HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärt hemmabioförsteg för 15-20tkr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikael S
Starting Member

15 Posts

Posted - 2002/12/06 :  17:58:39  Show Profile Send Mikael S a Private Message
Jag är på jackt efter ett hemmabioförsteg för mellan 15000-20000 kr. Jag är mest ute efter ett bra audio ljud för när jag spelar musik men vill även ha ett hyfsat hemmabio ljud. Jag har ett par Kappa infinity IIi och ett två kanaligt Carver A-760x slutsteg. Högtalarkablar MIT-MH-750HE. Signalkablar är ännu inte införskaffade. Min fråga är vad det finns för bra försteg till detta pris som kommer fungera bra med min kombination. Jag vill ha ett så mjukt och dynamiskt ljud som möjligt. Ett plus är om försteget går att uppdatera / MVH Mikael

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/06 :  20:39:58  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael S

Jag är på jackt efter ett hemmabioförsteg för mellan 15000-20000 kr. Jag är mest ute efter ett bra audio ljud för när jag spelar musik men vill även ha ett hyfsat hemmabio ljud. Jag har ett par Kappa infinity IIi och ett två kanaligt Carver A-760x slutsteg. Högtalarkablar MIT-MH-750HE. Signalkablar är ännu inte införskaffade. Min fråga är vad det finns för bra försteg till detta pris som kommer fungera bra med min kombination. Jag vill ha ett så mjukt och dynamiskt ljud som möjligt. Ett plus är om försteget går att uppdatera / MVH Mikael



Kolla med Rotels RSP-1066 eller Primare 31.7

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/06 :  20:49:30  Show Profile Send Yps a Private Message
En begagnad Tag Mclaren AV32R, de ligger i ca 20.000:- klassen.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/06 :  20:52:49  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
quote:
Originally posted by Yps

En begagnad Tag Mclaren AV32R, de ligger i ca 20.000:- klassen.



En mycket fin processor, en kompis har den tillsammans med cd-transporten, låter väldigt bra med VR-4,SP-991.

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2002/12/06 :  21:23:34  Show Profile Send LJN a Private Message
-Tyvärr, det du önskar finns nog inte! Jag har sökt efter samma produkt i prisintervallet under 20 kkr. Begagnade TAG är ett bra alternativ men... saknar 5.1 ingång för tex. flerkanals-SACD eller
DVD-Audio som man nog inte ska missa!

Men även jag är intresserad av tips!

/Lennart

Edited by - LJN on 2002/12/06 21:24:48
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/12/06 :  23:19:11  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Om du priorterar 2-kanals ljud och vill ha hyfsat hemmabio ljud så kanske ett bra 2-kanals försteg med en ingång som släpper igenom signal utan att den blir påverkad av en volympott. Köp till detta en hembio förstärkare, skicka frontkanalerna genom försteget och voila, hembio du har.

Det finns även ett Holfi försteg som fungerar som volympott för alla kanaler, dvs du skickar en kodad signal in från tex en DVD spelare med decoder. Sedan är det bara att hänga på CD spelaren, vinylen och slutstegen :-)

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:51:25  Show Profile Send Bosco a Private Message
Audionet: Har du exempel på såna försteg? Hur gör man när man kör 2-kanals då, när slutsteget är kopplat till en utgång på försteget som inte kontrolleras av volymen? Eller finns det omkopplare?

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:57:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Advantage P1 har möjligheten att ställa en ingång så att volymkontrollen bypassas.
Då får man använda hemmabioförstärkarens volymkontroll.
Hembioförstärkaren skall ha en lågnivåutgång för fronthögtalarna som då kopplas till
den ingången på P1:an.
Fiffigt.
Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/07 :  13:49:09  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Copland har ju ett försteg med 6 analoga in och utgångar det borde ju gå bra att använda. Kör en dvd med dekoder inbyggd till den sen ut till ett 5 kanals steg.

Du behöver troligtvis ett extra 2 kanals för stereo om det du har inte har dubbla ingångar kanske?

Go to Top of Page

PatrikM
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/07 :  13:51:00  Show Profile Send PatrikM a Private Message
Glömde lite info:

Priset ligger på ca 19900:-
Modellen heter CVA 306
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/07 :  13:54:01  Show Profile Send dali a Private Message
Testa Rotel RSP 1066. Om du slår till så se till att du får en nytillverkad enhet eftersom Rotel nyss har uppdaterat videokretsarna och då ökat bandbredden för video från 10 MHz (=dåligt) till 200 MHz (=räcker till ALLT).


--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/07 :  16:01:44  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Arcam AVR200 förmodligen mest audio-kvalité för pengarna. 15000
citerar
"En ren Hi-Fi förstärkare i botten. Enda Surroundförstärkaren som kopplar bort alla processorer och kör ren Hi-Fi vid 2-kanals lyssning. RDS-Radio. Fjärrstyrd
Dolby Prologic II
Fler digitala in&utgångar, både RCA och optiska
Möjlighet att använda sub ut vid 2kanalsljud"

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/12/07 :  16:48:33  Show Profile Send Terminator a Private Message
RSP-1066 fick Gold Award (dvs det mest prisvärda försteget som testats år 2002) i senaste numret av Stereophile Guide to Hometheater.
Go to Top of Page

lunke
Member

100 Posts

Posted - 2002/12/09 :  17:49:20  Show Profile Send lunke a Private Message
Har just fått mitt Primare SP31.7 att fungera som jag vill,
och rekomenderar en provlyssning...
Priset ligger visserligen lite högre än vad
du tänkt dig, men kolla om du kan få tag på ett
Primare P30.
Det borde gå att få till rätt kurs nu när SP31 har kommit.

// Lunke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000