HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Husköp, frågor om uppvärmning, drift och våtspärr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/08/21 :  13:44:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan, jag och tjejen kikar på hus och radhus nu.

Ett radhus som vi kikar på nu, omvisning ikväll har en hög driftskostnad och lite meckig uppvärmning.

Den har en "gammal" kombi panna, olja-ved-el panna, som är i fint skick på utsidan, den ser fin ut, hur den ser ut på insidan vet jag inget om.
Det finns en oljepanna I huset, i källaren, besiktigad och rengjord 2007, ser fin ut med, men gammal. Huset är från 1959 så oljepannan är nog så gammal med.

2005 installerade de en luftvärmepump, som jag förstått det så är det en värmeväxlare som stjäl värme utifrån, och tillför inomhusluften. Fungerar ner till -15 grader ungefär, sen måste pannan på. Den är inte kopplad till vattensystemet, så jag antar att pannan måste värma varmvatten i alla fall. Är det så?

Jag är helt grön på sånt här, tyvärr är tjejen lika grön, om inte värre.

Så, hififorum to the rescue. :)

Lite frågor,

1. Jag har fått för mig att en oljetank i källaren är väldigt antikt, man tar gärna ut dem? Går det att få ut en stor tank ur källaren utan att såga ett stort hål i huset? Alltså, går tanken att kapa ner i bitar så den går att ta ut den vanliga gångvägen så att säga?

2. Driftkostnaderna anges till drygt 29k per år, gavelradhus, två våningar, runt 85 kvm, 40 kvm biyta källare under jord. Det låter väldigt högt, jag hade väntat mig kanske 22k eller något. Några ideer?
Jag hade trott att ett värmesystem utan "gratis"värme som bergvärme och luftvärmepump skulle landa där, men de har ju installerat en luftvärmepump, då borde ju kostnaderna sjunka rätt så bra, typ 20 till 30 % om jag fattat det rätt. Enheten sitter ovanför entredörren.

3. Kombipannan fungerar, men vad kostar en sån att ersätta, och vad erstätter man den med? Är det bara bergvärme som gäller eller?

4. Vad ska man kolla på med pannan och luftvärmepumpen, goda råd?

5. Våtspärr på källare med betongvägg? De har suttit våtrumstapet på betongvägg i källaren sen 82,i ett tvätt rum med tvättmaskin, ingen dusch eller så, jag har redan upptäckt en glipa, där tapeten släppt, och lite "betong" mjöl eller sand kommit ut. Så, vitt jag förstått är det ett stort NO NO att sätta en våtspärr på betong i källare. Rätt eller fel? Ska man vända i dörren redan, är det skador på g med tanke på tapeten och det jag skrev ovan?

Ja, omvisningen är ikväll så alla ideer tas emot med öppna armar.

Claes.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

wulfman77
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:03:51  Show Profile Send wulfman77 a Private Message
Lite svar kanske här
Oljetanken måste man sanera först(tömma på gammal olja osv bör helst vara en fackman som vet vad han gör) sen skära ner den i bitar med
en tigersåg tex.
ska ni ha gamla pannan eller byta till ny, så bör ni anlita sotarn att provtrycka skorstenen så att den är sjysst så att ni inte åker på onödiga utgifter för den tex täta skorstenen är dyrt (många glömmer bort skicket på skorsten).

mvh magnus

Tänk på alla som är fast i hifi-träsket...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:14:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tacksam för alla svar, det med skorstenen var bra. Tack.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:25:36  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag skulle helt klart satsa på begvärme. Själv tog vi, med facit i hand så här i efterskott, fel vägval och valde fjärrvärme då det kom erbjudande om detta just när vi hade börjat fundera på bergvärme.

Jobbarkompisen valde istället bergvärme och han sparar fantastiskt mycket mer än vi gör på uppvärmningen, nackdelen är väl kanske att den brummar ganska kraftigt, men det är oftast inget problem då pannan normalt sett är lite avsides, dock ej hos oss som har fullt inredd källarplan.

Även han hade oljepanna och kapade upp den med tigersåg för att få ut den, inga problem med det.

Nej inga dubbla fuktspärrar i källare, men det är förstås av "modernt" snitt, inte ovanligt med våtmatta från i äldra hus. Fukten i väggen måste ut någonstans och det är innåt, så spärrar man fukten på insidan så stannar den kvar i väggen och det är ju inte bra.

Är det gammal installation eller är det omgjort med våtmatta på senare år? Dammet kan vara en gammal putsad vägg som blivit fuktig, då smular putset sönder.

Jag tror inte det är några problem så länge det inte luktar mögel, men det är nog läge att kolla på att göra om det med kakel istället, om det är bad-/duschrum eller reglat ut m. stålreglar och gipsa om det är typ tvättstuga, ev. måla direkt på putsad vägg.

Ang. driften, det är ett rätt dyrt driftsalternativ plus att gamla hus inte är speciellt väl isolerade så vida det inte gjorts något åt detta, tilläggsisolering vid ev. omdränering, nya isolerfönster, tilläggsisolerad vind mm.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:53:22  Show Profile Send Peg a Private Message
luft/luftvärmepump är ju bra så länge det är rätt temp ute och du verkligen kan få ut den varma luften till så många rum som möjligt dvs bäst i öppen planlösning och med öppna dörrar, gärna fläktar.

Vad gäller pannan så har jag hört någonstans att de rostar innifrån så det är svårt att avgöra skicket på dem från utsidan.

Olja är väl hyfsat dött som uppvärmningsform. Alternativen är väl El,Ved,Pellets,luft/vatten värmepump ,bergvärmepump och fjärrvärme alla värmer vatten.

Ved är billigast men mycket jobb,skräpigt osv.
Pellets går att få rätt bra men priserna på pellets(vilket är en bi produkt) stiger pga brist och nu börjar kommunerna prata om att elda pellets i flera värmeverk.
En ren El panna är bland de billigaste i installation men dyrast i längden.
Luft/vatten pumpar är dyra (typ 80kkr ?) och en uteffekt på något i stil med 1,8 ggr insatt el (samma problem med utetemp).
Bergvärme är dyrast i installation räkna med något i stil med 100-150kkr men kan ge 3 ggr insatt el i uteffekt som års medel.
Fjärrvärme innebär att man sitter i knät på leverantören om man överhuvudtaget kan få det ...

Jag kör bergvärme men man måste tänka väldigt långsiktigt om det ska gå ihop för min del blir lånet för bergvärmen inklusive amortering på 5 år tillsammans med drifts kostnaden ungefär samma kostnad som om jag kört el men sen blir det billigt.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:53:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ok, bergvärme is the shit alltså. Så oljetanken går att få ut hyfsat lätt, då är det ok.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/08/21 :  17:57:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Så tack för svaren, de besvarade en del grejer, men en lusläsning av ett besikningsprotokoll som dök upp idag skrev av huset. De har inte gjort något åt de stora grejerna alls. Tak, fasad, fuktisolering, dränering, dagvattenrör och så vidare. Allt det säger besiktningsprotokollet har en livlängd på 30 år för det mesta. Huset är byggt 1959, så ALLT är nästan 20 år för gammalt. Det innebär väl att man måste lägga upp en 500k inom 5 år, det är inte ett sånt köp vi vill göra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/08/21 :  18:45:19  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Du ska kolla på luft/vatten pump och räkna skillnaden på vad bergvärmen kostar att installera. I vissa fall tar det 20 år för bergvämen att tjäna in mellanskillnaden på luft/vatten pumpen. Så det lönas sig inte alltid att köra bergväme..

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/21 :  19:27:16  Show Profile Send time a Private Message
Man behöver nödvändigtvis borra bergvärme, har man tomt som räcker så funkar jordvärme lika bra. Jag grävde ned 400m slang, installerade värmepump utan varmvatten (måste ändå värmas) för totalt 60kkr. Har funkat perfekt i 7 år nu

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:06:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Claes Ireland:

Bra att besiktningen tog bort dina bryderier. jag har sålt och köpt ett antal hus och gårdar de senaste 20 åren och din beskrivning i första inlägget var bara ett enda stort: Neeeej!

Oljepannor i källaren tas ut av behörig firma för ca 5000:-

Viktigast av allt när du tittar på hus ur värmesynpunkt: Att det finns vattenradiatorer. Då kan du välja själv mellan uteluft/vatten, Olja, ved, fjärrvärme, sol (!), bergvärme, slang-i-trädgård-värme etc etc.

Själv har jag nu 600 meter slang i en mosse och en värmeväxlare på 12 KW och det behövs aldrig någon tillskottsvärme. Förra vintern hade vi nästan 30 minus och då eldade jag i öppna spisen 3 dar, thats alles. Vår är från 1987 och sjunger på sista versen, kostar 80 000:- att byta ut men sen är det bara att köra igen.
Värmekostnad inkl hushållsel på 270 m2 är 23 000:- om året

Luftvärmeväxlare som sitter i hallen är lite att betrakta som leksaker. De torkar mest skorna och blöta kläder på vintern men för ett jädrans liv, gör inneluften torr och GER ingen värme att tala om vid -15...

Mina föräldrar satte in en uteluft/vatten i källaren (där den gamla pannan stått) och hela kalaset kostade 60 000.- inklusive utforsling och nedskärning av gamla pannan och tanken. Vid minus 20 behöver de tända braskaminen i vardagsrummet men hur ofta är det -20?...

Vid husköp: alltid besiktning. Anticimex och andra gör ett bra jobb att leta fram elände. det är ju det de lever på...

Lycka till!

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/08/21 :  23:07:39  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Håller med Hifi-konsult. Anlita en besiktningsman. Det kostar i och för sig 10-20 tkr, men räddar dig kanske från allvarligt misstag. Man får tänka på att husköp är en affär mellan en privatperson till en annan och att där inte finns något konsumentskydd för köparen. Om det blir fel får man stämma motparten i tingsrätt (för "dolda fel" el dyl), och då är det ju inte säkert man vinner målet....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/08/22 :  08:50:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ett kort passus är att nämna att "driftskostnad" är ett ganska vitt begrepp och kan innefatta allt eller inget dvs en eller flera av uppvärmning, vatten, el, sophämtning, samfällighetsavgifter, kabel-TV, gemensam Internetleverans med mera varför man bör gå in lite på djupet för att kunna se om den är hög eller låg.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/08/22 :  08:58:44  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Anticimex har jag lite agg emot....känns som dom bara letar fukt och tar inte hänsyn till husets ålder utan har morderna nybyggda
hus som referens. Så enligt dom har ju alla gamla hus fuktskador mer eller mindre.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/08/22 :  12:01:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, det fanns vattenradiatorer i huset. Har inte skrivit av det helt. Bra läge och så. Så, om budgivningen går åt skogen, och priset är ok, kan det vara intressant kanske. Men, uppvärmningen är ett meck för tillfället, det är helt sant.

Jag är så less, där jag letar så är det antingen 50-60 tals hus, med MASSOR att göra och potentiella skador eller toprenoverat men jag och tjejen gillar inte stilen, men läget är bra eller så får man nybygge, går att hitta rimlig stil som fungerar, men läget är mindre bra. Gaaah. Vilket mess det är.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2007/08/22 12:02:12
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/22 :  13:13:01  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Får man fråga vart du letar hus Claes?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/08/22 :  17:21:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
NV om stockholm, hurså? Är du en husletare med?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/22 :  17:31:08  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Nej då! Har varit lycklig husägare i 3 månader nu...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/08/23 :  06:19:27  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Ang.Besiktingsman

Anlita en auktoriserad besiktingsman, som du betalar.
Står i tlf-katalogen.

Vid behov anlita mögelhund och gör radontest om det finns källare.

Allt är beroende på vilken typ av konstruktion, var tid har sin riskkonstruktion.
Nu senast var det ju putsade fasader som möglar, på 80-talet var det torpargrunder.

När man köper ett hus är det en stor investering, och jag skulle inte känna mig trygg om inte jag gjort allt jag kunnat för få reda på ev fel.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/08/23 :  08:36:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
En annan sak att tänka på om ni tittar på äldre hus / hus med källare och självdrag.

Byter du från en värmekälla med förbränning (olja, ved, pellets..) till utan ( värmepump, elpanna...) så blir du av med en stor del av ventilationen = större risk för fukt och mögel!

Stod själv inför det valet när jag köpte mitt hus ( sekelskiftes, torpargrund + källare, olje eldat/kombipanna ) och valde efter inrådan att bara byta brännaren mot en pelletsbrännare - funkar kanon!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/23 :  21:42:42  Show Profile Send time a Private Message
McGyver har rätt, en kåpa över skorstenen så det inte kan regna in är ett måste, sedan värmer ventilationsluften tiiräckligt.
Se upp för sönderfrusen skorsten ! inte kul alls...

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000