Author |
Topic |
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/08/27 : 23:57:40
|
quote: Nej Nej och åter Nej! Experimentera i så fall hellre med andra grejer utanför högtalarna men att ersätta en kabel i en konstruktion av denna kalibern tycker i vart fall jag är vansinne! I så fall kan man ju undra varför man köper PiPs om man vill frångå det neutrala ideal som Öhman står för!
Ja men i så fall kan ju undra varför inte alla högtalare vars tillverkare strävar efter neutralitet ser ut exakt som Ino PiP! Herregud, måste han skaffa sig samma kringutrustning som Öhman använder också? Kanske ska han flytta in i Öhmans lyssningsrum också? Nej, slappna av lite, anläggningen ska bedömmas som en helhet och då spelar det ingen roll om det är kabeln i eller utanför lådan som ändras så länge resultatet blir det önskvärda. Ino PiP med utbytt kabel kanske är exakt det ljud meshuggener eftersträvat i hela sitt HiFi-liv. Så varför inte prova? |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 00:28:16
|
quote: Ja men i så fall kan ju undra varför inte alla högtalare vars tillverkare strävar efter neutralitet ser ut exakt som Ino PiP! Herregud, måste han skaffa sig samma kringutrustning som Öhman använder också? Kanske ska han flytta in i Öhmans lyssningsrum också? Nej, slappna av lite, anläggningen ska bedömmas som en helhet och då spelar det ingen roll om det är kabeln i eller utanför lådan som ändras så länge resultatet blir det önskvärda. Ino PiP med utbytt kabel kanske är exakt det ljud meshuggener eftersträvat i hela sitt HiFi-liv. Så varför inte prova?
Kul inlägg som ligger nära sanningen om hur det är "ibland" Marc Men jag säger som du, varför inte prova. Fanns en tråd förut om en kille som bytte internkablage och blev mycket nöjd, så vill man testa så är det bara att testa. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2007/08/28 00:51:00 |
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 09:03:59
|
Jag tror mest att sannolikheten att göra den mer "neutral" är ganska liten om man bara slänger i något sådär hipp som happ, risken är större att den inte fungerar som det är tänkt. Sen är det ju naturligtvis upp till var och en att göra som de vill. Jag vet precis som många andra att en högtalares karaktär i allra högsta grad är en smaksak, och det finns inget rätt och fel när det handlar om smak. Och nä, jag tror inte att många tillverkare är lika noggranna när det gäller sådana här saker som Öhman är.
Och när det gäller neutralitet så får jag tillägga att frekvensresponsen på pi60s nog är det mest linjära jag nånsin sett, vilket bara förstärker min uppfattning. |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
meshuggener
Member
74 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 09:29:42
|
Jag lödde igår och det blev den medföljande kabeln, mycket för att min andra kabel är så otroligt fet och jag är inte så bra på att löda:) Kul med mycket respons! Någon som har något knep hur man spelar in dom? hur lång är inspelningstiden?
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 09:40:46
|
Spela musik på dem i några timmar, det är det bästa och säkraste. |
|
|
meshuggener
Member
74 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 11:45:53
|
så långt är jag med:) |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 13:57:31
|
Fortsätt sen med ytterligare 50 timmar och sen kan du luta dig tebax och fortsätta i evighet. |
|
|
meshuggener
Member
74 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 15:13:11
|
Tack UrSv, på normal lyssningsvolym då? |
|
|
Topic |
|