HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 MDS PH-200 Subförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:07:22  Show Profile Send orthanc a Private Message
är det någon som byggt en sub med denna Subförstärkare?

http://www.mds.se/produkt.phtml?id=778&main_category=home_hifi&lower=49&upper=56&offset=48&num_recs=8&main_category=home_hifi


Undersöker för tillfälle.

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:23:10  Show Profile Send orthanc a Private Message
Eller byggt med Zachry DSW-400 ?

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703428%20&cart_id=

Vore roligt att få nått utlåtande på dessa. Eller är det Hypex eller någon annan som rekomenderas?

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:24:18  Show Profile Send Antonic a Private Message
jag har ju alltid sagt LAB så det kan jag väll rek

finns beg för mycket bra priser.
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:46:46  Show Profile Send LageB a Private Message

Jag är också mycket intresserad att höra omdömmen om olika subförstärkare !! Simex/Zachry/Hypex/Rila??

Jag har en annan fråga:

Jag vill ha Högpass filtrering av sidohögtalarna (bredbandstyp) runt 60-70Hz för att avlasta dom från Lågfrekvens belastning.

Har subförstärkarna (typ Rila/Hypex) s.k "aktiva filter" eller är de passiva? Törs man använda dessa utan att de "färgar" ljudet.

Mvh
LageB


Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:49:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
De är nog passiva och ska inte användas om man vill ha någon mer väldefinierad hp-funktion.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/06 :  21:19:04  Show Profile Send orthanc a Private Message
quote:
Originally posted by Antonic

jag har ju alltid sagt LAB så det kan jag väll rek

finns beg för mycket bra priser.



Vad har de för hemsida?


Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2002/12/06 :  22:37:18  Show Profile Send Antonic a Private Message
www.labgruppen.se
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/12/06 :  23:07:10  Show Profile Send MrT a Private Message
Jag är också mycket intresserad att höra omdömmen om olika subförstärkare !! Simex/Zachry/Hypex/Rila??

Skulle nästan vilja säga att Simex, Zachry(åtminstone den minsta), Rila och en massa andra märken...är från samma tillverkare. De är identiska till utseende och innanmäte, men har bara olika namn.

Om jag idag skulle köpa ett "inbyggnads" substeg, skulle det bli en från Hypex. Hypex stegen är dyrare, men verkar(OBS! har ej lyssnat på dessa) betydligt mer välbyggda än de andra. De har ställbar basförstärkning (0 till +6dB) och frekvensen för denna förstärkning är justerbar mellan 20-50Hz. Dessa "options" har inte varianterna från Rila, Simex osv.

Har själv Zachry DSW-150 och Simex BA-480.
Var själv ganska missnöjd med ljudet från början. Störde mig enormt på att det var en så ojämn nivå. Upptäckte sedan att båda mina steg har en inbyggd förstärkning med ungefär 4 till 5dB vid 30-35Hz. Tog fram lödpennan och trollade bort förstärkningen, vilket gjorde att basen blev betydligt jämnare. Fungerar helt okey nu!

MDS steget PH-200 med 800w för 2149:- gör att man blir skeptiskt direkt.

Zachry DSW-400 kan jag inte uttala mig om. Däremot verkar vikten 11,5kg vara ett gott tecken.

Annars finns ju LAB..som Antonic tipsade om.

Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:37:17  Show Profile Send LageB a Private Message
Mr.T,
Bra, du verkar ha koll på olika Subförstärkare. Då kanske du kan svara på om dessa subförstärkare har "aktivt filter" eller inte. Denna fråga blev besvarad tidigare (nämligen att dom har bara passiva filter), så jag vill egentligen bara dubbelkolla...
LageB
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/12/07 :  14:02:23  Show Profile Send MrT a Private Message
LageB> På mina budgetsteg har signalen till sidohögtalarna en passiv delning (6dB/okt) omkring 125Hz.

Hypex HS200 och HS500 har aktiv delning även på högpass delen. Ställbara mellan 50-150Hz.

Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/12/07 :  14:36:25  Show Profile Send LageB a Private Message
MrT,

Oohps! Aktiv variabel hög pass delning 24dB/Okt! - Det borde vara någonting för mig!

Jag håller på med ett bredbandshögtalarprojekt (Fostex) där bredbandarna ska fungera som satellithögtalare tillsammans med subwoofer. Många kör dessa högtalare helt "bredband" och gärna i Hornkonstruktioner, dvs ingen subbasfiltrering alls. Jag tror dom mår bättre av att slippa frekvenser under Fs och därför är jag inne på aktiv HP delning.
LageB


Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:08:14  Show Profile Send bernu a Private Message
Hypex förstärkarna verkar ju riktigt bra...

Jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig från mina experiment med att köra basarna med aktivdelning. I mina kommande högtalar projekt så komemr jag på ett eller annat sätt att köra basen med aktiv delning.

Den stora frågan tycker jag är: Hur bra är själva slutsteget i basstegen? hur bra behöver dom vara? Man skulel ju kunna bygga egna aktiva filter och anvädna ett vanligt slutsteg.

Jag tycker det skulle vara kul att hör om någon har provat hypex förstärkarna för dom verkar helt klart intressanta!

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/08 :  13:07:07  Show Profile Send orthanc a Private Message
[quote]Originally posted by MrT

Jag är också mycket intresserad att höra omdömmen om olika subförstärkare !! Simex/Zachry/Hypex/Rila??

Skulle nästan vilja säga att Simex, Zachry(åtminstone den minsta), Rila och en massa andra märken...är från samma tillverkare. De är identiska till utseende och innanmäte, men har bara olika namn.

Om jag idag skulle köpa ett "inbyggnads" substeg, skulle det bli en från Hypex. Hypex stegen är dyrare, men verkar(OBS! har ej lyssnat på dessa) betydligt mer välbyggda än de andra. De har ställbar basförstärkning (0 till +6dB) och frekvensen för denna förstärkning är justerbar mellan 20-50Hz. Dessa "options" har inte varianterna från Rila, Simex osv.

Har själv Zachry DSW-150 och Simex BA-480.
Var själv ganska missnöjd med ljudet från början. Störde mig enormt på att det var en så ojämn nivå. Upptäckte sedan att båda mina steg har en inbyggd förstärkning med ungefär 4 till 5dB vid 30-35Hz. Tog fram lödpennan och trollade bort förstärkningen, vilket gjorde att basen blev betydligt jämnare. Fungerar helt okey nu!

MDS steget PH-200 med 800w för 2149:- gör att man blir skeptiskt direkt.

Zachry DSW-400 kan jag inte uttala mig om. Däremot verkar vikten 11,5kg vara ett gott tecken.

Annars finns ju LAB..som Antonic tipsade om.


[/quote

Har för mig att jag läst nått om att Ingenjör Öhman modifierat nått zachry steg. Du råkar inte veta nått om det? Isf, vet du vad han gjorde och varför?

Mvh : O

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/08 :  13:08:51  Show Profile Send orthanc a Private Message
quote:
Originally posted by Antonic

www.labgruppen.se



Tack!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/08 :  13:40:25  Show Profile Send bernu a Private Message
Hur mycket kostar ett aktivtdelningfilter från labgruppen? Hur bar är det? Dom gör väl annars framförallt grejer till PA eller?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/12/08 :  16:12:51  Show Profile Send MrT a Private Message
Har för mig att jag läst nått om att Ingenjör Öhman modifierat nått zachry steg. Du råkar inte veta nått om det? Isf, vet du vad han gjorde och varför?

Har inte läst något om detta. Kan däremot spekulera om det han ville modifiera.
Det kan finnas en inbyggd basförstärkning som kanske inte passar lådkonstruktionen och (eller) rummet.
En annan sak kan vara att subsonic filtret ligger för högt i frekvens. I mitt fall låg subsonic filtret vid lite drygt 30Hz. Det kan iofs passa en högre avstämd låda. Bör för en stor subwoofer ligga vid 20Hz istället.
Eller så har han ökat på kondingbanken, eller...

Kan bara säga att jag fick en betydligt jämnare basgång, jämfört med innan min justering. Tidigare fanns en kraftig boost vid en viss frekvens, vilket gjorde att jag var tvungen att dra ner nivån på steget. Det gjorde i sin tur att basen kring 50-80Hz blev anonymt. Efter "ingreppet" kunde jag öka nivån på steget, vilket gjorde att jag fick mera punch i övre basen och renare djupbas.

Därför verkar den ställbara basförstärkningen i Hypex stegen vara bra. Enklare att anpassa elementet efter lådkonstruktion.
Är också intresserad av att höra något från de som har Hypex.

/T
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/08 :  16:28:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by orthanc

Har för mig att jag läst nått om att Ingenjör Öhman modifierat nått zachry steg. Du råkar inte veta nått om det? Isf, vet du vad han gjorde och varför?


Citerar IÖ ur MoLt nr 1 2002;"Modifieringen består i att orginalets elektroniska delningsfilters våldsamma resonanser har tagits bort."

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/08 :  22:04:22  Show Profile Send orthanc a Private Message
Citerar IÖ ur MoLt nr 1 2002;"Modifieringen består i att orginalets elektroniska delningsfilters våldsamma resonanser har tagits bort."
[/quote]

Aha. Det är därifrån det kommer. Tack för upplysningen.

//O

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000