HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Intern dämpning av Dali Concept 1?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/08/29 :  11:15:56  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Hoppas på hugg av experterna här ;-9
Har fått vantarna på ett par Dali Concept 1 högtalare som är ett par ganska små stativare i Dalis billigare serier - ca 2000 kr.
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/dali_concept_1_hoegtalare_koersbaer.htm
31 cm höga och ser trevliga ut. Högtalarna har inte mycket bas under 65Hz, men en ganska trevlig detaljeringsgrad på ljudet, men de låter ganska distinkt "burkigt" eller sk. lådljud om man så vill. Lådan svänger med helt enkelt vilket färgar etc. Lådan är rätt tunn och tittar man in genom reflexportarna så syns inget dämpmaterial. Har inte skruvat ur baselementet än (om det går och inte är limmat oxå).

Jag börjar fundera om jag kan och mildra lådljudet. Tänkte på två grejor:
1. Helt enkelt skicka in dämpmaterial typ fårull eller fluffig dämpmatta från typ Hifikit. Borde ta ner "ekot" i lådan?

2. Köra in blymatta längs sidorna för att öka massan. Vill inte ta ner internvolymen för mycket med tanke på basen.

3. Internstaga sida/baffel med träribbor(kanske överkurs för Concept 1).

Vad tror ni är smartast och har bäst effekt?

MVH Shaft

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/08/29 :  12:46:11  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Stagningens inverkan kan du prova med en eller två skapligt
stora skruvtvingar. Kläm bara över sidoväggarna lite lämpligt
hårt. Med lite kreativ montering kan du även "hålla fast"
baksidan utan att behöva ha något i vägen för elementen.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/08/29 :  14:20:02  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Tack för tips- Jag får prova på en högtalare och sidorna eftersom jag bara har en skruvtving (skäms).
Fast skillnaden lär väl märkas ändå...
/Shaft
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/08/30 :  11:31:29  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Vibrerande burkar är inte kul, och det vill man ju åtgärda.
Bra tips, som vanligt, av D.A.
Ull tror jag inte påverkar detta syndrom särskilt mycket.

Inuti lådan, om nu elementet inte är limmat, tycker jag att det vore rätt enkelt att limma på blymatta för ökad massa, om väggarna är tunna, skickar upp resonansfrekvensen en bit, vilket i detta fallet är en bra idé.

Annars är ju lite knöligt att internstaga lådan med avseende på tillgänglighet, öppningen blir liten att jobba med.

mvh Mats

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/09/02 :  09:35:35  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Igen!
HAr inte hunnit test mer än att ställa dem på vibrationsdämpande fötter typ SD´- och faktiskt så upplever jag att själva högtalarlådan vibrerar mindre och det låter bättre.
Skall dock testa skruvtvinggrejen - den var kreativ ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/02 :  09:48:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
tycker jag att det vore rätt enkelt att limma på blymatta för ökad massa, om väggarna är tunna, skickar upp resonansfrekvensen en bit, vilket i detta fallet är en bra idé


Resonansfrekvensen sänks väl om massan ökar...Dessutom sänks q-
värdet på de lådresonanser som finns då bitumenen fungerar även som
stötdämpare/vibrationsdämpare. Tänk stötdämpare och fjäder i en
bil...
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2008/09/02 :  13:14:32  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
PetterPersson

Jo. så är det. Jag försökte tänka på fler än en sak samtidigt, det gick inte.
Resonansfrekvensen i lådmaterialet sjunker vid ökad massa.
Dessutom så minskar amplituden vilket ju är önskvärt.

När man gjort detta så kan man testa med olika dämpmaterial för att lugna ner energi som studsar runt.

Däremot när man bara "styvar upp" en låda så förskjuts ofta resonansfrekvensen uppåt, det "ringer" högre upp.
I detta fallet så fanns det inget dämpmaterial i lådan, trodde jag mig förstå. Så tankebanorna vandrade nog iväg en del.

Nu var det ju inte det jag egentligen menade, utan att öka massa till kabinettsväggarna, var det jag var ute efter.

Så kan det gå.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/03 :  21:51:39  Show Profile Send silvervarg a Private Message
I mitt tycke är de ett par trevliga högtalare i den prisklassen.
Problemet är förståss att få en liten högtalare att spela låga frekvenser.
Frågan är om du verkligen går rätt väg. Redan att sätta SD-fötter på en högtalare för 2kkr är tveksamt kostnadsmässigt.
Om du vill spela markant djupare i basen så kanske du skall fundera på ett par lite större högtalare.
Alternativt att dela dem aktivt och låta en sub spela alla låga frekvenser.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000