HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ibland ter sig saker konstigt..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/09/05 :  20:07:08  Show Profile Send StefanL a Private Message
Inte för jag tror på spöken och sånt trams, men ibland ter det sig lite konstigt.

Min far dog för 4 år sedan den 21:e augusti, 3 månader innan min son föddes.

Min fru har alltid tyckt att han varit min sons skyddsängel och det låter väl sött.

Senaste tiden så har min son börjat se ett spöke på kvällarna säger han. Typiskt den åldern.

Han heter Thomas och brukar stå på bordet och titta på honom säger han, men bara när han är ensam. Också ser han ut som mig, fast med skägg.

Det som min fru nu är skärrad för är att min pappa hette Thomas och han hade alltid skägg. Plus att min son har aldrig sett min pappa på bild eller vet vad han heter. Och visst är vi lika, min far och jag.

Som sagt, jag tror det är sammanträffande eller slump, men inte min fru. Så ibland ter sig saker lite konstigt.

Oh, ja, jag får inte åka utomlands och jobba nu på 1 år eller så säger min fru, hon vill inte vara ensam på ett bra tag.

Ville bara dela med mig av denna lite udda upplevelsen


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/09/05 :  20:12:20  Show Profile Send Roq a Private Message
Det låter ju jättespännande tycker jag. Det här vill vi höra mer om framöver
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/05 :  20:27:18  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag ler lite åt att din fru kallar honom skyddsängel, men inte känner sig bekväm med att han hälsar på.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/09/05 :  20:57:29  Show Profile Send StefanL a Private Message
Han får gärna komma och hälsa på, bara min son känner sig trygg med det.

Min fru är rädd för mörker och sånt (spöken osv.), hon kan inte ens somna om toadörren är öppen. Och det är okej, alla är obekväma med något.

Något som vore kul vore om jag själv fick se det, jag är alldeles för skeptiskt för sånt övernaturligt.

Blir det fortsättning, så skriver jag det här


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/05 :  21:04:23  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag personligen tror fullständigt på att det är möjligt. Haft liknande upplevelser men de vill jag ej tala om för det är både positiva och negativa upplevelser förknippat med det. Vill dock uttrycka mitt stöd för sådant.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/09/05 21:05:08
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/09/05 :  21:27:45  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag tror oxå att sådana här saker är möjliga, ett par grannar/ goda vänner vi hade förr var med om riktigt kusliga saker som till slut fick dem att sälja huset och flytta.
Vet inte om jag skall skriva dem här, då kanske ni inte kan sova inatt

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/05 :  21:42:28  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag är i grunden skeptisk till allt övernaturligt, men man kan aldrig veta säkert.

Mitt ex farfar gick bort några veckor innan vår dotter föddes. Några av hans sista ord var: "Vad synd att jag aldrig kommer få träffa er lilla tjej". Det hör till saken att alla förståsigpåare för längesedan bestämt sig för att vi skulle få en kille. Ja, det hade nog faktiskt gått så långt, att alternativet var uteslutet ur folks medvetande. Det var väl därför gamlingens ord satte sig fast, han sa det som det mest självklara i hela världen, som om han redan visste.

När lilltjejen sedan var kring ettårsåldern så satte hon sig ganska ofta upp i sängen och stirrade rakt ut i tomma intet i rummet, halvt paralyserad och följde något med blicken, som om någon vankade av och an vid fotänden av sängen. Hon var för liten för att berätta något om vad hon såg, men hon log och verkade harmonisk och det var helt klart att hon iaktog någon eller något, som inte vi kunde se.

Dotterns mamma tyckte mycket illa om dessa händelserna och får fortfarande obehagskänslor när det kommer på tal.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/06 :  00:18:05  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag anser att sådant bör ni ta på alvar. Det är ju ett barn som säger detta som jag förstår rimligen INGET kan om sådant... Inte en hypervetilerande fnoskig vuxen .. Så ta det på alvar...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/09/06 :  01:48:04  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag tror oxå att sådana här saker är möjliga, ett par grannar/ goda vänner vi hade förr var med om riktigt kusliga saker som till slut fick dem att sälja huset och flytta.

Instämmer också i att sådant här händer. Har själv varit med om saker som har varit obehagliga. Och min syster har haft stora problem i sin lägenhet, som numera nästan är borta efter hjälp hon fick av en präst.
Om till skeptikerna när det gäller sådant här, så säger jag bara vänta tills ni själva råkar ut för något då lär ni ändra uppfattning illa kvickt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/06 :  08:03:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Å ena sidan...

Vi har alltid haft knytt och otyg i skogarna. På Emils tid fanns där mylingar, en sorts spökbarn alla var väldigt rädda för.

Straxt intill Brobacka kaffestuga ligger jätten Hålan?s tillhåll som man kommer till om man kryper genom berget. Där slängde sig en av älvorna över stupet ned i sjön, hellre än att gifta sig med den store jätten.

Troll är en hemsk företeelse. De har svans och rövar barn.

De förekommer å andra sidan aldrig vid de engelska hedarna. De finns heller aldrig nedtecknade i de gamla egyptiernas historie- eller religions-böcker.

Jag tror att det hela är fiktion eller självsuggestion, en form av svärmeri för det okända. Anpassat efter var tids sceneri. På hedarna i England finns det en viss typ av kusligheter, i afrikas skogar är det okända och kusliga garanterat inte det minsta släkt med vare sig mylingar eller vita jungfrun i en svensk herrgård.

Vi projicerar vår rädsla på ett sätt så den blir synlig och detta är kopplat till oss själva och den tid vi lever i, inte att dessa väsen eller andar eller spöken eller what ever skulle besöka oss. Det är vi som "besöker" dem, hittar på, skrämmer upp oss själva, fanstiserar.

I vår tid handlar det om att tala med de döda. Att lura folk genom medium, tarotkort, kristaller och annan skit. Allt funkar, bara det blir "bra TV".

Vi låg häromsistens dubbelvikta av skratt när ett TV-team filmade mitt i natten ett "medium" med hjälp av infraröd film - gör sig lite kusligt och bra på TV då ögonen lyser som ett spökes - som irrade runt i vånda och plötsligt stannade och frågade: "Är det Buddy Holly?"

StefanL:

Om man är barn och snart 4 år har man hört och sett mer än föräldrarna tror. Spöken finns, gamla spöken har skägg, hemska drömmar... det hör till. Tomas är inget ovanligt namn och någon gång har ni kanske nämnt det utan att ta notis om er son. För det är väl heller ingen hemlighet som aldrig yppas?

Om man tar det från de positiva sidan är det ju fantastiskt med besök från din pappa. En vakande ängel helt enkelt. Han hade ju knappast gjort något för att skada eller skrämma din son? Rädslan finns hos din fru, trösta och stärk henne.

Din son - likson miljoner 4-åringar världen över - behöver alla hemskheter och rädslor för att överleva och utvecklas.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/09/06 :  10:05:16  Show Profile Send pak a Private Message
det är synd ock skam att amerikansk och engelsk tv gör såna pinsamma program som förjöjligar saker som ingen egentligen vet nånting om(än).
jag tror kanske litegrann på sånt-men de programmen som är på utlänsk tv är ju bara trams!det har ju inget med verkligheten att göra-ren hollywoodproduktion nästan ju.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/06 :  10:37:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har bara en märklig händelse att förtälja men jag tror inte på sådant här så jag resonerar helt enkelt som så att jag förmodligen sov/drömde i samband med att jag vaknade och att det därmed spelade ett spratt på min hjärna.

Min yngre son har sovrummet brevid vårat. Som alla föräldrar vet så vaknar man väldigt lätt av alla tänkbara ljud som kan tänkas komma från barn. Han går ibland upp på toaletten som är intill dörrarna till våra sovrum och efter han är klar med sitt så brukar han kika in / stå i dörröppningen och titta tills vi säger "gå och lägg dig" så traskar han tillbaka i säng. Han har inte koll på klockan så det rör sig väl om en kontroll av "är det morgon än?".

Han sover dessutom ofta med lyset tänt men dörren stängd så vi ser inget av det ljuset.

Nåja, en natt hörde jag något och sedan blev det ljust utanför vårat rum. Ok, "lilleman" i farten igen så upp ur sängen. Samtidigt som jag stiger upp blir det mörkt igen och jag lyfter på ett ögonbryn -- jaha? Går till hans dörr, öppnar och det är mörkt där inne. Han ligger väl omstoppad i sängen så jag går tid och frågar honom om det var något han vill men får inget svar, han ligger och sover med öppen mun och så avslappnat och sött som bara ett barn kan sova.

Adrenalinet rusar till och man börjar fundera, även frun vaknade och hon undrar nu vad han ville.

Jag är förstås övertygad om att min hjärna spelat mig ett spratt och frun vaknade nog av att jag klev upp, vilket hon i och för sig inte brukar göra.

Lustigt är det i varje fall

Förresten, avlivade våra två katter för några år sedan och efter det hörde man typiska kattljud i huset om natten. Självklart hjärnan som spelar ett spratt! -- eller? Har ju sett Jurtjyrkogården och där kom ju misse tebaks

PS, jag är avundsjuk på alla de som känner sig skrämda av dylika situationer, förmodligen också rädda där de ser skräckfilmer

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/06 :  11:48:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Grannen kom hem en dag tidgare från semestern, huset råkallt, ut i kylan och hämta ved med ficklampa och allt, ramlar, svär, lyser in i eran hall.... det hela är över på 10 sekunder...

Inbrottstjuv modell klumpig kollar om någon är hemma, snubblar och lyser med luman, jävlar...bäst att dra iväg, över på 10 sekunder...

Lilleman uppe och surrar, tänfer, släcker, går för en gångs skull och lägger sig direkt, somnar som en sten och 20 sekunder senare kommer du in och han har slocknat som ett ljus, som barn gör, med öppen mun...

På varje mystisk händelse går det 3 normala förklaringar (även om inte alla är kul)

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/09/06 :  11:54:33  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
I vår tid handlar det om att tala med de döda. Att lura folk genom medium, tarotkort, kristaller och annan skit. Allt funkar, bara det blir "bra TV".
Mycket dömande inlägg Hi Fi Consult Har man som sagt inte upplevt något så är det lätt att var så dömande och hånfull. Jag vet mycket väl att systern min inte ljugerom detta och jag vet vad prästen sade när han kom hem till henne och det handlar inte om knytt och otyg i skogarna. Visst har du rätt att ha din uppfattning, men den är alldeles för hånfull för min smak så jag hoppar denna diskussion nu.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/06 :  13:27:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

FBK:

sansa dig nu. jag har inte varit hånfull mot din syster eller någon präst alls. Jag har rätt att ha min åsikt och den står jag för fullt ut, speciellt vad TV-skräpet anbelangar.

mvh
.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/06 :  13:32:59  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Absolut, det finns massor med absurda förklaringar fast ingen av dem fungerar i praktiken pga olika omständigheter - ja bortsett från att det skulle varit en grym pang, bom, snark-aktion från lillemans sida

Jag håller med Hi Fi Consult i att det handlar mycket om att göra "bra TV" och det finns många galenpannor där ute (syftar inte på just din syster) plus människor som vill tro och kanske tolkar vissa saker lite för yvigt

Självklart i mitt fall handlar det om spratt som hjärnan spelar på en.

Bluff och båg, mycket vilja och tro som spelar över utan att det är påhitt, det är vad jag tror.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/09/06 :  14:13:22  Show Profile Send StefanL a Private Message
Spöken och andra övernaturliga väsen skall vara mystiskt och dolt i mörker.

Om det fanns (riktiga) bevis att övernaturliga väsen fanns, då hade det nog blivit kaos tror jag.

En gång har jag stött på spöken, det var när jag var 7 år gammal och hade mitt rum brevid min syster.

Jag hade precis vaknat och låg fortfarande kvar i sängen när min suster frågade om jag kunde komma in till henne. Javisst svarade jag, jag ska bara låta Kalle Anka, Musse Pigg och Långben gå förbi först. Va!? sa min syster. Varav jag skakade på huvudet och insåg att dom var borta, jag halvdrömde fortfarande.

Men de sekunderna som jag såg dom gå igenom mitt rum på led var lika verkligt som att min syster hade gått förbi. Vi skrattar fortfarande gott åt det när det kommer på tal


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/06 :  14:30:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har en bekant som forskar med skattemedel om paranormala ting som andar och spöken han har en fast övertygeles att det finns saker vi inte kan förklara och förstår. Själv är jag övertygad att man kan återkomma via rekarnation och att skyddsänglar finns. Jag har upplevt en del saker sedan jag var barn det gör att det måste finnas ett sammanhang som vi inte förstår.


Men sedan finns de som tycker att det är ren och skär fjanteri att tro på detta men det är upp till dem.

Sedan finns det många bluffmakare som utnyttjar folks "tro" bedrar personer klämmer dem på pengar och skapar otrygghet. Visst är det "bra tv" med enkla medel får man massor av människor att sitta klistrade framför rutan och bli lurade det kan ju inte kosta tv-bolagen många kronor.

Säg till din fru Stefan att hon skall vara glad att hennes son har din far som skyddsängel och inte någon som kan ställa till bekymmer för honom i framtiden.

Min mamma ringde upp min yngste bror en dag i förra veckan med en enda fråga "skall ni ha barn" brossan blev paff slängde på luren. Dagen efter ringde han upp och bekräftade att så var det, han undrade hur hon visste detta som svar sa hon "jag hade det på känn". Hur kan hon känna detta det är över 40 mil till brossan samma sak när det gällde min mellan bror där ringde hon upp och frågade när de skulle gifta sig " om en månad på rådhuset" svarade han förvånat.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/09/06 :  18:49:13  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jojustdetja, angående spöken så vet jag att de finns.

Efter min farmors bortgång kom hon och hälsade på farfar tre gånger dagligen; elvakaffet, lunch och i tevesoffan på kvällen. Farfar uppskattade och satte stort värde på hennes närvaro, den fick honom att känna sig mindre ensam.

Det spöket levde förstås endast i farfars huvud, vi andra hade gärna träffat henne några fler gånger också men så blev det tyvärr aldrig.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000