HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikrådgivning önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:28:11  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Har testat med Nova, Vienna BCG och Opera M12, har testat med två olika cd spelare och fyra olika förstärkare med väldigt liknande resultat.

accelerometer? Mäter den också i vilken frekvens fönstret vibrerar? Kanske får sätta upp mig på din mätlista då du åker på mätturne?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:47:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja den mäter relaterat till frekvens.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/08/30 :  20:39:03  Show Profile Send arcam a Private Message
"skyltfönstret som är den stora "boven"."...ja det är möjligt...

Man kunde staga upp det med exempelvis en
regel/stag eller dylikt. Om man fäster en från golvet
och upp mot fönstret, och liknande från taket och ner
mot fönstret.

Eller en regel från skyltfönstrets tak till golv så att
regeln ligger i spänn mellan golv och tak samt trycker
mot fönstret med ex. gummilist/gummifötter, borde ge en högre frekvens på glaset.

Man kunde integrera detta med själva
skyltningen i fönstret med en hylla eller liknande.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/30 :  21:05:21  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Man kan också prova att lägga ett par 2"x 4" i spänn mellan uppe och nere kloss an mot glaset hela vägen och köra silikon mellan glas och trä.

Använder man två sådana - med tunna regelsidan utåt - fås en ganska stabil konstruktion och fönstret blir mekaniskt/fysiskt delat i 3 delar. Dessutom kan det göras närmast osynligt utifrån och man kan hänga hyllor och skapa plats för mekaniska tomtar till julen, fäste till spotlights och allt man nu vill kränga upp i ett skyltfönster.

jag tror på fönstret. Basen i rummet låter som i Supernovan på Stockholmsmässan i vintras. På varje demo fick jag ursäkta mig och fota till den hängande/flytande mellanväggen som gav vika en halv decimeter varje gång... Basen låter som ett tamt knallpulver-pjuff i en kraftig påse... Smälligt, tunt men utan dynamik.

2" x 4" och lite silikon blir fina fisken, svart silikon så syns det knappt utifrån.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/30 :  23:04:34  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jättebra idéer, tack för tipsen. Skall nog testa att ha en medhjälpare som "håller i" fönstret nästa gång jag skall provlyssa lokalen. Då kanske man får en bättra uppfattning om vad denna stagning kan åstadkomma.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/08/31 :  00:36:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Hmm, han kommer inte göra så mycket nytta såvida du inte limmar honom helkropp rätt mot glaset

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/09/08 :  08:49:19  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Nu har jag jobbat vidare med akustiken. Skyltfönstret är uppreglat med två fastlimmade reglar. Dom är tyvärr bara 34 mm tjocka för att rymmas innanför inbrottsgallret så fönstret är inte helstumt men det är klart mycket bättre.

Jag har också satt upp 4 st tjocka gardiner på utvalda ställen samt spikat igen hälften av springorna i dämpväggen. Detlåter nu klart mycket bättre även om jag inte är i "mål" ännu. Gjorde en ny frekvensmätning med Phonic PAA-2 och lade in det som jämförelse med mätningen från butiken innan dessa åtgärder. Tycker att den nya mätningen bekräftar det jag hör, det är bättre. (butik2 är den nya mätningen)

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/08 :  10:21:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
QRS Nova eller?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/09/08 :  13:35:27  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Kännner du igen den på mätresultatet????? Jo, det är QRS Nova med pluggad övre basport. 130 watts transistorslutsteg.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000