HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Löneförhandlingsdax! Tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/06 :  14:28:44  Show Profile Send OcA a Private Message
Då var det dags att löneförhandla! Har jobbat klart min provanställning och ska nu bli fast anställd. Det kommer då att bli en ny förhandling angående löner och förmåner. Har pratat med HTF och enligt dem så ska jag vid min ålder och erfarenhet ligga på ungefär 20% mer i lön än vad jag har haft under min provanställning. Lönen har sats som en ingångslön under provanställningen och sedan ska den omförhandlas.

Har ni några bra tips på hur jag ska göra för att förhandlingen ska gå så bra som möjligt? Har aldrig förhandlat själv innan, utan har alltid hängt på de avtalen som funnits.

Så, finns det några förhandlingsrävar här?

Finns även möjlighet till tjänstebil. Kan man förhandla bort den förmånen och få mer i löneökning istället? Har inget direkt behov av firmabil då jag oftast rör mig i närområdet.

Tips mottages tacksamt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/09/06 :  14:47:05  Show Profile Send ninja a Private Message
Du ska byta jobb om du vill ha 20% mer.


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/06 :  14:51:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Inte en fråga om vad jag vill ha, utan vad som är statistik hos HTF - den kan jag inte göra mycket åt...

Även lönestatistiken från SCB styrker det HTF säger, så jag har på tok för lite betalt med tanke på vad jag gör... Inga konkreta tips på att få mer än de 3,6% som är avtalat?

Men visst, jag kan tänka mig att byta jobb om tillfället och budet är det rätta, men jag trivs bra med vad jag gör och har kul på jobbet. Det är värt lite det med, men skulle jag få 20% högre lön nån annanstans skulle jag byta.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/09/06 :  14:52:13  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/5E849040ED67BB3DC1256A140043BAD7?OpenDocument

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/06 :  14:55:15  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipset! Mycket bra råd!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/09/06 :  15:12:52  Show Profile Send BosseBula a Private Message
quote:
3. Ställ inga ultimatum eller hota med att lämna företaget. En lyckad förhandling har två vinnare.

4. Undvik att jämföra dig med enskilda kollegor, det kan finnas skäl till att de har högre lön än du som du inte känner till. Det intressanta är vad du gör för företaget.


Hehe, dessa var ju saker man skulle undvika. Men jag har lyckats bra med punkt 3 och i år tänkte jag köra med punkt 4.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/06 :  15:36:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tjänstebil kostar företaget en hel del pengar från 80.000 och uppåt om året, dvs. vill du inte ha bilen ( såvida inte det är krav i tjänsten) så borde du kunna få något som motsvarar en "Car Allowance".

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/06 :  15:43:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Exakt min tanke Magils! Då jag behöver en bil är jag i närområdet (ca tre-fem mil) så det blir inte mycket tjänsteåkande. Visavi är det helt onödigt med en tjänstebil som kostar firman rätt mycket pengar. Skulle väl tippa på att jag kör runt 3-600 mil om året i tjänsten, vilket inte är mycket alls... Bättre att köra privat bil och få milersättning för det (30kr/mil i mitt fall)...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/09/06 :  15:57:59  Show Profile Send ulfsan a Private Message
och får du inte den lön du jobbar för...

- så får du väl jobba för den lön du får!

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2007/09/06 :  16:26:23  Show Profile Send Terminator a Private Message
Svårt att säga något utan att veta vad du har för arbetsuppgifter och din roll i organisationen. Det du berättat säger egentligen inte så mycket om varför du ska ha lika mycket som snittet, i alla fall inte för mig som läsare. Det innebär att det är hårda fakta som gäller!

Har du koll på vad kollegorna tjänar? Förvisso kanske de har tjänstebil men har de många hotellnätter brukar det också vara värt lite extra i lönekuvertet.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/06 :  16:40:36  Show Profile Send OcA a Private Message
Det jag gör är att jag är säljare för avfalls och miljötjänster på ett av Sveriges största företag som pysslar med sådant. Ansvarar för en del stora kunder (omsättning runt miljonen) samt för en del mindre kunder också. Vad kollegorna tjänar har jag inte så stor koll på, men de ligger betydligt högre än mig, mycket pga ålder och erfarenhet. Har inte tänkt att satsa på lika hög lön som de har, för det är bara absurt att göra, men lite mer än vad jag har är jag absolut kvalificerad för. Enligt HTF är min lön "väl låg" med tanke på mina arbetsuppgifter. Särskillt mycket hotellnätter förekommer inte i organisationen, men alla de andra säljarna har tjänstebil så vitt jag vet.

Det som talar till min fördel är ju att jag på kort tid lyckats få in en hel del stora kontrakt, nackdel är ju (som alltid) lägre ålder än snittet samt kortare erfarenhet.

Det jag vet är att jag ligger ca 40% lägre i lön än den säljaren som är bäst betald, så mycket vet jag iaf. Vi kör endast med fasta löner, alltså inga provisar eller bonus.

Vi får la se vad som händer i förhandlingen. Har iaf lite mer på fötterna nu och man ska kanske ta ett snack med HTF innan och stämma av med dem?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:00:32  Show Profile Send time a Private Message
Lägg korten på bordet och säg vad du tycker, om det är en bra chef tar han det till sig.
Min chef brukar fråga vad jag tycker och jag svarar alltid att jag vill ha en Merca S-klass som tjänstebil och minst 10K till i lön men det har alltid gått att resonera om en rimlig lön. Lönesamtal skall ju vara en tvåvägskommunikation och han måste också motivera din lön för DIG.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000