Author |
Topic |
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 10:53:15
|
jos: Vad baserar du det antagandet på? |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 12:18:57
|
Skall maila svaret som Xindak skrev till mig, ge mig 15min. LUNCH!!
Här kommer det:
2. Heat radiation XA8800MNE is Class A power amplifier, whoese ClassA state could reach 60W. That means, when use it in normal listenning volume level, it always work in Class A, that is the reason there will be more heat radiated comparted other ClassAB amplifier.
Just because it is Class A power amplifier, we installed the power transistor on a copper plate, install this cooper plate with the side panel, and design all the side panels, front panels, top cover as the the heat sink for the amplifier, in order to assure the heat radiation. You could find that from the photos we attached. In addition, all of the elements we adopted inside, inlcuding the resistors and capactiors are high temperatuer ones. All of the design are for assuring the stability.
After power on 1 hours, the surface temperature of XA8800MNE will not increased any more. The difference between that and environment ones will be 30 degrees centigrade about. That is normal.
If you still have another question we could help, please fell free contact with us.
Best wishes,
Ruby
International trade department,
Chengdu Xindak electronic co.Ltd. No.126, Section 2, East 1 Round, CHENGDU,SICHUAN CHINA PR 610051 |
Edited by - marcus_ec on 2007/09/13 12:35:34 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 12:48:56
|
Jo det var iofs ett antagande så jag kan vara ute och cykla men vad jag hört, läst och sett så har jag fått intrycket att det inte går i "ren" klass a utan kopplar även om till a/b. Så rent teoretiskt blir det väl aldrig lika varmt som gammal hederlig klass a?
Edit: Tycker inte det såg ut som de satt i kontakt men nu när jag kollar bilder så ser det ju faktiskt ut som just någon form av kylpasta mellan sidan och kopparstycket. Om det nu även är så att kylflänsarna och sidostycket är samma stycke så var jag i så fall ute och cyklade.
Rotel tex har alltid kylflänsdesign på sidorna men trissorna sitter aldrig i dem utan i små flänsar inne i förstärkaren.
Edit: skrev inlägget innan marcus postade svar från xindak |
Edited by - jos on 2007/09/13 13:04:25 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 12:58:55
|
Såg i mitt förra inlägg att jag skrev "saknar effektiv kylning" men borde nog förtydliga. Jag menar inte att det är ett misstag av xindak att steget blir varmt utan jag tror det är meningen att det ska bli precis så varmt som det blir. Att det är designat så.
Vad jag förstått låter väl inte trissor som går i klass-a optimalt om de har för låg arbetstemperatur? |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 13:33:45
|
quote: Jo det var iofs ett antagande så jag kan vara ute och cykla men vad jag hört, läst och sett så har jag fått intrycket att det inte går i "ren" klass a utan kopplar även om till a/b. Så rent teoretiskt blir det väl aldrig lika varmt som gammal hederlig klass a?
Om jag nu har rätt för mig, så när en stärkare går över till A/B så ökar den i värme för att trissorna belastas mer. Vilket även skulle synas om man mäter bias som då har ökat pga högre signal in.
Meningen med Klass A (förutom att elda för kråkorna) är att stärkaren hela tiden ger dom antal watt ut som den är specad för oberoende signal in. Därav den höga strömförbrukningen. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 14:40:24
|
När en förstärkare går över i AB så gör den det därför att strömuttaget till högtalaren är högre än tomgångsströmmen i steget. Det här går av sig själv när den inställda tomgångsströmmen inte räcker till. Det är inte så att förstärkaren kopplar om på något sätt, det är bara det att en trissa i taget leder (med mer ström) medan den andra är stängd i AB medan båda trissorna leder hela tiden i klass A. Vid höga effektuttag till högtalaren så hamnar effekten i högtalarna i stället för i kylflänsarna. Ett klass A steg blir alltså kallare när man spelar högt. (Eller hänger på ett par Apogee Scintilla. ) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 14:50:20
|
quote: Vid höga effektuttag till högtalaren så hamnar effekten i högtalarna i stället för i kylflänsarna. Ett klass A steg blir alltså kallare när man spelar högt.
Mindre eldande för kråkorna
|
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 14:53:31
|
Bernt -> Hade faktiskt aldrig tänkt på det att ett A-steg går svalare när man spelar högt/belastar det hårt, men du har nog rätt!
Har gjort lite efterforskning hemma och när Krellen står på tomgång blir det vaaaaaarmt, men när man drar på och spelar så byxbenen fladdrar så känns det betydligt svalare än om man spelar svagt/inte alls... Kul science fact! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 14:59:23
|
Japp, Preben har berättat att på den tiden han spelade på Krell KSA-nånting och Apogee Scintilla så blev Krellen rumstempererad. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 15:15:36
|
Alla Klass A steg är ju uppbyggda så som du säger Bernt men i teorin borde man väl kunna göra ett klass A steg som justerar bias så den automatiskt kompenserar det extra strömuttaget(t.ex. en Aleph-strömkälla) som går ut i högtalaren? Då skulle den ju vara lika varm hela tiden. Jag ser ingen nytta med det men bara principiellt så skulle man kunna ha en konstant het förstärkare |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 17:21:17
|
Krell fungerar så idag o har gjort det X antal år Fast flänsarna är gjorda för att ta bort riktigt mycket värme så på låga volymer blir dom inte så där jättevarma |
|
|
|
Topic |
|