Author |
Topic |
Jazz
Member
930 Posts |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 19:11:43
|
Dyrt men oerhört gott |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 22:13:20
|
Med det kalla vädret som har varit nu i veckan så kanske trattisarna har vaknat till liv De o murklor är helt klart favoriterna |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 22:52:05
|
Tacka vet jag tryffel |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 10:19:32
|
Smörstekt Karl-Johan på en macka är gudomligt |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 10:31:07
|
Tobbe L, eftersom du gillar trattkantarell, nästa gång du dyker upp här kanske vi skulle testa med skogens karameller - rödgul trumpetsvamp. Då ska du få känna på ett smärre fyrverkeri på smaklökarna!
Andra höjdare är kremlor, t.ex kant- mandel- och sillkremla. Även fårticka har en väldigt speciell smak som jag gillar också ibland. Stolt fjällskivling var god minns jag också. Smörsopp - eventuellt. Sen har vi ju murklor, stenmurklan är dock numera omtvistad ifall den verkligen är ofarlig efter förvällning. Det är synd för smaken är god! Men det finns ju toppmurkla. Rå Karl Johan i sallad, smakar nötter.
(Märker att man blir lätt bortskämd av att ha två svampkonsulenter i familjen...) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 10:38:13
|
Jag brukar nöja mig med att hitta/hämta in svampen, sen får entusiasterna äta dem.. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 11:55:24
|
Trumpetsvamp tillhör också favoriterna.
Kremlor är jag allt för dålig på så jag har inte vågat mig på dem än. karl-Johan har man plockat många kilo av men i år har det varit dåligt... Kan bero på att de har gallrat i vår Kalleskog.
Bernt med sådana lockelser så tror jag att det snart dax att boka in ett besök
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 13:33:18
|
Bernt nu får du sluta upp att fresta mig det rinner en strid stöm från mungipan .
Favoriter är alla aromatiska svampar dvs de som har en trevlig doft det finns många av dem så man hittar lätt en som man gillar. Jag har två stycken som står högt i kurs blomkålsvamp och granriska. Riskan får man vara lite försiktig med annars är det lätt att bli trött på den blomkålsvampen hittar jag inte så ofta men är god som i soppa.
Stolt fjällskivling kan vara lite mäktig i sin smak men annars är den god i lagom mängd.
Kremlor har jag inte vågat mig på ännu men det kommer väl en dag när man provar på.
Jag gillar trattkantareller både råa och tillagade råa är de lite peppriga i sin smak men om det är bra att äta de råa vet jag inte.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 14:00:29
|
Att gå i skogen är trevligt, men faktiskt tycker jag inte det är kris om man inte skulle få med sig någon svamp med sig hem. Tycker att de flesta större mataffärer har ett trevligt sortiment med många olika goda svampar i grönsaksavdelningen. Så var det inte när man växte upp på 80-talet - då gällde burkchampignoner om man inte tog sig till skogen... |
Min anläggningstråd |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 14:19:46
|
Min favorit är ju Karl-Johan. Bor du i Stockholm åk till Visättra skogen |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 14:54:08
|
Hehe... Kom att tänka på soppa på blodriska, ytterligare en höjdare! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 15:01:26
|
Gott gotti gott gott |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2007/09/03 : 22:06:43
|
Jag ska nog upp till tärna om nån vecka & då kommer jag att leta både gula kantareller & taggsvamp som också är väldigt god. Sen på dom flesta gräsmattor brukar man kunna hitta antingen smörsopp eller sandsopp. Men dom flesta svampar kan man hitta i lövskog gärna efter kraftledningar & ställen där skogsmaskiner kört. Många kantareller är dock gömda under grästuvor eller bakom stenar.
Bara längtar tills jag har färska nya kantareller som jag rensat & steker i smör som jag sen lägger på en hårdmacka. Mums mums
|
Edited by - PeterE on 2007/09/03 22:08:30 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 23:45:34
|
Bubbel: Trattkantareller är inte farliga att äta råa. Och när man väl har lärt sig känna igen kremlor finns det en hel del som är goda i det släktet. Men du gör rätt i att vänta tills du är säker. Ett tips är att inte plocka vita svampar, om man inte gör som guy gadbois och plockar dem på ICA. Champinjoner kan alltför lätt förväxlas med vit flugsvamp ute i skogen, men i fruktdisken i affären går man säker. Och faktiskt är de godare än "vilda", tycker jag i alla fall. På västkusten är det fortfarande torrt i skogen. Har det regnat tillräckligt nån annanstans i Sverige för att svampen ska komma fram? (Skrivet av Fru Jansson som är svamptokig!) |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 00:19:54
|
quote: Ett tips är att inte plocka vita svampar, om man inte gör som guy gadbois och plockar dem på ICA
|
Min anläggningstråd |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 00:32:33
|
Svarta trumpetsvampar är favvofungisar.
Bubbel, visste inte att du var svampjägare, förr i tiden var jag uppe i parBlekinge och plockade litervis med kantareller och svarta trumpetsvampar
Ska vi ta en tur till Blekingeskogarna??
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 00:56:04
|
Sextioårigårig granskog, säger min mamma.
Mvh |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 21:30:17
|
Katastrof Systers frys havererade för några dagar sedan I den så fanns det ca 30-40 påsar svamp.... Så hela förrådet av murklor, kantareller, trattsvamp o karljohan gick så att säga åt skogen... Inget kul alls
Så nu får det bli många turer till skogen o hoppas på att man kan bygga upp en litet lager innan det blir för sent..
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 09:16:43
|
Trattisas och gula, blev skörden av gårddagens lilla tur till skogen. Det gäller att lära upp nästa generations svampfinnare tidigt. Kaffe, fikabröd (och lördagsgodis) och ett inslag av sol... är ett plus. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2007/09/23 : 22:54:58
|
En utflykt idag som som igentligen inte alls blev vad den skulle. Jag åkte med två andra vinyljägare till en loppis men den var så dålig att vi började prata mat och kom in på svampsås till en kalvfilé sagt och gjort det var nära till mina hemliga svampställen varvid vi snabbt plockade ihop ett kg blandade kantareller.
Jag fick min kamrat som är lika tokig i svamp som jag att inte berätta för några andra var mina ställen finns vilket han gjorde men då frågade han mig vad jag tyckte om svart trumpetsvamp och jag förklarade att jag aldrig hade hittat sådana men han lovade då att visa mig.
Hem en vända och lämpade av kantarellerna och färden fortsatte vidare till nästa ställe ola hittade givetvis trumpetsvampar medan jag hade lite svårt att se dem i början. Men när jag väl hade ställt om siktet så fann jag en hel del och det fortsatte så ett bra tag när vi väl kände att det räckte uppskattade vi "fångsten" till drygt tre kg.
Väl hemma rensades det snabbt och lätt medan ola svängde ihop maten, jag behöver knappast nämna att det var otroligt gott med kalvfilé, kantarellsås, råstekta potatisar, en klick gelé och en öl efter en halvdag i skogen.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/24 : 07:59:13
|
Jag och lillan fick en stund över i går eftermiddag, så vi tog en lov till den närliggande skogen. Det var riktigt kul att se henne hitta trattkantareller SJÄLV. Dessutom såna som jag inte såg, utan nästan trampade på.
En (stolt) far och dotter rensade snabbt de funna kilona. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/24 : 08:25:23
|
En annan hade ingen tid att leta svamp i helgen Har målat badrum o rivit balkong mm..
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/24 : 08:34:21
|
DU får komma upp och göra oss sällskap Tobbe, och snacka kaffe och musik. |
|
|
Topic |
|