HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Använda 2 stereoslutsteg som "monoblock"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/29 :  11:42:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag leker med denna tanke:

Tänk er:

1 par högtalare med bi-wire / bi-amp möjlighet.

1 försteg med 2 st pre-out.

2 stereoslutsteg.


Sedan vill jag använda 1 st stereoslutsteg / högtalare.

Dvs jag kopplar pre-out 1+2 LEFT till det "vänstra" stereoslutsteget. Vilket i sin tur har ena kanalen kopplad till högtalarens diskant. Och den andra kanalen till samma högtalares baselement.

Samma visa gäller för den högra högtalaren. Dvs Pre.out 1+2 RIGHT till det "högra" slutstget.

Tror att jag läste någonstans att det kunde finnas fördelar med denna inkoppling.

Känns som att det kan ge lite bättre kanalseparation?

Spara lite på kabellängderna om inte annat....




Går detta? Eller är det farligt på något sätt

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/29 :  11:45:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det ska gå aldelles utmärkt
Men om det blir nån vinst mot att ha ett steg per register kan jag inte svara på.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

robni
Starting Member

13 Posts

Posted - 2007/08/29 :  12:03:44  Show Profile Send robni a Private Message
En annan sak att man kan tänka på är att komponenter i t.ex. slutsteg ofta är matchade med varandra. Men det behöver ju inte betyda att två stereo förstärkare av samma type matchar varandra. Säkert ett litet problem om man kommer upp i prisklass. När jag tänker efter borde ju detta även vara fallet med mina monoblock, dom säljs ju styckvis.... Hmmmm... Kanske jag bara är ute och snurrar här :)

// Robert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/29 :  13:03:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Robni pekar på en viktig aspekt - matchningen mellan två steg stämmer inte nödvändigtvis! Kanalseparation ligger oftast väldigt bra till normalt sett, så det vore ju synd att tappa t.ex. nivålinjäritet mellan hö och vä kanal.

När jag driver mitt aktiva system behövs dubbla steg, dvs 4 kanaler. Bäst anser jag då vara att koppla ett steg till topparna, det andra steget till basarna. Då får jag bäst matchning samt har möjligheten att justera gainen på försteget (till basarna). Kanalseparationen bedömmar jag som mer än godkänd!

När man bryggkopplar halverar du dämpfaktor. Om DF redan är låg kan detta ge lite sidoeffekter (som man självklart kan tycka om eller inte - en matchningsfråga alltså).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/30 :  04:48:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
matchningen mellan två steg stämmer inte nödvändigtvis! Kanalseparation ligger oftast väldigt bra till normalt sett, så det vore ju synd att tappa t.ex. nivålinjäritet mellan hö och vä kanal.


Är det verkligen så illa, även mellan två ex av exakt samma modell? Det gör ju att man alltid är tvungen till långa högtalarkablar jämförelsevis?

J. Ullberg
Go to Top of Page

robni
Starting Member

13 Posts

Posted - 2007/08/30 :  08:30:37  Show Profile Send robni a Private Message
Det bör man ha ja, i det perfekta lyssningrummet (dröm...dröm...) är det ett krav :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/30 :  08:57:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Är det verkligen så illa, även mellan två ex av exakt samma modell? Det gör ju att man alltid är tvungen till långa högtalarkablar jämförelsevis?

På din fråga om det är "så" illa svarar jag: Hur illa?

Risken/nackdelen skall nog inte överdrivas men något att vara vaksam över.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/30 :  09:15:05  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
ville påpeka att jag inte menar att bryggkoppla slutstegen utan att köra dem som dem är. ena kanalen till diskanten och andra kanalen till bas/mellanregister.

Jag skall kolla med Roksan. Har för mig att det var Roksan som pratat om detta sätt att koppla sina slutsteg....

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/31 :  03:07:17  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Hur illa?


Om jag förstått problematiken rätt, så skall det ju tydligen inte bara vara att köpa två likadana förstärkare och tuta och köra, då det inte är säkert att "matchningen mellan två steg stämmer inte nödvändigtvis!".

Går det att mäta matchningen, och är det svårt, skulle man kunna tänkas kunna utföra det i butik, för att kolla olika exemplar tror ni?

J. Ullberg
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/08/31 :  03:41:29  Show Profile Send SW a Private Message
Du kan lungt göra som du beskriver under förutsättning att du har två exakt likadana slutsteg. Jag kör som du beskriver och jag föredrar detta framför att köra diskanten till ett steg och basen till ett annat.

S
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/31 :  09:31:53  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
SW, vilket elektronik kör du?

Själv kör jag Roksan Caspian...

Kanske skall prova då .-)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/08/31 :  11:24:22  Show Profile Send SW a Private Message
Jag kör med två Linnslutsteg. Det funkar kanonbra. I mitt fall låter detta bättre än om jag biampar med ett steg till disk/mellanregister och ett steg till bas. Har du möjlighet så testa.

S
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/31 :  11:28:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har kört på det viset och det gick alldeles utmärkt.
Kan rekommenderas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/31 :  14:58:33  Show Profile Send edison a Private Message
Kör man som Ohmboy frågat om borde det iaf finnas en särskild fördel:

Då man har två nätdelar tillgodo att ge ström til basarna kanske man kan anta det blir *aningen*bättre klipp/dynamik på detta viset?

Diskantregistret drar ju inte så jättemkt effekt.
Har man då två slutsteg vilka "bara" behöver driva ett bas/mellanregelement per slutsteg så skulle väl åtminstone ett litet hack bättre effektutnyttjande bli resultatet (???)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/31 :  15:14:41  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Då man har två nätdelar tillgodo att ge ström til basarna kanske man kan anta det blir *aningen*bättre klipp/dynamik på detta viset?
Inte om det inte innebär en begränsning av strömmen att koppla på det andra sättet.


quote:
Diskantregistret drar ju inte så jättemkt effekt.
Jaså?
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/31 :  15:48:56  Show Profile Send ohmega a Private Message
OhmBoy : Det är väl bara att testa vilken uppkoppling som är bäst...kablarlängder na är ju ett problem förvisso ...men om jag hade allt hemma så skulle jag helt enkelt inte kunna låta bli att pröva..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/31 :  16:57:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
klart jag skall prova. under förutsättning att det inte kan skada mitt system på något sätt.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/31 :  19:20:42  Show Profile Send edison a Private Message
Marens:

Kanske inte är precis så som jag spekulerade, men nog går det som regel åt mer energi i lägre regionerna än i de högsta(?)
Inser ju att det kanske är missvisande att som jag skrev påstå att "diskanten inte drar så jättemkt effekt", jag menade ju "relativt basen".

Oavsett det, är det även "fel" tänkt när det hävdas av en och annan att just rejäl nätdel är bra för ett oansträngt ljud?
Jag förstår att en uppenbar underdimensionering måste vara dåligt, men exakt vad en "tillräcklig" dimensionering innebär tolkas rätt olika av tillverkarna av förstärkare, annars vore det väl större likformighet i hur man dimensionerar tex nätdelarna...(?)

Att "överflöd" av tillgänglig ström knappast är en nackdel, skulle inte det omvänt *kunna* innebära att det istället skulle vara till fördel?

Så funderade iaf jag när jag skrev...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/31 :  21:53:25  Show Profile Send marens a Private Message
Nja, överflöd av strömkapacitet är egentligen en nackdel iom att de resurserna skulle ha kunnat använts för att tex höja effekten. En högtalarlast drar ju bara en viss mängd ström till den gräns förstärkarens spänning klipper, all strömkapacitet över det är ju egentligen överflödig iom att den aldrig utnyttjas.

Det är inte sant att diskanten drar mindre effekt. Eftersom samma spänning skickas till både bas och diskant så kommer den faktiska effekten att avgöras av impedansen hos de respektive filtergrenarna och frekvensfördelningen i musiken och den innehåller inte regelmässigt starkast nivå i "basen". Inte heller impedansen behöver vara högst/snällast i diskanten.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/09/01 :  01:07:41  Show Profile Send edison a Private Message
Jag är inte så bevandrad som jag borde vara, helt uppenbart.
Alldeles för lätt att "få för sej" saker om man inte är så duktig på det teoretiska...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000