HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bilbygge på G!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/07 :  16:25:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag och min papps tänkte dra igång ett litet projekt i garaget... Vi ska nämligen bygga os en Lotus Super Seven replica!

Ram, kaross och andra detaljer köps av MW Sportscar utanför Göteborg och motor, drivlina och bromsar plockas från en Ford Sierra.

Totalkostnad för hela bygget (med rätt god plusmarginal, man vet ju att det alltid dyker upp massor man inte räknat med) blir ungefär 80k spänn!

101 hästar fördelat på 600 kilo är ungefär samma vikt/effektförhållande som jag har i min Corvette så det lär gå undan så in i h-e!

Gäller bara att hitta en Sierra i mekaniskt bra skick vilket kan bli problem då de flesta är ruttna rakt igenom... Men det ska gå!

Någon annan här som är bilbyggare vid sidan om hifi-byggare?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/09/07 :  16:54:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det kan ju bli kul att följa ett bilbygge, en gammal ouppfylld dröm att bygga en Super seven .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/07 :  17:27:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Byggtråd med bilder tack!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/09/07 :  17:34:15  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kul!
Bilder krävs när det börjar rulla igång!

En kompis håller på med en lowcost som det skall sitta en wankel i.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/09/07 :  17:40:50  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Kul Har haft både trajk och rod som lite av ett drömprojekt men det lär
nog knappast bli av .
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/09/07 :  18:52:53  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Det kan ju bli kul att följa ett bilbygge, en gammal ouppfylld dröm att bygga en Super seven

Du kan få köpa objektet som vi har i garaget

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/09/07 :  20:48:26  Show Profile Send EAR a Private Message

Såg ut såhär för länge sedan
160hk och 470 kg

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/09/07 :  21:13:40  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag och en kompis "byggde" en SAAB 96 cab för ett antal år sedan. Vi kapade taket och svetsade dörrarna så det var väl inte så mycke bygga egentligen. Men det var kul. Den blev tillochmed besiktigad efter konstens alla regler. Hela stationens personal var med och hjälpte till.

Men vad roligt ni ska ha nu när ni har börjat med ert bygge, jag blir lite avundsjuk på att jag inte har ekonomi eller tid för något sådant.

Lycka till!

comfortably numb
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/09/07 :  21:38:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Bygga bil har liksom aldrig blivit av. Däremot har jag renoverat en del. Jag har gett mig i kast med både Bertone coupeér(en 1750GTV och en 1600GTJ) och en Datsun 240Z. Datsunen är den sista/senaste gammelbilen jag haft. Men det står ca en hyllmeter med böcker om Super 7 så denna tråden kommer jag att följa med spänning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/07 :  21:44:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kul att din pappa och du hjälps åt ni kommer att få många trevliga stunder framför en och massor med trevliga minnen. Jag gissar på att det är ert första bygge och ni skall få ett bra tips som gör att det blir lättare att genomföra det. Planering....kan låta tråkigt men underlättar mycket t.ex framvagnen man går igenom vad som behövs i materialväg skaffar prylar och allt som hör till då slipper man få oväntade överaskningar som en skruv för lite etc.

En hot rod och en kul ban-gatbil har jag knåpat ihop och ett sug efter något nytt har börjat dyka upp kanske en ny rod skulle vara kul sedan har jag sett att Westfield har ett par roliga kit med mc motor som drivkedja det skulle kanske vara något.

Lycka till!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/09 :  11:14:10  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, planering är a och o i sådana här projekt... Kan lätt bli väldigt oöverskådligt annars. Sätta upp delmål med bygget är rätt bra med.

Har för övrigt svängt över till att använda en Honda Fireblade motor+låda istället för Ford-prylar... Ska man göra det här ska man göra det ordentligt! Backväxel ordnas med startmotor på bakaxeln och ett kuggdrev... Annars kan man ju likaväl rulla bilen bakåt. Kommer inte väga mycket, men gå som ett svin!

Drar vi igång blir det nog en hemsida med projektet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/09/09 :  11:31:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
Här är polarens bygge.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  12:06:40  Show Profile Send mayro a Private Message


vad skoj.. Tänk om man haft råd samt KUNSKAPER att bygga på så sätt.. Skall bli mycket roligt att följa detta över tid med er "bilbyggarresa" om ni har lust att dela en sådan "resa" med oss... Sådana saker går ju inte på en dag utan den "resan" blir väl närmaste året eller???

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/09 :  16:01:55  Show Profile Send OcA a Private Message
När vi väl fått ändan ur vagnen får man nog räkna med ungefär ett år för byggande och sedan besiktning. Först måste vi rensa ur garaget hemma för fär dtår det två stycken halvfärdiga Karmann Ghia Typ 34 som inte kommer bli klara på den här sidan av 2010...

Självklart är ni inbjudna att ta del av resan... Hemsida kommer absolut att fixas fram så alla nyfikna kan få ta del av våra vedermödor...

MC-motor borde kunna bli hur kul som helst! Har dessutom en mycket god vän som är en stjärna på att meka med hojgrejer, så han blir konsult i projektet...

Har någon en Fireblade motor på 1000cc eller över är det bara att hojta till! Ska även monteras en quick shift på drivlinan så man slipper koppla när man växlar upp och ner sen. Kopplingen används då bara vid start och stopp - som i en riktigt STCC-bil!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/09 :  22:56:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Har någon en Fireblade motor på 1000cc


Kolla med försäkringsbolagen de vet var man skall vända sig för att få tag i delar för någonstans finns det en mc skrot.

Kolla in Hayabusa motorerna enligt en källa så skall de vara enkla att få tag i jag kommer själv att hålla ögonen öppna för framtida bruk.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/09/09 :  23:13:45  Show Profile Send Magoo a Private Message
Om ni ska ha MC-motor så bör ni nog förstärka kopplingen eftersom att det trots allt blir minst dubbla vikten som ska köras iväg från rödljusen. Kopplingen används av de som kör motoGP även vid nerväxling, en tryck in släpp cykel mellan varje växel.

Men jag röstar för MC-motor ändå, för möjligheten att centralisera viketen bättre. Plus att det är härligt med högvarviga motorer.

Detta ska följas.

comfortably numb
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/09/10 :  08:17:05  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
På Discovery Channel har det ju gått en par serier med en "go" dåre som bygger lite olika saker från kits. En Cobra-replica, en kit-helikopter, ett kit-flygplan och .... en westfield från kit. Serierna verkar finnas på DVD. Rekommenderas!

http://www.i2itelevision.com/racing-car.php

Serierna heter A .... is born.

http://www.i2itelevision.com/programmes.php

"Learning by doing"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/10 :  12:37:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Har suttit som klistrad när Marc Evans bygger saker på Discovery! Hans Cobra-bygge var riktigt roligt och dessutom var han helt rudis på att bygga innan han började och han lyckades med den äran!

Kopplingen ska förstärkas, inget snack om det. Det finns ju lite olika skolor för hur man ska göra. Vissa byggare kör med dubbla fjädrar tex, men skulle tro att lite kraftigare lameller går åt. En annan sak att tänka på är hur man ska lyckas konvertera MC-motorn till kardandrift. Möjlig konstruktion är ju att på utgående axel montera en adapterplatta som sedan bultas mot valfri kardan. Växellänkage är också ett frågetecken, men inget är omöjligt att lösa och många byggare innan oss har lyckats bra med MC motor i sina Super 7 kit.

Hayabusa rovan är nog lite för kraftfull för att hinka ner i den här bilen. Man får endast ha 15kw per 100 kilo enligt reglerna. Skulle tippa på att vikten på bygget landar runt 600-700 kilo tjänstevikt (dvs med full tank, alla vätskor i samt förare).

Finns ett rätt omfattande regelverk att ta hänsyn till på www.sfro.com (tror jag det var)...

Annars får jag tacka för intresset så länge!

Om någon vill köpa en Corvette 91'a i bra skick är det bara att PM'a!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/10 12:44:32
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/10 :  13:18:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Hayabusa rovan är nog lite för kraftfull för att hinka ner i den här bilen. Man får endast ha 15kw per 100 kilo enligt reglerna.


Vadå för kraftfull , jag skall ha en sådan sen får man helt enkelt sträcka lite på regelverket för att få som man vill. Nåja det får man ta den dagen man börjar bygga något.

Gör nu det ni två tycker känns bäst så kommer det att bli bra.

quote:
En annan sak att tänka på är hur man ska lyckas konvertera MC-motorn till kardandrift.


Det här har engelsmännen gjort i många år och de är mycket duktiga på detta du kan säkert få hjälp med det så att du slipper få en massa problem som gör att ni tappar intresset.

http://www.tigerracing.com/index.php
http://www.madabout-kitcars.com
http://www.kitcarlinks.com/ukclubs.htm
http://www.topkits.co.uk/

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/10 :  13:31:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Finns hur mycket kunskap som helst på forum över hela världen, så jag är inte direkt orolig...

Däremot kan det bli rätt intressant att få ner oljudet från en Fireblade-spis till 87db vid besiktningen, men det fixar sig nog.

Tack för länktipsen! Finns mycket info att hämta där!

Är ju ett antal som faktiskt byggt sådana här bilar i Sverige och fått igenom dem i besiktning, så allt går! Bara en fråga om tid, tålamod, plånbok och lite huvudkliande...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/10 :  14:28:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, varför inte hitta en suzuki gsxr 1100 rova, den finns ju strypt, alltså peanuts att besiktiga, och du får hur lätt som helst ut 130 hk ur den utan trim direkt. Användes ju flitigt inom dragracing så du lär hitta delar som bara den, billigt gissar jag. Suzuki motorerna har alltid ansetts vara "bulletproof", så jag skulle starta där.

Fireblade motor, bah.

Besikningen fixas ju genom att du proppar igen avgaset med någon ull, den går illa som fan men det är ju bara till beisiktningen och tillbaka. :)

edit: gsxr not anything else

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2007/09/10 15:11:17
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/09/10 :  14:54:46  Show Profile Send Magoo a Private Message
Konvertering till turbo? efter bestickningen då alltså.

comfortably numb
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/10 :  15:29:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Problemet med att strypa motorn är att när den besiktas så tas effektuppgiften från det motornummer du har. Dvs, är det 160hk original, fast den är stryp till 110 så spelar det ingen roll, det är vad som står på pappret som gäller. Så det sätter käppar i hjulen för den planen...

Måste hitta en motor som matchar vikten, annars blir bilen aldrig godkänd (om man inte fyller bilen med bly, det går ju det med...)

Suzuki kanske är bättre? Jag har ingen aning, men fördelen med Fireblade är att kittet redan är förberett för den motorn i chassi och avgas osv... Samt att de flesta som byggt dessa bilar väljer Fireblade vilket förenklar ev. hjälp framöver.

Men ska absolut överväga alternativa drivkällor!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/10 :  18:25:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
OcA, du missförstår, de är strypta i ORIGINAL, så det kan stå 100hk i papprena, det är det jag menar. Så, då är problemet borta, förutom att försäkringsbolag kan ha synpunkter och annat men det är en annan historia.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/10 :  18:56:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
suzuki gsxr 1100


Tack,tack där var den jag har hört en del om den motorn men glömt vilken modell det var.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/11 :  08:02:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Ok, Claes! Är inte helt på det klara med alla MC-grejer ännu... Har du några exempel på hojmotorer som är strypta original, men som går att plocka ur högre effekt senare?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000