Jag har nyss ramlat över en låda NOS-rör med främst den lilla sändarpentoden 6146 som jag antar är tämligen ointressant för HiFi. I lådan finns också åtta st. 6GB8 i kartonger med texten Toshiba HiFi. Sökning på nätet gav att de är pentoder (ser ut att vara av beam-typ) med 35w anodförlust. Dessvärre är nästan allt jag hittar från Japan så det tycks vara en rörtyp som är ovanlig i väst.
Någon som har data/kurvor och vet om 6GB8 är ett bra rör att triodkoppla?
6146 används bl.a. i Ampegs bas-slagskepp SVT! Inte så kul men funkar definitivt till audio. 6GB8 är i stort sett ekvivalent med 8417 som är ett högbrant audiorör. Går utmärkt att triodkoppla:
8417 är ett toppenrör som kan vara svårbemästrat pga av sin branthet. Var ett av de sista rör som utvecklades i USA. Hör av dig om du vill sälja!
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!
Tack för fina kurvan och fakta! Jag kan eventuellt sälja ett par stycken av 6GB8:orna. Jag har fått rören mot att jag och donatorn delar på behållningen vid eventuell försäljning men att jag gärna får bygga något av dem, i synnerhet om de inte är så värdefulla. Tycks vara i ett mellanläge här så att sälja fyra av rören är kanske en bra mellanlösning. 6146:orna antar jag inte är så värdefulla. Lägga ut dem på Tradera kanske och hoppas att någon gasglad radioamatör vill ha dem.