerna något så att ljudet kan passera och ställ dem så att sidoväggsreflexen studasr in i dem, eller att de fungerar som absorbenter så att reflexen inte kan studsa in i sidoväggarna.
* Fåtöljabsorbenterna kommer att göra ljudbilden tydligare.
* Det är bra att högtalarna har bokhyllor bakom sig och bredvid sig. Placera böckerna med sinsemellan olika djup, då gfungerar de som diffusorer.
* Lyssningsstolens/fåtöljens ryggstöd ska inte nå över axelhöjd.

Förklaring om lyssningsplatsen
I och med att lyssningsplatsen placeras i närheten av dörröppningen, kan inte en tryckuppbyggnad ske där. Bredvid, där högtalarna stå nu, kommer troligtvis basen att vara lika bumlig som nu. En nackdel med att sitta nära dörröppningen kommer vara att det bakomvaranade rummets akustiska egenskaper kommer att göra sig påminnda där. Du kan provlyssna redn nu hur ljudet är där med högtalarna på nuvarande plats.

Jag tror detta kommer att hjälpa, det kommer inte att bli "perfekt", men det blir nog bättre än nuvaranade uppställning.

Men du får som sagt offra lite av utseendet, men det blev ju inte så stora ändringar.


Hälsningar Johan









Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/12/11 :  18:49:31  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Varför inte ett par JMlab Electra 926. De spelar väl ner till 38Hz. Då får du ju 45kkr att köpa skivor för... De är inga problem i ett ganska så litet rum. Ja just det du ville ju ha stativare, Micro Utopian går väl inte så lågt.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/11 :  19:02:46  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Tack för tipsen Johan! Får se om jag kan låna hem kompisens golvare och prova. Hade ett tag planer på att möblera ungefär så, men det föll på att jag inte kunde ha stereon mellan högtalarna = långa, dyra högtalarkablar. Vi får se...

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/12 :  09:51:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Tack för tipsen Johan! Får se om jag kan låna hem kompisens golvare och prova. Hade ett tag planer på att möblera ungefär så, men det föll på att jag inte kunde ha stereon mellan högtalarna = långa, dyra högtalarkablar. Vi får se...


God morgon Jöns,
jag är övertygad om att en ommöblering med "normalhögtalarkablar" ger totalt sett bättre ljud än nuvarande möblering med "fina dyrkablar".

Aha, med dina nuvarande högtalare så har du ej dessa problem i basen?. Golvhögtalare kan även dessa skilja sig åt väldigt mycket. T ex om du har problem lite högre upp kan det vara bra med sådana som har baselemntet högt upp på lådan, det kan ge en dipp i akustiska uteffekten i samverkan med väggarna. Så det är svårt att säga att det blir generellt samma resultat med ALLA fullregisterhögtalare beroende på olika elementplaceringar, om du bara provar med ett par högtalare.

Prova att lyssna nu ca 1/2 m från dörröppniungen med nuvarande placering. Lyssna på hur basen förändras. Hur blir det? Mindre bas där jämfört med i soffan?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:03:45  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Just det. Möbleringen jag har idag är inga problem för mina stativare. Det var golvarna jag lånade hem som gav mig basproblemen. Det som störde mig med dem var att vissa toner gav vibrationer i kroppen (min kropp alltså) långt efter de (borde ha) klingat ut. Väldigt irriterande.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/12 :  14:20:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Just det. Möbleringen jag har idag är inga problem för mina stativare. Det var golvarna jag lånade hem som gav mig basproblemen. Det som störde mig med dem var att vissa toner gav vibrationer i kroppen (min kropp alltså) långt efter de (borde ha) klingat ut. Väldigt irriterande.


De högtalarna du lånade kanske var utvecklade att låta ha rak frekvensgång i ett ekofritt rum (så görs de flesta högtalare av någon anledning). Eller så hade de en liten puckel just där dina rumsproblem finns.

Prova med ett par andra högtalare som är gjorda för att användas i normala rum. Jag har en massa förslag, det kan vi prata om per telefon vid tillfälle.

Johan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000