HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Problem med Google?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/26 :  16:16:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har problem med Google och det är oavsett om det är www.google.com , www.google.se eller http://maps.google.com/

Det är 2 av 3 datorer som det inte går att komma fram till google mer än ibland då det funkar fint, men oftast så händer inget och min internetanslutning funkar inte efteråt utan jag måste reparera.

Internet går via en trådlös router som också har ett ADSL-modem inbyggt. Det är en Netgear.

Dom datorer som det krånglar med har olika operativsystem. Den ena som är några år har Windows XP home, och den andra som är helt ny har Windows Vista home.
Den dator som det fungerar med är en liten bärbar Fujitsi/Siemens och den har Windows XP proffessional.

Det är olika antivirusprogram i datorerna och den nya har jag provat att avinstallera antivirusprogrammet och också testat att stänga av brandväggen, men det gör ingen skillnad.

Är det någon som kan ge mig ett tips på varför detta händer?


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/08/26 16:22:41

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/26 :  18:14:08  Show Profile Send JonasY a Private Message
Vad händer om du går till 66.249.91.103 ?

Kan vara så att din DNS strular.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:42:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Vad händer om du går till 66.249.91.103 ?

Kan vara så att din DNS strular.


När jag går till 66.249.91.103 så fungerar det perfekt och jag hamnar på Google, men om jag försöker igen med www.google.com så händer detsamma som jag talade om tidigare.

Hur fixar man en strulande DNS?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:49:36  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
aanvänder du firefox så kan du kanske söka högst upp till höger. då behöver du inte gå till google.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/26 :  21:05:51  Show Profile Send Peg a Private Message
Fixa DNS genom att läsa den här tråden och bli försökskanin :)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63067

Är det verkligen bara google som strular ? funkar andra siter som dn/svt/hififorum osv ?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/26 :  21:06:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag använder Windows explorer med senaste uppdateringarna i alla 3 datorerna.
Eftersom det fungerar fint med en av datorerna, så tänker jag att det inte är routern eller modemet eller Explorer som spökar?


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/26 :  21:21:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hififorum fungerar perfekt.
Dn likaså, men svt går bra till första sidan, men sedan är det inte alla sidor som det fungerar att gå till.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/08/26 :  21:37:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har upptäckt att jag ibland måste tömma Firefox cache manuellt (jag använder firefox)vet ej om det blir samma på Iexplorer.
Jag kör open DNS än..funkar,jag ändrade DNS i routern,och startade sedan om datorn.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/26 :  23:15:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag ställde in DNS på open dns-adresserna i routern och det gick åt skogen. Det har heller inte fungerat att ställa tillbaka.
Netgear-routern funkar inte med någon av datorerna längre.
Jag får försöka fixa det framöver, det är antagligen bara någon inställning som ska ändras.

Jag kopplade istället in min gamla "slöa" D-Link-router och nu fungerar allt inklusive Google fint i 2 av datorerna.
Den tredje nya med Windows Vista hittar överhuvudtaget inget trådlöst nätverk.

Datorer är ett litet helsike ibland, men det gäller att hitta rätt inställningar. Anledningen till att jag bytte router var just att den nya inte funkade med den gamla D-linken.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/27 :  00:06:29  Show Profile Send JonasY a Private Message
Köp Mac ...

För att ändra DNS-server får du gå till nätverksinställningar, där kan du manuellt välja en egen DNS-server. Tänkte skriva att du kan googla fram en ... men det kanske inte är så lätt ;) Kommer inte ihåg exakt hur man kommer dit, men kontrollpanelen => nätverksinställningar => välj tcp/ip sen egenskaper så tror jag det går att hitta.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/08/27 :  00:19:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har Netgear router,funkar det inte att kryssa i hitta automaiskt heller?
Nollat den,(dragit ur strömmen ett tag?)

quote:
För att ändra DNS-server får du gå till nätverksinställningar, där kan du manuellt välja en egen DNS-server. Tänkte skriva att du kan googla fram en ... men det kanske inte är så lätt ;) Kommer inte ihåg exakt hur man kommer dit, men kontrollpanelen => nätverksinställningar => välj tcp/ip sen egenskaper så tror jag det går att hitta.

Då ändrar du i datorn,då måste man ändra på alla datorer i nätverket,ändrar man i routern,räcker det med den,dom andra datorerna ska hitta router automatiskt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/27 :  00:55:55  Show Profile Send Lovan a Private Message
JonasY: På vilket sätt skulle en mac hjälpa när routern inte vill fungera som den ska?

Jorma: Du borde kunna brygga(döda routerdelen typ) netgear så den bara fungerar som modem så kan du använda din D-link.
Brukar finnas en resetknapp som man kan trycka ner på routern. Hjälper inte att döda strömmen alltid.
Sånt här man får leva med när man köper "billiga" routers. Det är inte menat som nåt påhopp på någon men sorgligt nog så får man vad man betalar för och det märks att man har "cut corners" för att få ner priset
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/08/27 :  01:02:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men sorgligt nog så får man vad man betalar för

Det kan nog stämma,men flera gånger jag varit på väg att skrota/sälja "skiten" och kommit på nåt litet fel jag gjort/glömt,och så har det funkat sen.Så allt kan man inte skylla på grejjorna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/27 :  02:24:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Lovan,
Jag vet inte vad du menar med billig, men den Netgear jag har köpt kostar 1800 kr och D-linken som fungerar bättre men är långsammare ligger på mindre än hälften av det.

Inte så mycket för någon av dom, men vad ska man ha som är bättre om jag bara ska ha den som adsl-modem och router, alltså inte nätverk mellan datorerna eller till skrivaren?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/28 :  13:14:06  Show Profile Send Lovan a Private Message
Netgear och D-link brukar alltid vara det billigaste varianterna man kan köpa och såvitt jag vet har dom aldrig haft några dyra segment heller. 1800 låter dock väldigt mycket. För dom pengarna borde man kunna hitta nån linksys eller dylikt.

En router gör automatiskt att du får nätverk mellan dom olika sakerna du sätter i den iomed att det är en form av switch.

Vad menar du med att D-link routern var slöare?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/28 :  17:56:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Vad menar du med att D-link routern var slöare?


D-link = 54 Mbit/s och Netgear = 270 Mbit/s i den trådlösa nätverksöverföringen.
Det borde räcka med 54 Mbit/s då min internetuppkoppling inte är mer än 2 Mbit/s, men det går ändå ca. 50% snabbare med Netgear när den fungerar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/08/28 :  18:50:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att det går långsammare med D-link är jag inte förvånad över, däremot att du har strul med Netgear.
Linksys är helt klart ett bra val.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/28 :  19:17:35  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ny firmware i Netgears USB-adaptrar som nu sitter i bägge dom stationära datorerna, nya drivrutiner i Windows Vista-datorn och med min gamla D-link-router-modem så funkar allt snabbt och fint. Bättre än någonsin. Det går bra att Googla igen
Jag ska se om det går att ladda hem ny firmware till Netgear-rotern också, så kanske den fungerar också? Men det får bli en annan gång.




Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/08/28 :  19:37:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag förstår ändå inte att datorerna fungerade, kanske lite ostabilt, men ändå fungerade mot alla ställen på nätet, men att det var totalblockad när jag försökte nå Google.
Och det var samma sak på 2 datorer, men den bärbara fungerade fint hela tiden.
Den fungerar perfekt mot alla trådlösa nätverk som finns på hotell runt i världen.
Det får nog bli en stationär Fujitsu/Siemens med inbyggt trådlöst nätverkskort nästa gång jag byter dator, så man slipper sånt här skit.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/08/28 :  19:50:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det får nog bli en stationär Fujitsu/Siemens med inbyggt trådlöst nätverkskort nästa gång jag byter dator, så man slipper sånt här skit.

Man behöver ju inte byta hela datorn..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000