HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Var hitta LM4780...(nu om kylflänsar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/29 :  13:38:16  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag håller på med ett "BPA300"-bygge just nu och behöver kylflänsar. Funderat på att köpa från Australien (conradheatsinks.com) men det känns lite avigt att dra kylflänsar över halva jorden.

Men till slut blir det nog så ändå.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/30 :  15:02:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Från databladet läser man ...

DETERMINING THE CORRECT HEAT SINK
The choice of a heat sink for a high-power audio amplifier is
made entirely to keep the die temperature at a level such
that the thermal protection circuitry is not activated under
normal circumstances.
The thermal resistance from the die to the outside air, #952;JA
(junction to ambient), is a combination of three thermal resistances,
#952;JC (junction to case), #952;CS (case to sink), and #952;SA
(sink to ambient). The thermal resistance, #952;JC (junction to
case), of the LM4780T is 0.8°C/W. Using Thermalloy Thermacote
thermal compound, the thermal resistance, #952;CS
(case to sink), is about 0.2°C/W. Since convection heat flow
(power dissipation) is analogous to current flow, thermal
resistance is analogous to electrical resistance, and temperature
drops are analogous to voltage drops, the power
dissipation out of the LM4780 is equal to the following:
PDMAX = (TJMAX#8722;TAMB) / #952;JA (3)
where TJMAX = 150°C, TAMB is the system ambient temperature
and #952;JA = #952;JC + #952;CS + #952;SA.
20058652
Once the maximum package power dissipation has been
calculated using Equation (2), the maximum thermal resistance,
#952;SA, (heat sink to ambient) in °C/W for a heat sink can
be calculated. This calculation is made using Equation (4)
which is derived by solving for #952;SA in Equation (3).
#952;SA = [(TJMAX#8722;TAMB)#8722;PDMAX(#952;JC +#952;CS)] / PDMAX (4)
Again it must be noted that the value of #952;SA is dependent
upon the system designer#8217;s amplifier requirements. If the
ambient temperature that the audio amplifier is to be working
under is higher than 25°C, then the thermal resistance for the
heat sink, given all other things are equal, will need to be
smaller.


Istället för att använda ekvation (2) så kan man högre upp läsa att PDMAX är strax under 70W. TJMAX är 150 grader men vad är TAMB ? (Omgivningens temp?) 23 grader kanske... ==>

8SA = ((150-23) - 70(0,8+0,2)) / 70 = 0,81 hmm. det måste ju till en jättefläns då ... nån 100x100x40 räcker ju inte. ???


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/30 :  21:51:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
men vad är TAMB ? (Omgivningens temp?)


Exakt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/08/30 21:52:31
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:21:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
H: Har du kollat in:
http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

Sidan visar just ett BPA300-bygge...dock så anser jag det vara smartare att ha kylflänsarna utvändigt...

Väljer du båtfrakt från australien så blir det ju både billigt och (relativt) miljövänligt...kan dock ta lite tid..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/31 :  00:02:52  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
ohmega: Jo jag har kollat in shrine7. Mina kort ser dock lite annorlunda ut än dem som finns där. Och jo, kylflänsarna ska sitta utvändigt, dom ska bli en del av lådan är det tänkt. Det är ju det där med frakt om man beställer från australien, båt tar väl ett par månader antar jag.

Skulle gärna ha flänsarna i handen när jag bygger övriga delar till lådan. Nåja. I-lands problem...

[Edit - Skriver dåligt idag]

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Edited by - H on 2007/08/31 00:03:32
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/31 :  08:35:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kylflänsarna utanför...jag det är lite synd att Dudeks kort inte tillåter utvändiga kylflänsar.

Jag blir väldigt konfunderad över beräkningen ovan. Vad är det man beräknar egentligen? Hur vet man vilken temp kylflänsen får?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/31 :  09:23:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
Magils: Ja visst i ...jag tänkte inte på att kylarna inte KUNDE placeras så som jag tycker att man borde...ibland är inte hjärnkontoret med alls

quote:
Vad är det man beräknar egentligen?

Man beräknar hur hög den termiska resistansen på kylflänsen får vara - med avseende på halvledarchipets maximalt "tillåtna" arbetstemperatur


quote:
Hur vet man vilken temp kylflänsen får?


Kylflänsens temperatur blir:

T(amb)+ R*PDMAX=T(kylare)


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/31 :  09:29:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
R är väl då den termiska resistansen. Beräkningen, räknar alltså ut hur stor flänsen måste vara för att man konstant skall kunna ligga på PDMAX utan att chippet blir överhettat?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/08/31 :  09:30:00  Show Profile Send icewall a Private Message
Ja, jag känner mig också aningens förvirrad här...
Öhh, med min begränsade kunskap om dylika ting (och bristande lust att lusläsa datablad) utgick jag från bilderna på PA03 manualen? Förmodligen helt fel, antar jag nu. För den kylfläns som visas på föstasidan är väl i de dimensoner som vi talat om tidigare? Eller är mitt ögonmått också trasigt
Jag sitter med resten av grejerna och tänker använda mina PA03:or till topparna på mina Orion, förmodligen endast discovolymer av misstag...

Snälla kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå vad och hur det skall räknas (kan ju vara bra att kunna till nästa gång det bär av )

- never stop exploring -
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/31 :  09:32:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Magils: EXAKT...full pott

Edit: Ett urklipp från ett elektronikforum där jag är medlem i:

Jämförelsen med motstånd hade inget med värme/effekt på moståndet att göra utan var ett sätt att översätta ett värmeproblem till ett elektriskt problem.

Utvecklade faktiskt den iden, det är ju ett elektronikforum trots allt.

Man kan ersätta termiska resistanser med vanliga resistanser, temperaturer med spänningar och värmeeffekt med ström:



Strömkällorna är alltså de tre komponenterna som ska kylas, R1 R2 R3 är deras respektive termiska resistans från kisel till kapsel, R4 R5 R6 är deras termiska resistans mellan kapsel och kylfläns, R7 är kylflänsens termiska resistans och spänningskällan är rumstemperaturen. Spänningarna vid de tre markörerna är de interna temperaturerna.

Enheter:

Ampere blir Watt
Volt blir grader (celsius, kelvin, vad du vill)
Ohm blir "grader/watt"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/08/31 09:45:35
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/31 :  09:40:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
En brasklapp bara gällande tillverkarnas uppgivna värden gällande kylarnas termiska resistans!!!

Den termiska resistansen är inte konstant...den är beroende av temperaturskillnaden mellan kylare och den omgivande luften.

Ju större temperaturskillnaden är mellan kylaren och omgivningen - desto lägre är kylarens termiska resistans - tillverkare av kylare uppger ofta den termiska resistansen där temperaturskillnaden ligger på 70 eller 80 grader


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/31 :  09:44:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ska du köra chipet på max-effekt så måste du ha en fläns som max har 0,81 i termisk resistans. Men sedan så kan du ju komma undan med mindre om du antingen spärrar volymem, kör högre last (mer Z) eller sänker matningsspänningen ( samma som lägre volym)...men det förutsätter ju sådant.

Ska själv använda mina 6 kanaler för tri-amp (aktiv delning) så jag kommer nog undan med mindre. Dock vet man ju aldrig hur det blir i framtiden och det är ju dumt att bygga snålt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/31 :  10:35:56  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag har lösa funderingar på en tempraturstyrd fläkt för att klara maxbelastningar samtidigt som kylflänsstorleken kan hållas på en rimlig nivå.

Fläkt anses väl inte vara "hifi" men jag inte så känslig för sådana åsikter.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/08/31 :  10:52:44  Show Profile Send icewall a Private Message
Hmm, med andra ord. Eftersom jag inte har maximal matningsspänning och inte planerar någon diskoanvändning så "borde" jag alltså klara mig.
Den fläns som jag hittat ligger nu på ungefär 0.75 vilket alltså borde vara "säkert"
Tack för förklaringarna, tror jag börjar förstå...
Puh!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2007/08/31 :  11:12:09  Show Profile Send Nicks a Private Message
National har gjort det enkelt för oss vad gäller kylflänsar...

http://www.national.com/appinfo/audio/files/Overture_Design_Guide15.xls

MVH

Niclas

Hihi. :)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/31 :  12:40:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
icewall: hur ser den flänsen ut och hur många LM4780 ska du köra på den?

Nicks: Det var ju ett fint ark, komma så här efteråt med det...intressant att ändra matningsspänningen...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/08/31 :  13:20:34  Show Profile Send icewall a Private Message


Cool rail 200 X 40 X 100 mm
(B x H x T) 200 x 40 x 100 mm SK 47 100 SA 0,55 K/W

Tänker köra en LM4780 på en sån, borde väl gå
Kanske kommer att måsta kapa bort en liiiten bit av ngt hörn, beroende på var/hur jag gör i låddan.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/31 :  15:33:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det borde gå....jag menar om vissa kommer undan med en sådan här lösning ...

http://www.pedjarogic.com/gc/index-r.htm

..så borde nog din kylfläns räcka till ....även om du skulle driva den lite hårdare..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/08/31 15:50:46
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/08/31 :  18:26:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
ohmega skrev:
quote:
Sidan visar just ett BPA300-bygge...dock så anser jag det vara smartare att ha kylflänsarna utvändigt...
Idén med Pavels upplägg var att optimera kretslösningen och att få ett så bra "flöde" som möjligt av signaler och matningsspänningar. Trade off är då att kylningen inte kan göras extern. Man ser dock liknade upplägg i kommersiella steg där kylflänsen ligger internt i lådan.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/31 :  18:56:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
peranders: För all del...det är ju mer än tillräckligt skäl för att göra som så som Pavel gjort

Ok..här kommer en porttion "efterklokhet"

Men en tanke bara.....om man på nått sätt kunde göra kretskortet på ett sådant sätt så att förstärkarkrtsen sitter ensam på ena sidan på kretskortet och att benen böjs så att kylaren kan utgöra lådvägg ändå (även om förstärkarkretsen sitter "mitt på" kretskortet)....ett hål i PCB:t för att kunna skruva fast/skriva loss kapseln från kylaren..

Edit:

MER idéer..

Å andra sidan....en FET L-profil som sätts fast mellan kylaren och kapseln skulle ju göra att man slapp böja benen på kapseln..



Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/08/31 19:20:08
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/08/31 :  20:48:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har du kollat in mina lösningar?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/31 :  22:05:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det var nog mer än en månad sen jag var på din hemsida..men jag har nog inte haft "kylar-placerings-aspekten" i huvudet när jag kollat på din sida.

Annars har jag ju "varit där" säkert minst 30-40 ggr.

Det är ju en mycket bra sida milt uttryckt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2007/08/31 :  23:07:23  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
fråga:

termiska resistansen Rjc är angiven till 0,8 C/W.
är det per chip ?

isåfall blir
Tj1 = P1*0.8 + (P1+P2)*(Rcase-sink+Rsink-ambient)
samt
Tj2 = P2*0.8+ (P1+P2)*(Rcase-sink+Rsink-ambient)

Tj1 = max temp i chip 1 , P1 = förlusteffekt chip 1 osv..



/Rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/09/01 :  12:54:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
rikkitikkitavi:

Jag fattar inte din formel riktigt..

Jag får det till:

Tj= P1*Rj+(P1+P2)*(Rcs+Rs)+ T(amb)
Fel va?..så här borde det ju va
Tj= P1*(Rj+Rcs)+(P1+P2)*Rs+ T(amb)

Rj : chipets termiska resistans
Rcs : Termisk resistans för isolerbrickan eller värmeledande pasta mellan chip & kylare
Rs: Kylarens term. resistans

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/09/01 12:56:44
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/10 :  08:16:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
För min del blev det 2st Fischer SK47/100 SA eller 200x100x40 mm = Cool Rail på Conrad. Får göra nån smart konstruktion så 3st PA03 kan dela på dessa två...?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000