HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När blev Pioneer AX 10 "i" modell?+ en fråga till
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/04 :  16:02:16  Show Profile Send mayro a Private Message
Ja.. när blev dom detta med " i " på slutet...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/06 17:38:24

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/09/04 :  17:24:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
När de kom med en Firewirekoppling "blev"det en AX10i.Detta är den än så länge enda möjligheten att hentera DVD Audio och SACD digitalt. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/09/04 17:24:51
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2007/09/04 :  18:24:50  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Jag köpte min AX10i i februari 2003, tror att den blev "i" under 2002.

quote:
Detta är den än så länge enda möjligheten att hentera DVD Audio och SACD digitalt. Mvh Kristofer

HDMI klarar av detta idag, om man har version 1.2 så fungerar det med SACD oxå har jag för mig, Denon har ju sin Denonlink som i version 3 ska fixa detta med......

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/04 :  20:29:42  Show Profile Send Stickan a Private Message
Ett nyförvärv på gång?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/09/04 :  21:23:26  Show Profile Send FBK a Private Message
mayro och en AV-Receiver Kanske uppgradera ifrån La mayro
Ingen fara, har du tröttnat på La mayro så kan jag låna den tills du saknar den igen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/05 :  08:29:01  Show Profile Send mayro a Private Message

Då kanske min AX10 är en "i" då instruktionsboken har den beteckningen då....

FBK. Njet... inget byte på G inte... Men jag har en sådan ju "står o dräller" här oinkopplad..Och blev nyfiken om det var " i " eller inte..Och det var tydligen då en " i " stärkare....

Då vet man att man är "modern" gut,, snudd highteck.. för det fattas väl någon "cktlstperlftjap" ingång för den ens skall anses vara en biostärkare och inte rent skrot av er ungdomar med biofeelings....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/05 :  08:52:39  Show Profile Send Stickan a Private Message
En AX-10:a som står o dräller....haha underbart.
Den är väl ansedd som den bästa surr-stärken nånsin ungefär och lär låta ruskigt bra.
Hade varit intressant med en jämförelse mot La Mayro.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/05 :  09:09:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag skulle hellre kika på fronten eller baksidan, efter fysiska bevis på vilken version det är, snarare än kika i boken. Du vet där med kartan och verkligheten.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/05 :  09:56:58  Show Profile Send mayro a Private Message

Ja. Men VAD skall jag titta efter för beteckningar som skiljer.. Är det dts och gud vet vad allt heter som skiljer??? Vad skall stå OM det är en modern " i " version som INTE står på den ursprungliga AX 10án utan detta " i " ?

Som du ser magils så är jag ju rätt "nynasaraktig" i mina "kunskaper" ifråga om beteckningar osv... För mig är det endast en massa bokstäver som jag inte vet ens vad det är.. Kan man ansluta en skartkontakt så fattar jag att den bör sitta där. Sedan är det stopp..
Och därför frågar jag mina för andra troligen lättfattade saker..

Jag helt ärligt "bara älskar" då man får äran att visa att man inte hajar saker. För det är på två kanaler ju ofta (OBS OFTA! Inte alltid självklart) så att jag redan "vet" eller har provat olika saker. Men på biosidan finns MASSOR att lära sig vilket är spännande....Och här finns kunskapen och därmed hjälpen att förstå om ni har tålamodet att inse jag är en riktig nybörjare i lekisnivå inom denna sektion av ljudspelare av alla de slag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/09/05 :  10:00:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Den är väl ansedd som den bästa surr-stärken nånsin ungefär"

Må så vara men det tog inte så lång tid innan Yamaha DSP 9 eler något passera den enligt Hemmabio. Funderade faktiskt på en sådan själv när det begav sig, dvs en AXi, men så blev det inte pga sämre stereoåtergivning än Primaren som blev valet.

Sedan så är ju Denonlink en variant av i-link.

Samt att jag skulle inte välja Denon pga generelagenten som inte tar inbyten eller låter dig låna hem och testa hemma,de gånger som jag kolla detta. Men det kan ju ändrat sig ...Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/05 :  10:04:51  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
En AX-10:a som står o dräller....haha underbart.

Ja den gör ju det..

Jag minns den första stora ax 10án som kom till Sverige för numera länge sedan. Slutet 90 talet var det.. . Jag fick då prova den hemma i Haninge för att ge mitt omdömme om den då den testades för en tidning.Ofta provas ju saker hos flera sedan samlas olika omdömmen in och samanställs. Och faktiskt vill jag minnas att mitt relativt possetiva omdömme då stämmde väl in med vad sedemera testen sa. Så vi var väl flera som ansåg ungeför samma sak om den. Och det var en trevlig stärkare redan då. Så den har säkert inte blivit sämre sedan får man hoppas..

Fast redan då minns jag att jag satt som ett fån innan jag fick igång den med alla funktioner... hehe. Och inte har "man" blivit kunnigare idag direkt heller...

Edit. utvecklade text till mer tydlig..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/09/05 10:06:53
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/09/05 :  11:10:15  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Pioneer AX10 står sig väldigt bra som hembioförstärkare. Dock så är ju dess igångar ordentligt daterade. Det man vill ha nu är ju HDMI ingång samt uppväxling på bilden till 1080.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/09/05 :  12:11:45  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag har just jämfört AX10i med Nad Master seriens Hemmabioförförstärkaren/processorn M15 som ligger på 27,000:-.
Pioneeren kördes som endast försteg, kopplat till Rotel RB-1095 slutsteg.
Nad får verkligen storstryk i ljud & användarvänlighet, trots att Pioneer har några år på nacken!.

Pioneer har även fått gå en rond mot Onkyos Integra försteg/processor ca 50,000:- & visst är Integra lite lite bättre, men frågan är om det är värt pengarna, dessutom så blir man tokig av alla dessa jä%#164;# blå lysdioder som sitter i Onkyo.

Hemlån av en Meridian processor stundar, & där är det nog inget tvivel om vad som kommer att hända.
När man börjar att närma sig 100 loppor på ett försteg till lite bio så bör det bli bra...

Slutsatsen som jag upplever det är att Pioneer är en mycket kompetent & trevlig produkt som fortfarande står sig bra.

Mvh

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/05 :  12:29:41  Show Profile Send mayro a Private Message

hehe
Snare2.. Då dom står o dräller står dom sig rejält bra...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/05 :  16:30:00  Show Profile Send Stickan a Private Message
Hade känts rätt bra om en AX-10:a stått o drällt hemma hos mig hehe.
Det var väl Yamaha`s Z9 som tog över surr-tronen enligt nån blaska om jag inte minns fel.
Då hade AX-10 varit referensen i sju åtta år innan det kom något som var i närheten eller bättre.

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/09/05 :  17:35:18  Show Profile Send snare2 a Private Message
Quote Mayro
"Då dom står o dräller står dom sig rejält bra.."

Jo, visst är det kul med saker som bara står & dräller
Jag visste inte att du hade böjelser för för något med fler kanaler än två.

Jag kan passa på & nämna att när det gäller Yamaha så kommer det snart ut en AZ-11
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/05 :  17:38:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Den skulle kunna få stå o drälla hemma hos mig istället

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/05 :  18:27:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag skulle gissa på att det står på frontplattan uppe i högra hörnet om det är en AX10 eller AX10i...tycker mig se det på den bilden. http://bilder.prisjakt.nu/bild.php?p=2443&st=2

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/05 :  21:18:50  Show Profile Send mayro a Private Message

Tackare för bilden.. Det ser ut som i modellen fanns 2002 därmed... Skoj..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/09/05 :  22:32:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag har just jämfört AX10i med Nad Master seriens Hemmabioförförstärkaren/processorn M15 som ligger på 27,000:-.
Pioneeren kördes som endast försteg, kopplat till Rotel RB-1095 slutsteg.

Jag "tror" att resultatet hade blivit annat med att använda de interna slutstegen i den. Just slutstegs delen brukar vara den svagaste punkten på alla Hembio receivrar oavsett prisklass. Och utan att nu hacka på Pioneer för mycket då jag egentligen inte är någon vän av detta märke, så läste jag några tester angående denna AX10 och efterträdaren på surr-tronen Z9an, att den svagaste punkten var dess musikåtergivning jämfört emot Yamahas Z9 som hyllades mycket pga att den även lät riktigt bra på musik.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/09/06 :  10:46:18  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
mayro och en AV-Receiver Kanske uppgradera ifrån La mayro
Ingen fara, har du tröttnat på La mayro så kan jag låna den tills du saknar den igen.

Inte för att vara petig men du pratar även om hemmabioreceivers i ditt sista inlägg och jag tror bestämt att det rör sig om en integrerad förstärkare med surroundprocessor och inte en receiver.

ELler är jag ute o cyklar..?

Edited by - jos on 2007/09/06 11:00:45
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/09/06 :  10:50:34  Show Profile Send jos a Private Message
Jag vill även tillägga att Hemmabio hade den länge som referens och jag kom ihåg att den spöat en hel del integrerade 2-kanals i musikläge i deras tester för en tid sedan.

Kommer inte ihåg vilket nummer det var men jag vet att de skrev om den i jämförelse med en hyfsat dyr stereoförstärkare där Pioneer vann. De berömde då Pioneers förmåga i stereo. Kan kolla vilket nummer det var när jag kommer hem om någon är intresserad.. Vet att den enligt dem också spöade H/Ks värsting i både musik och bio.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/09/06 :  12:41:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej Jos du har rätt. Inte ens tidningen Hemmabio själva har alltid koll på vad de testar. Åtminstone inte på första sidan där det ibland kan stå att de testar hemmabioförstärkare men det i själva verket är receivers. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/06 :  13:42:15  Show Profile Send mayro a Private Message

en sak verkar ju klar i alla fall. Det anses vara en rätt ok biostärkare för ungarna att ha sedan jag fått ihop nåt billigt beg hyfsat i högtalarväg...Skall bli skoj att se på lite hästen ponny eller vad filmerna heter med dom sen mot att idag titta på deras dator...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/06 :  17:37:13  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag kan kanske fråga i denna tråden om hur man BÖR bäst koppla in den med dvd spelare för att få bästa möjliga resultat?? Fast billigt..... För kr är det mest saknade ägodel vi har hos oss efter allt strul som varit och tyvärr är ännu med MASSOR sjukhusresor mm . Sådant kan tömma en normalt ekonomiskt stark familj hår ekonomiskt. Och för oss är det panik i plånboken..

Kan en typ Denver vara aktullt igen för några hundringar eller vad anses vara bra och billigt idag? Som också KAN kopplas på bästa sätt

Eller skall man titta på begmarknaden efter nåt beg som brukar ge mer än det kostar i dom lägre prisregionerna..?

Tur det finns folk med kunskaper i olika nivåer att fråga så här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/09/06 :  20:00:14  Show Profile Send Stickan a Private Message
En billig DVD-spelare är inga problem att koppla till AX-10:an.
Coaxialkabel eller optisk kabel för ljudet in i AX 10, sen scart till tv`n för bilden.
Billiga dvd-spelare brukar däremot ha lite sunkig bildkvalitet, så därför brukar jag rekommendera en spelare runt 1.000kr i alla fall.
Finns gott om olika märken i den prisklassen med både komponent och hdmi-utgång för "bästa" möjliga bildkvalitet.
Beggat skulle jag tro att det går att hitta schyssta spelare också, men se då till att den verkligen fungerar genom test hemma hos säljaren.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000