Author |
Topic |
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 18:51:01
|
Jag har en NAD 304 som jag satte mejseln i för att kolla vad som var fel.
Inget ljud kommer ur någon av högtalarutgångarna men förstärkaren går igång som den skall och det kommer ljud ur hörlursutgången.
Endast vänster kanal fungerar som den skall, den andra är avsevärt mycket tystare.
När man slår på strömmen så sprakar/knäpper det till i höger hörlur. Ej vänster, men vänster kan däremot leverara bra ljud och inte höger.
När strömmen slås på så lyser power dioden på förstärkaren RÖTT, men den kan även lysa grönt vilket den gör om man har hörlurarna i och slår av strömmen. Den skiner då grönt ett tag på strömmen som finns kvar i kondingarna antar jag.
Alla säkringarna är hela.
Jag tog en vända med värmekameran för att se om något var avvikande, men det var svårt att tolka det jag ser på bilderna.
Jag undrar om inte transistorerna som står för förstärkningen rimligtvis borde bli varma i en sådan förstärkare?
Här är det endast motstånden som påvisar någon större skillnad i temperatur, även några mindre transistorer visar sig varma nere till vänster på kretskortet.
Hela kretskortet ser ut såhär:
Hela kretskortet ur IR:
Den röda ramen på första fotot:
Den gröna ramen på första fotot:
Är jag ute och vimsar, eller borde det rimligen gå att dra slutsatser utifrån hur varma komponenterna blir?
Posta gärna ni som vet och kan!
//K |
Edited by - kebarb on 2007/08/30 19:01:43 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 19:03:45
|
Flyttar HiFi-diskussion --> Teknik & DIY. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 19:54:56
|
quote: Inget ljud kommer ur någon av högtalarutgångarna men förstärkaren går igång som den skall och det kommer ljud ur hörlursutgången.
Alla säkringarna är hela.
Relä eller omkopplare till högtalarutgångarna? Kanske går hörlurs uttaget på vanliga slutstget?
quote: Jag undrar om inte transistorerna som står för förstärkningenc rimligtvis borde bli arma i en sådan förstärkare?
Behöver dom ju inte bli,på tomgång. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/08/29 19:56:49 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 20:35:00
|
Volymratten för slutsteget reglerar även hörlursutgången, det finns ingen separat kontroller.
Kan det inte vara så att lågnivå signalen används för hörlursutgången, och att det är på den sidan man justerar volymen varför det fungerar?
Och att förstärkardelen är trasig varför det inte kommer något ljud?
Finns det något sätt att mäta utgångarna för att se om det är något fel? Skall det vara spänning på högtalarutgången, eller helt noll?
Noterade också att en av kanalerna låter avsevärt mycket lägre än den andra när man kör genom hörlursuttaget.
Vore kul om vi kunde sparka igång den här gamla skönheten! |
Edited by - kebarb on 2007/08/29 20:57:00 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 21:36:24
|
Sparka..humm,ja..prova! Finns ingen omkopplare vrid eller tryck som man stänger av högtalar utgångarna?Tänkte om den pajjat,eller om det sköts genom ett relä manuellt eller automatiskt(skyddskrets)?Som kan ha pajjat.Kan ju vara det + att något är fel på ena förstegskanalen. DC på utgången ska ju hellst vara 0v,Om du spelar ska ju växelspänning vara där,men det finns det ju tydlingen inte(det låter inget).Om du är hännt med multimetern kan du ju kolla om det finns spänning på utgångstrissorna.Bara om du är hännt. Edit:Finns schema? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/08/29 21:37:43 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 22:28:02
|
kolla om du har någon yta som är bränd jag har en NAD712 som hade bränt sönder kopparbanan på ett ställe efter lagning så fungerade det utmärkt. Det enklaste sättet att kolla detta är att lossa bottenskyddet och med ficklampa kolla kopparbanorna.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/29 : 23:53:18
|
Det finns inget sätt att stänga av högtalarna, men det finns en knapp för extra högtalare. Om dessa är trasiga borde det väl raspa lite om man trycker på knappen med ljudet på?
hur känner jag igen en skyddskrets?
Hur kollar jag trissorna med multimeter? Jag vet ju hur den fungerar bara inte hur man mäter en trissa =)
Jag har ingen servicemanual eller kopplingsschema, men det kan gå att snoka rätt på på nätet. EDIT: Riktigt bra sida med massor av servicemanualer (GRATIS):
http://www.audio-circuit.dk/Schematics.html
Hittade servicemanualen, får skumma igenom den och se vad jag kan hitta.
Jag tänkte lossa bottnet imorgon och se om jag hittar några avbrända banor. Men jag får känslan av att det inte är riktigt så lätt eftersom en kanal är lite tystare..
//K |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 00:29:22
|
Fick en känsla av att den inte pajjat nu utan att den har legat ett tag eller? De råkar inte bara vara så att man ska sammankoppla för/slutsteget på baksidan och att du missat det?
När du startar den, 'klickar' de till nånstanns (tex högtalar-relä)?
Ett snabbtest på en trissa - mäter den kortslutning genom mellan alla benen så e den ju fet-paj! ;)
Sen blev ja lite snurrig... Volymkontrollen på slutsteget?? om inga undantag finns så brukar de ju vara försteget den sitter på, även hörlursutgången! du kan altså koppla ur slutsteget helt (om du kunnat det) och fortfarande använda stereon som en hölursförstärkare... hade ju vart lite väl med tillexempel 50watt ut i hörlurarna ;-) |
DiY and OpenSource is my melody |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 01:18:43
|
Japp,du har ett relä mellan slutsteget och högtalarna!Och en skyddskrets oxå.Hörlurarna går från utgången på slutsteget via motstånd. Är det ingen dålig kontakt i bygel bak eftersom det låter mer på ena kanalen? Då är det nog reläet eller skyddskretsen som pajjat. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 01:38:17
|
Ryssen: Måste bara fråga dig ang. hörlursutgången där Är det just denna du menar som den sitter ansluten på slutsteget via motstånd eller? Så vitt jag kan minnas har hörlursutgången alltid varit från försteget på de jag lagat iaf..? Handlar man dessutom separata för/slutsteg så sitter ju även då hörlursutgången alltid på försteget. Har däremot aldrig lagat någon nad-förstärkare faktiskt, däremot pioneer, sony, rotel, osv osv... (men inga Nad:ar)
Och som slutsats om det nu är (vilket det säkert är) som du säger i det här fallet så kan altså inte steget vara paj?? |
DiY and OpenSource is my melody |
Edited by - Lindgren on 2007/08/30 01:42:06 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 01:49:57
|
Kolla på schemat!
quote: Är det just denna du menar som den sitter ansluten på slutsteget via motstånd eller?
Har då jag sett många som kör lurar på slutstegsutgången.
Edit:Kan ju även vara avbrott i någon bana på kortet. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/08/30 01:56:14 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 09:29:31
|
Tjenare igen!
Slutstegsdelen är sammankopplad med förstegsdelen, två jumprar.
Jag hör inga klick när den startar mer än från knappen, jag hör heller inga klick när jag kopplar in eller ut hörlurarna. Men det reläet kanske inte skall klicka? Jag har haft fingret på relä och kopplat in & ur hörlurarna men känner inget då heller. (stor svart klump som sitter vid högtalar utgången, sökte på beteckningen och det var ett relä.)
Jag menade att hörlursutgången sitter på försteget, för det är väl där man justerar volymen? Men jag tänkte att det kunde finnas andra modeller där man justerar på slutsteget också, men alltså inte ;-)
Snurrigt nog.
|
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 09:35:59
|
EDIT: Inga brott på banorna.
Angående motstånd och hörlursutgång så sitter hörlursutgången på ett separat kretskort monterat i fronten. Det går fyra kablar från detta till bakre delen av huvudkretskortet. De ansluter väldigt nära den stora svarta klumpen (reläet). Jag antar att två av dessa kablar styr reläet och två av dem är för ljud.
EDIT: Bilder
Här är hörlursuttaget, gula och vita sladdar går sedan till bakre delen av förstärkaren där de ansluter i kretskortet (MB) nära högtalarutgång och precis brevid reläet.
Här sitter reläet, de gula och vita sladdarna som ansluter parvis är de som går från hörlursutgången. De tjockare sladdarna är de till högtalarterminalerna. Två av dem kommer från framsida förstärkare där det finns en omkopplare för "extra speakers".
Det sitter även två ganska stora motstånd på det lilla kretskortet för hörlursutgången. Men jag har inte en aning om vilka ohm de är på, eller vilka som skulle behövas för att dämpa ned från 120w till lagom för en hörlur.
Jag fotar lite till och postar bilder om ni vill se.
Jag tänkte idag montera lös bottenplåten och kolla efter brustna banor på kretskortet. EDIT: inga brott på banorna på undersidan av kretskortet vad jag kunde se.
Hur kan jag kolla om reläet fungerar? Och hur vet jag om detta relä är ett hörlursrelä eller om det är huvudrelä för högtalarna?
Kan man kortsluta polerna på undersidan kretskortet (över reläet) och få det att sluta högtalarkretsen, för att se om det är reläet som är trasigt. Och om det är trasigt, är det då en dålige idé att koppla förbi det och rakt in i högtalarna? (tänkte om det har någon skyddsfunktion?)
Jag hittar bara ett relä, kanske är det samma relä som bryter kretsen för högtalarna både när man startar / stänger av förstärkaren samt när man kopplar in hörlurar?
Om det är detta relä som är trasigt så är det lite konstigt att det har brunnit fast i läget för hörlurarna?
//K |
Edited by - kebarb on 2007/08/30 10:52:42 |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 11:53:05
|
Där visade jag mig överbevisad på denna Nad iaf Ganska uppenbart att hörlursutgången är kopplad precis som ryssen sa (ja har inte kollat schemat), men en ren gissning till att du hör ljudet i hörlurarna och inte i högtalarna är för att reläet används för att koppla på högtalarna, ljudet går altså fram till det men inte längre, och hörlursutgången är kopplad före reläet, och högtalarna efter - funkar då inte reläet så hör du ju förståss bara i hörlurarna då. Det visar även på att slutsteget är helt isåfall.
Tyckte bestämt att de stod 24V på reläet enl. bilden. Om du vänder förstärkaren upp-o-ner och kikar där reläet sitter så bör du kunna se vilka banor som går till högtalarna och vilka som kommer från strömförsörjningen väl? Vet inte hur ja ska förklara vilken pinne undertill som är vilken... på ena kortsidan sitter det 2 anslutningar, på den andra sidan kan de vara 3-4 stycken. Mät över de 2 anslutningarna på ena kortsidan där det ska vara troligtvis 24V.
Jag skulle nog be dig att löda fast en sladd i varje pinne och mäta från sladden, så du inte råkar kortsluta något. Det bör vara antingen 12, eller 24volt över reläet, men det såg ut som 24... Skulle reläet få all ström det behöver kan du ju anta vad som behöver bytas, om inte så är det något i strömvägen till reläet som är trasigt. |
DiY and OpenSource is my melody |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 16:32:18
|
En fråga här, bryter reläet starkström från trafon eller bryter det den förstärkta signalen som skall gå till högtalarna?
Så här ser det ut på undersidan, vid reläet. Jag noterade att denna förstärkare har varit uppskruvad och jag noterade även nu att just dessa ställen på kretskortet är uppmärkta med en röd spritpenna:
Kan jag dra slutsatsen att det är över de markerade polerna det skall kortslutas för att få ljud? Kan jag dra slutsatsen att det finns flera fel eftersom det är mera som är markerat med rött?
Här ser ni kretskorten med några färkodade ramar, vilka slutsatser kan vi dra av detta? Den röda ramen är en av ledarna från hörlursutgången som kommer tillbaka, den verkar vara kopplad via kretskortet till blå ram, som kanske är styrström för reläet? Inom den röda ramen är det ett motstånd på ovansidan som kopplar polerna samman. Kanske är det så, att när en hörlur är inkopplat så väljer (den lata) strömmen att gå genom hörluren istället för att gå genom reläet, och vips så bryter reläet kretsen?
De gröna ramarna är höger högtalarutgång, samt höger hörlur, de gula ramarna är vänster utgång.
Konstigt nog är det rödmarkerat mellan höger och vänster sida på kretskortet, undrar varför de valt att rita så med spritpennan? Att kortsluta enligt den rödmålade strecket vore väl att kortsluta höger ---> vänster kanal?
Rent spontant så skulle jag vilja koppla förbi reläet genom att löda kablar mellan de poler som reläet nu har brutit.
Men frågan är ju varför reläet är trasigt och vad som orsakade detta, om jag kopplar förbi detta relä kanske det händer något väldans spännande med högtalaren? Vill minnas att relän brukar brännas fast om det passerar en för stark ström. Men nu är de ju i det brutna läget, varför jag inte förstår riktigt hur det gått sönder.
Är det detta relä som skall lämna ifrån sig ett kraftigt KLICK någon sekund efter att man slagit på strömmen till förstärkaren?
|
Edited by - kebarb on 2007/08/30 17:07:17 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 17:40:33
|
Då jag mäter på kretskortet får jag följande info:
Den gula ramen på reläet har ingen kontakt mellan polerna Den gröna ramen på reläet har inte heller någon kontakt mellan polerna
I den blåa ramen mäter jag 1.6V spänning, vilket torde vara på tok för lite för att dra detta relä. Texten på relät lyder 24M vilket torde vara för 24 V eller?
Hörlurs kontakten är EJ inkopplad när jag mäter.
Jag har mätt på transistorerna med diodmätar funktionen på multimeter, och det ger olika värden beroende på vilken riktning jag mäter. Diodrarna uppvisar samma värden men på två av dem i motsatt riktning, de har samma beteckning vad jag kan se. Kan man anta att det är NPN och PNP som skiljer dem åt?
Det kan givetvis vara så att jag strömmen går en annan väg på kretskortet och jag därför får annorlunda mätvärden. Det verkar dock symmetriskt över höger och vänster kanal när jag mäter på respektive sida i transistorbanken om det nu kallas så? (rad med transistorer)
EDIT: Jag tjuvkopplade mig förbi reläet och det kom endast en mycket svag signal till högtalaren. Verkar också vara så att steget är rökt? Eller kan det vara skyddskretsen ni talade om tidigare? |
Edited by - kebarb on 2007/08/30 18:28:15 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 18:36:34
|
Jag har upptäckt två saker till:
När man slår på strömmen så sprakar/knäpper det till i höger hörlur. Ej vänster, men vänster kan däremot leverara bra ljud och det kan inte höger.
När strömmen slås på så lyser power dioden på förstärkaren RÖTT, men den kan även lysa grönt vilket den gör om man har hörlurarna inkopplade och slår av strömmen. Den skiner då grönt ett tag på strömmen som finns kvar i kondingarna antar jag.
Skall den lysa grönt i vanliga fall på en NAD? Och om den lyser rött, är det då när skyddet löst ut eller något liknande?
//K |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 18:53:21
|
Så här ser det ut på en modern stärkare ur "Classic-serien", lär vara likadant på din äldre förstärkare.
Orange=Standby (Du kanske inte har standby) Grön=Påslagen Röd=Skyddskretsarna aktiverade
När man slår på så lyser lampan/dioden först rött en liten stund för att sedan bli grön när reläet "klickar i" och förstärkaren börjar spela.
Visst kan det vara fel på skyddskretsen men det kan också vara så att den aktiveras av en anledning... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 18:59:35
|
Ja,den kan vara aktiverad,det går ju någon slags brytning till reläet i hörlurskontakten oxå.Är det fel i själva slusteget kan den ju orka driva lurarna men inte högtalarna.blir ju mycket mer komplicerat att mäta på detta,man måste ju isolera själva felet.Har du ingen husdoktor i närheten? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 19:22:23
|
mätpunkterna för ström enl. bilden är de undre, där det bör vara 12-24v nånting. "24M" behöver inte vara mängden volt menat tror jag, leta efter 24V eller 12V eller /24 eller /12 nånting.. Antar att du vet, men ja berättar ifall att; Reläet är ju en form av elektrisk strömbrytare, den klickar till med hjälp av en liten elektromagnet som försätter den i aktivt läge.
Oftast funkar det nog så att när du sätter igång förstärkaren, så för att slippa värsta strömspiken rakt ut i högtalarna så sitter det en liten fördröjningskrets som "avvaktar" genom att ladda upp en kondensator, sen klickar reläet till efter ett par sekunder (när kondingen är uppladdad) Detta händer då om skyddskretsen inte 'klipper' strömmen emellan. Är det nu så att det inte finns någon ström på reläet så är det antagligen något problem vid skyddskretsen.
Ang. den röd/gröna lampan, nu vet ja inte, men kan det vara så att den röda lampan lyser för att skyddskretsen är aktiverad? altså att något är fel? Har för mig att Nad:ar ska lysa grönt konstant om allt funkar som det ska.
Varför föregående ägare har markerat som han gjort vet jag inte, men reläet aktiverar med 99% säkerhet lodrätt enl. din bild. de 4 kontakterna som sitter överst där sitter altså i par, lodrätt om du hajjar... lite svårt att förklara :-)
|
DiY and OpenSource is my melody |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 19:24:54
|
quote: Ang. den röd/gröna lampan, nu vet ja inte, men kan det vara så att den röda lampan lyser för att skyddskretsen är aktiverad? altså att något är fel? Har för mig att Nad:ar ska lysa grönt konstant om allt funkar som det ska.
Se mitt inlägg ovan. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 19:27:16
|
jo ja gjorde de när ja hade postat mitt, men du han skriva klart undertiden ja skrev mitt :-P |
DiY and OpenSource is my melody |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 20:36:55
|
fick ett tips på att mäta motstånden, då de kunde vara dåliga. Och om ett motstånd är trasigt så skulle det ge utslag i storleksordningen MegaOhm. De skulle ersättas med en 1w resistor. Jag är hemma på Ohm, men hur skall man tänka om från Watt till Ohm? Anger wattalet effekttålighet eller motståndet på något sätt?
Jag har aldrig hört att motstånd skulle vara den felande länken tidigare, de borde ju vara tämligen oförstörbara med sin enkla uppbyggnad.
Jag har nu hittat ett motstånd som gör det, vet inte hur många Ohm där skall vara. Det är bara BRUN ORANGE GULD i den ordningen. Hittade också en sida på nätet där de anger att just denna resistor skulle kunna vara defekt:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-61504.html
motståndet syns i nedre vänstra hörnet på denna bild:
Nu till den seriösa frågan, hur skall ett ersättningsmotstånd se ut för att passa här? Hur många Ohm skall det vara på?
//K |
Edited by - kebarb on 2007/08/30 22:02:26 |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 20:49:20
|
Hmm ja kanske ser fel men ja tycker mig se en gul ring framför en lila sen orange och sen en guldfärgad...? vilket skulle vara 47Kohm (ett vanligt motstånd) men är det brun orange guld blir det väl typ 13ohm/10% eller har ja fel Se till bara så du inte mäter i kretsen, ta bort motståndet innan du mäter det, eller lossa iaf en pinne o mät sen. |
DiY and OpenSource is my melody |
Edited by - Lindgren on 2007/08/30 20:50:01 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 20:57:12
|
Mig veterligen gör det inte om man mäter motståndet i kretsen, så länge motståndet blir för högt alltså. Ett felaktigt motstånd skulle ge MegaOhm. Om kretsen påverkar mätvärdet så borde det bli ett för lågt värde, eller har jag fel då? Strömmen är lat, tar alltid kortaste vägen, det sa min fysiklärare! =)
Mitt motsånd ger 4 Mega Ohm och det är nog på tok för högt. Jag hittade ett annat likadant motstånd på motsvarande ställe hos andra kanalen och det gav helt andra värden..
EDIT: Har lödat loss de två, en av med mäter MegaOhm och ger inte ens utslag på ledningsprovaren, medans den andra mäter 47.8Kohm precis som du sade.
Du måtte verkligen ha skarpa ögon som ser bättre på en bild än vad jag gör i verkligheten!
Färgkoden är GUL-LILA-ORANGE-GULD, och denna skall bytas ut mot ett på 1watt?
|
Edited by - kebarb on 2007/08/30 22:03:37 |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 21:12:52
|
quote: Strömmen är lat, tar alltid kortaste vägen
De har du/fysikläraren ju rätt i!
Jadu, det sitter altså ett likadant per sida... hmm ja är inte helt med på hur det ser ut, men det verkar ju korrekt iaf om du byter det där motståndet då. Enligt bilden ser de ju ut som nytt, ser du någon form av slitage på det?
EDIT: [qoute]precis som du sade.[/quote] Hehe skarpa ögon :-) 1W?... skulle nog inte skada om du satte dit ett aningen skarpare... typ 2W :-) för säkerhetsskull
|
DiY and OpenSource is my melody |
Edited by - Lindgren on 2007/08/30 21:15:52 |
|
|
Topic |
|