HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sonata Arctica - Unia
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/05/23 :  22:46:28  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Efter en igenomlyssning på mina favoritbitar av Therion och Dream Theater inom progressiva metalgrenen. Och favoritskivorna av Sonata Arctica (SA) så var jag redo för att antagligen bli missnöjd med senaste skivsläppet från SA.
Jag har tidigare hört "Paid in Full" från nya skivan i och med singelsläpp och en video av nämnda låt.
----------

Unia börjar med den snabba och kraftiga "in black and white" och den får mig att vakna till och börja lyssna på vad som egentligen har hänt. Det låter ju inte som progressiv metal, inte riktigt power heller, utan som en blandning av båda, med ett större innehåll av det gamla SA som jag känner igen ifrån debutalbumet "Ecliptica". Jag tänker: "Skivan kan inte inledas bättre"
Halvägs in i skivan så är jag överväldigad av alla tempobyten och de klassiskt annorlunda texterna som Tony Kakko (lyrik & keyboards) har kokat ihop.
Det slår mig att SA inte har förändrats så mycket om man endast tänker på lyriken och att försöka få de lite för långa textraderna att passa in i verserna. Det är endast upplägget i musiken som blivit annorlunda sen senaste skivan "Reckoning Night" från 2004. Många av låtarna i Unia får mig att tänka på en musikal. Det är som om Andrew Lloyd Webber har fått myror i byxorna. Bättre kan jag inte beskriva det.
Batteristen Tommy Portimo kommer att få det svårt att hänga med i svängarna när det är livespelning.

Jag förstår varför just "paid in full" blev en "teaser" för skivan. Det är nämligen den låten som avslöjar minst av hur skivan i helhet låter. Det är det svarta fåret om man får säga så.

Det är med ett leende på läpparna jag lyssnar på sista låten som är en perfekt ballad-avslutning som låter som ett budskap till lyssnaren som jobbat sig igenom skivan.
Jag citerar: "Good enough is good enough for me, as it should always be"

Lite mer:
http://www.sonataarctica.info/
http://www.myspace.com/sonataarctica

Diskografi:
-Ecliptica (1999)
-Silence (2001)
-Winterheart's Guild (2003)
-Reckoning Night (2004)
-Unia (2007)

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2007/05/24 :  06:44:18  Show Profile Send Metal a Private Message
Hoppas jag får hem mitt ex snart, känner mig lite orolig när man läst om Queen-influenser och liknande....

/F
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/05/24 :  06:58:30  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jo, helt klart så har dom lite konstiga saker för sig. Om man nu gör som jag kallar det för Musikal aktigt eller Queen aktig så blir det samma sak, men bara på någon låt. Och det är inte dom låtarna som är bra, annorlunda kanske, men inte riktigt som SA ska vara.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/05/24 :  07:15:56  Show Profile Send Nothing a Private Message
Har inte varit förtjust i tidigare SA. Inte heller någon annan grupp som kör samma stuk, men den nya skivan är helt klart lyssningsvärd!
Skulle hellre referera musiken till Ayreon är DT. Även om delar innehåller spår av så kallad Ytse (jam)! :)
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/09/07 :  09:24:42  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Har precis lyssnat igenom skivan för första gången och det var även det första jag hört med SA. Jag hade hört att SA skulle vara tunga, av det blev det ju intet, det var ju inte dåligt alls, bara inte i närheten av vad jag hade hoppats på. Gary Moore covern hade de ju också kunnat hoppa över, den var riktigt dålig tycker jag. Hur är deras tidigare alster, är de tyngre?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2007/09/07 :  10:15:37  Show Profile Send Metal a Private Message
Visst är de lite tyngre men mer åt äldre Stratovarius och Helloween. Lite mer fart alltså men med mkt melodi.

/F
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/07 :  10:40:12  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Dom tidigare är ju som sagt lite tyngre. Om man ska börja köpa något så ska man nog helst börja med skivorna "Ecliptica" och "Silence". Men det är en svår grupp att lyssna på i början, i och med att Tony inte kan engenlska så värst bra.
Silence innehåller många fina låtar och ett par riktigt bra ballader som gav mig en ny innebörd för ordet gåshud.
Ecliptica är en underbar skiva musikaliskt, dock så är det en inspelning där ljudkvaliten inte ligger på topp.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2007/09/07 :  11:10:10  Show Profile Send Metal a Private Message
Håller med byakugan om att det är bäst att börja från början, otroliga låtar på de 2 första plattorna.

/F
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000