HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bill Evans 1965 (?) - My Foolish Heart
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/19 :  19:48:40  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Bara för att det är så grymt vackert ...

http://www.youtube.com/watch?v=a2LFVWBmoiw

Johan

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/19 :  20:49:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Mmmm kan bara hålla med. Bill Evans är en av mina absoluta favoriter.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/19 :  22:41:17  Show Profile Send Jolojl a Private Message
En av mina absoluta favoriter också ... Hans första skiva Everybody Digs Bill Evans "diggar" jag också skarpt (förutom de senare trioplattorna som Live at the Village Vanguard etc. menar jag ...). Och så hans spel på Kind of Blue ...

EDIT: fel av mig, Everybody Digs Bill Evans är inte Bill Evans första egna platta, utan möjligen hans tredje ... Första egna verkar vara Bill Evans - New Jazz Conceptions, från 1956 ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/08/20 11:50:55
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/20 :  00:19:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag har väl några skivor med Bill Evans och där av bl.a två boxar med alla hans Riverside inspelningar. Jag har också en gråbox, jag tor att det är Verve som släppt den.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/08/20 :  02:10:38  Show Profile Send SW a Private Message
Han var väl i Sverige också och höll ihop med Monica Z. De spelade väl in minst en skiva tillsammans. Köpte någon skiva med honom på 60-talet, måste ta och leta i kartongerna.

S
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/20 :  09:17:25  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Japp, Waltz for Debbie (en Evanslåt ...).

http://www.amazon.com/Waltz-Debby-Monica-Zetterlund-Evans/dp/B000197JR2/ref=sr_1_3/002-2888415-6461626?ie=UTF8&s=music&qid=1187594726&sr=1-3

Johan
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/20 :  10:43:29  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Waltz for Debbie
Inspelad ute på Europa Film som låg invid Bällsta å eller Bällsta River som den också kallades. Bellsta River är också titeln på en anna väldigt bra skiva som också kan rekommenderas med Gabor Szabo. Waltz for Debbie är inspelad 1964 och om jag inte missminner mig så var det Olle Swembel som var tekniker. Den andra skivan med Szabo är inspelad av Gert Palmkrantz. Jag blev lite tänd på My foolish heart som är ett fantastisk stycke musik. Men Evans har gjort flera olika inspelningar av den. Vilken är bäst? Jag har själv tre olika inspelningar med honom av just den låten.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/20 :  11:13:20  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Kolla den här länken ... Ganska diger samling skivor där Bill Evans medverkar eller är huvudman ... http://www.jazzdisco.org/evans/cat/.

Fick fram att det finns ca 15 inspelningar av My Foolish Heart. Vet inte vilka som är dubbletter ... Jag har faktiskt inte någon inspelning av My Foolish Heart med Evans ... Du har mycket mer Bill Evans än jag i dina boxar ...

Om du gillar My Foolish Heart så gillar du nog också Lucky To Be Me och What Is There to SayEverybody Digs ...

Johan
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/20 :  11:22:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag får väl lyssna på dom. Båda finns ju i Riverside boxen och Jag såg att båda är inspelade 1958.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000