HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Synka subban, nu verkar det funka...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/17 :  09:12:58  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Följande resonemang bortser från:
Fasvändningar i elektroniken, dynamiska fasvridningar i elementen/delningsfiltren, löptidskillnader i rumsreflexer från de olika högtalarna mm.
Så, vi skiter i dessa viktiga faktorer, för att överhufvudtaget komma nån som helst vart

Jag tror mej kunna konstatera att en faskontroll 0-180 grd verkar sålunda att den försenar signalen allteftersom man vrider mot 180-läget.
(Ehrm, tidigarelägga vore ju logiskt omöjligt eftersom signalen måste nå subban innan vederbörande kan sända ut den...)

Nåväl:
Subben placeras nu bakom sidohögtalarna, mot vägg / i hörn.
Subbens faskontroll ställs i läge "0".
Subbens ljud når således höronen något senare än sidosystemens d:o.
Därmed sabbas både transientsvar och frekvensgång mer eller mindre menligt.
Vrider vi nu fasreglaget från "0" mot "180", så blir sub-ljudet ännu mer senfärdigt. Och, ofvan nämda effekter sannolikt än mer påtagliga.

Alltså:
Vi polvänder kablarna till sidosystemen och ställer fasreglaget i 180-läget.
Samma förhållande råder nu, som tidigare.
Men...
Vrider vi nu fasen något mot 0-läget, så tidigarelägger vi subben relativt sidosystemen och "allt" faller pladask på plats!

Fotnot, typ:
Är faskontrollen graderad 0-360 grd, så kan man ju åstadkomma "nästan" detsamma utan att polvända sidohögtalarna. I varje fall kan man få vågformerna i fas. Dock med den skillnaden att den första impulsen försenas med en hel våglängd, hvilket torde inverka tämligen menligt på transientåtergifvningen.

Ja, ja... Detta har väl de flesta sedan länge insett, men nu vet ni dessutom att Strmbrg, har hajat...

...om det nu överhuvudtaget är någon relevans i ovanstående vill säga. Om inte, så vet ni att Strmbrg, inte har hajat ett skvatt.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2007/08/17 10:25:39

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/17 :  10:38:13  Show Profile Send marens a Private Message
Det låter rimligt.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/17 :  11:11:16  Show Profile Send Peg a Private Message
Japp låter sunt.

Något att fundera lite på kan ju vara att du alltid ligger minst en cykel efter med subben när du gör så här men låter det bra så är det bra ...

För de som har en hembioreceiver eller ett hembioförsteg så är det nog bättre att använda avstånds inställningen för högtalarna för att få dem att spela i fas.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/17 :  11:24:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja, kanske...
Alltså ligger en cykel efter...

Men, blir det verkligen så?
Om vi ponerar att konutslagen är synkrona i läget kablarna "rätt anslutna" på sidohögtalarna och läge "noll" på suben.

Sen polvänder vi sidohögtalarna: borde ju dessa hamna en halv våglängd efter subban...

Sen fasvänder vi subban: Då försenas även den med en halv våglängd och allt lirar på nytt synkront. Även avseende första impuls.

Sen vrider vi fasen mot noll och tidigarelägger subban relativt sidosystemen.

Det blir lite komplext detta ju mer man resonerar.
Resonemanget kan i värsta fall leda till att man råkar slå an sin egen inre resonansfrekvens, så att man börjar vibrera våldsamt här framfff-ffförr dd-ddattorrr-nn.

/Strmbbb-rrgggh,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:55:17  Show Profile Send Peg a Private Message
Verkarrrrr bäst att sluta med en gång

Njae kanske inte blir en cykel efter men det enda du kan göra är ju egentligen att fördröja basen så om basen står längre bort och det spelar i fas så borde basen ligga en cykel efter.... kanske

Ger det verkligen något att fasvända både subben och sidohögtalarna ?
De borde ta ut varrrrandrrra.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/17 :  13:00:35  Show Profile Send marens a Private Message
Som jag fattat det så jämför strmbrg egentligen enheterna med (typ) samma fasförhållande till varandra men i ena fallet så är subben fördröjd istället för fasvänd (faskontrollen vriden till 180grader). Jag kanske har missuppfattat?
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/18 :  18:23:00  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag förstår inte riktigt vad ni pratar om, jag är inte tillräckligt kunnig, men är det någonsin bra att polvända högtalare??? Då får dom ju spela "baklänges"?? Dum fråga förmodligen...

rolnor
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/19 :  09:08:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vid 40 Hz är våglängden 9 meter...så om subben står en meter längre från dig än sidosystemet blir fasskillnaden 40°. Om du fasvrider som ovan, kommer du göra dig själv en björntjänst genom att det blir 180° - 40°, alltså 140°, men åt andra hållet, dvs ljudet från subben kommer fortfarande komma något efter ljudet från sidosystemet men med en annan relativ fas.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/20 :  08:48:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hm...
Kanske tänkte fel då...

Om vi går på ditt resonemang, hur bör då faskontrollen stå?

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/20 :  09:12:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
På 0 enligt resonemanget. Men det bästa är att lyssna sig fram. Hör du ingen
skillnad är det ingen skillnad. Så enkelt är det. Gräv inte ner dig för djupt i
teorier, prova hej vilt! det är ändå det som räknas i slutändan.

Sätt subben i lyssningsposition och kryp runt på golvet och kolla var det låter bäst. Där i krokarna ska subben stå. Sen är det bara och finjusera eller
experimentera med fasen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/20 :  09:48:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kan ju testa med att köra rosa brus och låta subwoofern stå på lyssningsplats. Krypa runt i rummet och höra var basen blir starkast. Placera sedan subben där och testa med olika musik som innehåller frekvenser så att subben får arbeta. Lyssna av musiken från lyssningsplats och då helst tillsammans med någon som kan vrida på subbens faskontroll.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/20 :  10:53:25  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag håller egentligen med om att det i slutänden är Lyssna / Prova som gäller.
Dessvärre tycker jag att det är ganska svårt att lyssna och bedöma olika stokastiska alternativ. Det kan vara svårt att minnas hur det lät och om det var bättre eller inte...

Dessutom begriper jag inte detta att ställa subban i fåtöljen och krypa runt:
Löptidsförhållandet mellan sidosystem och subba ändras ju oupphörligen beroende på vart jag krupit och därmed det subjektiva resultatet.

Däremot kanske man kan använda metoden för att lyssna sej fram till hur rummet hanterar utstrålningen från subban allena, dvs med noll ljud från övriga lådor.

Vad jag utgår från i mitt - kanske felaktiga - resonemang är egentligen löptiden för en puls. Läs: Första vågfrontens utbredning mot mej vid exvis ett slag på en bastrumma.

Ljudhastigheten är ju konstant, oavsett våglängd. Om därför pulsen skall nå mina höron samtidigt, från ljudkällor på olika avstånd från mej, så måste ju pulsen exiteras tidigare från den ljudkälla som är längst ifrån mej.
I en flervägshögtalare kan man ju åstadkomma detta genom att diskantens talspole monteras i samma plan som basens. (Oaktat elektriska och mekaniska fasvridningar i systemet.)

Tannoy har ju en löptidskorrigering i filtret på sina Dual-concentric-element, vilket kanske kan liknas vid mitt resonemang...

Med fullständiga reservationer för tankefel, matematisk dumhet och okunskap hälsar

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2007/08/20 11:02:21
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/20 :  11:17:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Just precis, stäng av sidohögtalarna när nu lyssnar fram en position.

Du har rätt i att bashögtalaren bör exciteras innan sidosystemet om den står
längre bort, men det är så långa våglängder samt att 1 meter motsvarar 3
tusendels sekunder, vilket inte är så mycket. Dessutom är efterklangstiden i
basen ofta upp mot 0,2-0,3 sekunder i ett rum vilket är ett betydligt större
problem. Så fort du ställt högtalaren i ett rum har du börjat kompromissa...så
det gäller att välja den bästa kompromissen.

En ljudvåg är en periodisk funktion vilket innebär att den ser likadan ut
framlänges som baklänges (sinuston med samma frekvens och amplitud) Alltså kan
du flytta subben till lyssningsposition och leta dig bakvägen till en bra
placering. Där det låter som kraftigast är nödvändigtvis inte den bästa
positionen då det kan vara en eller två resonanser som skpar det höga
ljudtrycket. Försök hellre lyssna fram där basen är mest dynamisk och följsam.
Har du en skiva med ett bassolo, kontrabas eller liknande med varierande
basgång är det kanoners att experimentera med.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/20 :  11:37:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja, jag är medveten om att det bara handlar om millisekunder i löptidsskillnad. Och därför borde det ju inte vara nåt man kan störas av. Eller höra, överhuvudtaget.

Vad som fick mej att grubbla över fasningsdilemmat från början, var egentligen att nivån var högre vid 40 Hz / 180 grd än 40 Hz / 0 grd, samtidigt som det motsatta gällde vid 50 Hz...
Det gick liksom inte att hitta ett läge där alla frekvenser "gynnades".

Då kände jag lite lätt att det här är så komplext, att man kanske borde strunta i teorierna. Men det var ju inte så lätt. Strunta, alltså...

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/20 :  11:50:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Du kanske skulle skaffa dig ett grafiskt filter.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/20 :  12:13:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Eller/och ett par bas"absorbenter"

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

Väldigt bra tråd!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000