Author |
Topic |
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 14:28:11
|
Har testat med Nova, Vienna BCG och Opera M12, har testat med två olika cd spelare och fyra olika förstärkare med väldigt liknande resultat.
accelerometer? Mäter den också i vilken frekvens fönstret vibrerar? Kanske får sätta upp mig på din mätlista då du åker på mätturne? |
www.akkelisaudio.com |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 14:47:15
|
Ja den mäter relaterat till frekvens.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 20:39:03
|
"skyltfönstret som är den stora "boven"."...ja det är möjligt...
Man kunde staga upp det med exempelvis en regel/stag eller dylikt. Om man fäster en från golvet och upp mot fönstret, och liknande från taket och ner mot fönstret.
Eller en regel från skyltfönstrets tak till golv så att regeln ligger i spänn mellan golv och tak samt trycker mot fönstret med ex. gummilist/gummifötter, borde ge en högre frekvens på glaset.
Man kunde integrera detta med själva skyltningen i fönstret med en hylla eller liknande.
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 21:05:21
|
Man kan också prova att lägga ett par 2"x 4" i spänn mellan uppe och nere kloss an mot glaset hela vägen och köra silikon mellan glas och trä.
Använder man två sådana - med tunna regelsidan utåt - fås en ganska stabil konstruktion och fönstret blir mekaniskt/fysiskt delat i 3 delar. Dessutom kan det göras närmast osynligt utifrån och man kan hänga hyllor och skapa plats för mekaniska tomtar till julen, fäste till spotlights och allt man nu vill kränga upp i ett skyltfönster.
jag tror på fönstret. Basen i rummet låter som i Supernovan på Stockholmsmässan i vintras. På varje demo fick jag ursäkta mig och fota till den hängande/flytande mellanväggen som gav vika en halv decimeter varje gång... Basen låter som ett tamt knallpulver-pjuff i en kraftig påse... Smälligt, tunt men utan dynamik.
2" x 4" och lite silikon blir fina fisken, svart silikon så syns det knappt utifrån.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2007/08/30 : 23:04:34
|
Jättebra idéer, tack för tipsen. Skall nog testa att ha en medhjälpare som "håller i" fönstret nästa gång jag skall provlyssa lokalen. Då kanske man får en bättra uppfattning om vad denna stagning kan åstadkomma. |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 08:49:19
|
Nu har jag jobbat vidare med akustiken. Skyltfönstret är uppreglat med två fastlimmade reglar. Dom är tyvärr bara 34 mm tjocka för att rymmas innanför inbrottsgallret så fönstret är inte helstumt men det är klart mycket bättre.
Jag har också satt upp 4 st tjocka gardiner på utvalda ställen samt spikat igen hälften av springorna i dämpväggen. Detlåter nu klart mycket bättre även om jag inte är i "mål" ännu. Gjorde en ny frekvensmätning med Phonic PAA-2 och lade in det som jämförelse med mätningen från butiken innan dessa åtgärder. Tycker att den nya mätningen bekräftar det jag hör, det är bättre. (butik2 är den nya mätningen)
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 10:21:04
|
QRS Nova eller?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 13:35:27
|
Kännner du igen den på mätresultatet????? Jo, det är QRS Nova med pluggad övre basport. 130 watts transistorslutsteg. |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Topic |
|