Author |
Topic |
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 22:01:28
|
En bit på vägen! Men inte HELT hemma ännu.
Kebarb sade, varde ljus! Så vart det ljus, grönt ljus!
Här ser du min fina trippelserie+paralellkoppling av 4 resistorer för att erhålla rätt resistans.
Jag klurade på det ett tag nu, anger watt talet hur mycket effekt de skall tåla eller hur stort motstånd de skall göra? Jag tycker att effekttåligheten verkar rimligare.
Jag får nu grönt ljus på knappen, så den där elaka kretsen som tidigare kopplade bort högtalarna och lyste rött på frontpanelen är nu åter hel. Jag skall fixa riktiga motstånd sedan, men vill gärna leta fram resten av felen först om jag måste beställa flera delar.
När jag lyssnar med hörlurar låter det nu i båda lurarna.
Jag får 4.16V över reläet, vilket troligen är väl för lite. Undrar i min stillsamhet vad som kan orsaka detta?
Om jag tjuvkopplar förbi reläet så fungerar nu förstärkaren som den skall, nackdelen är att det inte är någon fördröjning när man slår på förstärkaren och det blir ett "thump" i högtalarna. En gnutta otreligt.
Kan det vara så att reläet skall dra med endast 4.16V över triggerdelen eller finns det ett fel tidigare i kretsen som gör att spänningen är för låg? Vart skall jag då börjat titta?
//K |
Edited by - kebarb on 2007/08/30 23:21:04 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 23:34:03
|
Så det låter bra (som det ska) i högtalarna nu då? Vad är beteckningen på reläet? Är dioderna som sitter över reläspolen hela? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/08/30 23:34:31 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 23:41:57
|
Jag har rotat ett tag nu, hittar att det finns ett motstånd innan reläet som har 30v över sig. Min spontana tanke är att om detta motstånd har för högt motstånd så kommer större delen av spänningen verka över denna, och inte över reläets styrpoler.
Det är färgerna: GRÖN - > SVART -> BRUN -> GULD
Hur många Ohm skall detta motsånd vara? Det ser ut att vara lite större, kanske är det då 1/2W effekttålighet?
|
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 23:46:51
|
Jag provkör på ett par bilhögtalare utan låda, tänkte inte förstöra flera grejer =)
Ljudet låter helt Ok ur dessa, bortsett från att basen fullständigt saknas när det blir akustisk kortslutning kring elementets kon då =)
Beteckningen på reläet är: DGX2 - 24N
Reläet finns att beställa från en firma i filippinerna, det var det första jag kollade.
EDIT: Jag letade just upp mitt svingamla hemmabyggda nätagg som man kan justera spänning och ström på. Efter lite fipplande så noterade jag att reläet slår mycket fint kring 20V och strömmen går upp PYTTELITE då så det verkar inte vara något fel på reläet. Alltså är problemet längre in någonstans.. Det borde ju rimligen vara något som bryter/öppnar kretsen någonstans och hindrar de där sista 14-18volten att löpa fritt i kretsen.
Jag vet inte vad som är diodrarna vid reläspolarna? Precis brevid reläet finns två kopparfärgade spolar, men jag ser inte några dioder i direkt anslutning. En bit bort finns det oranga diodrar, ser ut som motstånd fast de är orange med en svart rand omkring i ena enden.
Tacksam om någon kunde berätta vilket motstånd det skall vara i min tidigare post!
EDIT: Jag får det till 50? Ohm med denna sidas fiffiga JAVA applet: http://micro.magnet.fsu.edu/electromag/java/resistor/ Men när jag mäter den så är den 0.55 KOhm, vilket kanske sämmer bättre med färgkoderna. Ni som vet får berätta!
//K |
Edited by - kebarb on 2007/08/31 00:18:24 |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 00:36:02
|
quote: Det är färgerna: GRÖN - > SVART -> BRUN -> GULD
grön = 5 svart = 0 brun = 1, men med tanke på färgens placering, så blir det en 0:a till. 500ohm bör det bli tror jag, om ja inte är alldeles för trött...
quote: Reläet finns att beställa från en firma i filippinerna
med tanke på hur pass vanlig själva layouten är på de där reläet så lär du kunna finna ett likadant på elfa.
Den diod jag ser är den som sitter precis intill det där 47Kohm motståndet som ser lite orange ut ja, den svarta randen på det indikerar minus på dioden.
|
DiY and OpenSource is my melody |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 01:04:58
|
Om du tittar på schemat så är ena änden på reläet anslutet till +30v tror jag det står.Mät vid svarta strecket på dioden och mot jord. Om du menar att det är R739 (560ohm) som det är 30v så blir det ju inget bra.Var det där du menade? Det motståndet har värdet efter strömmen som flyter genom reläet när det är tillslaget.
Edit:Mät även dioden för kortis. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/08/31 01:20:13 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 01:42:01
|
R739 har 32.8V över sig. Jag antar att en stor del av den spänningen skall ligga över reläet och inte motståndet. Jag trodde först att detta berodde på att motståndet skulle ha brunnit av och den ökade resistansen skulle ha ökat även spänningen över denna komponent, när jag lödde lös den och mätte så lämnade den korrekta värden.
Jag tror inte det är reläet som är trasig, om reläet är trasigt så skulle det väl inte dra så bra som det gör om jag lägger på 20V?
Är de platta oranga komponenterna alltså motstånd? Trodde det var någon form av kondingar?
Om jag mäter från den svarta randen på dioden och till chassiet på stärkaren, vad skall jag då få för värde, skall jag mäta spänningen mellan dessa punkter?
Varför vill jag mäta den, berätta gärna så att jag kan dra egna slutsatser =)
Hur mäter jag om en diod lider av kortis? Gissar att det rimligen inte borde vara något motstånd över den? Eller eventuellt att den leder lika bra i båda riktningar? |
Edited by - kebarb on 2007/08/31 11:19:43 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 02:00:26
|
Nu har jag gjort en del ytterligare mätningar, mer eller mindre vetenskapliga.
Jag började med multimetern.
Jag mätte med MINUS på jord och PLUS på svarta strecket på dioden:
D 320 1.7V D 318 36V D 308 -51V D 708 37V D 306 57V
Över R 739 fick jag nu 32V.
Nu till det som är otroligt spännande, resistor R739 har en smått fantastisk temperatur, kanske inte riktigt vad jag finner rimligt för denna typ av komponent?
När jag mäte med IR kamera över hela kretskortet så ser jag BARA resistorn om jag inte ändrar omfånget, och ändrar jag så att de andra komponenterna syns så blir det bara en röd klump över hela området där resistorn sitter. (IR reflektioner)
Denna komponent får en onormalt stor del av spänningen, som kanske skulle ligga över reläet i vanliga fall? Jag har svårt att vända detta rätt i huvudet, kanske också för att klockan är 0210 på morgonen =) |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 02:12:42
|
quote: D 708 37V
Om du resistans mäter D708 då,kortis..då släpper den igenom + spänning till: quote: Över R 739 fick jag nu 32V
inte bra.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 02:18:51
|
När D708 sitter kvar på kretskortet mäter den 148Ohm åt ena hållet, och den mäter 640 Ohm åt andra hållet.
Kan jag mäta den så, eller bör jag koppla lös den innan jag mäter? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 03:38:48
|
Ja,kortis är det ju inte,den har ju reläspolen parallelt oxå. Men hadde det varit kortis i den hadde ju inte reläet dragit när du provade med 20v heller. Nej reläet verkar helt,men skyddskretsten ska ju jorda andra polen på reläet,genom motståndet R739,så relät drar,men det gör den inte. Är det inte så? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 09:58:51
|
Normalt brukar problem lösa sig när jag sover på dem, men jag har fortfarande inte riggat allt!
Jag rev isär förstärkaren igen, och började kolla alla kompnenterna om något sitter dåligt fastlött eller liknande, det kan ju vara en bana som är dålig eller något annat också, svårt att se.. Men det borde ju inte agera såhär?
En spekulation med banorna är att om banan till reläet är trasig på någon sida, så borde spänningen öka rejält över R 739 när det inte finns någon kontakt med reläet. (strömmen är lat!, men blir varm när allt måste ta samma väg)
Kan det vara att förstärkaren hann kylas ned medans jag städade undan allt i verkstaden, och sedan var komponenterna kalla och vill inte dra reläet när jag skulle provspela i vardagsrummet?
En annan ytterst udda lösning skulle kanske kunna vara att den står isärskruvad på hög kant, och när man sätter dit bottenplattan och lägger den ned så blir det någon spänning (mekanisks spännkraft alltså) eller kortslutning mot chassieplattan så att denna symptom uppenbarar sig?
Jag kopplade på mitt hemmabyggda nätagg igen och reläet drar kanonfint igen.
Stänger av och på förstärkaren några gånger och reläet fortsätter dra jättebra.
Kan det vara så att det är en kondensator någonstans som är dålig? Att jag laddar upp den när jag kopplar på nätagget och att den sedan laddas ur sakta och till slut blir det något fel i kretsen varpå reläet inte kan dra?
Detta är spänningarna över tidigare nämnda komponenter:
Relä 25.1V R739 11.4V
D708 37.7V D308 -51V D306 57V D320 1.8V D706 0V D318 37.1V
Usch, många spekulationer!
Hittade också detta: quote: "You can measure the coil pins with an ohmmeter. Sometimes there is a diode parallel with the coil. Are you sure it's the output relay? If it is, it's rather unlikely it is broken. Sometimes there's a (bipolar) cap near the relay. Check that as well."
Om en CAP är en kondensator så kanske det kan vara något sådan ändå? Men det verkar som det är fler som tror att det kan ha med dioden / spolen att göra. Jag har inte förstått riktigt vad spolarna gör i den här kretsen ännu? Någon som har bra tips på hur man mäter en kondensator? |
Edited by - kebarb on 2007/08/31 11:55:22 |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 16:33:39
|
sitter de någon konding intill reläet? Ser du någon konding som ser aningen "rundad" ut (altså sliten) typ som ett uppsvällt batteri..? |
DiY and OpenSource is my melody |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 17:33:43
|
Inga svullna kondingar som jag hade i mina aktiva rörhögtalare (VAL) i en tidigare tråd.
Alla kondingarna ser bra ut, det var det första jag kollade utifrån tidigare erfarenheter.
Det enda jag inte vet är hur de små oranga platta kondingarna skall se ut när de är trasiga eller hur jag mäter dem.
Jag har funderat mycket kring detta, och jag undrar om det inte skulle kunna vara så att det är reläet som inte drar ordentligt, och att detta orsakar denna abnormala temperatur över motståndet. Kanske behövs reläet chockas igång, och sedan när man lämnar det en stund så "fastnar" det igen i det brutna läget.
Är det koppar i ett relä? Kan det erja?
Någon som har erfarenheter om hur relän brukar haverera, jag har haft idén om att de oftast bränner fast på den sida där de bryter, på grund av för hög spänning/ström, och att de sedan inte bryter kretsen igen.
Idéer?
//K |
|
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 18:24:26
|
hmm.. de små platta kondingarna, och hur man mäter dem får nån annan svara på, men ja trod de ytterst sällan behöver kollas änns, jag brukar utgå från att det syns klart på dom om dom e kass.
Ja brukar 'vicka' lite på typ kondingar osv, och kolla noga på undersidan, hittar förvånande ofta spruckna lödningar där som naturligtvis ger en hel del glapp, ett tips.
Kan ju vara så att reläet är slitet på såvis att de kärvar, men ja tycker ändå det verkar konstigt att de skulle göra så om du säger att de klickar till så snällt vid 20v vid extern strömtillförsel, skulle nog kolla efter glapp då.. ofta brukar kondingarna limmas fast på kortet efterssom de ger upphov till glapp efter vibrationer, som antagligen kommer av transformatorn efter ett bra tags användande, har hört de iaf o de verkar stämma. |
DiY and OpenSource is my melody |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/09/01 : 10:54:46
|
Jag hittar verkligen inga fler fel än de defekta resistorerna.
Förstärkaren fungerar nu perfekt och fantomfelet som uppenbarade sig är som bortblåst. Jag förstår givetvis att det fortfarande finns där, redo att uppenbara sig så fort förstärkaren står på plats för seriös spelning.
Min sista ansträngning för denna gång blir att dra kablar direkt mellan polerna på kretskortet, OM det skulle vara trasiga banor som skapar dett problem.
Sammanfattningsvis kan jag nämna för alla andra som reparerar NAD 304 att det är motstånden (resistor) R333 och R334 som spökar, och att de bör bytas ut till motsvarande 1W effekttålighet och 47Kohm.
R 739 är den som blir för varm, och om denna blir för varm så kan det vara för att reläet inte drar som det skall. Testa jumpstarta reläet med en extern spänningskälla och se om det blir bättre. 20v+ behövs för att trigga reläet.
Ett bra tips är också att kolla efter ovanligt varma komponenter, då dessa kan avslöja vart felen ligger. Som i fallet med min glödheta resistor.
Tack till alla som postat i tråden, utan stöd och idéer från er hade jag inte orkat fortsätta mäta och löda i denna gamla skönhet. Tack vare er får hon pressas ur några extra kwh innan hon förpassas till hifivärldens soptipp.
//K |
Edited by - kebarb on 2007/09/01 11:06:49 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/09/02 : 01:36:47
|
Ja,avge rapport om ett tag få se om de funkar forfarande.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 23:54:40
|
nästa projekt är att bygga in en iPod i denna förstärkare.
Någon som vet om man kan ta ut 6-12v likspänning nånstans i förstärkaren? |
|
|
Topic |
|