HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ljudkvalité på skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:12:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
En granne hade fest igår och folk strömmade förbi mitt rum medan jag lyssnade på musik. Efter ett tag så kom det in en del folk å vi började poppa lite. Skivor byttes i snabb takt medan folk kommenterade ljudet. Det var en kille som tyckte att Classiken såg ut som ett modem, men han har ju rätt, svart med gröna dioder.

Hursomhelst, riktigt nöjda blev de inte innan jag råkade slänga in Jennifer Warnes - Rock You Gently. Vilken jävulsk dynamik det är i den låten, och ljudbilden är stor som med dolby 7.1. Efteråt tyckte grabbarna att alla andra skivor lät fattiga, tama, tråkiga etc. Sen kom taxin och alla stack ner på stan, jag var kvar och lyssnade till 2 inatt, märkbart irriterad över denna nygamla upptäckt.

Nu kan man då undra, vad ska vi ha nya format till när mixningen av många skivor är så dålig, att jag kunde lika gärna byta ner mig till en monoradio och vara nöjd ändå.
Är det pengar eller kunskap som saknas för att alla skivor ska få ett bra sound? (nu snackar jag givetvis om rena studio-album)

Edited by - yalpa on 2002/12/08 12:15:52

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:45:33  Show Profile Send nin a Private Message
Är det pengar eller kunskap som saknas för att alla skivor ska få ett bra sound?


Skulle nog vilja påsåt ett tredje alternativ, att dom anpassas till folks micro(skit) stereo's.
Samma hos mig, sätt på någon gammal LP med John Lee Hooker, Muddy, Dylan, etc och försök sedan att lyssna på dagens populärmusik

Edited by - nin on 2002/12/08 12:46:04
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/08 :  13:18:59  Show Profile Send markih a Private Message
Tror att det är alla 3 alternativen. Tråkigt är det i varje fall!

markih
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/08 :  14:01:44  Show Profile Send Sudden a Private Message
jag har en liten annorlunda kommentar
och det gäller alla "digital remastered" skivor
som förvisso är med mindre brus, men utan någon som helst ljudbild
visst är det i stereo men det också allt, inget djup eller bredd.
någon som håller med?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/08 :  14:14:22  Show Profile Send yalpa a Private Message
ingen dynamik iaf., riktigt tragiskt...men det gäller väl "alla" nya skivor också, de har så hög grundvolym att toppar blir bara små höjningar.

Jag håller inte med om att musik mixad åt små onoff-stereos behöver låta dåligt. Eller rättare sagt, inte ens via en sån stereo är det svårt att höra hur otroligt mycket bättre en del skivor låter. Sen gäller bara att X-basen dras ner lite, istället för att ligga på max som när man lyssnar på Kent. Tyvärr, mixning för olika anläggningar håller jag inte som giltigt argument. Dessutom varför ska man lägga på dist och krympt ljudbild? Nejdå, jag tror att det är inkompetens och pengabrist, eller lathet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000