Author |
Topic |
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 05:52:20
|
Tack för tipset! Att man mäter i döddämpat rum garanterar inte att det blir bra men det ger ökad möjlighet att hitta det man söker.
Jag har kikat lite på mätningarna och de är ibland rätt skoningslöst avslöjande men det finns bra mätningar också. Ett exempel: http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/aurum_integris_active_300b/ Lyssningsintryck: The Aurum Acoustics system has the most balanced, easy-on-the-ears and cohesive presentation I've heard from any complete system -- at shows or in my listening room. As a matter of fact, it's so "right-sounding" that writing about it is something of a chore.
En tidstypisk högtalare? http://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/aperion_632lr/
Amerikansk loudnessburk. http://www.soundstagemagazine.com/measurements/jbl_l890/ Kommentar: But right now, I'm going to dig up my remastered copy of Van Halen's first album to hear before the L890s are packed up. The party's at my house!
Skapligt resultat. http://www.soundstagemagazine.com/measurements/thiel_cs24/ Kommentar: The Thiel CS2.4 is a great loudspeaker, one of the very best I've heard regardless of price. Its treble soars and its bass plummets, but all the while the CS2.4 sounds utterly neutral and musically communicative.
Mätningar i döddämpat rum säger inte allt men kan ofta ge en förklaring till vad man hört och kan också användas för att gallra bort de värsta avarterna. Lyssna själv måste man.
|
Edited by - MatsT on 2007/09/11 05:53:43 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 08:58:38
|
Intressant läsning, det förvånar mig inte att Thielens frekvenskurva ser bra ut, dom upplevs också balanserade vid lyssning, ett märke som verkligen kan spela musik men som kan vara lite kinkiga på kringutrustning, neutralt och strömstarkt förstärkeri trivs dom bra med! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2007/09/11 10:32:53 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 11:31:16
|
quote: som kan vara lite kinkiga på kringutrustning
Eller så är det för att de har för mycket energi runt 3kHz och för lite runt 1.5kHz. En impedans som nästan är linjär på 3-4ohm kräver inga monster till förstärkare heller även om vissa kan få problem med den låga impedansen, har dock inget med strömstryrka att göra (vilket är en totalt meningslös mätning, när kortsluts förstärkarutgångarna vid normal användning?). |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 11:49:11
|
Fullt möjligt, jag upplever själv att dom ibland kan bli väl energiska någonstans i nedre diskantområdet,(om jag nu minns rätt, det var ett tag sen jag hörde dom)om du har rätt verkar ju inte impedansen ställa till större bekymmer, känsligheten är däremot ganska låg och det föranleder ju ett "visst" effektbehov. |
Edited by - Goldfinger on 2007/09/11 11:52:15 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 12:06:08
|
Vore väldigt intressant att få se frekvenskurvor på tex förstärkare, för att se om lyssningsintryck överensstämmer med mätvärden. Detta förutsätter naturligtvis att förhållandena är optimala i avs av rumsakustik, användande av frekvenslinjära högtalare osv för att man skall komma i närheten av att dra rätta slutsatser. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 12:13:06
|
Frekvenskurvorna för förstärkare är väsentligt mycket rakare än för högtalare. Du kommer nog inte kunna se nånting alls på dom. |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 12:31:02
|
Stereophile har ju frekvenskurvor på både högtalare och förstärkare (både med optimal last och simulerad högtalarlast) så det är bara att surfa iväg :) |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 12:31:58
|
Lovan: Men skillnaderna är ju klart hörbara, borde då också vara mätbara! |
Edited by - Goldfinger on 2007/09/11 12:33:30 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 12:35:56
|
quote: Stereophile har ju frekvenskurvor på både högtalare och förstärkare (både med optimal last och simulerad högtalarlast) så det är bara att surfa iväg :)
Då skall jag kolla det! |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 21:13:06
|
Vill minnas at även High Fidelity mäter frekvenskurvor på förstärkare. Brukar vara spikraka utom att det ibland avviker nån del av en decibel (kanske en hel db nån gång) längst ned och längst upp i frekvens, dvs runt 20 hz samt när det närmar sej 20 khz. Har aldrig sett nån stärkarkurva där det avvikit så mkt som en db i resten av registren.
Skulle väl vara nån rörhäck då...dom kan ju variera en del pga att interaktionen med högtalaren ger strul nu och då...och säkert på annat vis också.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 21:50:37
|
Hifi news har också vad som verkar bra mätningar på förstärkare, förra året så var jag på ett seminarium med deras mät-nisse och han framstod som både kunnig och erfaren plus att han också -vilket jag gillade- var tydlig med att påpeka vad han INTE kunde mäta pga att inte inte hare tillgång till ett akustikdämpad rum (han använder, precis som alla andra MLS mätnignar).
Vad gäller dämpade rum som klarar 20-20 000 Hz så är dessa extremt dyra (många, många miljoner kr) och stora, vad jag vet så har inte ens någon av de störra högtalartillverkarna sådana utan de använder också MLS mätningar. Däremot kan man naturligtvis använde ett mellanting där man ex. "bara" dämpar ut frekvenser >100 Hz eller så. Jag tror rummet vi har på jobbet är ett sådant.
|
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 16:13:03
|
Ja, men kolla vilken upplösning de har på mätningarna. Det är det avgörande. Vid en 1/3 oktavs mätning så kommer alla förstärkare vara linjära inom 1dB om de är av någorlunda snitt. Mät däremot med en 2-4ggr högre upplösning och ni kommer se att det skiljer.
MEN, är det rimligt? Dvs, kan örat ha den upplösningen? Jag vet inte, men jag gissar att de skillnader som folk påstår sig höra mellan förstärkare också går att urskilja i en mycket mer högupplöst mätning. Däremot så är det ett HELSIKE att tolka en mätning som görs på säg 1/24 oktav...
mvh Jonas |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 16:18:58
|
jonash: Fast är inte det i så fall resultatet av brus på mätningarna helt enkelt? Förstärkare har ju normalt väldigt gradvis frekvensgång utan snabba skift. Mäter man med ocsilloskåp och sveper med en tongenerator tex så ser man detta. Jag tror du har hittat en liten återvändsgränd i förklaringen varför slutsteg upplevs låta olika. |
|
|
Monster
Member
268 Posts |
Posted - 2007/10/23 : 09:32:35
|
Kul tråd,
För några år sedan skrev jag en insändare till Hi Fidelity ang detta. Fick igentligen inget direkt svar på frågan. Jag går i samma "plågande" tankar att jag idag (med min budget) inte lyckats hitta en högtalare med mitt ideal (typ jbl). Har gått igenom flera högtalare genom åren. Den senaste såldes denna vecka (men det var pga småbarn).
Vad finns det för högtalare som fortfarande finns och håller kvalitet på marknaden (secand hand). Letar efter ett par pga nedgradering (i from av pengar) men uppgraderign i skönt ROCK LJUD.
Mvh Jonas |
|
|
Topic |
|