HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 lyhörd studentlya
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/29 :  19:57:57  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Har precis nyligen flyttat in i en liten studentlya på ynka 22kvm, (ink toa o kök) Har inte hunnit få upp nått på väggarna här än annat än ett par gardiner, men min granne gjorde mig smått rädd när hon kom förbi o påstod att hon knappt kunde sitta i sitt rum för "de dunkade så"..
Ja spelade då lite Infected på lagom nivå, altså fullt pratbar volym - inget vidare högt (tyckte ja iaf). Sånna här små rum förstärker ju basen ganska ordentligt...

Och visst förstärker ju eko-effekten i mitt rum en del och de skulle göra en viss skillnad om inte annat för min del att ha endel på väggarna för att få ljudet bättre om inte annat.. Men hur ska ja kunna få de till en resonabel nivå för henne? Allt ja har mellan våra rum är ett par gips-skivor... Ja menar hela poängen altså, kan ja ge upp redan nu eller kan man fixa de med att bygga några vettiga absorbenter o placera bakom högtalare (hur nu de ska funka efterssom de ska monteras på väggen)

Aja, nån med erfarenheter eller bara nått o tillägga? Nuvarande volym skulle min inbyggda pc-speaker överrösta, o den e inte kartig.

DiY and OpenSource is my melody

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/29 :  20:15:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du varit inne o lyssnat hos henne ?
Kolla gärna på annan lite mer basfattig musik

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/29 :  20:30:02  Show Profile Send B-200 a Private Message
bas är svårt att få bort.
I en studentlägenhet är det relativt kört att spela högt, mitt råd är tyvärr hörlursförstärkare. Det kan ju dessutom ha den effekten att när andra får för sig att festa typ 9 på morgonen och du har tenta så kan du blocka deras oljud med ett par sköna lurar och bra murik.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/29 :  20:35:33  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
infected använder ju gärna hela registret, men de e ju me så härligt att ha som bakrundsmusik så de blir gärna mycke trance/rave för min del, men ja kan ju lyssna inne hos henne nästa gång o testa med både infected o nån gammal metallica-platta från 80-talet hehe! Men skulle inte förvåna mig om de är just basen som skär igenom väggarna ordentligt här, de va ju vad hon hörde iaf.. klagar hon på den här volymen kan ju ju likagärna ställa upp steg o högtalare på vinden..

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/29 :  21:35:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla hos grannarna. Vet inte vad för slags hus det är, men ljud kan sprida sig mycket konstigt i betonghus och det är inte nödvändigtvis du som stör - men som sagt spela på och traska runt och lyssna efter Infektionerna.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/29 :  23:01:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
ähh...hon vill bara visa vem som bestämmer...visa det då

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/29 :  23:53:53  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Hehe nej de senare förslaget där e de nog inte, så 'puttenuttig' som hon lät haha! Ja kan visserligen tänka mig att de sprider sig o ja tror i de här fallen att de va jag men va fasen gör man då? Anta att hennes lya är så gott som omöblerad med, och att min har helt kala väggar... då bidrar ju tillochmed hennes rum med förstärkt 'oljud' till hennes nackdel

Bah! ja har ju inget emot att bygga grejjer så ja tänkte fixa ihop ett par absorbenter iaf osv så får ja la se hur de blir. Ja e inget vidare bra på de där dock, vilka materiel som dämpar vad etc, kan ett sånt där 'bas-(dämpar)-rör' va nått?? kan ju hjälpa både mig o grannen isåfall :-)

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/30 :  07:11:18  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Bästa lösningen kanske är att flytta till annat mindre lyhört boende? Annars får man nog kolla med sina grannar vad som är okej volym.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/30 :  08:13:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
HAr du bara en granne? Hur är det mot andra väggen? Uppåt? Neråt? Störs folk där?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/30 :  09:56:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
bättre att hon flyttar ut på landet där det bara hörs fågelsång...somliga använder "puttenuttighet" som strategi...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/08/30 :  13:06:08  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kolla om det finns några "hål" in till henne. Typ ventiler i väggen, ventiler i fönstren. Har ni öppet samtidigt kan ljudet ta sig in där. Köksfläktar. Trapphus med otäta dörrar, brevinkast mm.

Ställ högtalarna på dämpkuddar så ljudet inte sprids som stomljud i huset.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/30 :  13:12:59  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
H: Det är lite mitt problem med, efterssom ja igentligen inte fick bo just här efterssom det är anpassat efter en annan skola, men skolan jag ska gå på har inga studentlägenheter, och då får ja söka mig ut ett par mil utanför stan istället

PetterPersson: Nej ja har en granne på andra sidan med, men där är det en hårdare och mindre vägg imellan så de hörs nog inte likaväl. Dessutom bor där ingen känslig lant-tjej som går o lägger sig halv 10 på kvällen...

Zombie: Jo hon verkar ju inte vara den som lyssnar på musik hela dagarna iaf *tyst ska de va - sådeså* typ... Ja har tyvärr inte så mycke att sätta emot. Personligen ger ja blanka fan i om grannen skulle ha fest varannan dag, Jag är van att kunna överrösta eller bara ignorera isåfall.

Funderar på om man skulle skaffa lång-smala mattor att montera upp längs med väggen lodrätt och bakom högtalarna, men ska de inte se ut som pesten, och samtidigt vara effektiva (tunga?) så blir de ju ganska dyra.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/30 :  13:20:19  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Bardis: Jo de där med att ställa högtalarna på något mjukt hade ja tänkt med! Några hål ser ja inte, o köksfläkten sitter på andra sidan rummet. När du nu sa de så ser ja att ventilationen i de här huset va ganska illa, det enda är i badrummet och köksfläkten då. Ut i korridoren hörs de bara ytterst lite om de e helt tyst där ute och man lyssnar noga.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/30 :  15:21:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
finns många hus på Bymarken-gräddhyllan (såg att du bor i Jkpg) som har mindre lägenheter (rum med kokskåp)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/08/30 15:21:46
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/30 :  19:34:02  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
mjoo... har missat att skriva att ja flyttat ifrån jkpg nu då Är numera bosatt i Växjö, på campus som igentligen är anpassat för högskolan.

EDIT: har nu hängt upp en matta mellan/på/bakom högtalarna och ställt dem på ett par ihopvikta handdukar tillsvidare, vill främst ta reda på va de ger för effekter

DiY and OpenSource is my melody

Edited by - Lindgren on 2007/08/30 19:37:21
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:13:29  Show Profile Send Anton a Private Message
Annars brukar ju just fördelen med studentboende vara att man kan dra på rätt duktigt utan att någon bryr sig.
Oftast inga barnfamiljer etc.
Är nog väldigt svårt att ljudisolera till grannen utan att det blir dyrt/komplicerat. 22 kvm tillåter ju inga större byggnationer heller. Du skulle ju kunna testa att ha något mjukt, typ dämpkuddar under högtalarna för att undvika att vibrationer går via golvet till resten av huset.

Annars får du väl försöka komma överens med grannen om acceptabla tider att spela på. Ett annat tips är att sätta på en lagom volym och sedan knacka på och be att få höra hur mycket det låter, då kan du ju bilda dig en uppfattning om hur högt du vågar spela.
Go to Top of Page

Tornet
Starting Member

13 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:29:13  Show Profile Send Tornet a Private Message
Vilket område på campus bor du på? Vissa av lägenheterna är rätt hyffsat isolerade iaf. Kunde spela bra högt med mina cerwin vega utan att grannarna klagade när jag bodde där.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/31 :  01:40:01  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
bor på stallvägen 22 i ett hörn av campus om ja hajat området rätt.

Ja måste haft en himla otur att få henne som granne asså.. hör henne aldrig spela något alls, hade örat på väggen för att lyssna efter flera gånger idag om ja kunde höra nån musik.. Har spelat på liite mer idag iaf.. med mattor o skit som kan förbättra de hela lite kanske Take-a-look Hehe


DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/08/31 :  02:09:09  Show Profile Send jonasz a Private Message
Snickra ihop ett par dipoler, borde funka sa lange grannen inte bor i "bakom" hogtalarna...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/08/31 :  10:39:28  Show Profile Send Bardis a Private Message
Snyggt möblerat!
Växjö är ju mina hemtrakter.
Prova att bygga några tubetraps. För att få bukt med resonansproblem. Denlokala ventilationsfirman kan valsa till några hålade plåtar att sno isoleringen runt. Fågade själv ventilationskillarna som bygger på jobbet för tillfället.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/31 :  12:39:17  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
jonasz: Visste inte riktigt till fullo vad ett par dipoler var för nått, sökte runt lite o såg att de e tydligen en form av högtalare? Men det har ja ju redan, vill ogärna bli av med de ja använder, eller hur menade du?

Bardis: Njao snyggt o snyggt hehe blev lite effektfullt me touch-lampan där :-)
Hmm, tubetraps? Hjälper dem mot resonanser? Man borde väl kunna använda sånna där papp-rör från biltema då väl?? Nu finns kanske inte biltema i växjö än, men ja åker turer till jkpg nästan varje helg så hehe, de blir lite lättare att hantera tänkte ja än ventilations-plåt.

De kommer en platt-tv i början av nästa vecka.. då måste ja ju ha bort mattan iaf.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/31 :  12:43:50  Show Profile Send ohmega a Private Message
K-Rauta eller Byggmax (om det finns i Växjö) kan ju ha rör också

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/08/31 :  13:22:33  Show Profile Send Bardis a Private Message
För tubetraps måste det vara perforerade rör. Googla lite.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/31 :  14:13:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
ähh, flytta istället, eller fråga när musen bredvid ska dra...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/08/31 :  16:21:06  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Pallar inte o flytta igen nu, de har vart körigt så de räcker! Byggfirmor verkar de finnas endel här iaf, så de borde inte vara nått problem iaf. Men kan någon förklara de där om dipoler så ja får krux på de nångång :-) är de bara en högtalare på en baffel, eller vad räknas som dipol igentligen?

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000