Author |
Topic |
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 18:03:51
|
quote: Intressant sub om man får tro fyndbörsen. "Det 6,5kg tunga 12#8221; Membranet[..]"
Hehe.. Garanterat felskrivning i så fall. Membran vill man ju ha lätta men samtidigt styva! 6,5 kg skulle antagligen bli väldigt styvt men tror inte att det skulle komma något ljud ur den
Ohmboy, har du sett dem i verkligheten? Du vet att de är rätt stora... Sen tycker jag att du ska lyssna innan du köper. Jag har samma sub (i enkelutförande) men tyckte inte att den hängde med hemma hos mig och den står nu ute hos föräldrarna. |
Edited by - jos on 2007/08/28 18:13:59 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 18:56:16
|
Nope, inte hört dem. Skulle köpa olyssnat i sådanafall. . .
Går på instinkt...
Alltid en risk, men ack så kul.
Jag vill verkligen ha en sub / kanal.
kanske skall gå den långa vägen då och skaffa en "dyr" sub i taget och satsa lite mer kosing...
Vore självklart kul att höra på dem. Dock är det långt från mig i Solna till Fyndbörsen...
Så du tyckte att den släpade efter, jos? |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
Edited by - JWO on 2007/08/28 18:57:02 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 19:20:12
|
Inget att klaga på gällande finish och utförande med tanke på prisklassen. Det var defenetivt inget fel på ljudtryck heller, -kunde dra på så grannen plingade på och gormade när kanonerna smällde i "Flags of Our Fathers". Går att spela bra högt utan missljud. Dock blev basen lite för odefinierad och "boomig" när jag körde med mina HFLS-1 vid musiklyssning. Jag behöver nog gå upp några prisklasser till en allertare och mer musikanpassad sub. Dubbla prisklassen minst och 8" kommer jag titta på framöver.
Har även lyssnat på en Audio Pro som kostade någon tusing mer (kommer inte i håg modell) som också fått bra kritik men den var också för "boomig" och trög. Men å andra sidan tyckte min polare att basen lät toppen så det beror nog på vad man har för krav....
Edit: Glömde säga att jag verkligen tycker du ska ha en per kanal. Jag har aldrig hört ett 2.1-system där jag inte kunde höra att basen kommer mer från ena högtalaren pga placering av sub. Kan iofs vara inbillning ibland men med två skulle problemet ändå vara löst! |
Edited by - jos on 2007/08/28 19:25:13 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 19:34:24
|
Jos. körde du med HFLS1or som de var? Ingen extra delning ? Inställning på suben ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 20:14:05
|
Vadå extra delning? Ska det inte räcka med det i suben?
Kommer inte ihåg exakt inställning men det var rätt lågt då HFLS-1 spelar rätt djup bas själva.
Edit: Jag är trött... Prövade med en massa olika delningar kom jag på Körde både högnivå, lågnivå samt sub-out och prövade även att köra med delningsfilter till HFLS-1 (inbyggt filter i försteget) men kommer inte ihåg frekvens. |
Edited by - jos on 2007/08/28 20:21:15 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 20:25:01
|
OM man kör ett par högtalare som spelar ner i basområdet tillsammans med en sub, så är mina erfarenheter att det kan blir rörigt och FÖR mycket av det goda.
HFLS1 är dessutom rätt svara att integrera med. Det vet de som har provat.. Pac och Lenn Art är 2 tex |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 20:26:38
|
Ok, kollat.. När jag delade HFLS-1 gjorde jag det vid 75 hz i försteget och subben fick spela resten. Då blev basen bra mycket sämre än vid att köra som vanligt utan sub. Mest fason fick jag har jag för mig när jag körde högnivå men som sagt... det blev till det sämre då med. |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/08/28 : 20:41:02
|
Jovisst kan det bli rörigt om de spelar "tillsammans" så att säga, man bör väl dela så nära som möjligt utan att de överlappar för långt. Men kvaliteten på den bas som HFLS-1 spelar är mer värd för mig än den extra oktav som subben la till. Blev djupare men tråkigare. Kan tillägga att det kändes som jag fick köra subben på "tomgång" för att inte basen skulle ta över helt. Den har punch och pondus! |
Edited by - jos on 2007/08/28 20:43:45 |
|
|
Topic |
|