HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 INO AUDIO PIPs..BYTE AV INTERNKABLAGE?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/08/25 :  22:27:43  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Hej
Tänkte höra om någon testat en annan internkabel till pip signatur? Har nämligen en kabel som är det bästa jag själv hört för pengen, håller nästan valhalla klass men är billig för bra för att vara sann.

Tittade på ritningen och där står att man INTE för byta ut kablaget då man får en försämring av ljudåtergivningen.

Lyssnade själv på den lilla vita kabeln som lät i mina OBS!!!i mina öron olinjärt och stickigt tråkig,, varför ska man stoppa i den? vad vet jag..kanske den vita är den man verkligen ska ha i lådan då den är helt optimal för sitt ändamål och det finns ingen annan kabel som gör jobbet bättre.

Jag undrar om det är fel att pröva min andra kabel, låter den lika bra i lådan som utanför är det inget snack i MINA öron men då det är filter, spolar, inblandat så kanske det inte fungerar.

Vore glad för synpunkter och OBS att ALLA öron är olika och den vita EKK är min egna uppfattning att den lät som den lät hos mig.

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/08/25 :  22:33:37  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är välan inget fel att testa, går ju att byta tillbaka. Kör sedan en blindtest mot en med EKK kablage.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/25 :  23:49:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Om du upplever din egen kabel bättre på alla parametrar tycker jag definitivt att det är värt att prova, den är förmodligen bättre även innanför lådväggarna, förstår inte varför det skulle vara bannlyst att byta just mellan filter och element, visst kan karaktären på högtalaren ändras något men det gör den ju också om du byter utanför lådan, en kabel som bevisligen är en bättre ledare är väl aldrig fel att använda oavsett situation.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/08/26 :  00:42:24  Show Profile Send David A a Private Message
EKUA är inräknad i konstruktionen. Om du vill försämra dess prestanda så byter du, annars inte.
EKUA används även i dom dyraste modellerna, där toleranser och prestanda filats till sin spets både i element och komponenter. Så varför skulle då kabelbyte kunna förbättra Pip?
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/26 :  01:00:28  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Det är väl inget som säger att de kablage som tillverkaren sätter in alltid är det absolut bästa.
Tycker du skall testa och se,det är DINA öron som avgör vilket som passar dig bäst!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/08/26 :  07:32:49  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Hej
Tack för synpunkter kom gärna med fler:)
Vore kul att testa och byta kablaget och senare kanske det finns någon vänlig själ som äger orginall pips skulle vilja göra en test och se hur stor skilladen blev?
Om det blev det sämmre i MINA öron så byter man tillbaka, blev det bättre så ler man:)

Har full respekt för denna högtalarkonstruktion samtidigt som det känns som ljud är så otroligt personligt.

Kablar ska man inte diskutera då blir det lätt bråk, örat avgör!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/08/26 :  09:54:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är högtalarna inspelade ?

En fråga: Hur vet du att det är internkabeln som gör det låter "olinjärt" ?

Jag skulle inte byta kabel om konstruktören tydligt har skrivit att det INTE ska göras.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/08/26 :  12:27:12  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Hej
Dom är inte ihop satta ännu, har bara kört kabel mot kabel på befintligt anläggning
Nej det är nog riktigt att man inte bör ändra kabeln då den är anpassad, har för mig att några har bytt kablage i LTS högtalare.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  17:49:57  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som nämnts tidigare så är kabeln medräknad i konstruktionen och att byta är således att försämra och att frångå prestanda. Att man dessutom rent praktiskt skulle höra någon skillnad på att byta 30 cm kabel i slutet av kedjan finner jag mycket osannolikt.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/26 :  18:16:24  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Att man dessutom rent praktiskt skulle höra någon skillnad på att byta 30 cm kabel i slutet av kedjan finner jag mycket osannolikt.

Håller med fullständigt så det är bara att byta
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/26 :  19:02:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Som nämnts tidigare så är kabeln medräknad i konstruktionen och att byta är således att försämra och att frångå prestanda. Att man dessutom rent praktiskt skulle höra någon skillnad på att byta 30 cm kabel i slutet av kedjan finner jag mycket osannolikt.

Men lika fullt finns det exempel på där ett kabelbyte har blivit till det bättre, det brukar inte vara några problem att höra skillnad på 30cm kabel om högtalarna är någorlunda högupplösta.

Edited by - Goldfinger on 2007/08/26 19:43:07
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/26 :  19:46:09  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Det är väl bara att byta och återställa om det inte blir bra? Om det inte går att återställa lätt kanske man ska fundera lite innan man försöker.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:38:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
quote:

Men lika fullt finns det exempel på där ett kabelbyte har blivit till det bättre, det brukar inte vara några problem att höra skillnad på 30cm kabel om högtalarna är någorlunda högupplösta.

Såpass. Det var nyheter för mig för jag har faktiskt aldrig sett eller hört om något fall där man lyckats under kontrollerade former.
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:47:15  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Och där bryter vi:)kablar ska man inte diskutera då det kan bli okamratligt på forumet!!

Jag kör på det kablaget jag själv upplever "bättre" och ska försöka testa mot någon orginal PIPs. Det är ju bara att byta tillbaka till "den smala vita" om den visar sig vara bättre..vilket jag inte vet då jag inte prövat än..allt i mina öron.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  22:26:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det var inte alls menat som okamratligt. Det var saklig jag försökte vara.
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/08/27 :  09:31:18  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Hej
Ingen fara!
Tänkte mest att det kan lätt spåra ur och det kändes som det kunde börja hetta till:)
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/08/27 :  13:25:16  Show Profile Send meshuggener a Private Message
kabeln EKUA
2-ledare med PVC-isolering. Blank, enkeltrådig kopparledare från ELFA

kostar 5kr/m vid köp av 1m
köper man 500m kostar den 2.48kr/m

Känns coolt köpa högtalare för 50.000kr och man vet att kabeln i kostar drygt några kronor. om man har samma kabel till exlusivare modeller.

Min kabel är koppar, består av 100st trådar och är 99.9997% stressfrikoppar

Har hittat en vänlig själ som bjudit in mig för ett test så när dom är inspelade och klara kan det bli ett litet test.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/27 :  13:41:48  Show Profile Send marens a Private Message
meshuggener: Om du låtsas att du är en nollställd utomjordning eller något och bara tittar på kabelns elektriska egenskaper. Varför skulle inte kabeln vara bra?

Det är väl bara bra att den inte kostar så mycket? Var glad för det, vissa tillverkare väljer ju komponenter för att de är dyra. De är desutom noggranna med att tala om att de använt så dyra komponenter i "reklambladet" så att man ska bli bländad av salespointsen och glömma bort så mycket annat som möjligt om högtalaren som kan vara till dess nackdel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/27 :  13:51:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Kablar ska man inte diskutera då blir det lätt bråk, örat avgör!
quote:
kablar ska man inte diskutera då det kan bli okamratligt på forumet!!
I så fall förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Det är väl självklart att alla ska kunna komma till tals i ämnet för tråden?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/08/27 :  15:38:24  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Fast kabelns elektriska egenskaper spelar ingen roll för mig personligen.
Jag lyssnade på kabeln och upplevde min kabel som överlägsen den medföljande så det var MINA öron som avgjorde och inte kabelns egenskaper eller något annat,hade EKUAn låtit trevligare hade jag inte ens funderat på ett byte utan förstått att man andvänder den.

Har själv lyssnat på otroligt mycket kablar och upplever min senaste som optimal för mina egna öron, samt vänner som hör, Sedan om man inte hör någon skillnad på kablar eller TROR att det inte är någon skillnad så är det ju upp till var och en.
Jag har aldrig byggt ihop en högtalare förrut det var därför denna tråd startades.

Visst kan kablar vara orimligt dyra men kablage hör ju till hobbyn det låter inte annars:)

Är man intresserad av kablar och tycker dom gör skillnad så lyssnar man till dom är man inte intresserad så lyssnar man inte till kablar och blir antagligen negativt inställd till det och tycker att det är att kasta pengarna i sjön.

Man får ju inte glömma att det är en hobby och alla får uppleva den på sitt sätt. Och inget är egentligen fel så länge man upplever en ljudskillnad.
som tex:

Anders och Bengt(påhittade figurer samt historia)
-jag köpte ny nätkabel till min cd..vilken skillnad!! kostade 2500kr!!

Hmm tänker Bengt och tar sin bil och åker hem till Anders på direkten då denna kabel verkar vara något otroligt bra! efter ha lyssnat på Diana krall-I Miss You So...

-Är du på riktigt? säger Bengt!!Varför lägger du inte dom pengarna på en ny cd istället, det var ju ingen skillnad, går ju lika bra med en vanlig aparatsladd från jula.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:28:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ska du avgöra vilket internkablage du tycker är bäst måste du ju använda det som just internkablage i aktuell högtalare annars är det väl knappast någon idé.
Om vi säger att utgångspunkten är att det är skillnad/går att höra skillnad på kablarna ifråga så kan man väl också misstänka att det gör skillnad var de sitter?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/08/27 :  17:01:07  Show Profile Send David A a Private Message
Får man fråga hur långa EKUA du hade till högtalarna när du testade?

I övrigt så har jag lite svårt att förstå varför just priset skulle vara en faktor att hänga upp sig på bara för att dom används i dyrare modeller också. Med tanke på toleranskraven på både komponenter och element så känns det ganska osannolikt att kablarna skulle vara en bommad flaskhals i en konstruktion som filats på i 30år.
I mina Revel Ultima GEM satt det inte speciellt konstiga kablar heller, trots en prislapp på över 100k.

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/27 :  19:36:47  Show Profile Send Marc a Private Message
Om du upplever att det är skillnad mellan kablarna utanför högtalaren drar jag slutsatsen att det också borde vara det i högtalaren. Om sedan förändringen är liknande till sin karaktär eller inte är kanske svårt att veta innan. Liksom vilken variant du föredrar. Mitt tips är därför att strunta i vad tillverkaren säger om rekommendation av kabeln - det är ju självklart att han valt det som han tycker är bäst. Men smaken är ju som vi alla vet olika. Om det inte är för krångligt, prova båda varianterna och välj den du tycker bäst om. Oavsett resultat är du en intressant erfarenhet rikare.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/08/27 19:37:41
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/08/27 :  21:38:17  Show Profile Send Larsen a Private Message
Nu har du ju jämfört aktuell kabel i en annan setup än avsedd och då är det nog svårt säga bu eller bä om det. Jag tror en kabels påverkan på ljudet ofta beror på VAD den är snluten till och just därför är en bra kabel i en anläggning kanske usel i en annan. Dra inga slutsatser av den enkla kabeln förrän du jämfört att byta den just där det är avsett, dvs i högtalaren. Sen vilken kabel du har mellan stärkare och anslutningsterminal är ju en annan sak, men högtalaren är nog "trimmad" efter just avsedd kabel.
MEN, testa byt för guds skull, men basera inget på ett test gjord där du inte ens har den ansluten där den är avsedd.
Testa är kul

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:02:08  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nej Nej och åter Nej! Experimentera i så fall hellre med andra grejer utanför högtalarna men att ersätta en kabel i en konstruktion av denna kalibern tycker i vart fall jag är vansinne! I så fall kan man ju undra varför man köper PiPs om man vill frångå det neutrala ideal som Öhman står för!

MvH

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:28:16  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Att få den ännu mer neutral!!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000