HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Eagles-Hell frezes over-Hotel California
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/14 :  12:45:02  Show Profile Send Vox a Private Message

I början av låten "Hotel California", som på skivan "Hell frezes over" är en s.k. unplugged version, efter lite gitarrplock hörs mycket tydligt jämna slag på en trumma.

I min nuvarande setup låter det nästan som kanonskott dock inte bumligt, men på en annan setup låter det som congas eller liknande.

Döm om min förvåning när jag hittade framträdandet på YouTube och ser att det är ett par congas det spelas på.

Hur kan det komma sig att det på min setup låter som "kanonskott" när det i realiteten är congas?




"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/08/14 :  15:39:48  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Inte en aning men det är ett av de skönaste intron som finns:)

Med Sonus låter det bara congas

Mysko fenomen vilket kan tas i akt när vi diskuterar ljud med varandra.


Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/15 :  07:08:14  Show Profile Send Vox a Private Message
Nu är jag ännu mer fundersam.

På den video jag tittade på via YouTube finns inte tillstymmelse till bastrumma, men på skivan som jag, i alla fall fram tills nu, trodde var från samma konsert, fullkomligt smäller denna trumma (även med SF inkopplade) som måste vara en bastrumma modell stor.

Jag har visserligen endast sett på videon via datorn och dess inbyggda högtalare, men tycker ändå att detta på skivan mycket tydliga trumspelande borde höras även via datorn.

Är det någon som har konserten på DVD och kan berätta hur det låter?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/08/15 :  08:23:28  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Hur kan det komma sig att det på min setup låter som "kanonskott" när det i realiteten är congas?


Taskiga hogtalare?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2007/08/15 08:24:06
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/08/15 :  08:28:21  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har den på Vinyl, tveklöst Congas, inte minsta tvivel.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/15 :  09:21:32  Show Profile Send Vox a Private Message
Visst finns där congas, men det strax innan congasen börjar hörs en mycket tydlig bastrumma. Kan inte vara något annat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/15 :  09:22:32  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Taskiga hogtalare?

Ja, om du anser att PMC FB1+ och Sonus Faber Concerto Grand Piano är dåliga.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/15 :  10:06:59  Show Profile Send Peg a Private Message
Man kan ana hur uppgraderingsdjävulen slingrar runt och vältrar sig mellan raderna i den här tråden

Grand Pianosarna var inte dåliga när jag lyssnade på dem (men inget för mig) så hur har du det med akustik och slutsteg då ? Ut med högtalarna i det gröna och prova där kanske ?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/15 :  10:56:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
pålagt i efterhand såklart för bättre drag, inget ovanligt alls

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/15 :  11:05:34  Show Profile Send Vox a Private Message
Det är ställt utom allt tvivel att det finns fler trummor än congas på Hotel California från CD´n Hell Frezes Over.

Den som hävdar något annat har antingen fel på sina öron, utrustningen eller både och.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/08/15 :  11:27:52  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Man kan ju alltid köpa DVD#180;n och se hur det verkligen är.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/08/16 :  01:34:35  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Det är ingen BAS trumma eller vad du kallade det, det är en som spelar på percussion. Har DVDn och kan intyga detta. Ett ganska så djupt percussion trumma därav den låga bas-tonen, det finns ingen trummis på den låten bara två som spelar percussion....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/16 :  07:17:10  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Har DVDn och kan intyga detta

En tanke som slog mig är om vi kan vara säkra på att DVD´n och CD´n är från samma tillfälle eller om det är som Johan säger pålagt efteråt.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/08/16 :  11:38:52  Show Profile Send Ampalang a Private Message
De är från samma tillfälle och inspelning. låtarna är dock lite omkastade på cd#180;n har jag för mig.
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2007/08/17 :  10:05:38  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Bootlegs i form av att någon stjäl och gör pengar på andras musik är naturligtvis en styggelse jag bestämt tar avstånd ifrån. Men.........

Ibland är de ur historiskt perspektiv ovärdeliga. "Hell freezes over" är om jag förstår det hela rätt inspelad 27 April 1994. Eagles gjorde också en konsert i MTV studios den 28:e (Rehearsal den 26:e). Hela konserten den 28:e finns att hitta inspelad direkt från masterbanden. Lyssnade på Hotel California och visst är det congas men den här omtalade "bastrumman" finns inte med. En lite djupare ton finns men långt ifrån någon baston. Man kan nog ganska säkert säga att den baston som finns på "Hell freezes over" är pålagd i efterhand.

Det man tänker på när den trumman, congasen eller vad det kallas kommer in är att den ger en väldig dynamik så att kalla den ett "kanonskott" är nog inte alldeles fel.

Edited by - Fisherking on 2007/08/17 10:22:14
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/08/17 :  22:24:05  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Mr: Fish, tror nog inte att Eagles gör några pålägg i efterhand. Jag tror att detta mästerverk är 100% LIVE!!! om inte du har läst dej till detta eller nåt!!!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2007/08/21 :  15:25:54  Show Profile Send benekm a Private Message
Om ni tycker att "Hell freezes over" låter bra som CD, vänta bara tills ni har hört den i XRCD.
http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=8923

//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/08/21 :  16:41:13  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Om ni tycker att "Hell freezes over" låter bra som CD, vänta bara tills ni har hört den i XRCD.

Kan inte annat än hålla med föregående talare, det är ett rejält snäpp upp jämfört med DVDn och CDn.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000