HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kt88/6550
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/09/02 :  20:38:13  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Vi är ju en del som använder dom här rören.
Varför valde du just det röret?
Det finns några som funkar bäst i den och den konstruktionen.Och vi har tillförlitlighet.För att inte snacka om just ljudet som säkert har en stor inverkan.Eller skiljer det sig inte så mycket på dom enl dig.Vi har nya hypade rör med gamla namn.Rör som heter olika men är tillverkade på samma fabrik och kanske är samma rör.Kineser,nytillverkat och nos.You name it!

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/09/02 20:40:41

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/02 :  21:48:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har ingen egen erfarenhet av rören men har läst på flera ställen att kt88 låter mer "musikalist" och det är mer slam i 6550. Grova generaliseringar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/09/03 :  08:59:02  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Varför valde du just det röret?

Kt88

Kändes som om det röret skulle passa mina Snell J II,med beskrivningar som transistoraktiga och lite ljusa med bra kontroll i basen.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/09/03 :  09:25:23  Show Profile Send kris69 a Private Message
Av dessa har jag tills nu föredragit kt-88. Detta för att jag tycker att dessa fungerar bäst allround till olika sorters musik. Upplever bra upplösning och bra bas. Kanske finns det en liten tendens att röra ihop ljudbilden vid komplexa passager men jag gör mitt bästa för att undvika musik med mera än två ackord.

Är väldigt nyfiken på kt-90 som jag vet att Jadis har i flera av sina produkter.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2007/09/03 :  09:56:22  Show Profile Send Steen a Private Message
Jag har också hört att KT-88 skall vara mer musikaliskt än 6550, vad nu det betyder. Själv har jag valt att gå på KT-88, kanske mest för att det tål att köras hårdare än 6550 och att det var originaluppsättningen på mina block.
När det gäller fabrikat så letar jag med ljus och lykta efter Tesla KT-88. Då menar jag gamla riktiga Tesla och inte nytillverkade Tesla/JJ eller andra replikor.
Jag har jämfört JJ och billigare kinesiska och redan där märkt en stor skillnad när man ställer bias. De kisesika flyter upp och ned, medan JJ var väldigt stabila.

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/09/03 :  18:22:25  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
jag gör mitt bästa för att undvika musik med mera än två ackord.

ZZ-Top!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/09/04 :  10:11:51  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Här finns lite spännande läsning om KT88 rör, NOS och nya

http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/04 :  10:17:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Här är ytterligare en länk om KT 88 och 6550
http://www.hometheaterhifi.com/volume_9_2/power-tube-comparison-6-2002.html

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000