HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fråga om Praktica kamera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/08/16 :  16:20:59  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag har fått en gammal kamera av märket Praktica.
Jag kommer aldrig att använda den så min fråga är om det finns något värde i en sådan kamera?
Tänkte att det kanske fanns samlare som kunde vara intresserade men vad ska man begära???

Det står TLOVA B eller något liknande på den.
Meyer-Optik 3677830 Domiplan 2.8/50

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts

Edited by - Jazz on 2007/08/16 16:21:50

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/08/16 :  19:33:43  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Gamla prakticor finns i parti och minut. Om den inte är nyanvänd i kartong finns knappast något samlarvärde.

Tyvärr.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/08/17 :  07:57:00  Show Profile Send Jazz a Private Message
Äsch... då får den stå å va snygg i hyllan

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/08/17 :  08:17:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Praktica kommer jag ihåg...

Under 70-talet var Praktica väldigt vanlig som första systemkamera bland fotointresserade tonåringar - till vilka jag nog får anse mig ha tillhört. Jag hade emellertid aldrig någon Praktica, men eftersom de var så vanliga har jag fotat litet med dem - och framför allt sett många bilder andra tagit. Utifrån de preferenser vi då hade tog de bra bilder. Hade man en Praktica kunde man inte skylla på kameran...

Praktica var östeuropeiskt - DDR vill jag minnas. Den kostade därefter - lågt pris alltså - och var en rejäl brukskamera som tålde rätt tuffa tag. Å andra sida vägde den därefter... Originaloptiken inte speciellt dyr, men ansågs inte så bra. Därför köptes gärna "piratobjektiv". Vill minnas att gängan till objektiven var samma som någon av "drömkamerorna" hade, så det fanns objektiv av tredjapartstillverkning av god kvalitet, typ Vivitar m fl, att köpa till hyfsade pengar.

De flesta jag kände som hade Praktica höll på att spara till någon av drömkamerorna - Pentax MX/ME, Canon AT/AE, Olympus OM1/OM2 eller Nikon FM/FE. Det var tider det - nästan beredd på att påstå att det var bättre förr!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/08/17 08:23:46
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:26:31  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Började själv med Praktica innan jag gick över till Pentax (och lite annat). Fick den i present när jag tog studenten 1985.
Som Jörgen G säger så hade Pentax såväl som Praktica M42-gänga innan Pentax gick över till bajonettfattning.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/08/17 :  12:37:02  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack Boergars - det var Pentax som hade samma gänga som Praktica. Det hade jag glömt!

/ Jörgen g

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000