HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare till HK 670?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Prega
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/06 :  23:41:27  Show Profile Send Prega a Private Message
Hejsan

Jag skulle vilja veta vad folk kör för högtalare tillsammans med HK 670??

Själv kör jag LINN Keilidh som jag köpte i somras. Jag kände ju till LINN och så och då jag såg dessa begagnad fick jag hybris. Men efter att ha haft dem ett par månader måste jag säga att jag inte är så där jättenöjd med ljudet (framförallt basen). Har läst att dessa högtalare skall vara grymma om man kör dem i en aktiv anläggning, någonting jag inte kommer att ha råd med. Så nu funderar jag på att sälja dessa och köpa nya golvare.

Någon som har tips??

PS. Min cd är en SONY cdp-xb740 (QS-serien)

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/07 :  00:01:22  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
quote:
Originally posted by Prega

Hejsan

Jag skulle vilja veta vad folk kör för högtalare tillsammans med HK 670??

Själv kör jag LINN Keilidh som jag köpte i somras. Jag kände ju till LINN och så och då jag såg dessa begagnad fick jag hybris. Men efter att ha haft dem ett par månader måste jag säga att jag inte är så där jättenöjd med ljudet (framförallt basen). Har läst att dessa högtalare skall vara grymma om man kör dem i en aktiv anläggning, någonting jag inte kommer att ha råd med. Så nu funderar jag på att sälja dessa och köpa nya golvare.

Någon som har tips??

PS. Min cd är en SONY cdp-xb740 (QS-serien)



Har inte en aning men om du har någon som du känner som äger något skapligt så kan du väl prova och se vad som händer.(Vet inte vad du söker:välljud,matchning eller "bra ljud för pengarna").

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/07 :  00:22:45  Show Profile Send ekman a Private Message
vilken prisklass och ljudideal är det du letar efter Prega?
Go to Top of Page

Prega
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/07 :  00:38:25  Show Profile Send Prega a Private Message
Hade tänkt den billigare prisklassen, mellan 6000 - 10000 kr.
Jag är nog ute efter "live" känsla, närvaro eller vad man ska kalla det.
Tight och snärtig bas som går någorlunda djupt tycker jag också är viktigt.

Lyssnar mycket på akustisk musik samt en hel del svängig jazz.

Edited by - Prega on 2002/12/07 00:43:31
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/07 :  01:02:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Tight o snärtig. Livekänsla. Hmm. Keilidh känns inte fel även om den kan vara lite dov i fel sällskap.
Ninka är en mycket bättre högtalare en Keilidh. Men också mycket dyrare. Du får nog titta på hela kedjan och se om det verkligen är högtaleriet som felar.

HK funkar bäst till Infinity skulle jag säga.
mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:34:14  Show Profile Send Sudden a Private Message
Hmm har inte fått hem min H/K 670 ännu, men snart så kommer jag att köra med mina Quadral Wotan MK IV
Men det låter inte som något du skall titta på, akustiskt, jazz? Rega Jura? kanske kan vara något för dig i den prisklassen.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/07 :  13:04:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Innan du springer iväg och köper nya högtalare skall du nog kolla om det verkligen är högtalarna som är det största problemet. Det var visserligen länge sedan jag hörde en Keilidh men jag minns den som ganska snärtig och tight. Det är stor skilland på vad man kan få ut av en högtalare beroende på elektroniken. Kanske är det CD-splearen som är litet diffus? Förstärkaren som inte orkar trycka ut basen så som du vill ha den? Har du vanligt lampsladd till högtalarna? Man kan prova med en litet bättre kabel till måttligt pris. Kanske är något problem med högtalarplacering och rum.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/07 :  13:41:47  Show Profile Send jajon a Private Message
Håller med Anders74, se över elektroniken innan du börjar bekymra dig
över högtalarna. Keilidh briljerar i basområdet (enligt mig), och jag
har svårt att tro att hela problemet ligger där.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/07 :  14:02:26  Show Profile Send marens a Private Message
Om du är missnöjd med basen så tror jag det är rummet. Keilidht har väldigt bra bas tycker jag. Väldigt fast och torr, kanske inte så mycket bas som en normal "bumpad" basreflex men rätt upställt i ett bra rum så ska det bli nästan rak bas ner till 35-40 Hz (och sen dala långsamt). Har du betongväggar, kvadratiskt rum? Mixtra med placeringen också.

Det jag kan komma på annars är att diskanten är lite blyg i toppen och jag har hört bättre mellanregister men det är i stort sett en mycket bra högtalare.
Go to Top of Page

Prega
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/07 :  15:49:05  Show Profile Send Prega a Private Message
Ja, det var väl någonting sånt jag ville höra faktiskt, för jag vill egentligen inte sälja högtalarna. Men i en passiv anläggning går Keilidh endast ner i 60 Hz. Har både LINN högtalarkabel och Supra Ply 3.4/s. Med Supra låter det lite väl dovt, så jag kör med LINN kabeln + Neotech signalkabel. Det jag saknar är lite tryck och pondus.

Ska jag prova att byta ut cd spelaren tro, sony cdp-xb740 (QS-serien)?? Tycker den är väldigt detaljklar, men kan hända att den saknar lite attackvilja. Annars är väl HK 670 en helt ok förstärkare, eller??

Kan inte så jättemycket om hifi så alla förslag är välkommna

//Matt

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/07 :  16:44:06  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Ja, det var väl någonting sånt jag ville höra faktiskt, för jag vill egentligen inte sälja högtalarna. Men i en passiv anläggning går Keilidh endast ner i 60 Hz. Har både LINN högtalarkabel och Supra Ply 3.4/s. Med Supra låter det lite väl dovt, så jag kör med LINN kabeln + Neotech signalkabel. Det jag saknar är lite tryck och pondus.


65Hz "anechoic" (utomhus) passivt har jag för mig. Men i ett normalt rum blir det 35-40Hz. Jag vet att eftersom de flesta är van vid basreflex så saknas det lite tryck med slutan lådor men egentligen så är det för att man oftast får en bump i rum-responsen med basreflexlådor.

quote:
Ska jag prova att byta ut cd spelaren tro, sony cdp-xb740 (QS-serien)??


Nej, för fanken, gör inte det. Du kommer att bli besviken, din CD är ju bra.

quote:
Tycker den är väldigt detaljklar, men kan hända att den saknar lite attackvilja. Annars är väl HK 670 en helt ok förstärkare, eller??


Jag har själv HK670:n upplever det nästan tvärtom faktiskt. H/K:n har bra attackvilja men är en aning lite ljus och spröd, men bara pyttelite. Lite krelligt ljud. Det är en jättebra förstärkare ljudmässigt tycker jag och borde matcha högtalarnas balans rätt bra.

Jag tror det är rummet, eller en vanesak (från basreflex till en mera stram, balanserad sluten låda). Lägg lite energi på rummet och att få placeringen rätt och lyssna som du har det nu ett halvår till och se om du inte ändrar uppfattning.

Edited by - marens on 2002/12/07 17:00:21
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/07 :  16:47:15  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ok...here we go.

Grannen har aktiva Keilidh med Mimik-Wakonda-3xLK100-K600. Dessa högtalare är väldigt speciella. De har världens underbaraste torraste bas och en ganska avrullad diskant. Problemet är att dessa slår över och blir vassa om de inte matas med rätt signal. HK670 är en bra stärkare, men du skulle behöva nåt annat. Keilidh behöver nästan ingen kraft för att leva upp, 2x30W räcker fint.

Jag skulle rekommendera att du när ekonomin tillåter skaffar en bra cd som inte är vass. Då finns det i princip bara Linn, helst en Mimik som är billig och bra. Mimiken är det närmaste du kan komma vinylljud via en cd, iaf. bland de spelarna som jag har testat.

Sen är det dags att byta ut förstärkaren, kanske mot en trevlig Edison 60 rörhäck eller nåt som har mjukt ljud. Som sagt, Keilidh är så pass snärtiga och lättdrivna att man tror att de har en känslighet på 100dB, men de ligger faktiskt bara på 90dB, samma som Ninka. Att byta till Ninka skulle bara förvärra dina problem, de är mindre förlåtande och det skulle bli ännu vassar ljud.

Du behöver förmodligen inte lägga ut nå mycket pengar, HK-n kan bytas rakt av mot en Edison. Då kanske du får såpass mjukt ljud att även andra trevliga cd-spelare som en Arcam cd72 kan passa bra, eller du kanske tom. kan få behålla din sony ett tag. Som jag ser det så är det deffinitivt HK-n som måste bort om du inte vill byta högtalare.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/07 :  16:57:39  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
HK670 är en bra stärkare, men du skulle behöva nåt annat.


Varför? Den har ju jättebra bas. Vad är det för fel på den anser du?


Ärligt talat, istället för edison prova med ett 1 ohms motstånd i serie med högtalaren och se om du inte får en liknande effekt i basen.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/07 :  17:09:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
Den är för vass, i princip alla förstärkare är för vassa ihop med Keilidh, även Linns egna, jag tycker att det behövs rör för att tämja dessa lådor. Sen kopplar man till en riktigt snabb och bra brittisk cd och heaven can wait for another day.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/07 :  17:20:35  Show Profile Send marens a Private Message
Att keilidht skulle vara vassa håller jag inte med om alls. Men eftersom du ens pratar om rör måste vi ju ha väldigt olika smak helt enkelt. Tror att man skulle få för mycket mellanregister-precence om man använde rör till keilidh dessutom.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/07 :  17:25:33  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ja, jag är extremt känslig för ljust eller vasst ljud, den tolereras inte en sekund, så visst är det jag skriver helt grundat på mina preferenser. Åt andra sidan har jag sett en hel del gammla hifi-rävar ha stereos som är väldigt ljusa, på tok för mycket faktiskt. De har alla blivit påverkade av jakten på mera utsträckt diskant med luftighet osv., så mycket att återgivningen har helt tappat verklighetsanknytning, allt låter för ljust.
Go to Top of Page

Prega
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/07 :  18:32:31  Show Profile Send Prega a Private Message
hejsan!

Först vill jag tacka för alla inlägg. Ni tycker tydligen allihop att jag ska behålla högtalarna, och det är ju det jag vill också. Men jag är inte riktigt nöjd med ljudet som sagt.

Kan inte förstå att jag inte tänkt på det tidigare, men jag har en vän som har HK DVD 25. Så jag lånade hem den och provade. På grund av min ljusa sony spelare och mörka Neotech signalkabel så blev ljudet med DVD 25 väldigt dovt, så det var svårt att höra hur detaljerad den var. Men basen blev betydligt snärtigare, det märktes på en gång.

Fråga: Någon som känner till Sony cd-spelare? För nu får jag för mig att de är väldigt klara och nyansrika men lackar i "bas-tighthet"??

Får för mig att jag måste ha en någorlunda ljus cd-spelare till Keilidh nämligen.

Tack ännu en gång för alla trevliga inlägg!!

Mvh

//Matt

Edited by - Prega on 2002/12/07 18:33:07
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/07 :  18:49:41  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hörde en del på Keilidh, visserligen för en del år sedan, och tyckte det var en trevlig högtalare. Plockade fram Stereophile April 1994 och där finns en sammanfattning. De skriver om en snabb bas, ofärgat mellanregister och en i allmänhet ren diskant, även om den inte har ultimat transparens i lägre mellanregistret. Så jag tror inte högtalaren är speciellt färgad i sig och måste anslutas till särskilt ljusa CD-spelare, Neotech har jag ingen aning om. Men att det blev bättre i vissa avseenden med annan spelare är lovande. Jag tror dock inte att du skall satsa på en DVD-variant utan i så fall prova med en rejält bättre CD eller SACD som också låter bra på CD. Vad jag förstår är de flesta DVD inte så mycket att ha på tvåkanal.
I Stereophile stod dock några andra intressanta saker, främst att detta är en av de få high-end högtalare som fungerar bäst vid placering nära väggen. Så om du har ställt den som en vanlig golvhögtalare så blir det kanske fel.
Det skall finnas särkilda bottenplattor till den som skall vara bra. Slutligen skall den vara lämpad för bi-ampning.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000