Author |
Topic |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 10:17:49
|
Min äldste son börjar bli tillräckligt stor (6 år) för att få en lite bättre ljudanläggning än den cd/radio han haft hittills.
Jag är dålig på detta med gamla, billiga men bra prylar att hålla utkik efter på begagnatsidan.
Det jag är ute efter är en integrerad förstärkare, en CD-spelare och ett par stativhögtalare och allt detta för få pengar.
Vad för prylar finns det som jag bör hålla utkik efter?
Alternativet, vilket frun håller på, är att köpa en plastkombi men det är ju ett steg i fel riktning. Ni förstår förstås att jag hellre ser att han får en vintage-förstärkare och högtalare då inget hifi-intresse finns att bygga upp utifrån en dito plastklump.
Budget -- 1000 kr för integrerad förstärkare och högtalare, är det allt för snålt?
Jag har som sagt var inte så stor koll på vad man får betala för dito prylar men en snabb koll på blocket så finns det ju mycket separata komponenter för bara hundralappar.
Alla tips mottaget tacksamt |
/Jonas
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
|
Pettersson
Member
441 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 10:39:20
|
Om du är villig att bygga lite själv så är väl ett par Cyburgs-Needle väldigt prisvärda (kostar typ 500:- i material). Se länk för en tråd om dessa. Håller själv på att fixar ihop ett par till min kära mor (dock med Jordan:s bredbandselement). Transmissionline lådan ger ett bra klipp i basen tycker jag http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51244 Dock blir det knepigt att hitta cd och förstärkare men beg. Cambridge eller Nad brukar inte var så dyra på hifimagasinet.
Mvh |
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 10:54:04
|
Roteln såg fin ut, men jag kom just på att jag inte tänkte på en sak, han lyssnar mycket på radio, speciellt när han ska sova. Integrerade med tuner är kanske inte så vanligt? En extra tuner kändes lite svårt att motivera för en fru som tycker att jag överdriver.
Bygga själv tror jag går bort, jag får inte mig själv att bygga akustikprylar som jag så länge gott och tänkt ta tag i så detta är nog bara att utesluta
Jag kom just på att jag har en HK DVD-1 liggandes i förrådet så den går att använda. |
/Jonas
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 11:08:44
|
Dali 104 och liknande Daliburkar brukar gå att få för någonstans mellan 500-1000:- så det kanske kan vara ett alternativ om det finns lite plats för högtalarna.
quote: Integrerade med tuner är kanske inte så vanligt?
Receiver heter det.
Det går nog att få tag i men ska det vara lite nyare prylar så är det nog daterade hembioprylar som gäller.
Edit: Typ något åt det här hållet: http://www.blocket.se/vi/13298114.htm?ca=10_s Vet inte hur just den låter men det kanske kan vara ett rimligt alternativ. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 11:13:45
|
Kolla tradera också. Dyker upp fina Receiverar då ock då för några hundra. Köp billiga element på hifikit och snickra tillsammans.. Tidiga tv-spel med cdrom sägs funka hyfsat som musikspelare. Alternativt en Denver eller liknande för några hundra på Rusta - Jula - Clas Ohlson...
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 11:18:37
|
Vad är det här för Denon-förstärkare?
http://www.blocket.se/vi/12923889.htm?ca=15_s
Ang. högtalare och plats så är det inte så mycket plats så rätt små stativhögtalare som kan stå på grabbens lack-hylla är det som gäller.
En hembioreceiver kan förstås fungera men det känns liksom fel på något sätt |
/Jonas
|
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 11:22:23
|
Åtminstone på bilden är det en Denon PMA-2000, vilken generation vågar jag inte svara på förutom att det inte är den senaste (oväntat...). Denonen är ju dock såld.
quote: En hembioreceiver kan förstås fungera men det känns liksom fel på något sätt
Sant, men de brukar vara billiga. Var mest därför jag tog upp det. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 11:23:57
|
Vad tror ni om dessa? Grymt snygga är de ju och äldre Infinity brukar ju inte skämmas för sig.
http://www.blocket.se/vi/12661857.htm?ca=15_s
Edit: Hoppsan, missade måtten, de är i största laget. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2007/09/06 11:24:37 |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 11:24:37
|
Behöver ju omkantas, är ju ingen upphängning kvar knappt. |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 11:26:24
|
Här gäller det att ha ögonen med sig |
/Jonas
|
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 13:46:36
|
I min grabbs rum (han är oxå 6 år gammal) har jag en gammal Philips receiver, en analog sådan som man hittar för ca 50:- på loppis. Funkar klockrent. Den tidigare Settler förstärkaren lämnade in och dog (ena kanalen i.a.f)
Högtalarna är ett hembiosystem från Radionette där bara två satelliter och den aktiva subben är inkopplade, resten ligger i förrådet. Hela 5.1 högtalarsystemet kostade 399:- när El-Elefanten hade en drive för något år sedan. Satelliterna är ca 1 liter stora och sitter på väggstativen som medföljer.
CD/DVD spelare är en Denver som kostade 299:- på Ge-Kås i Ullared, funkar klockrent den med.
Högtalarna är tänkta att bytas ut mot golvare, men där säger "She who must be obeyed" STOPP. Mammor kan det där med att vägra golvare och skylla på att "Han måste ju få plats med sina leksaker oxå".
Hur som helst, systemet funkar utmärkt och han kan dra på rejält med sina Kiss och ZZ Top skivor ganska rejält. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 13:48:27
|
god smak på den grabben carlsson h |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 14:20:25
|
Jag har erbjudit våra döttrar (18, 16 & 11 år) både det ena och andra inom hifi, men de tackar hela tiden nej och sitter och lyssnar på mp3 via datorer med ynkla ljudresurser.
Har 2 eller 3 äldre förstärkare, cd-spelare & högtalare ståendes/liggandes, men tyvärr är de helt ointresserade. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 14:20:44
|
Ett problem här är ju att det gärna ska se snyggt ut Rotel- och det sålda Denon-steget (om nu priset stämmer där) klara den biten galant. |
/Jonas
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 14:22:04
|
Vox: Det kvinnliga släktet blir man aldrig klok på |
/Jonas
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 21:33:08
|
Boulder, MBL eller Nagra kanske så att han tidigt vänjer sig vid välljud
Jag tittar också lite till min femåring. Kanske är det så att jag vill ha ännu ett litet system i närheten att fingra på, jag vet ärligen inte eller om det faktiskt är för att lära lillgrabben att lyssna.
Jag kollar också efter Nad, Cambridge, eller kanske beg micromega.
Om han gillar radio så kan väl en fin gammal vintage recevier tex Marantz vara något att kolla efter. |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
Micke.e
Member
241 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 22:55:46
|
Min första stereo var en United skorsten med matchande stativare. Funkade kanon att bygga lego till iaf :) Tror inte ni måste överdriva med massa extra förstärkare och sådant. Allt som inte är en klockradio brukar funkar alldeles perfekt :)
MVH Micke (Numera 22 och har alldeles för stor stereo, gick visst bra endå trots United stereon ) |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/07 : 07:04:25
|
Extra förstärkare, där går gränsen Men receiver eller integrerad + cd tycker jag är en lämplig nivå -- och varför är det inte lika viktigt hur bra ljud barnen lyssnar på som vad vi lyssnar på
Själv fick jag en sen start i det riktiga livet, dvs i hifilivet och det beror utan tvekan på att mina föräldrar saknade ljudanläggning! Det ska inte hända i mitt hem |
/Jonas
|
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 13:20:02
|
Själv tror på Squeesbox till ungarna. De vill alltid tanka ner musik så varför inte låta dem göra detta. Det blir givetviss en helt annan prisbild men då kommer de snabbt underfund med att alla låtar de tankar ner inte håller så hög kvalite
Så har stenen börjat rulla |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 15:28:38
|
Dynavoice S4 är bra högtalare för priset.
Denver dvd brukar fungera bra.
Aktiva högtalare för 500kr kanske? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325857 |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 15:43:07
|
Det hade varit intressant att lyssna till Dynavoice, jag har (obefogade) förutfattade mening om märket men det finns ju många som säger de är OK. Pengarna är ju inte mycket att snacka om och S-4 SÅG ju också trevliga ut rent estetiskt (inte att förringa).
Per2: Oj aj oj, det blir dyrt Men det är helt klart ett intressant alternativ till en CD-spelare, förrutom att jag då är emot att ha en dator som står på bara utifall att någon skulle vilja lyssna på musik. Och vill man ha en NAS-disk ja då springer ju priset iväg ännu men. Fast å andra sidan är det ju en sak som även jag kunde dra nytta av i lyssningsrummet. Nåja, jag tror fortfarande att budgeten får stanna runt 1k för förstärkare och högtalare
Toppen att det kommer tips dock. Har ingen egentlig tidsram för när det ska stå en anläggning hos honom så kom gärna med mer tips på begat-prylar som är fina pengar för bra grejor |
/Jonas
|
|
|
|
Topic |
|