HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Amorphis - Silent Waters
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/05 :  23:19:28  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Under en tid nu så har det varit torrt bland nya skivor inom hårdrocksvärlden, i alla fall bland det som får mina öron att njuta. Och nu när semestern är över, hösten börjar ta vid och mörkret sakta börjar ta över dagarna helt, så kommer det tre goda album under september månad som får mig att rysa av välbehag...

...Förhoppningsvis.


Jag avslöjar nu den första av triot. Det finska folk-deathmetal bandet "Amorphis" nya album "Silent Waters".

Som jag brukar göra, så tar vi först en titt på historien bakom bandet.
Amorphis skapas året 1990 av Jan Rechtberg, Tomi Koivusaari och Esa Holopainen som tidigare var medlemmar i speedmetal bandet "Violent Solution", som basist i bandet valdes Olli-Pekka Laine.
1991 spenderade bandet två dagar i Timo Tolkkis, sång & gitarr i Stratovarius, studio för att spela in det enda demot innan skivkontraktet med det amerikanska "Relapse Records". I början så var det strikt death metal som gällde och snart var EP:n "Privilege of Evil", desvärre så släpptes inte denna EP förrens två år senare.
Som dom flesta band så var det många spelningar i klubbar som gällde i början för att få en stadig bas av fans. 1992 så tog bandet ledigt från livespelningar och började spela in nytt material i "Sunlight Studios" i Stockholm. Året därpå släpptes debutalbumet "The Karelian Isthmus", en skiva som har färgat av sig på de flesta skivor som givits ut efter den. Musikaliskt så ändrade bandet på sig och började spela med en blandning av tunga doom-riff combinerade med folk influenser.
Det är svårt att förklara soundet, men jag säger såhär istället, bandets inspiration är Kalevala (det finska nationaleposet, som J.R.R Tolkien fått lite inspiration ifrån till sitt eget epos om midgård). Så, blanda in lite Kalevala i deathmetal så får ni kanske en lite skarpare bild av soundet.

Nåja, nu ljög jag kanske lite om bandets första skiva, även fast skivans titel speglar sig mot Finland, så är bakgrunden till den skivan helt klart ur de keltiska mytologierna. Kalevala kom inte fram förrens till andra skivan "Tales from the Thousand Lakes". Men ändå, första skivan var den skivan som satte bandet i den internationella scenen. "Tales from the Thousand Lakes" blev däremot en stor förändring för bandet. Den blev ett conceptalbum med renare sång av Ville Tuomi (Kyyria) och tunga "growls" av Tomi.

När sedan "Elegy" släpptes som ett experiment året 1996 så blev det ett startskott för det nya Amorphis då fansen skrek efter mer av den vilda blandniningen av bandets folk-death metal med proggressiva inslag. "Elegy" är ett av bandets mest uppskattade skivor än idag, och efter stora framgångar med skivan så tog bandet semester för att ladda upp batterierna för att sen börja arbeta med nytt material.

1999 släpptes då "Tuonela", ett rent gitarr album, med väldigt få synthinslag. Detta album är ett album som visar att bandet hade växt upp, eller mognat, om man får säga så. Den visar att bandet har roligt när dom spelar, utan att förlora sitt sound. Ett nytt instrument som används på skivan bevisar detta, sitar (heter det så på svenska?).

2004 bytte bandet sångare till Tomi Joutsen (Sinisthra). Han har en röst som klarar av nästan vad som helst, från tunga growls till mjuk sång. Byte av sångare innebar ny energi för bandet som under 2000-talet inte släppt något som är av större vikt.
2006 får då fansen en ny skiva med röst, "Eclipse". Ett album, eller en historia om den mest tragiska karaktären i Kalevala, Kullervo. Amorphis blandade in det nya soundet, som behövs när man får in en ny röst, med den gamla blandningen med folk-deathmetal. Både albumet och singeln "House of sleep" fann man högst upp i de finska musiklistorna.

Nu, 2007, släpptes nästa album, denna gång en historia om Lemminkäinen och dennes jakt efter Svanen från Tuonela. Och soundet är inte förlorat, men death influenserna är nertonade en aning. Det är alltså mer sång och mindre growl, men skivan är fortfarande underbar att lyssna på, en värdig uppföljare enligt mig.

Introspåret "Weaving the Incantation" ger ett kraftigt slag mot bröstet, tunga metalriff som ger kraft till sången, enligt mig så är skivan värd pengarna bara på grund av denna låt.
I andra spåret så hör man verkligen bandets rötter, en glatt tempo med tung musik och sång, det råder inget tvivel om att dessa grabbar är musikaliska så att det skriker om det.
Som sig bör så finns det ett par ballader på skivan, en av dom kommer redan på tredje spåret, vilket även är titelspåret till skivan, "Silent Waters". En låt som följer den, så som folk beskriver, finska melankoliken.
Sen finns det något som fick mig att skärpa min öron. "Enigma", en låt som inte innehåller några elektriska gitarrer eller tung sång. Det är akustiskt och mjukhet som eftersträvas här, kanske en hyllning till det trubaduriska som hela Kalevala är.

Vad får skivan för helhetsbetyg av mig?
Tycker man om enbart growls så kanske man bör ta och lyssna på skivan innan man springer till skivaffären och köper sig en kopia. Gillar man musikaliska mästerverk så kanske man bör göra likadant.
Men faktum kvarstår, vill man hitta ett nytt bra band, eller kanske om man har hört Amorphis innan så är detta en riktigt klipp. Det är en bra blandning av historieberättande, musik, growls och sång. Själv hade jag nog velat ha lite mer tung sång, men på dom låtar det finns sånt så lyser mitt ansikte upp.
Ett litet minus dock, köper man den här skivan så bör man även köpa "Eclipse".
Varför? Jo, detta är en uppföljning till den skivan, punkt. Men om man bortser från det så är detta bara toppen!

Lite mer info:
http://virtual28.nebula.fi/~amorphisnet/
http://www.myspace.com/amorphismusic

Diskografi:
The Karelian Isthmus + Privilege of evil (EP) (1993)
Tales from the Thousand Lakes (1994)
Elegy (1996)
Tuonela (1999)
AM Universum (2001)
Far away from the Sun (2003)
Eclipse (2006)
Silent Waters (2007)

Medlemmar:
Esa Holopainen: gitarr
Jan Rechberger: trummor
Niclas Etelävuori: bas
Tomi Joutsen: sång
Santeri Kallio: synth
Tomi Koivusaari: gitarr

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/05 :  23:38:26  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Förestenm jag hoppas att min vägg av text inte förblindar er.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/09/06 :  20:27:21  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag upptäckte bandet i och med "Eclipse" när jag recenserade skivor för Getmetal.com och har senare köpt på mig ett par av de äldre skivorna. Nu har jag även tjuvlyssnat på "Silent Waters" och ännu så känns den inte i närheten så bra som föregångaren. Inte dålig, men inte heller så bra som alla recensioner vill påstå. Hoppas den växer, vilket jag förresten är övertygad om att den gör.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/07 :  11:11:44  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jo, skivan är bra. men faktum kvarstår. Eclipse är en bättre skiva, i och med tyngden i den. Men om man har Eclipse redan så bör man även skaffa Silent Waters, skivorna passar ihop riktigt bra.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000