HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om Nightingale Armonia? (samt rörfrågor)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:21:03  Show Profile Send HEGE a Private Message
Är lite intresserad av denna modell.

Är ganska novis på det tekniska, är detta en sund rör-konstruktion? Är det föresten någon som hört den?

Sedan undrar jag lite om rören, ifall de är dyra att byta ut, bra standardrör och så vidare?

Lite teknisk data finns här:
http://nightingaleus.com/armonia.html

Det borde väl inte vara några problem att driva ett par högtalare med en känslighet 89 dB med den till god lyssningsnivå i ett medelstort rum?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2007/08/31 20:28:07

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/08/30 :  10:29:01  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ingen?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/31 :  20:48:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inga märkliga rör i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/08/31 :  21:45:03  Show Profile Send HEGE a Private Message
Bernt Jansson:

Okej, tacksam ifall du skulle vilja utveckla svaret lite bara.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/31 :  21:51:56  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
"sund rör-konstruktion" -Den verkar vara konstruerad ungefär som de flesta standardapparater sen 50-talet. Om det är sunt eller inte vet jag inte.

"bra standardrör" -Jag vet inte om de är bra. De är däremot precis så standard som de kan bli. Om jorden ödeläggs p.g.a. kärnvapenkrig så kan du ge dig på att någon slår upp en kiosk och säljer just de där rören. Du lär få betala en tusenlapp eller två för en uppsättning.

"god lyssningsnivå" -Det var ett luddigt begrepp. 89dB är inte hög känslighet, och 20W är inte jättehög effekt.
Om du knackar högtalartillverkaren på axeln så kanske du kan få honom att mata ur sig en siffra på hur högt det kan komma att låta?
Sen kan du kanske Googla siffran och komma fram till ifall det är högt som en viskning, fågelsång, åskmuller eller cymbalkrasch intill örat.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/08/31 :  23:05:07  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ronnie_Ericsson:

Tack för svaret! Förstår inte riktigt vad du menar, har jag utryckt med fel på något sätt? Jag är medveten om att mycket är relativt med hifi och att mycket är upp till lyssnaren att avgöra, något konkret tycker jag dock ändå det borde gå att säga om förstärkaren och dess rör.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2007/08/31 23:06:02
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/01 :  00:15:01  Show Profile Send time a Private Message
Den är stencool men antagligen kan du få bättre pretanda billigare, det är en speciell produkt till en speciell köpare.
Rören är det inget fel på, inga superrör men lätta att få tag på och perfekt till ändamålet. Det finns minst en här på forumet som har en.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/01 :  00:16:52  Show Profile Send time a Private Message
Du har ju flera kanaler så det borde inte vara något problem att driva dina burkar till ganska hög volym, rören klipper dessutom snyggt så det märks inte så mycket i tex en film

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/01 :  00:56:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Är den inte tänkt att driva ett par OA60?

Jag tycker att det vore coolt att resa land och rike runt och låna/hyra förstärkare i den prisklassen och sen jämföra dem i lugn och ro hemma.
Även om så själva utflykten skulle kosta $1000.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/09/01 :  07:42:46  Show Profile Send HEGE a Private Message

time: Tack för ditt uppriktiga svar!

Ronnie_Ericsson:

Förstår inte riktigt vart du vill komma, har sagt att jag är intresserad av modellen och vill veta mer om den. Varför dessa spekulativa rader med sarkastiska undertoner?

Ifall jag skulle köpa den så skulle den driva ett par Carlsson 52.3.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/01 :  09:12:49  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
God Morgon HEGE,
Förutom att jag tycker att jag var lite hjälpsam som konstaterade att rören och kretsen förmodligen (med några förbehåll) är några av de vanligast förekommande i världshistorien så förstår jag att en del av raderna kunde tolkas som sarkasm. Du får läsa dem igen, och istället för sarkasm se platt konstaterande (i flera fall om min egen okunskap i ämnet), för sådana var de avsedda.
Jag vet inte om vanligheten är ett kvalitetstecken eller ett dålighetstecken. Självklart är det ett plus att rören är så enkla att få tag i.

Så gissade jag att förstärkaren skulle användas till OA60, eftersom länken "Min setup (Michell, Hegel, Plinius, Carlsson)" leder till en tråd om ett par OA60, därför blev jag lite fundersam när time började tala om att du har flera kanaler.

I och med OA-högtalaren kommer det enda något lite spekulativa eller sarkastiska in i bilden. Jag spekulerade nämligen i att du ville välja en förstärkare själv istället för att be konstruktören om tips. Jag gissar att både Ingvar och Stig för eget bruk hade föredragit någonting kraftigare än 20 watt, oavsett modell 52 eller 60.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/09/01 :  10:01:01  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ronnie_Ericsson

Okej, då glömmer vi det.

Jag ska bara använda den eventuella förstärkaren till mina 52.3:or, dvs. endast två kanaler.

Vet inte om Ingvar och Stig har något emot rör, då jag vet att det ska vara rätt så vanligt med drivning med rör till Carlsson, därav mitt intresse för denna förstärkaren och rör överhuvudtaget. Du har dock rätt i att jag letar efter en förstärkare efter eget huvud ifall jag nu har tolkat dig rätt.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2007/09/01 10:01:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000