HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Var hittar man kantareller???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/09/02 :  18:25:54  Show Profile Send Jazz a Private Message
quote:
Hötorget på lördag eftermiddag, bra pris då.

Skulle bli väldigt dyrt!
24mil enkel resa

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/09/02 :  19:11:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Dyrt men oerhört gott

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/02 :  22:13:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Med det kalla vädret som har varit nu i veckan så kanske trattisarna har vaknat till liv
De o murklor är helt klart favoriterna

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/09/02 :  22:52:05  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tacka vet jag tryffel

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:11:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Eller Karl-Johan!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:19:32  Show Profile Send Larsho a Private Message
Smörstekt Karl-Johan på en macka är gudomligt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:31:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tobbe L, eftersom du gillar trattkantarell, nästa gång du dyker upp här kanske vi skulle testa med skogens karameller - rödgul trumpetsvamp. Då ska du få känna på ett smärre fyrverkeri på smaklökarna!

Andra höjdare är kremlor, t.ex kant- mandel- och sillkremla. Även fårticka har en väldigt speciell smak som jag gillar också ibland. Stolt fjällskivling var god minns jag också. Smörsopp - eventuellt. Sen har vi ju murklor, stenmurklan är dock numera omtvistad ifall den verkligen är ofarlig efter förvällning. Det är synd för smaken är god! Men det finns ju toppmurkla. Rå Karl Johan i sallad, smakar nötter.

(Märker att man blir lätt bortskämd av att ha två svampkonsulenter i familjen...)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:38:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag brukar nöja mig med att hitta/hämta in svampen, sen får entusiasterna äta dem..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:55:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Trumpetsvamp tillhör också favoriterna.

Kremlor är jag allt för dålig på så jag har inte vågat mig på dem än.
karl-Johan har man plockat många kilo av men i år har det varit dåligt... Kan bero på att de har gallrat i vår Kalleskog.

Bernt med sådana lockelser så tror jag att det snart dax att boka in ett besök




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/03 :  13:33:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Bernt nu får du sluta upp att fresta mig det rinner en strid stöm från mungipan .

Favoriter är alla aromatiska svampar dvs de som har en trevlig doft det finns många av dem så man hittar lätt en som man gillar. Jag har två stycken som står högt i kurs blomkålsvamp och granriska. Riskan får man vara lite försiktig med annars är det lätt att bli trött på den blomkålsvampen hittar jag inte så ofta men är god som i soppa.

Stolt fjällskivling kan vara lite mäktig i sin smak men annars är den god i lagom mängd.

Kremlor har jag inte vågat mig på ännu men det kommer väl en dag när man provar på.

Jag gillar trattkantareller både råa och tillagade råa är de lite peppriga i sin smak men om det är bra att äta de råa vet jag inte.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/03 :  14:00:29  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Att gå i skogen är trevligt, men faktiskt tycker jag inte det är kris om man inte skulle få med sig någon svamp med sig hem. Tycker att de flesta större mataffärer har ett trevligt sortiment med många olika goda svampar i grönsaksavdelningen. Så var det inte när man växte upp på 80-talet - då gällde burkchampignoner om man inte tog sig till skogen...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/09/03 :  14:19:46  Show Profile Send poppen a Private Message
Min favorit är ju Karl-Johan. Bor du i Stockholm åk till Visättra skogen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/03 :  14:54:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe... Kom att tänka på soppa på blodriska, ytterligare en höjdare!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/03 :  15:01:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Gott gotti gott gott

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/09/03 :  22:06:43  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag ska nog upp till tärna om nån vecka & då kommer jag att leta både gula kantareller & taggsvamp som också är väldigt god.
Sen på dom flesta gräsmattor brukar man kunna hitta antingen smörsopp eller sandsopp.
Men dom flesta svampar kan man hitta i lövskog gärna efter kraftledningar & ställen där skogsmaskiner kört.
Många kantareller är dock gömda under grästuvor eller bakom stenar.

Bara längtar tills jag har färska nya kantareller som jag rensat & steker i smör som jag sen lägger på en hårdmacka.
Mums mums

Edited by - PeterE on 2007/09/03 22:08:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/08 :  23:45:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bubbel: Trattkantareller är inte farliga att äta råa. Och när man väl har lärt sig känna igen kremlor finns det en hel del som är goda i det släktet. Men du gör rätt i att vänta tills du är säker.
Ett tips är att inte plocka vita svampar, om man inte gör som guy gadbois och plockar dem på ICA. Champinjoner kan alltför lätt förväxlas med vit flugsvamp ute i skogen, men i fruktdisken i affären går man säker. Och faktiskt är de godare än "vilda", tycker jag i alla fall.
På västkusten är det fortfarande torrt i skogen. Har det regnat tillräckligt nån annanstans i Sverige för att svampen ska komma fram?
(Skrivet av Fru Jansson som är svamptokig!)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/09 :  00:19:54  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Ett tips är att inte plocka vita svampar, om man inte gör som guy gadbois och plockar dem på ICA

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/09/09 :  00:32:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Svarta trumpetsvampar är favvofungisar.

Bubbel, visste inte att du var svampjägare, förr i tiden var jag uppe i parBlekinge och plockade litervis med kantareller och svarta trumpetsvampar

Ska vi ta en tur till Blekingeskogarna??


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/09/09 :  00:56:04  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Sextioårigårig granskog, säger min mamma.

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/15 :  21:30:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Katastrof
Systers frys havererade för några dagar sedan
I den så fanns det ca 30-40 påsar svamp....
Så hela förrådet av murklor, kantareller, trattsvamp o karljohan gick så att säga åt skogen...
Inget kul alls

Så nu får det bli många turer till skogen o hoppas på att man kan bygga upp en litet lager innan det blir för sent..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/16 :  09:16:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Trattisas och gula, blev skörden av gårddagens lilla tur till skogen.
Det gäller att lära upp nästa generations svampfinnare tidigt.
Kaffe, fikabröd (och lördagsgodis) och ett inslag av sol... är ett plus.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/23 :  22:54:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En utflykt idag som som igentligen inte alls blev vad den skulle. Jag åkte med två andra vinyljägare till en loppis men den var så dålig att vi började prata mat och kom in på svampsås till en kalvfilé sagt och gjort det var nära till mina hemliga svampställen varvid vi snabbt plockade ihop ett kg blandade kantareller.

Jag fick min kamrat som är lika tokig i svamp som jag att inte berätta för några andra var mina ställen finns vilket han gjorde men då frågade han mig vad jag tyckte om svart trumpetsvamp och jag förklarade att jag aldrig hade hittat sådana men han lovade då att visa mig.

Hem en vända och lämpade av kantarellerna och färden fortsatte vidare till nästa ställe ola hittade givetvis trumpetsvampar medan jag hade lite svårt att se dem i början. Men när jag väl hade ställt om siktet så fann jag en hel del och det fortsatte så ett bra tag när vi väl kände att det räckte uppskattade vi "fångsten" till drygt tre kg.

Väl hemma rensades det snabbt och lätt medan ola svängde ihop maten, jag behöver knappast nämna att det var otroligt gott med kalvfilé, kantarellsås, råstekta potatisar, en klick gelé och en öl efter en halvdag i skogen.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/24 :  07:59:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag och lillan fick en stund över i går eftermiddag, så vi tog en lov till den närliggande skogen.
Det var riktigt kul att se henne hitta trattkantareller SJÄLV. Dessutom såna som jag inte såg, utan nästan trampade på.

En (stolt) far och dotter rensade snabbt de funna kilona.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/24 :  08:25:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En annan hade ingen tid att leta svamp i helgen
Har målat badrum o rivit balkong mm..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/24 :  08:34:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DU får komma upp och göra oss sällskap Tobbe, och snacka kaffe och musik.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000