HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Epica – The Divine Conspiracy
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/09 :  14:10:55  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Nu när dom flesta börjar blicka österut efter Nightwish senaste release, som kommer ut den 28e denna månad, så tar jag en titt efter musik söderifrån. Och finner att Holländarna "Epica" har släppt ett nytt album. Några av er kommer nog ihåg att jag nämnt detta bandet i samband med olika frågor om band med kvinnliga sångare i täten. Som ni redan har räknat ut, här kommer lite text om bandet "Epica" och nya skivan "The Divine Conspiracy". Jag lovar, det blir inte en lång historia denna gång.

I början av det nya årtusendet lämnar gitarristen och låtskrivaren Mark Jansen bandet "After Forever" på grund av meningskiljaktigheter med resterande bandmedlemmar. Mark tar det enkla beslutet att sluta och skapa sig ett eget band, där han får den musik som han drömmer om att få göra.
Inte långt efter att Epica skapades så är debutalbumet "The Phantom Agony" ute i butikerna, en rik blandning av gotiska texter, opera, "grunts" (en lite mörkare typ av growl) och symfonisk metal. Några större genombrott blev det inte med skivan, men bandet ned slogs inte av det och släppte år 2005 albumet "Consign to Oblivion" som innehåller ett gästframträdande av "Kamelots" Roy Khan. Skivan klättrade upp till tolfte placering i Hollands topp 100 lista. Samma år släpper bandet nästa skiva "The Score: An Epic Journey", det är här jag först börjar lyssna på bandet.
Skivan "The Score" innehåller musiken som Epica skrev till filmen "Joyride". Den innehåller inte någon sång eller gitarrspel, den är helt symfonisk.

Efter stora framgångar med skivor "Consign to Oblivion" och "The Score" så tar bandet en liten paus för att låta allt sjunka in och för att jobba på nästa skivsläpp.
År 2006 släpps då Foto & ljudboken "The Road to Paradiso", den innehåller en detaljerad biografi om bandet med hjälp av både text och foton som bandet har tagit. Den innehåller även tidigare osläppt material, live inspelningar och tidiga demon.

Nu har vi kommit in till detta år och senaste skivan "The Divine Conspiracy" hade släpp den 7e september. Bandet beskriver albumet med ett ord, "mer". Skivan innehåller alltså mer symphonisk metal, mer gitarr, mer opera, mer... ni förstår vad jag menar.
Vad jag tycke om skivan är bara bra saker. Simones röst är nog den bästa rösten som finns i denna musikgenre. Kombinera det med Mark Jansens sinne för musik så blir det det bästa bandet som jag har hört inom symfonisk metal. Ett symfoniskt introspår inleder den fyrdelade skivan som kommer att ge mig "eargasm" så fort spåret byts till första riktiga låten. Det första jag märker är att operan är lite nedtonad för att passa den stora massan, men inte allt för mycket. Mark Jansen är fortfarande i fart med sina grunts och screams som ger skivan en större dynamik.
Jag har svårt att välja ut låtar att beskriva, så jag börjar med en överraskning. Spår 4, "Chasing the Dragon", är en låt som börjar med en vacker melodi av akustisk gitarr, och en liten symfoniorkester. Så håller det på till andra refrängen, sen kommer tyngden in i denna ballad. utan att förstöra den, denna låten har en perfekt harmoni med alla element som har gett "Epica" sin unika musikstil. "Never enough", femte spåret, (finns som video) är den enda som Mark Jansen inte har haft någonting att göra med i denna skiva, och de märks, det är en kopia av hur "Evanescence" låtar är uppbyggda. Inte för att den är dålig, den har fart, tyngd och vacker text, det är en låt som är gjord för att nå ut till radiopubliken.

Jag har inte mycket mer att säga, som helhet när jag har lyssnat på skivan ett tiotal gånger. Detta är det bästa som bandet har släppt. Kanske beror det på bytet till skivbolaget "Nuclear Blast", kanske beror det på att jag inte kan vara objektiv. Men en sak är säkert, denna skiva är ett måste i skivsamlingen.
Jag tror att själva Beethoven eller Bach har återuppstått och äntligen får göra den musik som dom hade gjort om el instrumenten hade funnits när dom levde. Så musikalisk är Mark Jansen.

mer info:
http://www.epica.nl/
http://www.myspace.com/epica

Diskografi:
The Phantom Agony (2003)
Consign to Oblivion (2005)
The Score: an epic journey (2005)
The Divine Conspiracy (2007)

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/09/09 14:13:47

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/09 :  15:45:39  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Tackar för tipset! Har satt upp The Divine Conspiracy på kom ihåg listan.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/09 :  23:21:14  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
my pleasure jag hoppas du inte blir besviken, det blev ju inte jag iofs.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/09/14 :  14:46:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tackar, ska kolla in detta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000