HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Referens Rörförsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/08/21 :  13:50:52  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Jag vill bygga ett rörförsteg som ska bli så bra det bara går med KISS-principen (keep it simple stupid) och lite klassisk designfilosofi: Bara spänningsförstärkande kopplingar och ingen återkoppling, likriktningen sker med rör och filtreras av drosslar.

Först och främst: Behöver jag mer än ett rör i signalvägen? För stor spänningsförstärkning behövs väl knappast då det snarast rör sig om en dämpning av signalen på ett linjesteg?

Fast relatift låg utgångsimpedans kan ju vara kul, så fråga 2 blir: Vilket rör låter "bäst" i denna raka spänningsförstärkande koppling om det ska kunna driva lite kabel? 6H30? ECC99? Eller?

Jag vill bygga balanserat från ingång till utgång så en rörhalva till varje del av den balanserade signalen verkar väl rimligt smart? Eller blir det bättre att matcha två rör och använda båda halvorna i varje rör parallellt?

Conrad Jonsson bygger på sitt försteg ACT med ett antal rör parallellt i signalvägen (8st dubbeltrioder per sida?) finns det nackdelar/ fördelar med detta? En fördel är givetvis mer ström och lägre utimpedans men kan det inte bli problem med matchningen?

Jag är klart sugen på att använda PP utgångstafo då jag läste någonstans att man höjer verkningsgraden på steget, kan någon verifiera detta? Och så slipper man väl på detta sättet även signalvägskongningar?

Exern nätdel känns både smidigt och borde ljudmässigt vara en fördel men hur många poler i likströmskabeln behövs totalt? Eller är det bäst att använda en separat kabel bara för glödströmmen? Finns det några nackdelar ljudmässigt att använda exern nätdel bortsett från kostnaden?

Kan man höra skillnad på olika kvalité av nättrafos fastän man använder stora drosslar i nätdelen?

Flera av dessa frågor är ledande och visar lite vad jag tror på men jag vet inte så mycket säkert och är öppen för förslag till förbättringar från de som kan mer än jag.

Detta bygge är ett beställjobb från en kund men jag tänkte det vore kul att dela med sig av byggets framfart och design på forumet. Om det är opassande att jag gör detta för att i slutändan få några kronor betalt för allt arbete nerlagt så ska jag givetvis ta bort denna tråden?

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/21 :  16:13:07  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det vore roligt om du köpte ett försteg till kunden istället.
Kanske kunde du ta 10% av nypriset i betalning för att leta upp det och för att presentera tanken bakom valet.

KISS

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/21 :  17:30:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag är klart sugen på att använda PP utgångstafo då jag läste någonstans att man höjer verkningsgraden på steget, kan någon verifiera detta? Och så slipper man väl på detta sättet även signalvägskongningar?

Tycker jag definitivt att du ska göra om du nu ändå ska köra balanserat. En trafo med lite nedväxling gör att rören får svinga spänning och det hörs också på ljudet att de gillar detta. Dessutom får man lägre utimpedans, det är inte fel. Kondingar behövs inte om du väljer t.ex LL1660 PP

Lämpligt rör kan vara 5687 till exempel.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/21 :  17:33:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ser inte ut som bildreportage, tråden flyttas.

Säg till om detta skulle vara fel, i så fall flyttar jag tillbaka tråden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/21 :  18:02:39  Show Profile Send reVintage a Private Message
Innan man gör ett beställningsbygge åt en betalande kund kanske det är bäst att ha skaffat sig erfarenhet genom att bygga ett antal prototyper för utvärdering. Verkar som om detta kan resultera i att det blir en olönsam men lärorik affär i slutändan. Är inne på Ronnies linje med tanke på kunden.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/21 :  18:22:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Verkar som om detta kan resultera i att det blir en olönsam men lärorik affär i slutändan. Är inne på Ronnies linje med tanke på kunden.
Säkert så. Eller så hjälper vi TD att få det rätt från början. Här finns mycket kunskap fördelat på få personer. Dela med er. Jag vill gärna se ett härligt bildreportage om vad detta blir för något.

/M
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/21 :  19:12:07  Show Profile Send time a Private Message
Ingångstrafo,rör med 1660 typ 4:1 ? 5687 eller kanske 6N6 som jag håller på att testa just nu ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/08/22 :  11:27:06  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Hmm, kloka ord. Att köpa ett steg till min kund är givetvis en variant men vad lär jag mig på det? Jag kan rätt mycket elektronik och har byggt om och renoverat ett flertal rörsteg så helt novis är jag faktiskt inte. Då hade jag i så fall inte tagit på mig detta uppdraget...

Bernt: Inga problem att du flyttar tråden då bilder först kommer lite senare.

reVintage: Jag räknar inte med att tjäna pengar på detta utan för att lära mig mer och samtidigt få kostnaderna betalda. Kunden känner jag väl och han är medveten om att det kan ta lite tid. Men han kommer att få en unik produkt och med forumets hjälp säkert ett bra försteg!

rannagarden: Tack! Jag ska göra mitt bästa för att skapa en bra och lärorik tråd.

time: Varför inte trafo även på ingången! Varför jag inte skrev det från början var eftersom jag är sugen på att använda en volymtrafo där om det ryms innom budget. Kan man använda en autotransformator som volymtrafo? För då borde den vara lättare (läs billigare) att tillverka? Eller behöver jag ha galvanisk frånkoppling även på ingången?

time/ Bernt: Finns dessa "gamla" rör att köpa från nån tillverkare fortfarande eller är det rör som blir svåra att ersätta sedan?

Jag har läst följande sida med stort intresse: http://www.nutshellhifi.com/triode1.html Och gemensamt med vad som sägs så gillar även han 5687-rören! Så dessa ska jag läsa på mer om. Han nämner dock även ECC99 och 6H30 som alternativa rör, finns det nackdelar/ fördelar med dessa vad ni vet? ECC99 tillverkas ju av JJ vilket jag ser som plus.

Lynn talar även om en rörlikriktare vid namn Svetlana 6D22S. Nån som har erfarenhet av denna? 2A overkill till två små rör? Fast jag gillar overkill å andra sidan då det ofta blir bäst nätdel då.

Ryss-kondingar (de gröna 2,2uF) har jag gott om så jag tänkte försöka undvika lytar alls i nätdelen typ Conrad Jonsson. Hur mycket capacitans behövs "egentligen" i en nätdel som ska kunna lämna typ 20mA? Jag vet från Hiragas bok att tidiga slutsteg sällan hade mer än 10uF och en drossel i nätdelen. Fungerar detta ännu eller blir det helt enkelt mycket bättre med 100uF efter drosseln?

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/22 :  12:05:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite kapacitans mycket drossel brukar bli bäst. Undvik lytar om det går, särskilt närmast röret är de bannlysta.
Symmetriska nätdelar är bra, dvs samma filtrering både på jordsida och spänningssida. Lundahls dubbeldrossel
till exempel, anslut enligt databladet http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1685.pdf kopplingsexemplet längst ner.

5687 finns bara NOS, de nytillverkas inte. Men de är ganska lätta att få tag på.
I mitt eget försteg använder jag ett liknande rör som heter 6463.

Går inte trafovolym in i budgeten skulle du kunna använda optokopplare. Nästan lika bra för några hundra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/24 :  10:30:09  Show Profile Send reVintage a Private Message
För att slippa en massa krångel med det exteriöra kan jag rekommendera att köpa en passiv fjärrkontrollerad "preamp-låda" från www.bentaudio.com. John är en mkt trevlig kille som är öppen för specialanpassningar! Han vet också en hel del om TVC.

Sen är det bara att koncentrera sig på signalkretsarna.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000