HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 hjällbo vs johanneberg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/13 :  14:09:41  Show Profile Send regner a Private Message
Jag och kärringen funderar starkt på att flytta ner till göteborg och som det ser ut nu så har vi två alternativ på lägenhetsfronten.

Ingen av oss är speciellt higha på götets stadsdelar så lite hjälp av er göteborgare skulle vara fint. :)

1:2 rok, 52 kvm, hyra 4050 i johanneberg. (800meter från liseberg)

2:3 rok, vet inte hur pass stor den är men det är tydligen en stor trea, hyra 4900, i hjällbo.

hjällbo vs johanneberg?

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/13 :  14:12:42  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
JOHANNEBERG TILL 120%!!!!
Tyvärr är Hjällbo en förort där det begås mycket kriminalitet.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/13 :  14:25:06  Show Profile Send Vox a Private Message
Håller med Karnaa, men ta även med avstånd till era resp jobb i beslutet.
P-plats t.ex. kan vara svårt att få i Johanneberg.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/13 :  14:36:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Johanneberg tycker jag. Men P-plats kan ju vara ett bekymmer som sagt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/08/13 :  15:07:03  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:

Karnaa Posted - 2007/08/13 : 14:12:42
--------------------------------------------------------------------------------
JOHANNEBERG TILL 120%!!!!
Tyvärr är Hjällbo en förort där det begås mycket kriminalitet.



Fördomar och "aftonbladet"!!

Statistiken visar att centrum är farligast!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/08/13 :  15:14:41  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Handlar ju inte om fördomar snarare fakta.
Känner en del poliser så jag vet.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/08/13 :  15:24:16  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Nåja, läget i Hjällbo var ganska dåligt i början av 2000-talet.
Men mycke pengar har satsats på brottsförebyggande åtgärder.
Som i de flesta större städer flyttar dessutom brottsligheten i Göteborg runt från år till år.
Vissa år Hjällbo, vissa år Gårdsten, Bergsjön, Tynnered, Biskopsgården osv.

Beror väl också på vilken sorts brott man ser till:
Personrån är vanligast i centrala GBG, Bilstölder i de rikare områdena i utkanten av Stan. En kvalificerad gissning från mig som Hammarkullebo (nästgårds till Hjällbo) är att de brott som är vanliga i Hjällbo är: Häleri, droger och interna uppgörelser.

Sen kan man se det som så att om man gillar att spela på normal eller hög nivå så är nog grannarna i Hjällbo mer toleranta än de äldre damerna i Johanneberg...





SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/08/13 :  15:25:45  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag har bott där och känner många som bor där så ...

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/08/13 15:26:16
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/13 :  15:27:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
"Förorterna" i Gbg går inte att bunta ihop på det sättet. Det kan variera väldigt mycket till och med mellan olika gatori ett givet område. Jag bodde i Biskopsgården i nio år och trivdes bra, innan dess 1 år i Bergsjön som väl iofs inte var fullt lika trevligt men det beroende mest på arkitekturen.
Jag kände dessutom ett par som bodde i Johanneberg under några år och de hade mycket bekymmer med bråkiga grannar (bland annat en man som till slut åkte i fängelse efter det att han beskjutit en kille som klippte gräset på morgonen med hagelgevär). Fast Johanneberg har annars ett bra rykte.

Så jag tycker inte det är självklart att Hjällbo skulle vara ett sämre alternativ. Det bästa är väl att åka och titta på lägenheterna i fråga.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/13 :  18:13:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Busliv finns lite varstans. Jag bodde ett tiotal år i Hammarkullen och hade inga problem med det förutom ett par bilinbrott.
Kan samtidigt säga att jag haft betydligt fler bilinbrott senare i andra stadsdelar, särskilt runt Masthuggstorget.
Jag tycker läget är väldigt mycket bättre när det gäller Johanneberg, Hjällbo ligger en bit ut. (Men har iofs hyfsad spårvägsförbindelse.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2007/08/13 :  18:30:21  Show Profile Send garmen a Private Message
ifall man skall bo i hjällbo, kan man även börja se lite utanför, typ partille, jonsered, mölndal, lerum, mönlycke. tar en ganska bra stund med vagnen till centrala stan. men å andra sidan går vagnarna ganska ofta.

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/13 :  20:03:38  Show Profile Send Lech a Private Message
Ingen jättesvår fråga i alla fall!
quote:
hjällbo vs johanneberg?

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/08/13 :  20:59:34  Show Profile Send arcam a Private Message
Johanneberg, har själv bott där, lugnt och centralt.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/08/13 :  21:45:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
Beror på väl på flera faktorer. T ex avstånd till arbete och vad ni prioriterar. Själv skulle jag inte klara av att bo centralt, då jag fort får nog av betong, asfalt, buller och oväsen. Är väl en miljöskada från att vara uppväxt i glesbygden antar jag. Om jag någon gång skulle bli tvungen att bosätta mig centralt, så skulle ordentligt bullerdämpande fönster stå överst på kriterilistan.

Sedan håller jag med de som säger att man inte ska bry sig så mycket om vilket rykte en stadsdel har, utan bilda sin egen uppfattning. Ryktena verkar spridas av dem som aldrig besökt stadsdelarna i fråga. Själv har jag bott i både Bergsjön och Biskopsgården och trivts bra i båda områdena och överhuvudtaget inte märkt av någon öppen kriminalitet, trots att tidningarna gärna varnar för att gå utanför dörren nattetid. Nackdelen har varit avstånd till stad och arbete.

Karnaa: Jag känner också ett par poliser och väktare, men tyvärr måste jag nog säga att ingen av dem är något gott föredöme när det kommer till fördomsfrihet.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/08/13 :  22:48:25  Show Profile Send johmi a Private Message
glöm hjällbo. Johanneberg är riktigt trevligt. Arbeter du på hissingen så är det lämplgast att bo den sidan, det är ganska trångt på broarna och i tunneln på morgon/kväll. Arbetar du på fastlandet är johanneberg defenitivt inte fel.

/Mikael
Go to Top of Page

felsteg
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/08/14 :  05:23:45  Show Profile Send felsteg a Private Message
jag skulle nog också lägga min röst på johanneberg, ni kommer få många fina promenader hem kl 05 på morgonen efter en helkväll på stan, (drömmer tillbaka). sen när ni sett er omkring så finns alltid bytesmarknaden. lämnade själv stan å flytta ut till 415, har inte ångrat mig en sekund!

lycka till va ni än väljer å välkommen till gbg / "glenn"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/23 :  14:18:56  Show Profile Send regner a Private Message
tack så mycket för alla inlägg. :) Efter att ha läst svaren så finns den inga tvivel att valet hamnar på johanneberg.
Vi ska dock försöka byta till oss en mer central 3a framöver men 2an duger fint så länge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/08/24 :  07:03:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Efter att ha bott några år i Angered och åkt förbi hjällbo dagligen, samt har kompisar som har bott i hjällbo, så skulle jag hellre slagga i en myrstack än flytta till hjällbo.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/08/24 :  10:08:25  Show Profile
Vem flyttar frivilligt till ett Ghetto när det finns andra alterativ

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000