HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Söker bilder på vita Varitunes v-4:or
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/08/28 :  11:12:40  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Projekt övertalning är på G hemma, och jag har surfat efter bilder på Svanås V-4:or i vit folie. Har endast hittat i träutförande. Om någon ligger inne på lite bilder, så skulle jag gladeligen se dem här, eller via email.

Är det någon som gjort en uppskattning av hur mycket nytta en/två hörnplacerade V-4:or gör? Har hört siffror som 1 1/2 dB per V-4....

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/28 :  11:48:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kanske kan ge en viss indikation?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7143&whichpage=13&SearchTerms=bj%F6rn,wiman
...dock inga V-4'or såvitt jag kan se, men ändock vita!

I övrigt är dB'n inte det mest intressanta ang V-4 (eller V-6) utan istället att basen dör ut på kortare tid. Frågan är om det inte till och med blir snyggare med dubbla V-4'or?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/08/28 :  12:16:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dessa är V6'or.
Men jag gissar på att V4'orna ser liknande ut.


Hemma hos Plind.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/28 :  12:29:36  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Ja inte är de snygga. Men de är väldigt effektiva. Dock står mina V6:or i källaren då de inte riktigt passar in enl min fästmö (understatement)....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/28 :  13:31:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ja, V4orna är bara något mindre än V60orna så bilden från Plind ger en bra ledning.
Jag har en V4 stående på en V6a, om du tittar på sista bilden i min tråd i "medlemmarnas system" så ser du hur det ser ut (det är dock ingen närbild).
De är inte vackra, men har man som jag ljusa väggar så smälter de faktiskt in rätt bra och det är inget som direkt stör mig.
De är dessutom rätt effektiva, om än rätt snåriga att ställa in.


Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/28 :  13:37:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bygga egna kanske? Rör kan man måla vita...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/08/28 :  15:17:04  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Tack för snabba svar! Det borde jag kommit ihåg att Plind körde Varitunes (V-6).

f95toli: Kollade in din medlemstråd och sparade bilden. Din matta ser bra mycket fräschare ut än de mattorna som fanns i min lägenhet i Newcastle 2003... :-)

Ja med rätt möblering så tror jag att jag kan komma undan med två stycken V-4:or. Dock så vet jag inte än om problemet ligger rätt i frekvens. Skall köra lite svep när jag komker hem till helgen. Jag misstänker att problemet ligger runt 85-90 Hz.... men det kan vara längre ner också.... V-6:orna kommer inte på tal, så det gäller att hålla tummarna....
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/28 :  15:25:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Problem vid t.ex. 90 Hz kan betyda problem vid 45 Hz (eller för den delen 30).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/08/28 :  15:57:42  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Stämmer bra det, EA. Jag vet att jag har en rejäl mod runt 30Hz. När jag körde med min Velodyne så var det en rejäl puckel i det området. Saken är den att jag nu kör subsonic vid 40 Hz, och tänkte att det borde mildra det lite. Men jag har inte mätt detta, så det kan fortfarande vara 30 Hz området som ställer till det. Och då hjälper inga V4:or antar jag.....
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/08/28 :  16:08:52  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har V6or var inne på V4 men kom på att V6 tar djupare från 25Hz istället för 40Hz. Skall det in några kylskåp i lyssningsrummet spelar inte 20 cm större någon roll. Ungefär lika illa mao.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/28 :  16:23:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du kan sätta V-4'an till 60 Hz.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/08/28 :  18:22:32  Show Profile Send mattiasa a Private Message
60Hz? När jag pratade med Mats så nämnde han att V-4:an gick ner till 40Hz...

Fast du kanske menade för att få en bredbandig funktion?

Svejk: 20 cm åt varje håll kan spela väldigt stor roll installationsmässigt.... tro mig..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/28 :  18:31:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om du har problem vid 30, 60 och 90 kan du välja 60...menar jag!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/08/28 :  19:26:12  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Antog att det var det du menade, men inte helt säker.

Ja det blir intressant och göra en mätning på rummet när jag kommer hem till helgen.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/09/03 :  15:46:45  Show Profile Send mattiasa a Private Message

Så där, nu har jag mätt området mellan 25-100Hz, mha de testtoner som Svanå har på sin hemsida. Jag mätte med en vanlig Voltcraft dBmätare, som jag placerade på mitt kamerastativ i soffan. Jag gjorde en graf som jag kommer posta i min medlemstråd så fort jag fått nytt lösen till bildservern...

Jag mätte både med Subsonic inkopplad och urkopplad. Det verkar som peaken i mitt fall ligger vid 55-60 Hz för närvarande. Samtidigt så har jag en utsläckning vid 40Hz (ca -10dB). Det får nog bli två V-4 till att börja med, så får vi se hur mycket skillnad på efterklangen det blir...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000