HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advance Acoustic MCD-203 vs. NAD och Cambridge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2007/08/13 :  19:33:46  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Såg i "bildreportage" att det var en lång tråd angående Advance Acoustic MCD-203 rör-cdspelare. Den verkar ju onekligen intressant, även om det var många delade meningar. Någon som har provlyssnat den gentemot "reguljära" budgetfynd som NAD C542 och Cambridge Azur 640? Hur står den sig mot dessa? Karaktärsskillnader? Håller på att förnya min hela anläggning, därav intresset!

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2007/08/14 :  18:37:49  Show Profile Send ahultin a Private Message
Jag har haft hemma en CA 640 C (V2) och jämfört mot min RCD 965 (från -93), hottad med en klocka för 700:- och en gammal Audio Alchemy DAC (också från 93).
I mitt system var det ingen skillnad - inte på något sätt att det är värt pengarna.... Jag skulle istället för att köpa en ny CD antingen skaffa en DAC eller byta klocka i CD:n. Klart mer "bang for the buck" - speciellt om du kan byta klockan själv....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/08/15 :  17:31:59  Show Profile Send rolandm a Private Message
NAD har ett storslaget och välutsträckt ljud med god bas och luftig diskant, men Cambridge svänger mer, har mer driv. Har ingen aning om Advance, men såg en kurva i High Fidelity-tidningen och den var rejält avrullad både i basen och diskanten. Micromega skulle jag satsa på, jag har alltid haft en plats i hjärtat för Micromega. Upplösning, neutral tonalitet, musikalitet, svänger fint, bra taktkänsla.




Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2007/08/15 17:34:28
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/08/15 :  17:39:19  Show Profile Send ljud a Private Message
MCD-203 har jag lånat hem en gång, den lät väldigt mörkt/färgad. Inge vidare enligt mig. Men den är ju tung!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2007/08/16 :  21:03:50  Show Profile Send millenniumking a Private Message
rolandm >>> Var igår och köpte en Rotel RA-04 förstärkare, så då blev jag faktiskt själv sugen på en Micromega. Var till och med och kikade runt lite på nätet efter eventuella Micromega varianter! Det är ju Farbror Barbro så det bara sjunger om det! Någon som kommer ihåg?

Någon som har övriga förslag (förutom NAD, Cambridge...) till en cd spelare som skulle kunna matcha min Rotel RA-04? Kan väl tänka mig en max 6-7000 riksdaler eller något liknande...

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/16 :  21:28:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det är ju Farbror Barbro så det bara sjunger om det! Någon som kommer ihåg?

Rotelförstärkare, högtalare TDL RTL3 och cd-spelare Micromega stage one som dessutom är uppgraderbar i 3 olika steg vilket ger dig en anläggning med mycket goda framtidsutsikter dårå!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/08/16 :  21:49:36  Show Profile Send rolandm a Private Message
Milleniumking: Ja, Micromega gör fortfarande bra CD-spelare - fast tyvärr är de inte uppgraderingsbara längre. Det var en god idé, de kanske förlorade för mycket på att bygga om spelarna. Dagens Micromega tycker jag är väldigt tonalt korrekta med väldigt fin upplösning och precision i ljudbilden, de låter väldigt rent och klart - borde passa en Rotel förstärkare väldigt bra. Jämfört med Nad och Cambridge så har Micromega större precision i ljudbilden, både NAD och Cambridge har lite "lös" 3D tycker jag, särskilt Nad som alltid har målat upp storslagna ljudbilder som varit "larger than life". Finns hur många alternativ som helst... Onkyo har ju en spelare i den prisklassen också, den är väldigt ren och klar och ångar på för fullt i spelstilen, kanske lite väl slank i ljudet. Vincent har ett rör-alternativ med trevligt ljud men något mer avslappnat än konkurrenterna. Atoll har en spelare med fart och fläkt och synnerligen god bas, svänger störtskönt i kistan - men med något "lös" i ljudbilden (går inte att få allt i prisklassen).
Det är de jag kan komma på, som jag känner till.
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=micromega


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2007/08/16 21:51:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000