HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Midbas !(?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/23 :  12:58:58  Show Profile Send Peg a Private Message
Halloj,

Jag fick ett DIY ryck för ett par dagar sen och snickrade ihop ett par 30 liters slutna lådor med varsin 8" Gamma BBK 200. De gavs sedan en egen stärkare och klämdes in mellan mina revel M20 och min DD-18 sub.

Källan är en PC med softsqueeze (styrd av min riktiga squeezebox) som suger up musiken från min slimserver i källaren. Ett hemkokt program snappar sedan upp två kanalsljudet via ASIO och filtrerar upp signalerna med fyra stycken 3001 taps FIR filter vid 250 resp 60 hz (kommer bli längre och brantare filter när jag byter ut den trötta gamla processorn) i fem kanaler som sen skickas ut via ett EMU 1616M ljudkort till respektive stärkare/preamp/sub. Kan det bli enklare ?

Efter att inte ens ha spelat in elementen och inte ens ha skruvat fast fronten på lådan annat än med tvingar så är det bara att konstatera att det här ger mersmak och måste göras ordentligt !

Mina slutsatser:
- 6.5" bredbandare med basreflex ger inte hård och snabb bas
- Gamma BBK 200 är trots att de kostar nära 300 riksdaler inte helt perfekta men basen blir hårdare än med 6.5 tummaren i stativarna
- Sluten låda funkar väldigt bra.
- Filtren fungerar kanonbra.

Jag misstänker att Gammorna bryter upp ibland så dom behöver bytas ut.

Dagens stora fråga är alltså:

För att spela 60-250 hz (förmodligen snarare 70-200 i slutänden men ändå) vad ska jag välja för element för att få riktigt torr snabb,hård bas med bra kvalitet ?
Jag har hifi-kit inom gångavstånd från jobbet så kan man hitta något där är ju det bra.

Jag skulle helst klara mig med max ca 100 liter sluten låda för då kan jag bygga lådorna som högtalarställ till mina stativare.

Någon som har några bra idéer i övrigt om hur man bygger en bra midbas högtalare ?

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/23 :  13:24:40  Show Profile Send Peg a Private Message
Hopsan den hamnade under bildreportage flytta gärna. Annars så får jag väl fixa lite bilder :-)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/23 :  15:34:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Budget?

Leta efter något med låg massa, gärna 12" -> 15", hög BL, hög fs.

P.Audio. 12BM-200B kanske? Fungerar i små lådor, 895:- på hifikit

http://www.paacoustic.com/pdf/BM-SERIES/12BM-300B-200B.pdf

Visserligen 65 gram massa, men BL är hög och du ska ju inte så högt i frekvens heller...
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/23 :  17:40:13  Show Profile Send Peg a Private Message
Tack för svaret !

Budget styr nog mest när jag kan bygga men onödigt dyrt är ju dumt :)

Tryckte in 12BM-200B i winisd och enligt den får jag en respons som faller redan vid 300 hz med slutna lådor.
Jag måste ha gjort något fel, fast jag måste pila iväg och jag får prova igen senare.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/24 :  16:33:41  Show Profile Send Peg a Private Message
Verkar inte som jag får ihop det där elementet i en sluten låda, det kanske är programmet som är kass. Vad brukar folk köra ?

Är en 12" verkligen bra ur detalj och dist synpunkt ?

Vad är bäst flera mindre element eller ett stort ?

Blev lite sugen på ett par BEYMA 12B100/R kostar ca 2000 kr styck om man beställer från Thomann.
Det får nog bli något billigare tills jag har lärt mig mer om högtalarbyggen.

Lyssnade lite till igår på högre volym och uj va illa det låter på roliga volymer :-) Jaja kanske är lådorna som behöver ses över lite och inte bara elementet som är kasst men ändå.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/24 :  16:40:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kan ju köpa 2 stycken gammabasar till iofs..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/24 :  16:58:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Eller så kan det bli billigare om du satsar på bra element från början och bara byter lådor då du utvecklas...

18-sound 12MB600 kostar 1900:- på Hifikit och har låg massa och bra BL. 18-sond är ett mycket bra märke över lag också.

Passar utmärkt i ett midbashorn gör den också till framtida byggen...

Ju större membranarea, desto mindre måste konen röra sig, man måste bara se till så att konmassan hålls nere och BL uppe. Dist brukar vara individuellt per element, så det är svårt att yttra sig generellt för.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/24 :  17:31:02  Show Profile Send Peg a Private Message
ohmega:
Jaaaa flera gamma basar ... givet hur många db till jag vill ha med bra kvalitet så kanske en 10-20 stycken skulle börja bli halvt användbart Nej det går bort men vi skyller på dålig WAF

Petter:
Hmm midbashorn kanske kan vara kul men dom blir väl lite stora för vardagsrummet kan jag tänka mig.
Jag ska prova att räkna lite på 12MB600 den hade ju trevlig verkningsgrad bla.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/24 :  17:45:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nja...så stort blir det inte, 130 cm långt, 7500 cm2 slutarea, 350 cm startarea...när frugan hör hornet kommet hon älska den :-)

Simuleringar är inte allt...men kan ge en fingervisning kom även ihåg baffelstöd och så...

Kanske en basreflexlåda på 30 liter till 18-sound. linjär ner till 70 Hz...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/25 :  11:49:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
35 liter, ett rör med 10 cm i diameter, 8 cm långt, blir
avstämningen 65 Hz, alltså linjär ner till 70 Hz med en känslighet
på 98 dB/watt enligt lspCAD
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/25 :  11:54:13  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag har utvecklat en liten allergi mot högtalare som lagrar energi i små resonanta rör så basreflex tror jag inte att det blir.

Så om vi glömmer basreflex lådor så tycker jag det verkar som att det blir lättare att få en rak respons från tex beyma 12B100/R. Vad talar egentligen emot den ?

Jag tycker också att det verkar betryggande att den är avsedd för studiobruk och inte har "weather protected cone and plates for outdoor use" o dyl.
http://www.beyma.de/fileadmin/seiten/download/pdf/Beyma_Studio/12B100R.pdf

Tittar man på eighteensound elementet så verkar väl det gjort för att köra 250hz+ om man tittar på frekvenskurvan i databladet (50 liter basreflex). Vid 60hz så har ju verkningsgraden sjunkit till 87db också.
http://www.18-sound.de/pdf/12MB600.pdf


Tyckte iofs att frekvens responsen blev rätt bra med gamman:


gamma bbk200 i 30L mätt i närfält.


Synd bara att rummet är som det är. Så här ser det ut i rummet:


Velodyne DD18+gamma bbk200+Revel M20

Det svänger vilt och är en liten katastrof vid ca 160hz. Lyckligtvis fungerar 160hz lite bättre ur höger talare. En av tankarna är att skaffa lite headroom i midbasen och kunna EQ'a lite.


Här är hela systemet som vattenfall:


Får tacka Akkelis Audio för tipset om Carma i hans tråd :)

Suben under 60hz är EQ'ad och man ser tydligt hur det är rakt i toppen och sedan faller olika fort i olika frekvenser.

Att EQ'a för att kompensera rum må vara som att använda smärtstillande nar man har brutitbenet - det hjälper inte men känns jäkligt mycket bättre för stunden.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/25 :  14:24:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det enda jag hade emot den bar att massan var strax över 30 gram högre än
för 18-Sound, men det är så pass låga frekvenser att det kanske inte spelar
någon roll.

Har provat Beyman i sluten låda och den simulerar bra i 30 liter, 2 db tapp
vid 70 Hz, 92 db verkningsgrad över det. (90 dB vid 70 Hz)

18-sound är simulerad vid 4 pi på deras hemsida. så output i basen är högre
vid rumsplavering än vad grafen antyder, men det är historia nu...

Citat:
"Att EQ'a för att kompensera rum må vara som att använda smärtstillande nar
man har brutitbenet - det hjälper inte men känns jäkligt mycket bättre för stunden."

-Jag hade inte kunnat sagt det bättre själv!

Du borde ta och kika på absorbenter som tar hand om ca 120 och 180-200 Hz (topparna
runt 160 Hz-dippen) esl har gjort en jättebra tråd som sitter klistrad längst upp på
teknik & diy-avdelningen. Detta i kombination med EQ borde göra susen!


Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/25 :  17:21:36  Show Profile Send Peg a Private Message
Haha jo jag har nog läst esl's tråd 3 ggr vid det här laget men jag har inte kommit på något bra sätt få hög waf på det hela.
Att trycka in 20db extra med EQ vid 160 hz gör man ju bara inte och den värsta resonansen som är vid ca 46hz börjar jag misstänka att det eventuellt kommer från bjälklaget.

Hmm 98db/w är ju inte fy skam med 18 sounden iofs jag får fundera lite lite mer. Att bygga horn vore skitkul men då skulle jag nog få ha det i mitt lilla 12kvm rum i källaren
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/08/26 :  09:26:46  Show Profile Send Sundström a Private Message
Dipolbasar, har du valt bort det? Jag läste någon tråd i våras som gav mej mersmak för sådana. Fyra element från hifikit för ca 200:- styck. (Kan det ha varit så billigt?)

Edited by - Sundström on 2007/08/26 09:27:24
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/08/26 :  09:48:21  Show Profile Send marran a Private Message
Det är nog svårt att få dipolbasar att interagera väl med de (i basen) rundstrålande Revelarna
Dessutom brukar det väl oftast beskrivas som "luftig" bas och inte "punchig", men prova kan man ju alltid!
Om inte annat så har ju inte dipolbasar samma interaktion med rummet, och det verkar ju annars vara problematiskt i detta fallet

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/26 :  17:41:09  Show Profile Send Peg a Private Message
Dipolbasar kanske kan va kul jag får läsa på lite om dem.

Interaktionen med övriga basen blir nog bra i sweetspot och övriga rummet är inget problem så länge jag inte fixar akustiken

Sprider dipoler ljudet på samma sätt som öppna bafflar eller ?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/26 :  18:47:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Samma sak, olika namn


Men ska man vara petig brukar man syfta på

Öppen baffel = "skiva med element på"

Dipol = Kan vara utformade som W, H eller likknande, men principen är densamma, ingen låda, bara baffel, veckad eller ej...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/08/26 :  21:52:46  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det var de här jag tänkte på: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=40594.0

Länken fanns i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62227&SearchTerms=hifikit,baffel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000