Author |
Topic |
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2002/12/07 : 21:31:08
|
Jag undrar om någon här inne med dom rätta programmen kan hjälpa mig räkna på högtalare.
Det jag vill ha är ett par bra frontar, center och bakhögtalare.
Det jag är ute efter är högtalare som ska låta lite agressivt/dynamiskt och betoning på bas (obs menar nu inte överdriven bas), det ska låta riktigt snärtigt. Det ska även låta klart men inte extremt klart pga av budget.
Högtalarna kommer få hjälp av 1 eller 2st Monacor 18" sph-450tc
Skulle vilja göra 5st exakt likadana högtalare men det kommer nog bli för dyrt.
men kom med förslag Tro inte att det ska bli något nybörjarbygge t.ex 2x15" och horn. Utan ska användas till bio och även till musik.
Skulle också göra lite roliga designsaker men inget överdrivet.
Eftersom jag inte alls är kunnig inom prof Hifi då undrar jag om någor kan hjälpa mig meed element val,lådvolymer, filter och dämpning m.m.
Hjälp med dessa saker betalar jag gärna en summa för eftersom jag vet att ingen vilja göra något gratis.
Sedan har jag inte kunnighet att börja själv. Även att jag har varit aktiv inom PA högtalare i några år.
Hoppas jag ska få hjälp med detta och att dom som vill hjälpa kommer vara seriösa.
Kollar nu på gamla trådar om högtalare.
Mitt förslag är 2x8" 1x6" lr 5" och en diskant till frontar och center.
Detta är vad jag har hittat på t.ex hifikit som ni har tagit upp tidigare här på forumet. alltså inte vilka 8" som helst varför när det står som det är nu ser det väldigt oseriöst ut men det är det inte.
Pengar som jag har tänkt lägga ut är rätt mycket eftersom jag behöver inte köpa allt på en gång. kan vi tänka oss kanske 15000-25000kr för alla högtalarelement.
Mvh Anton
|
|
Mattias S
Member
461 Posts |
Posted - 2002/12/08 : 06:24:35
|
Här är en kille med lång erfarenhet: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=23362
Bra att ha att göra med, humana priser och vet vad han pysslar med.
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/12/08 : 10:49:57
|
Det finns en mycket duktig (har jag fått för mig) kille i skåne som har hållit på med högtalarutveckling nästan professionellt i mer än 10 år. Maila mig om du vill ha mail-adress. |
markih |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2002/12/08 : 13:25:12
|
quote: Originally posted by Antonic
Jag undrar om någon här inne med dom rätta programmen kan hjälpa mig räkna på högtalare.
Det jag vill ha är ett par bra frontar, center och bakhögtalare.
Det jag är ute efter är högtalare som ska låta lite agressivt/dynamiskt och betoning på bas (obs menar nu inte överdriven bas), det ska låta riktigt snärtigt. Det ska även låta klart men inte extremt klart pga av budget.
Högtalarna kommer få hjälp av 1 eller 2st Monacor 18" sph-450tc
Skulle vilja göra 5st exakt likadana högtalare men det kommer nog bli för dyrt.
men kom med förslag Tro inte att det ska bli något nybörjarbygge t.ex 2x15" och horn. Utan ska användas till bio och även till musik.
Skulle också göra lite roliga designsaker men inget överdrivet.
Eftersom jag inte alls är kunnig inom prof Hifi då undrar jag om någor kan hjälpa mig meed element val,lådvolymer, filter och dämpning m.m.
Hjälp med dessa saker betalar jag gärna en summa för eftersom jag vet att ingen vilja göra något gratis.
Sedan har jag inte kunnighet att börja själv. Även att jag har varit aktiv inom PA högtalare i några år.
Hoppas jag ska få hjälp med detta och att dom som vill hjälpa kommer vara seriösa.
Kollar nu på gamla trådar om högtalare.
Mitt förslag är 2x8" 1x6" lr 5" och en diskant till frontar och center.
Detta är vad jag har hittat på t.ex hifikit som ni har tagit upp tidigare här på forumet. alltså inte vilka 8" som helst varför när det står som det är nu ser det väldigt oseriöst ut men det är det inte.
Pengar som jag har tänkt lägga ut är rätt mycket eftersom jag behöver inte köpa allt på en gång. kan vi tänka oss kanske 15000-25000kr för alla högtalarelement.
Mvh Anton
http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html
Verkar väldigt seriös...
/Orthanc |
Undersöker för tillfälle. |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2002/12/08 : 19:55:24
|
Antonic: Var bor du någonstans?? |
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2002/12/08 : 20:42:20
|
Jag bor i KISA 5mil nedanför Linköping |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2002/12/08 : 20:53:54
|
Fan va synd.. Jag bor i gbg och hållar på att dra igång en "studiecirkel" här, för ungdomar i 16-års åldern.. Kommer att gå ut på att bygga högtalare, men även lite smygundervisning.. Har fixat sponsring och ledare, behöver bara folk.. |
|
|
Antonic
Member
296 Posts |
Posted - 2002/12/08 : 22:09:11
|
ja det var väldigt synd. Skulle vara ganska roligt annars. |
|
|
|
Topic |