HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton Ergo 91 DC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guest
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/12/01 :  17:52:13  Show Profile Send guest a Private Message
Någon som har erfarenhet av Canton Ergo 91 DC? Hur står dom sig mot 900 DC? Har försökt hitta info om dessa men det verkar inte som om någon har skrivit om dessa sedan internet blev uppfunnet...

Vad finns det mer för högtalare i samma klass? Har kollat lite på B&W DM603 S3 som alternativ men vet inte om dom spelar tillräckligt djupt, kollar man specarna så spelar ju canton ner till ca 20Hz men det verkar kanske lite optimistiskt.

Har fått erbjudande om att köpa ett par 91 DC, vad kan ett skäligt pris vara?

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/01 :  17:54:40  Show Profile Send ekman a Private Message
canton utger sig enligt min erfarenhet ALLTID att gå mkt djupare i basen än vad dom de facto för och jag hade personligen aldrig valt canton före b&w eller något annat märke heller för den delen
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/12/01 :  19:39:37  Show Profile Send bjarne a Private Message
Har inte lyssnat på 91DC, men har själv 92, vilket är exakt detsamma som 900. Enligt Canton ska alla komponeneter vara nya... Men det måste dom väl säga. Jag tror dock knappast att dom ändrat ljudkaraktären, för då borde dom gjort en ny serie.
Jag är mycket nöjd, fr a med mellanregistret. Det senare nämns aldrig när folk recenserar. Mycket snack om djup bas och vass diskant, men aldrig ett ord om mellanregistret. Kanske därför jag blivit så positiv. Basens djup har jag inte mätt, men det är ingen brist på den. Beroende på förstärkare förstås, men jag upplver den som torr men fyllig. Diskanten har ju typiskt cantonljud, vasst eller luftigt...välj själv. I mitt tycke, luftigt och stort ljud med bra tryck i de nedre registrena, och mycket vackert ljud till vokal musik.

Pris: Max 5000:- Detberor ju på vad du tycker...men...
Jag har sett två 92/900:or ute för knappt 6-tusen. RC-L som är steget uppåt säljs för mellan 7500 och 8500 på begagnatmarknaden, och slutligen har hembiobutiken utförsäljning på 91:or för nånstans mellan 7 och 8 tusen.
Om du köper för ovanstående så får du mycket högtalare för pengarna.

mvh/

Edited by - bjarne on 2002/12/01 19:41:12
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/12/01 :  19:46:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Instämmer med Ekman. Har aldrig hört Canton låta bra.

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2002/12/01 19:47:34
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/12/01 :  21:04:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by X-ray

Instämmer med Ekman. Har aldrig hört Canton låta bra.



Synd om er! Canton RC-L ägare här!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/01 :  21:29:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag håller med om att Canton lät vasst o hemskt för en 5-6 år sen. Men nu ?
Antingen så har jag hört dom i rätt rum eller e mina öron paj


Däremot så senaste modellen med aktiv bas , den gillar jag inte.
Förmycket hembiostuk

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2002/12/01 21:30:36
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/02 :  09:12:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
Canton kan visst låta bra med bra elektronik. Canton trivs bäst med lite varmare, mörkare elektronik. RCL är en mycket bra allround högtalare i sin prisklass och den spelar iaf märkbart djupare än andra högtalare som anges gå ner till 30 Hz. Jag upplevde inte diskanten som vass, men den saknar lite upplösning jämfört med bättre, dyrare högtalare. Mellanregistret har inga direkta brister med tanke på priset. Utan håller rätt bra klass. Jag skulle inte tveka att ta en RCL framför B&W, så länge vi inte pratar Nautilus serien.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/12/03 :  00:35:00  Show Profile Send orthanc a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Canton kan visst låta bra med bra elektronik. Canton trivs bäst med lite varmare, mörkare elektronik. RCL är en mycket bra allround högtalare i sin prisklass och den spelar iaf märkbart djupare än andra högtalare som anges gå ner till 30 Hz. Jag upplevde inte diskanten som vass, men den saknar lite upplösning jämfört med bättre, dyrare högtalare. Mellanregistret har inga direkta brister med tanke på priset. Utan håller rätt bra klass. Jag skulle inte tveka att ta en RCL framför B&W, så länge vi inte pratar Nautilus serien.



Håller med. Ett par inspelade canton brukar inte låta särskillt vasst, däremot när de kommer från kartongen.

//O

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/03 :  01:22:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag e iaf "ganska" nöjd med mina digital 1.1

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2002/12/07 :  17:25:08  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag har haft mina Ergo 91DC i över tre år nu och jag är fortfarande mycket nöjd. Jag anser inte att ljudet är för vasst, men å andra sidan så har jag alltid gillat relativt mycket diskant.
Jag kan ju nämna att jag var på Hifi-klubben i Göteborg för några veckor sedan och lyssnade på några CD-spelare. Högtalarna som användes vid provlyssningen var just B&W DM 603 S3. Både jag och min bror var överens om att B&W lät MYCKET sämre än Canton:en hemma. Basen var helt klart sämre på alla sätt och vis, men det var inte det som var värst. Det sämsta var mellanregistret ocg diskanten som gav sken av att det satt en tjock duk framför elementen och gjorde ljudet dovt. I jämförelse låter Canton Ergo 91DC som en High-end högtalare.
Det är inte säkert att den passar alla, men det är helt klart en mycket bra allround-högtalare som aldrig har gjort mig besviken oavsett vilken musik jag än spelat på dem. Otroligt prisvärda om du kan få dem för 7-8 tusen.

P.S
Min musiksmak är mycket varierad. Lyssnar bl a på Loreena McKennitt, Metallica, Dream Theater, Sinead O´Connor, Evergrey, ZZ top, Iron Maiden, Pink Floyd, Kent m fl.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000