HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Allmänna säkerhetstips för rörbyggen (nätdelar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/21 :  12:54:48  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Satt och läste på en länk jag hittade i en av trådarna här och kom att tänka på en grej jag ville dela med mig av.

Eftersom det oftast är höga spänningar i rörbyggen så kan det ju ligga väldigt hög spänning över kondensatorerna. Den spännningen ligger ju kvar även efter att man har slagit av, och eftersom det är mycket energi lagrad i såna högspänningskondingar så ligger den kvar extra länge.
Man kan ladda ur kondingarna med ett eller ett par motstånd, kopplade till jorden. Men det är lätt att glömma när man, ivrig, ska in och fingra i lådan och modda/fixa/testköra eller dylikt.
Men de flesta DIY-apparater har väl en brytare sittande nånstans på chassit. Har man en flerpolig omkopplare liggande så kan man ta bort originalbrytaren och istället montera dit och använda den flerpoliga som brytare för apparaten - en pol används för att koppla in motstånden, en annan för att bryta högspänningen.
Själv hade jag inte nån omkopplare liggande utan använde mig av två vanliga brytare istället. Det gick lika bra. Säkrare, och mindre risk för brända fingrar eller värre...

Jag skulle nog inte göra det här på en köpeförstärkare. Man vill kanske kunna sälja den igen. Men på ett hembygge kan man ju göra det. Alla mina byggen hädanefter kommer att ha såna brytare...

Fer praktiska säkerhetstips som vi pillenissar kan behöva höra om?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/08/21 13:30:59

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/08/21 :  13:40:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
en pol används för att koppla in motstånden

Annars kan man ju ha dom inkopplade hela tiden.
Vill man ka optisk indikering kopplar man in en lysdiod.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/21 :  13:46:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man kan ju köra med "lågspänningslytar" man seriekopplar. Då är man piskad att lägga in bleeder-motstånd för att fördela spänningen jämt över dem.

Vitsigt är att använda nätbrunn och alltid dra ur kontakten både ur brunnen och väggen när man mekar med förstärkaren.

Till nybörjare vill jag råda att använda kisellikriktare. Rörlikritare är ganska okinkiga men man kan ju göra missar. Bl a är ju glöden upphissad till utspänningen.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:37:10  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Vill man ka optisk indikering kopplar man in en lysdiod

Du menar lysdiod till jord i serie med ett motstånd? Tja, då lyser det ju fint, och när spänningen släppt slocknar den... fint! Tack för tipset, det ska jag lägga in nästa gång.
Edit: kom på: blir det inte onödiga förluster om man alltid låter motstånden ligga på?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/08/21 14:39:33
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/21 :  14:45:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Förlusterna blir inte så jättestora om du dimensionenar resistorn rätt. Man behöver inte ha så lågt värde på den så man kan klara sig med 1-2w resistorer oftast.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:12:33  Show Profile Send esl a Private Message
En hand bakom ryggen
&
Var inte ensam... (dessutom tråkigt)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:23:40  Show Profile Send time a Private Message
Ett bleedermotstånd är obligtoriskt (slarvar själv) räkna ut strömmen genom motståndet så det inte blir varmt, det brukar bli 470-680k för det mesta i mina byggen. Kolla också att motståndet tål spänningen annars får man ta två i serie.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:35:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En hand i fickan eller bakom ryggen. Håll inte i element eller diskbänk när du mäter.
Dra ur sladden och töm kondingar innan du ger dig på att löda.

Kolla polariteten på alla elektrolytkondingar förresten, det smäller så förbaskat annars.
Skyddsglasögon är inte fel, jag har skjutit en elektrolyt rakt i synen en gång.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/22 :  10:24:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Ouch!
Jag har satt ett finger rakt över två skruvar som visade sig vara ledande... på en apparatkontakt till en nätdel, när jag skulle flytta den. Det var 230V från väggen, man vaknade fint. Och även en gång, för riktigt längesen, råkat få ett finger över två mätspetsar på multimetersladdar när jag mätte utspänning från en rörnätdel in till en förförstärkare och det var trångt... det var värre, likström, 300V. Fick fort som fasen bort fingret, men det var ändå två små fina brännmärken i huden.
Sen dess är jag väldigt, väldigt försiktig med högspänning... mäter aldrig utan krokodilklämmor och kopplar, i möjligaste mån, inte på strömmen förrän klämmorna sitter där de ska och jag kan ta bort händerna. I annat fall enhandsmetoden.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/08/22 10:25:33
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/31 :  23:31:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Hittade en annan variant på lösning som jag tyckte var riktigt smart (tja... det säger väl rätt mycket om hur smart jag själv är, antar jag, att jag inte kom på en sån här grej själv). Kanske finns någon mer för vilken detta är mindre än självklart, så isåfall, håll till godo.
Om man tar ett relä och kopplar det till glödströmsmatningen så att det är öppet när det får spänning, men slutet när strömmen slås av, så kan man smidigt och säkert styra urladdning av kondingar. Claudio Bonavolta har exempel på hur man kan göra, och han har tillämpat det i sina slutstegsscheman också.
http://www.bonavolta.ch/hobby/images/audio/discharg.gif
Förklarande text här:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/discharg.htm
Motståndsvärdet är lägre på bilden än de föreslagna här i tråden, men det verkar ju smartare att ha ett lite större motstånd för lugnare och finare urladdning - plus att det inte behöver tåla lika hög effekt då.


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/09/01 :  09:16:19  Show Profile Send Kmj a Private Message
En kompis här på forumet rekommenderade för nått år sedan förutom en hand i fickan att använda sånna där gummihanskar som man använder vid städning/diskning.
Vet man med sig att man är lite för klåfingrig, skakig eller bara ovan så låter det ju inte dumt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000