Author |
Topic |
|
Jazz
Member
930 Posts |
Posted - 2007/08/16 : 16:20:59
|
Jag har fått en gammal kamera av märket Praktica. Jag kommer aldrig att använda den så min fråga är om det finns något värde i en sådan kamera? Tänkte att det kanske fanns samlare som kunde vara intresserade men vad ska man begära???
Det står TLOVA B eller något liknande på den. Meyer-Optik 3677830 Domiplan 2.8/50 |
Följ https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
|
Edited by - Jazz on 2007/08/16 16:21:50 |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/08/16 : 19:33:43
|
Gamla prakticor finns i parti och minut. Om den inte är nyanvänd i kartong finns knappast något samlarvärde.
Tyvärr. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 08:17:13
|
Praktica kommer jag ihåg...
Under 70-talet var Praktica väldigt vanlig som första systemkamera bland fotointresserade tonåringar - till vilka jag nog får anse mig ha tillhört. Jag hade emellertid aldrig någon Praktica, men eftersom de var så vanliga har jag fotat litet med dem - och framför allt sett många bilder andra tagit. Utifrån de preferenser vi då hade tog de bra bilder. Hade man en Praktica kunde man inte skylla på kameran...
Praktica var östeuropeiskt - DDR vill jag minnas. Den kostade därefter - lågt pris alltså - och var en rejäl brukskamera som tålde rätt tuffa tag. Å andra sida vägde den därefter... Originaloptiken inte speciellt dyr, men ansågs inte så bra. Därför köptes gärna "piratobjektiv". Vill minnas att gängan till objektiven var samma som någon av "drömkamerorna" hade, så det fanns objektiv av tredjapartstillverkning av god kvalitet, typ Vivitar m fl, att köpa till hyfsade pengar.
De flesta jag kände som hade Praktica höll på att spara till någon av drömkamerorna - Pentax MX/ME, Canon AT/AE, Olympus OM1/OM2 eller Nikon FM/FE. Det var tider det - nästan beredd på att påstå att det var bättre förr!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/08/17 08:23:46 |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 12:26:31
|
Började själv med Praktica innan jag gick över till Pentax (och lite annat). Fick den i present när jag tog studenten 1985. Som Jörgen G säger så hade Pentax såväl som Praktica M42-gänga innan Pentax gick över till bajonettfattning. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 12:37:02
|
Tack Boergars - det var Pentax som hade samma gänga som Praktica. Det hade jag glömt!
/ Jörgen g |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
|
Topic |
|