HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 813 SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/08 :  13:39:50  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Tyckte att det var dags att bygga lite med rör igen och efter lång tids fundering så bestämde jag mig för att bygga med det maffiga röret 813.



Jag ska bygga ett single end steg, och därför så kommer valet av komponenter och kvaliten på bygget vara mycket viktiga för att undvika brum och brus.


jag kommer att använda 6sn7 som ingångsrör och kommer att koppla 813 röret ultralinjärt då jag har den möjligheten med utgångstransformatorn.

Utgångstransformatorerna är ett par 1629SE från Hammond



Bättre bild får ni inte sålänge :)

Nätdelen kommer att vara på 900v 100mA för 813 rören, och runt 300v för 6sn7 rören.

Jag använder mig även av några drosslar i nätdelen.



813 rören kräver 10v 5A för glöden, Och för att undvika brum så kommer jag att ancända mig av DC. En reglerad nätdel på 10v 5A behöver byggas.
Jag kommer att använda lm7810 för enkelheten skull, med två effekttrissor för serieregleringen.

En sådan här per rör blir det :)



Man behöver ju även kondensatorer för att bygga, Och dom ska dessutom klara 900v...



Nu är deras märkspänning på just 900v, och då jag behöver exakt 900v så är det väl iof att ligga på gränsen, men då detta är plastkondingar av god kvalitet så tror jag nog att det ska gå bra ändå:) annars blir det ett jäkla fyrverkeri...

slutligen en bild på den nycaddade likriktaren för B+



Kommer att börja med att bygga en prototyp för att bestämma arbetspunkter och kunna modifiera komponentvärden på ett enkelt sätt.

stay tuned!

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2007/09/25 16:55:34

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/09/08 :  13:50:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Behöver du matchade par med 813 så hojta till, jag samlade på mig några förrut när jag var på gång med ett liknande bygge.

Två åsikter/anmärkningar om kopplingen: 1/2 6SN7 med 240kohm anodmotstånd och 300V matning är (enligt mig) inte i närheten av tillräckligt för att driva 813 fullt ut vaken vad det gäller spänningssving eller kapacitanser. Stora slutrör ska ha ordentliga drivsteg!
Dessutom tror jag att en gallerläcka på 470kohm är på tok för högt för 813, jag tror det står specat max 33k i databladet. Gäller visserligen då fast bias, men jag hade inte gått över 100k även med katodbias.

Edit: Glömde det viktigaste: Kul som f*n med folk som bygger riktiga grejor! Hurra!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/09/08 13:52:25
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/08 :  15:57:22  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jag har funderingar på att köra med båda 6sn7 halvorna paralellt för att få lite mer kräm, just därför bygger jag upp allt på en bräda först:)

åsikter och schemalösningar välkommnas

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/09/08 :  16:17:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Att bygga på bräda är bra, skillnaden mellan t.ex. olika drivsteg kan vara väldigt stora och då är det tacksamt att att ha provat först innan man gjort hål för rörhållare osv i ett dyrt chassi.

Lite personliga reflektioner kring drivsteg: Big is beautiful!
Utifrån de nättrafos och komponenter du har kan jag se en del möjligheter: Ta bort/reducera motståndet märkt XXX i schemat så har du närmare 450V tillgängligt till drivsteget, definitivt en fördel om du ska köra med RC-kopplat drivsteg.
Behåll XXX-motståndet men byt anodmotståndet mot en anoddrossel i storleksordningen 200H 10mA, inte gratis men det är ett otroligt mycket effektivare sätt att få ut maximalt spänningssving (marginaler är bra) samt högre "drivförmåga". Trioder jobbar oftast mycket bra med induktiva laster såsom drosslar och transformatorer.

Konstantströmkällor är också väldigt bra anodlaster åt trioder, vida överlägsna vanliga motstånd.
En trestegslösning med 6SN7 som ingångsrör och en annan triod med lågt inre motstånd och låg förstärkningsfaktor som drivsteg är en annan variant (6BX7, 6BL7, 12B4A, 6S19 samt otaliga triodkopplade pentoder).
Till sist vill jag nämna möjligheten att använda en högbrant pentod (EL83, 12HG7, EL802, whatever) som pentodkopplat ingångssteg med resistiv anodlast. Jag personligen har inte provat detta men det står på tur inför fjärde upplagan av min 6B4G SET.
Det finns kort och gott mycket du kan göra för att (återigen enligt mig) förbättra det som är uppritat på schemat.
Utan att ha tittat på några rörkurvor så tror jag faktiskt att kopplingen på schemat inte klarar att driva 813 till klippning, och i så fall pratar vi om ett allvarligt fall av "elda för kråkorna".

Vill du vara lite "hardcore" så kan jag avslöja att de triodkurvor jag sett på 813 ser lovande ut för A2-drift, med fast bias och ca. 900V på anoden kan man få bortåt 30W ( triodkoppling) ut om man driver gallret positivt i topparna. Överkurs som kräver mycket av drivsteget och hela förfarandet är illa ansett av diverse förståsigpåare (vilka förmodligen provat med undermåliga drivsteg och sedan dömt ut det hela).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/08 :  16:55:30  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Ja motsåndet är märkt just XXX för att jag ska kunna justera B+ till röret, har även jag gått i banorna att ge det mer än 300v. misstänkte själv att drivsteget var lite klent, men det hade ju ett testbygge avslöjat :)

Vill helst inte blanda in en massa pentoder i detta bygget, vill ha det stilrent med ocktalrör:)
Men det finns ju andra rör än 6sn7 självklart, ska testa att paralellkoppla båda halvorna och öka b+ lite:)

Var kan man hitta en 200H drossel? det skulle ju kanske vara kul att testa.
Hammond hade bara en 150H 8mA


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/09/08 :  17:02:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med parallellkopplade halvor av 6SN7 och högre matning än 300V har du betydligt större chans att lyckas. Finns pentoder med oktalsockel också, men det är förstås helt frivilligt att använda dem:)

Två av Hammonds 150H-drosslar i serie funkar bra som anodlast (seriekopplingen förbättrar frekvensgången både uppåt och nedåt) men man måste hålla strömmen relativt låg, under 8mA. Kikar man runt lite så har bl.a. vt4c.com och Lundahl passande anoddrosslar, men de är som sagt inte gratis.

Kul hur som helst att någon tagit sig ork att fixa 10V 5A DC till glödmatningen, det var mest den biten som gjorde att mitt 813 SE-projekt stannade av och föll i glömska.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2007/09/09 :  01:17:42  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Ta en titt på det här drivsteget.
http://medlem.spray.se/snollen/bilder/Drivsteg.pdf
Tittade lite snabbt i databladet för 6SN7 och kladdade ner en idé.
DC strömmen genom drivsteget bör vara ca 10mA vilket ger en total anodförlust på ca 4.5W för de båda halvorna, är inte säker på att det fungerar men det kan ju vara värt att koppla upp drivdelen och prova.

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2007/09/09 01:32:51
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2007/09/09 :  10:36:32  Show Profile Send MarcusL a Private Message
En annan sak som slog mig... Hmm.. Om du kopplar röret ultralinjärt så har det en ganska hög inre resistans gissar på mellan 2 och 3kOhm det gör att du kommer att få en ganska hög utgångsimpedans.

Inreresistans = ca 2.5kOhm
Sekundärlindning = 8Ohm
Primärlindning = 6.5kOhm

Utgånsimpedans = 2500 * 8 / 6500 = 3Ohm

Du bör nog återkoppla en 15, 16dB tror jag så att utgångsimpedansen blir lite lägre.

http://medlem.spray.se/snollen/bilder/Amplifier813.pdf

Roligt projekt har ett par 813 jag åxå som jag inte vet vad jag ska göra med så följer ditt projekt och ser hur det går.

Ta det lungt.

Edited by - MarcusL on 2007/09/09 14:51:35
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/09 :  12:50:42  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hmm SRPP är ju intressant, fast då får jag blanda in ett tredje rör. komplexiteten i schemat ökar ju lite, vill ha det simpelt:) men det är ju värt att testa

feedback kan ju vara en möjlighet med

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/19 :  20:43:27  Show Profile Send Oblivion a Private Message
har byggt klart stommen nu iaf, dax att börja laborera med olika kopplingar :) har gott om utrymme på övervången, nätdelen får stanna i källaren:)


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2007/09/25 16:56:10
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/09/19 :  22:07:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu rycker det i rörbaguetten här...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/09/19 :  23:12:42  Show Profile Send marran a Private Message
den nätdelen skämtar man inte bort, häftigt!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

MarcusL
Member

218 Posts

Posted - 2007/09/21 :  19:51:51  Show Profile Send MarcusL a Private Message
Oj oj redan ett bygge.. Imponerand.

Ta det lungt.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/25 :  17:02:09  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Har byggt och testat lite nu, har ett rippel på 3mV på utgången som jag måste få bort. men annars ser det bra ut



Har ett par 100µF 1kv kondingar påväg som kommer passa fint i nätdelen :)

hade tänk mig något sånthär i slutändan :) kanske ska ha en fin nålmätare för strömmen på fronten med, spegelvänt bygge för vadera kanal såklart.



Den låter ganska bra får jag säga trots att det är långt ifrån klart, på bilden är ett 6sn7 kopplat i SRPP enbart, så inget ingångsrör än.

har ingen feedback implementerad än heller för den delen, men det kommer.

man märker vad som inte blir varmt och vad som behöver biffas på lite när man testar den. 20W kapsel för biasmotståndet räcker nog inte till 813 röret, det blev ganska varmt:)

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2007/09/25 18:20:16
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/09/25 :  17:41:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
har ett rippel på 3mV på utgången som jag måste få bort.

En perfektionist hör jag..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/09/25 :  19:30:00  Show Profile Send acebowler a Private Message
Maffigt!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/09/25 :  21:09:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
En perfektionist hör jag


Förstärkare ska spela musik, brumma kan björnar göra.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/09/25 :  23:15:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Förstärkare ska spela musik, brumma kan björnar göra.

Det bör dom göra..hör man 3mv i högtalare med 90-93db känslighet?
Jag hadde inget att mäta med när jag hadde min 572-10 igång så jag vet inte.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/27 :  10:53:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag vill inte blanda mig i den här konstruktionen. Men jag viil här ge ett gott råd. Behåll denna förstärkare för er själv och sälj den inte vidare till en annan person, såvida han inte är mycket insatt i vad han håller på med. Detta gäller fövisso alla förstärkare med anoden kopplad till en toppkontakt. Visserligen finns det kåpor på många förstärkare, men många plockar bort den av estetiska skäl. Om olyckan då är framme går tillverkaren juridiskt fri, men moraliskt?
En exponerad likström av den här potentialen är livsfarlig! Nu är det bara sändarrör samt horizontalavlänkningsrör till TV-apparater mm som har toppkontakt. Audiorör som tex EL 34,KT88 mm har det ej.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/09/27 :  11:17:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kombinationen kilovolt och toppanslutning var starkt bidragande till att mitt 813-bygge aldrig blev verklighet.
Synd att ett så fint rör måste ha toppkontakt, men det var förstås inte avsett att sitta i audioförstärkare heller.

Skröna om 813: Amerikanska militärens signaltekniker rostade ibland sitt frukostbröd genom att ställa skivorna mellan två tätt monterade 813 i en viss sorts sändare. Sanningshalten kan förstås diskuteras...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/27 :  12:29:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Erik Andersson skrev:
quote:
En exponerad likström av den här potentialen är livsfarlig! Nu är det bara sändarrör samt horizontalavlänkningsrör till TV-apparater mm som har toppkontakt. Audiorör som tex EL 34,KT88 mm har det ej.

Jag vill minnas att jag pratat med dig eller Lasse Ohlsson om div udda rör (807) och blivit avrådd.
Till saken, kollade runt efter EL509 och hittade nytillverkade från JJ - ingen toppanod och i anodsockel. Har dessa rör blivit upp- (eller ner-) graderade till audiorör plötsligt?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/09/27 :  12:31:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Synd att ett så fint rör måste ha toppkontakt, men det var förstås inte avsett att sitta i audioförstärkare heller.


Men dom är kanske mest spännande att bygga med.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/09/27 :  12:59:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Missförstå mig rätt! Visst kan man bygga med dessa rör om man har koll på vad man gör. Vad jag ville understryka var att man ej bör överlåta dylika alster på personer som ej har full koll på detta.

Jag vill i detta sammanhang varna för 845 och 211 bestyckade slutsteg där den stora bajonettsockeln medger att högspänningen är lätt åtkomlig utan användande av något verktyg.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/09/27 13:06:11
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/09/27 :  14:05:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Missförstå mig rätt! Visst kan man bygga med dessa rör om man har koll på vad man gör. Vad jag ville understryka var att man ej bör överlåta dylika alster på personer som ej har full koll på detta.

Förstår det,har fått smaka på ca 900v från eget bygge,durrade ett bra tag efter..
Inget man lämnar (säljer) till klåfingrig ovetande.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/09/27 :  16:48:22  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Men så är det ju iof med allt man bygger, oavsett om det är en kv i chassit eller inte.

Men jag har inga barn/husdjur/nyfikna föräldrar som kan pilla på någonting för den delen heller

Jag har haft teslacoils stående i vardagsrummet med 100kv i toppen:)


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/09/27 :  16:58:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
De nytillverkade 509:orna är nog mycket riktigt tillverkade för audiobruk. Personligen tycker jag det är ganska idiotiskt att nytillverka ett gammalt rör men ändra på det så att det inte passar i apparater avsedda för "riktiga" 509/519.

Angående höga spänningar och toppanslutningar så tror jag Erik har träffat väldigt rätt här. Som konstruktör och förstärkarbyggare har man (förhoppningsvis) förstånd att hantera grejorna med tillbörlig respekt, problemen uppstår när det färdiga resultatet hamnar i vardagsrummet bland barn, husdjur och andra som inte vet vad det är frågan om.

En tanke som jag bollat med är om man kanske ska tänka om helt vad det gäller chassikonstruktionen. Nästan alla (hembyggda) rörförstärkare har består av en ganska platt låda med rör och annat monterat ovanpå. Klart säkrare vore att stoppa in hela elektroniken i en plåtlåda, t.ex en ordentligt ventilerad racklåda.
De flesta rör kan monteras liggande om det görs rätt, information om det brukar finnas i databladen.

Förutom exponerad högspäning vid toppanslutningarna så måste man som sagt även kolla hur rörhållarna är gjorda, dessutom (mest med tanke på barn och djur) så är ju rör oftast ömtåliga och väldigt varma.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000